Vraag over kapotte/verbrandde huid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Vraag over kapotte/verbrandde huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:41

Ik begin nu een beetje in paniek te raken. Ik heb een soort van schuur brandwond over m'n hele gezicht (je kunt het verhaal in m'n blog lezen, maar samenvatting: ik heb een maskertje weggehaald met een micro schuurspons :') ) en de huid wordt nu een soort van 'leerachtig'.

Is dit normaal? Het is droog, vrij hard en voelt een beetje aan als leer. Gaat dit weg of is er blijvende schade?
Ik hou het soepel met vitamine E creme en creme voor de gevoelige huid met aloe vera. Ik kan morgen pas naar de dokter.

Wie heeft er ervaring met dit soort achterlijke acties? :')

Truf

Re: Vraag over kapotte/verbrandde huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:47

Haha dat was niet zo slim :P

Heb iets soortgelijks gehad, maar dan door de zon. Ben een keer onwijs verbrand op mijn borst (nee niet mn borsten gelukkig :P ), daar kwam ook leerachtige huid weer op, nadat het flink verveld is. Wil je niet nog erger in paniek laten raken, maar het heeft bij mij zo'n 5 jaar geduurd voor het weer echt normale huid was.
Ik hoop voor je dat het niet zo lang duurt, maar vrees dat het wel even tijd nodig heeft om te herstellen.
Succes :(:)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:50

5 jaar?! ;( M'n arme gezicht! En nee, het was niet zo slim en dat is nog zacht uitgedrukt :')

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:53

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:54

Goeie budgettip, met dat sponsje, muts :')

Volgens mij komt het wel goed joh, misschien moet er even een weekje overheen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:58

Ja, lekker goedkope dermabrassie (of zoiets) :')

Maar door de zon lijkt me toch anders als door een nanotech spons, daar zijn denk ik geen ervaringen mee (heb ik wel de primeur!) :')
Ik blijf wel smeren ja, anders barst m'n huid open als ik lach :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:02

Als je er aan kan komen (liefst zo snel mogelijk), zou ik Bergman Beauty Care SOS spul erop smeren. Prijzig spul maar het werkt tegen zo goed als alle huidproblemen. Het heeft mij gered bij een vreselijke allergische reactie in m'n gezicht en m'n zusje bij een grote brandwond op haar pols doordat ze met een zilveren armband de aansluiting van een lamp raakte waar stroom op stond.
Zelf heb ik me vorig jaar met m'n arm verbrand aan de rand van de oven en te kort gekoeld, en dat werd ook een beetje leerachtige huid, wat helaas nog steeds niet is weggetrokken :\

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:05

Kan je dat spul bij Douglas halen oid?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:13

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:20

:= Slim.... :') Haha, tis ook nog een van je eerste 'tips' op je blog...

Zo veel mogelijk vet houden! Denk dat je de lederhuid hebt geraakt, zal wel niks voor niks zo heten! Is het je hele huid die zo voelt?

Gauw naar de doctor, dat is zeker!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:23

Goed blijven smeren eventueel met yoghurt.
Een natuurproduct is beter dan chemische rotzooi!
Scheelt wel, dit doe je niet nog een keer :(:)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:27

:') Sjee, je bent goed bezig! _O-

Smeren, smeren en blijven smeren...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:33

En ik denk ook drinken drinken drinken, want problemen met je huid daar heeft je lichaam een boel vocht voor nodig, dus water drinken zodat het van binnenuit ook hulp krijgt of desnoods thee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:45

Layla,'
Hoe kan je dat nou doen? Muts.
Ik heb geen tips, maar ik zou anders even de apotheek bellen, misschien weten zij iets?
Sterkte en ik hoop dat je gezicht snel hersteld.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:46

Water drinken doe ik sowieso al veel :j

Ja lach me maar uit hoor, dat heb ik wel verdiend _O-
@Electra: Ja lekker he? :P Ik heb net een creme van Bepanthen gekocht, dat volgens de apotheker heel snel zou werken. Ze vonden me helemaal zielig :')

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:48

Jeetje! Inderdaad smeren, smeren, smeren. Sterkte :(:)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:08

phormicola schreef:

@Electra: Ja lekker he? :P Ik heb net een creme van Bepanthen gekocht, dat volgens de apotheker heel snel zou werken. Ze vonden me helemaal zielig :')

Jij hebt gewoon stiekem iets aan je tepels! :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:12

MamboBeach schreef:
phormicola schreef:

Jij hebt gewoon stiekem iets aan je tepels! :')

Nee man, luieruitslag :')

