3 keer in 4 maanden tijd blaasontsteking, dokter vind niks..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

3 keer in 4 maanden tijd blaasontsteking, dokter vind niks..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 09:53

..en nu?

Ik heb in de laatste 4 maanden tijd 3 keer blaasontsteking gehad. Het begon telkens in de avond dus ik ben alle drie de keren bij de huisartsenpost geweest. Daar heb ik tot 3 keer toe de kuur nitrofurantoine (zoiets) meegekregen. Ik drink heel veel, slik elke dag vitamine C en Cranberry, plas goed uit altijd etc. etc.

Omdat me dit toch niet helemaal gezond lijkt ben ik naar mijn eigen huisarts geweest en heb urine ingeleverd. Daar werd wederom een ontsteking in gezien, maar ik had op dat moment geen klachten. Mijn urine is toen op kweek gezet en ik belde net voor de uitslag. Er was helemaal niks gevonden en toen ik vroeg hoe dat kon aangezien er de laatste keer een ontsteking in zat zei de assistente dat die wel vanzelf over zal zijn gegaan. Ze zei ook dat als ik nu geen klachten had ze niks voor me kunnen doen. Ik gaf aan dat ik er nu op kan wachten voor ik weer blaasontsteking krijg herhaalde ze weer hetzelfde.

Ik weet het nu dus ff niet meer. Ik weet zeker dat als ik niks doe ik over 3 weken weer aan een kuur kan (elke keer dezelfde lijkt me trouwens ook niet goed). Maar de assistente kapte me vrij snel af en zei dat ze er verder niks mee kunnen als ik geen klachten heb. Moet ik doordrammen en toch een afspraak bij de dokter forceren of moet ik maar afwachten tot ik weer klachten krijg en dan ipv de HAP een nacht wachten en naar mn eigen HA?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:34

Dat je tot 3x toe dezelfde kuur krijgt vind ik eigenlijk ook niet gezond! :n Op een gegeven moment kweek je hiermee resistentie van de bacteriën, waardoor de kuur dus niets meer uithaalt. Kan best zijn dat dat bij jou inmiddels al zo is! Vind het wel raar dat de artsen elke keer dezelfde kuur voorschrijven terwijl het dus niet veel beter wordt! :? Ik zou het even aankijken en mocht je er nog weer last van krijgen in ieder geval vragen om een andere kuur, zoals bijvoorbeeld Sulfonamide,Trimethoprim, een combinatie van beide, Amoxiciline of Ciproxin! Hou het goed in de gaten, want niets is minder dan dat het doorslaat je nieren in en je er een nierbekkenontsteking bij krijgt! :roll:
Laatst bijgewerkt door duodenum op 03-05-11 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Nickeltje

Re: 3 keer in 4 maanden tijd blaasontsteking, dokter vind niks..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:38

Mas, dit is de Huisartsstandaard van het NHG waar een huisarts zich ook aan dient te houden tenzij er bij een patient duidelijke redenen zijn om er van af te wijken.

Lees hem en beoordeel even of je huisarts echt via deze standaard werkt.
Hij heeft je nog geen profylaxe voorgeschreven toch? Dat zou volgens mij een volgende stap moeten zijn.

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... 05_svk.htm

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:54

Sommige mensen zijn ook gewoon gevoeliger aan blaasontsteking. Ik heb dit ook, in periodes. Dan heb ik op een jaar tijd wel 6 keer een blaasontsteking, en dan verschillende jaren terug niets, terug een periode met blaasontstekingen...

Ik heb de laatste keren een kuur gekregen voor een volgende keer. Dat als ik het voel opkomen, direct iets kan nemen en het niet zo ondraaglijk wordt. Want ik krijg dit ook meestal 's avonds of 's nachts.
Heb het nu wel al een tijd niet moeten gebruiken.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:22

Plassen na de sex, geen strings dragen, je weerstand dmv vitamine sup versterken. Genoeg slapen, zorgen voor minder stress.
Er zijn veel vrouwen die zo'n periode hebben (gehad) waarin je een aantal ontstekingen achter elkaar krijgt. = niet goed, ook niet zorgwekkend slecht. Wel even in de gaten houden, goed op je lijf letten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:32

Nickeltje schreef:
Hij heeft je nog geen profylaxe voorgeschreven toch?

