Juist ja, sinds vorige week donderdag ben ik mijn stem kwijt....heel irritant, ik kon donderdag,vrijdag en zaterdag echt alleen maar fluisteren wat ik zo min mogelijk doe en nu produceer ik een beetje gekraak. Ontzettend vermoeiend dit, heeft iemand een gouden tip?
yup: kop houden forceren laat het alleen nog langer duren.. Honing wil ook wel helpen (maar honing werkt bij bijna alles )
success!
Brainless
Geplaatst: 09-05-11 09:34
Wat vanLotje zegt klopt. Niet praten en als het echt niet anders kan, proberen gewoon te praten (ook al komt er dan weinig geluid uit ),. Fluisteren is nl extra belastend voor je stem.
xdniesje
Geplaatst: 09-05-11 09:35
Fluisteren moet je niet meer doen! Rook of drink je? Het is dan ook een goed idee om daar (tijdelijk) mee te minderen of te stoppen. Verder veel kleine slokjes water drinken, liefst warme dranken vermijden. En Honing! Of kleine snoepjes.
Fluisteren is veel zwaarder voor je stembanden dan gewoon praten, dus proberen zo min mogelijk te doen. En wat de anderen ook al schrijven, veel koud drinken, honing. En dan maar afwachten tot je stem weer terug is.
Zover ik weet is warme drank (geen loei hete natuurlijk) geen probleem. Mij werd aangeraden thee met honing te drinken. En tijdelijk geen cafeïne (maar cafeïnevrije koffie mocht wel).
Ik fluister zo min mogelijk, ik drink veel, ik rook veeeeeeeeeeeeel minder(stoppen gaat hem niet worden), drink geen alcohol of koffie, loop de hele dag te sabbelen op dropjes of kauwgom maar het wil maar niet opschieten.....maaaaaaaaaaaaaaaaaaan wat irritant
Naar de dokter/apotheker gaan en druppeltjes of tabletjes vragen. collega van mij had dit vorige week ook, met druppeltjes was ze er na 3 dagen volledig vanaf
mijn HA geeft aan dat ik 2 weken complete stemrust moet houden....en dat ze geen medicatie hebben, toedeloe dus! het gaat iets beter maar ik ben er nog laaaaaaang niet
Gewoon zo min mogelijk praten. En áls je praat, niet fluisteren. Fluisteren is des te belastender. Verder veel honing en rode vruchten. Warme dranken is geen probleem.
En zo min mogelijk melkproducten. Deze zorgen ervoor dat je meer slijm produceert waardoor het herstel langzamer kan gaan.