endometriose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 09:43

Hey bokkers,

endometriose

Wie o Wie is hier bekent mee of heeft dit?

Ik heb sinds een jaar ontzettend pijn in me buik tijdens mijn menstuatie en dan bij het "ochtend" plassen?

Ik heb e.e.a. uitgezocht op internet en ik kom op endometiose uit. Nu wil het lot ook nog dat deze chronische ziekte bij ons in de familie zit. Mijn moeder heeft hier last van en mijn nichtje.

Zijn er meer mensen op bokt die dit hebben? Hoe gingen bij jullie de onderzoeken? Wat voor onderzoeken hebben jullie gehad en wat hebben ze er uiteindelijk aan gedaan.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen.

Voor mensen die willen weten wat dit is:

Tijdens de menstruatie loopt er baarmoeder slijmvlies terug je lijf in kan zich gaan settelen op organen en eierstokken wat dus pijn veroorzaakt

RoodZonnetje

Re: endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:05

Ik heb het voorstadium ervan. Enorm hevige buikpijnen tijdens mijn menstruatie, slik 10/12 paracetamol op een dag (sterkere/andere middelen werken niet). Heb erg weinig bloedverlies, maar kan 2 dagen amper/niet functioneren door de pijn. Heb gynaecologisch onderzoek gehad, een echo, en bloed laten prikken. Oplossing die gynaecoloog voorstelde is spiraaltje om mijn menstruatiecyclus plat te leggen, maar dat raadde ze me af als ik binnen een aantal jaar kinderen wil vanwege de pijn.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 13:14

Hebben ze bij jou verder nog onderzoeken of dergelijk gedaan? Als ik het mag vragen... doen ze echo inwendig of uitwendig?

Dat is het rare. Ik heb nooit last van mijn menstruatie zelf gehad. Wel een beetje last van me buik, maar echt pijn of niet inzetbaar nooit last van gehad.

Het is bij mij puur pijn bij het plassen maar links onder in me buik.

Of ik kinderen wil weet ik sowieso nog niet (ben een erge laatbloeier met dat soort dingen).

Mijn moeder heeft deze kwaal wel echt. Bij haar is de baarmoeder en 1.5 eierstok verwijderd. Mijn nichtje van 25 is kunstmatig in de overgang gekomen door de medicatie die ze hiervoor krijgt.

Ik vond dat best wel heftige dingen om te horen. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar de ervaringen van andere.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:55

ik heb as vrijdag een laparoscopie (kijkoperatie)
heb al jaren buikpijn, toen ik als puppie meisje ongesteld werd was ik altijd ziek, nu ruim 10 jaar later nog steeds, hoofdpijn rugpijn, moe, duizelig, flauwvallen alles.
Heb ook een aantal jaar, iedere maand boven de pot gehangen....

Nu heb ik sinds december zo'n onwijze buikpijn gehad, dat ik niet meer wist hoe ik het had.
paar keer HAP, en toen 2 nachten in het ziekenhuis gelegen. Ze vermoeden mijn blinde darm, maar had steeds wisselende waardes. ene dag hoger als de andere dag.
Ik kon weer gaan, ze wisten het niet. daarna nog een paar keer s'avonds laat en snachts op de HAP gezeten, tot mij verteld werd, dat ik geen acute pijn meer had en ik hoefde voor deze pijnen niet meer te komen.
Ik werk nog steeds maar voor 50%, rijd al bijna een half jaar geen paard en ik ben geestelijk er ook helemaal doorheen, en zodra ik ongesteld wordt.....hoppa, weer beroerd en nog meer pijn.
Tot iemand mij eens wees op endometriose. ik de website opgezocht, en hoe verder ik las, des te stiller ik werd. ik herkense 85% van alle symptomen. ik ben naar mijn ha geweest en die zei doodleuk, slik de pil maar door en kijk dan maar of het beter was. maarja ik wil niet nog eens 2 maanden wachten.... ik wil het nu weten! dus ik ben naar een andere huisarts gegaan, en die heeft verwijzing gegeven.
Ik ben bij de gynaecoloog geweest, die die gaf 2 opties, of een operatie of een MRI. maar aangezien ik in december een CT scan heb gehad, waar ze niets op zagen, wilde ik geen MRI meer om daarna alsnog een operatie te krijgen.

Vrijdag is voor mij de grote dag..... de gynaecoloog zei dat ik wel de symptomen voor endometriose had, dus hoe stom het ook klinkt, ik hoop dat ze iets vinden. liever verklaarbare pijn, als onverklaarbare pijn.
Pijn waarvan mensen denken dat je het verzint, alsof het tussen mijn oren zit....

succes, ben benieuwd of je wat wijzer wordt!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:38

