Knie verdraaid/loopkoker, hoeveel kan ik lopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Knie verdraaid/loopkoker, hoeveel kan ik lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:28

Donderdag heb ik een loopkoker (gips van lies tot enkel) gekregen omdat mijn knieschijf van zijn plek is afgeweest toen ik op mijn paard wilde stappen. Het deed verschrikkelijk veel pijn. In het ziekenhuis hebben ze me alleen niet veel informatie gegeven wat ik nu mag doen. Hij zei wel dat mijn krukken nu weg konden en ik er gewoon op mocht staan. Dit heb ik de eerste twee dagen ook vrij fanatiek gedaan (ik heb gewoon alles gedaan wat ik normaal ook doe) maar daarna begon de ellende. Hij deed ineens veel pijn en ik voelde hem helemaal kloppen. Ik heb mijn been hooggehouden en wilde de volgende dag weer een stukje lopen maar toen voelde ik ineens een soort steek (voelde als een messteek) aan de binnenkant van mijn knie en dat deed echt pijn. Ik maakte me zorgen en ben meteen naar huis gegaan (ik was nog niet eens de straat uit). Ik heb de ehbo gebeld maar ze zeiden dat door de loopkoker mijn knie geen kant op kan dus dat ik me geen zorgen hoef te maken en rust moest houden. Vandaag ben ik thuis gebleven van college maar morgen moet ik eigenlijk weer naar college en woensdag moet ik weer werken. Ik heb vandaag wel een rolstoel gehaald maar daar durf ik eigenlijk niet echt mee weg. Het is alleen wel handig als ik een keer met iemand anders ergens naartoe ga. Ik loop echt ontzettend langzaam en het doet echt pijn aan de binnenkant van mijn knie. Als ik even gelopen of gestaan heb gaat hij ook kloppen en voel ik het gips strakker zitten dus ik ga ervan uit dat hij dan dik wordt. Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Kan ik gewoon lopen? En hoeveel is de bedoeling dat je ermee loopt?

Iris82

Re: Knie verdraaid/loopkoker, hoeveel kan ik lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:32

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:37

Niet nog de optie om de krukken terug te halen? :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:38

Of erop staan dat ze even kijken?

Ik weet niet hoelang je het been niet gebruikt hebt, maar kan het niet zo zijn dat je been ook weer moet wennen aan het feit dat er gewicht op komt en wellicht een soort spierpijn aangeeft?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:39

Ja, ik heb de krukken nog hoor want als het gips eraf gaat schijnt lopen niet meer zo makkelijk te gaan. Maar ook dan doet het ontzettend pijn. Ik denk gewoon omdat als ik hem niet hoog hou mijn knie dik wordt ofzo. Maar met krukken gaat het wel een stuk sneller allemaal.

Het is sinds donderdag en ik loop er in huis ook wel op. Eigenlijk doe ik pas sinds zaterdag een beetje rustig aan. Donderdag en vrijdag heb ik gewoon gewerkt en met de trein en tram geweest en nog naar mijn paard ook.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:43

En hoe zit het met je pijnstilling? :)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:46

Ik gebruik geen pijnstilling. Ik denk niet dat het goed is om door pijn heen te lopen.... Je lichaam geeft het toch niet voor niks aan als het pijn doet? Of denk ik dan verkeerd?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:47

Ik heb exact hetzelfde gehad :=
Knie uit de kom en gips voor 6 weken ^)
Afbeelding

Ik kon er best mee uit de voeten. Je merkt alleen dat je lijf sneller moe is omdat je je been anders gebruikt/belast, je moet geen grote afstanden willen doen :n Bewegen is belangrijk maar ook rust is HEEL belangrijk voor de genezing!
Ik had de eerste week wel krukken, omdat ze toen doordat het zo dik was niet konden zien wat er precies was. Pas na een week werd dmv een punctie waarbij bloed werd opgezogen duidelijk dat het uit de kom was geweest (was ook wel duidelijk toen het gebeurd was, been stond schots en scheef := )
Die weken gips ben ik goed doorgekomen, al vervloekte ik dat spul al na een paar dagen := Heb wel altijd een beetje een krom been gehouden helaas..

Pijnstilling kan geen kwaad :n Ik had Arthrotec (dyclofenac met een maagbeschermer) en als het heel heftig was nog paracetamol erbij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:48

Nee je denkt niet verkeerd.
Maar je geeft wel antwoord op je eigen vraag in je OP.
Als je lichaam dus aangeeft dat het er niet klaar voor is, dan moet je niet je grenzen op gaan zoeken.
Terug op krukken, rust houden en been zoveel mogelijk omhoog houden.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:50

EliseLukas schreef:
Ja, ik heb de krukken nog hoor want als het gips eraf gaat schijnt lopen niet meer zo makkelijk te gaan. Maar ook dan doet het ontzettend pijn. Ik denk gewoon omdat als ik hem niet hoog hou mijn knie dik wordt ofzo. Maar met krukken gaat het wel een stuk sneller allemaal.

Het is sinds donderdag en ik loop er in huis ook wel op. Eigenlijk doe ik pas sinds zaterdag een beetje rustig aan. Donderdag en vrijdag heb ik gewoon gewerkt en met de trein en tram geweest en nog naar mijn paard ook.

Als het gips eraf gaat, dan knikt je knie gewoon 'door' := Je been moet dan echt wennen om weer zelf aan het werk te gaan zeg maar...

Je moet echt je eigen grens weten en daar niet overheen gaan. Het is niet zomaar iets wat gebeurd is in je knie en je zal écht je rust moeten pakken! Kleine stukjes lopen, maar geen grote afstanden en anders ontlasten met krukken (er dan ook niet op steunen, nogmaals, alleen kleine stukjes) en als je thuis bent lekker been omhoog :j

Als je goed op je grenzen let en zorgt dat je voldoende rust krijgt, zul je zien dat het stukje bij beetje elke dag iets beter wordt.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:53

Als je even goed je rust houdt (dus met krukken/rolstoel) kun je er best wat pijnstilling naast nemen. Meer om het voor jezelf comfortabeler te maken zodat je wel gewoon naar school toe kunt.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:51

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga morgen gewoon naar college en als het niet gaat ga ik weer naar huis. Idd even rustig aan doen.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:36

Hier nog een gipsdrager.
Had knie/kruis banden gescheurd/gerekt en paar botbreukjes erbij. (wat is het verschil met knie uit de kom??? :o? )
Mocht 6 of 8 weken in het gips. Ik mocht echter NIET lopen met m'n gips. Ik heb m'n gips ook 3x kunnen wisselen omdat deze na 2 wk afzakte als een gek. Na 2 wk strompelde ik wel half de trap op en af en stukjes naar toilet etc. Verder alles met krukken.

Ook leuk om te weten: als het gips open ligt; ga je jeuken! Vervolgens moet je je been op de 1 of andere manier omhoog weten te houden; gil het dan maar uit als je steun onder je vandaan is }:) Vervolgens mag je hem even laten hangen lansg het bed }:) En dus 90 graden buigen.

Ik ging met m'n geweldige brace en krukken naar het toilet. Wilde me omdraain in het toilet en ging vol staan op m'n been........ #) vergeet je krukken dan niet :P