Nee, ik heb alleen nog maar 3x nitrofurantoine gekregen, verder nog niks. Die standaard vind ik een beetje moeilijk, ik denk dat ik er te weinig van af weet om te beoordelen of mijn HA haar werk goed doet. Voor de blaasontstekingen ben ik ook alleen bij de HAP behandeld, bij mijn HA heb ik alleen het verhaal neergelegd dat ik t al 3x heb gehad en zij heeft toen gezorgd dat mijn urine op kweek kon.

duodenum schreef:
Op een gegeven moment kweek je hiermee resistentie van de bacteriën, waardoor de kuur dus niets meer uithaalt. Kan best zijn dat dat bij jou inmiddels al zo is!

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik vrees dat ik nu gewoon kan gaan zitten wachten tot het over 3 weken alweer raak is, omdat de hele boel resistent is geworden voor de AB die ik telkens krijg.

lijntje87: dat doe ik idd allemaal wel. Slik vitamine C/Cranberry, drink veel water, plas ook meteen als ik moet, let op hygiëne etc.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:47

Wat je eens zou kunnen proberen is popurine en solvigra, dit kreeg ik eens aangeraden van iemand die ook zeer vaak blaasontsteking had.

Zelf heb ik goede ervaring met Kanne brotrunk, is nu ook verkrijgbaar in nederland.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 00:02

Even bloed laten controleren, echo, naar uroloog.
Laten uitsluiten dat het iets ernstigs is ;)

Ik heb negen blaasontstekingen in drie jaar tijd gehad, waarvan de eerste zes in zes maanden tijd.
Blijkt helemaal niks aan de hand te zijn.
Ik ben alleen heel gevoelig voor blaasontstekingen.. :\

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:09

Vraag eens of je gespoeld kan worden met DMSO-creme anders? Ik gebruik het voor een ander doeleind, maar in de bijsluiter stond dat het ook heel effectief is tegen terugkerende blaasontsteking.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:05

Bedankt voor de tips allemaal,
ik ga eens eea uitproberen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:08

D-Mannose, absoluut een super aanrader! D-Mannose is een natuurlijk fruitsuiker wat ook in cranberrys zit, dus puur slikken is veel effectiever. Het bindt zich aan de bacterïen in de blaas waardoor deze zich niet meer aan de blaaswand kunnen plakken en dus iedere keer weggespoeld worden bij het plassen.

Ik heb in 1 maand 4 ontstekingen gehad... en toen ben ik met D-Mannose begonnen en sindsdien blaastontstekingvrij geweest... :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:09

Dat klinkt goed Focussed,
is dat iets dat ik gewoon bij de drogist kan kopen? :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:09

Bij de Tuinen hebben ze het tegenwoordig geloof ik, ik koop het altijd bij een reformwinkel in het dorp hier.
Je kan het ook bestellen via www.blaasontsteking.nl !

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:10

Dankjewel voor de tip,
ik ga het zeker proberen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:14

Graag gedaan!

Ik zweer het er echt bij :j
Ik slik er gewoon 1 per dag als onderhoud, 1 na de seks en soms als ik een beetje het idee heb dat ik weer last krijg slik ik er 1 a 2 dagen lang 6 (3x2 op een dag). Gaat nu al een jaar goed... Laatste 2 BO's waren in 2009 kerst (toen slikte ik het nog niet) en zomer 2010 (omdat ik ze toen 3 weken niet kon slikken omdat ik ze was vergeten met vakantie...)... En de rest nooit meer last gehad... :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:21

Ik heb ook een periode gehad met terugkerende blaasontstekingen.
Ging eigenlijk vanzelf weer over. Mijn moeder en mijn zusje hebben er ook last van. Die laatste nog regelmatig, ik heb er gelukkig al een jaar of 3 geen last meer van gehad.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:24

Mijn vriendin is doktersassistente en zij vertelde mij, dat je door de wrijving van seks al blaasontsteking kunt krijgen. Dan kun je nog zo alert zijn, plassen en hygiëne je kunt het gewoon oplopen erdoor.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:27

Ik heb het ook altijd gehad! Ik had 1 soort antibiotica die niet werkte, nu zorg ik standaard dat ik die niet meer krijg! Bij mij werken de cranberry pillen gelukkig wel! Gewoon dagelijks goed slikken en veel drinken. Veel drinken is vooral het belangrijkste. En vooral niet te lang je plas ophouden. Dat is ook slecht.