Van endometriose heb ik al jaren last. In 1998 is tijdens een routineoperatie voor een liesbreuk (ja, ook jonge vrouwen kunnen dat krijgen) zijn ze 'toevallig' op mijn endo gestuit. Na het drukken op mijn buik door de chirurg, kreeg ik steeds meer buikpijn naast de pijn van mijn liesbreuk en op de operatietafel heb ik verzocht om dan ook met de laparoscoop naar links te blieken. Bleek dat daar flinke cystes zaten.
Sindsdien ben ik van '98 tot '04 bijna continue aan de pil geweest om mijn cyclus te onderdrukken. Begin '04 naar de gyn geweest om te vragen hoe we e.e.a. aan moesten pakken ivm kinderwens. Het devies was om maar gewoon te stoppen en na een jaar eens te kijken of er kunstgrepen nodig waren om zwanger te worden.
In juni ben ik gestopt met de pil, 1x ongesteld geworden en BAM: zwanger.
Na mijn eerste zwangerschap ben ik weer even aan de pil gegaan, tot we een tweede kindje wilden. Gestopt en BAM: zwanger.
Nu wonderwel van een tweeling, echter heeft deze tweeling het niet gered. Na 10 weken ben ik gecurreteerd waarbij mijn BM geperforeerd werd. Drie weken daarna werd ik van de ene op de andere dag dood- en doodziek en ben ik met spoed opgenomen en voor de tweede maal gecurreteerd. Hierna moesten we een maand wachten alvorens te proberen zwanger te raken.
En wat schertste al onze verbazingen: en ik was direct weer zwanger.
Dit keer nóg een keer een tweeling, waarbij helaas één van de twee kindjes bij 10 weken spontaan een miskraam werd. Na een zeer zware zwangerschap en een levensbedreigende bevalling hebben we besloten om het voor gezien te houden.

Om verdere zwangerschappen uit te sluiten en mijn hormonen te drukken, ben ik aan de Mirena gegaan. Jammer genoeg was ik de hele tijd ongesteld hierdoor dus na een half jaar was het exit mirena.
We hebben het een tijdje geprobeerd zonder hormonen, maar het laatste half jaar kreeg ik weer extreme buikpijn vóór en tijdens ovulatie en menstruatie. Naar de gyn en ik blijk dus weer cystes te hebben.
Nu ben ik vorige week weer aan de pil gegaan (Yasmin) en hopelijk kunnen we zo de bestaande cystes onderdrukken. Is dat niet zo dan moet ik weer onder het mes. Over 8 weken moet ik weer terug naar de gyn voor een (inwendige) echo.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:54

Marcella_e schreef:
Hebben ze bij jou verder nog onderzoeken of dergelijk gedaan? Als ik het mag vragen... doen ze echo inwendig of uitwendig?

Ik heb een inwendige gehad. En dat was alles aan onderzoek gelukkig!
Als je enkel pijn in je onderbuik en met plassen is, klinkt het niet heel erg als endometriose. Of vergis ik me?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:59

Ik heb ook een inwendige echo gehad,
Vond het een beetje genant, maar het was ook zo klaar!

Ben je wel eens bij een uroloog geweest?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:08

Pijn met plassen klinkt mij ook helemaal niet bekend in de oren. Pijn bij ovulatie en menstruatie zijn goede kenmerken bij endo, alsmede pijn bij gemeenschap (hoeft lang niet altijd).
Mij lijkt dit ook meer een urologisch probleem.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 06:50

Zoek maar op google op pijn bij plassen tijdens menstuatie. Dan komt je meteen op de site uit die informtie over endometiose bevat. Tevens heb je daar een test die je kan doen en scoor behoorlijk hoog. Er zijn meer kenmerken. Urologisch denk ik niet. Ik heb vaak genoeg blaasonsteking en urineweg infectie gehad omdat te herkennen. Dat geeft meer pijn in je onderrug (nieren) of pijn aan de plasbuis zelf als specifiek links onderin je buik.

Ik heb vroeger nooit last gehad van mijn menstuatie en in een jaar tijd word het steeds erger, Eerst alleen bij het plassen. Nu steeds meer ook daar buiten. Klinkt misschien vreemd maar als ik een tijdje gelegen heb en ik sta op om te plassen direct heftig pijn.

Mijn moeder had exact de zelfde klachten en haar heeft het d'r eierstokken gekost. Ik ga het dus niet afwachten en wil daar wel zeker onderzoek naar. Ik word 28 dit jaar en ga me eierstokken niet op het spel zetten, terwijl ik weet dat het in de familie zit en dan ook nog eens een keer dat ze het allemaal vrij heftig hebben.

Pijn bij gemeenschap heb ik alleen bij bepaalde standjes. Waar eerst allen kon mijdt ik bepaalde standjes nu omdat het gewoon zeer doet. Trekt door me onderbuik in.

iedereen bedankt voor de informatie. Ik hoop dat de klachten ergens anders op duiden en dat er misschien wel weinig aan de hand is. Morgen moet ik naar HA en dan zal ik het wel horen

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 06:54

Hierbij even de score van de test op internet:

De behaalde score is 55

20 tot 40 punten: Waarschijnljjk geen endometriose
U heeft mogelijk een gynaecologisch probleem, de kans dat u endometriose heeft is hierbij niet uitgesloten echter niet meteen voor de hand liggend. Wilt u meer weten over endometriose leest u dan verder op onze site.

40 tot 55 punten: Misschien een kans op endometriose
U heeft een gynaecologische probleem. De kans op endometriose is aanwezig. Wij adviseren u de vragenlijst Hoe herken ik endometriose in te vullen en deze mee te nemen naar uw huisarts.

55 tot 76 punten: Kans op endometriose
U heeft een gynaecologische probleem. De vergrote kans op endometriose aanwezig. Wij adviseren u de vragenlijst Hoe herken ik endometriose in te vullen en deze mee te nemen naar uw huisarts. U kunt uw huisarts vragen voor een doorverwijzing naar een gynaecoloog.