Ik heb er nu gelukkig al 1 jaartje geen last meer van. Wat bij mij vooral hielp is dat ik niet gelijk naar de antibiotica meer greep. Als ik het voelde aankomen ging ik extreem veel drinken goed vaak plassen en goed cranberrypillen slikken en jus d'orange drinken. Voor mijn gevoel leert je lichaam dan zelf de blaasontsteking te genezen! Veel succes ermee ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:29

Heb je seks? Ga je na de seks altijd plassen? Sommige vrouwen krijgen blaasontsteking van seks. Jezelf dwingen om na die tijd te plassen helpt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:30

Isegrim schreef:
Heb je seks? Ga je na de seks altijd plassen? Sommige vrouwen krijgen blaasontsteking van seks. Jezelf dwingen om na die tijd te plassen helpt.

Ik plas inderdaad ook standaard erna! Ook al moet ik niet, ook al is het koud, ook al lig ik zo lekker. Gewoon gaan! :j

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:32

Ik heb alle mogelijke tips geprobeerd en mogelijke supplementen (op d mannose na) voor langere tijd ingenomen, werkte allemaal niet. Verstandige is om gewoon medische oorzaken uit te sluiten, dan weet je tenminste dat je niks lichamelijk mankeert. Ik ben heel wat euro tjes kwijt geraakt aan die supplementen die geen bal hielpen, dus daar sta ik een beetje skeptisch tegenover :))
Vorige keer kreeg ik zelfs door een antibioticapil na seks ('preventief') nog een blaasontsteking! :x

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:34

urselin schreef:
Ik heb alle mogelijke tips geprobeerd en mogelijke supplementen (op d mannose na) voor langere tijd ingenomen, werkte allemaal niet. Verstandige is om gewoon medische oorzaken uit te sluiten, dan weet je tenminste dat je niks lichamelijk mankeert. Ik ben heel wat euro tjes kwijt geraakt aan die supplementen die geen bal hielpen, dus daar sta ik een beetje skeptisch tegenover :))
Vorige keer kreeg ik zelfs door een antibioticapil na seks ('preventief') nog een blaasontsteking! :x

Hmmm.. misschien toch een beter onderzoekje naar je plas laten doen. Is toen ook bij mij gedaan, maar daar kwam niets uit.
Dan kijken ze ook of je nieren goed werken etc. En dat zit niet standaard bij een plas onderzoekje. Misschien een keer naar vragen?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:36

Mijn huisarts zei: 6 keer per jaar blaasonsteking is normaal/ mag nog. Hoeft niet iets ernstigs aan de hand zijn. Als je het eenmaal gehad heb, ben je er gevoeliger voor.

En net zoals meerdere al zeggen; het komt in periodes (uitzonderingen daargelaten met chronische blaasontsteking). Ik heb twee jaar geleden dus vaak blaasontstekingen gehad, en nu al denk ik een jaar niet meer (als ik het voel opkomen dan neem ik gelijk maatregelen -> veeeeel drinken en cranberrypillen. Werkt goed genoeg voor mij (naast dat ik weet dat ik het krijg als ik te weinig gedronken heb)! Ik denk dat het even tijd kost om het daarbinnen te herstellen.

Maar je wordt er moedeloos van als je het zo vaak heb... dus ik leef met je mee!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:38

Ik loop in hetzelfde traject! Woensdag naar de uroloog nogmaals blaasonderzoek inwendig dit keer.
Heb daarnaast 3 maanden antibiotica lage dosering en dat helpt enigzins.
Ben benieuwd wat er uit komt.

Cranberrysap, pillen en vitamine C slik ik al elke dag trouw.

Mijn advies vraag een verwijzing naar de uroloog om het medische uit te sluiten.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:41

ninajojo schreef:
urselin schreef:

Hmmm.. misschien toch een beter onderzoekje naar je plas laten doen. Is toen ook bij mij gedaan, maar daar kwam niets uit.
Dan kijken ze ook of je nieren goed werken etc. En dat zit niet standaard bij een plas onderzoekje. Misschien een keer naar vragen?

Ik heb drie jaar geleden een bloedonderzoek gehad, echo, urine op kweek, kwam niks uit.
Afgelopen jaar naar gynaecoloog geweest (omdat het alleen voorkomt na seks), kweek, negatieve uitslag.
Hierna naar de uroloog geweest, bloedonderzoek, röntgenfoto, echo, plastest, test hoeveel je drinkt en plast op een dag, kweek van urine, helemaal niks aan de hand, alles was prima in orde ;)
Ze kunnen geen medische oorzaak vinden.