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:17

oei dat is niet zo fijn!
beste tip: idd veel drinken en veel groente en fruit eten. vis is ook een aanrader ( de gezonde vetten zullen wel helpen)
verder kan je proberen of je cremes kan vinden met kamille, amandel(bloesem), goudsbloem, of cocosnoot.
kamille en goudsbloem werken ontstekingsremmend en verzachtend. ze nemen ook wat pijn weg ( calendulan is een zalf die van goudsbloem wordt gemaakt, je kan het in zalf, creme of emulsie krijgen, hoe vetter hoe beter ws bij jou nu, en kamille daar kan je vast wel thee van vinden) amandel(bloesem) heeft een verzachtende werking ( er zijn veel badcremes van, niet gebruiken, kijk of je het in thee kan vinden of eventueel in een reformwinkel als extract, pure druppels verdunnen in water en dan met een watje op de plek deppen, altijd eerst op een ander stukje huid uitproberen) en cocosnoot ( zeker de melk of olie ervan) is vet en vochtinbrengend ( cocosnoot alleen eten of drinken in pure vorm, dus geen makronen ;) onverwerkt is het beste, de melk of olie is in een drogist of apotheek ws ook wel te vinden in een reme of tube, dat kan ook) . framboos kan je eventueel ook gebruiken om vocht in te brengen, maar dat heeft ook een reinigende werking en dat is misschien iets te agressief nog voor je huid. (framboos kan je gewoon eten natuurlijk, maar je kan ook een papje maken van gepureerde framboos, eventueel wat kamille of aloe vera toevoegen, vochtige doek nemen van katoen oid en laten weken in je papje, dan aanbrengen op je huid. ook eerst op een stukje huid uitproberen. )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:22

Hey, van m'n tepels afblijven he >;) En hoe weten jullie dat ik luiers draag?! :oo

Ik heb wel pure cocosolie van De Tuinen, dat kan ik er vannacht wel op doen :j

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:23

mocht dit allemaal niet helpen denk dan eens aan tea tree olie.
Kreeg ik als advies toen ik open brandblaren op mijn hand had van een halstertouw (kennen de meesten van ons wel denk ik) en dat heeft heel goed geholpen.
Geen littekens en binnen no time weer een bruikbaar handje. terwij ik het eerder heb gehad en daar heb ik nog een lelijke plak van op de muis van mijn hand.
Berichten erover zijn nogal wisselend volgens mij, maar het heeft mij iig geholpen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:27

oeh, ik weet niet of ik tea tree oil wel aandurf := Ik gebruikte dat vroeger tegen m'n puistjes, is het niet desinfecterend? Ik denk dat het iets te agressief is voor nu.

Sh*t, ik ben sigaretten vergeten, moet ik er weer op uit met m'n leatherface :')

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:27

ik hoor hier alleen maar smeren smeren en nog eens smeren... met allerlei spullen.. Maar creme's op een kapotte huid kunnen het ook erger maken of er kan zelfs een ontsteking optreden!! de huis is waarschijnlijk kapot daar het schuursponsje.. en ik verwacht (kun je zelf het beste bepalen) dat het een soort van schaaf wond is. Ik zou het rust gunnen, er niet te veel aanzitten en vooral niet te veel smeren met allerlei cremes... Als je er echt iets op wil smeren gebruik dan vaseline. Is vet maar zitten geen toegevoegde stoffen in!!!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:28

tea tree is wel een beetje desinfecterend ja, maar deed absoluut geen pijn op die open plekken. Dus op geirriteerde huid zal het zeker wel gaan.
Het is wat vettig en haalde heel goed dat trekkerige gevoel weg.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:34

phormicola schreef:
Hey, van m'n tepels afblijven he >;) En hoe weten jullie dat ik luiers draag?! :oo

Ik heb wel pure cocosolie van De Tuinen, dat kan ik er vannacht wel op doen :j

heb je dat al eerder gebruikt? ( dat je er niet allergisch voor bent of slecht op reageert, dat zou ook zo banketstaaf zijn nu :D )
zo ja dan zou ik voor vannacht alleen een klein hoekje van je wond nemen, een nachtje aankijken, heeft het geholpen ( of beter nog, heeft het het niet erger gemaakt ;) ) en dan pas beslissen of je het wel of niet op de hele wond smeert.
en dat zou ik met alles aanraden, met zo'n wond als de jouwe kun je er neit vanuit gaan dat de cremes die je gebruikt dezelfde werking zullen hebben op die huid als normaal ( op calendulan/goudsbloem na ws, die is speciaal voor dit soort wonden)
dus smeer voorzichtig, je wilt het er niet erger op maken.
wat je eigenlijk wil hebben is dat je wond iets vochtig en vettig blijft, dan is het voldoende gehydrateerd en het vettige beschermd het een beetje voor infecties en vuil van buitenaf.

een warme douche, of een warm bad als een douche te veel prikt, is ook een idee trouwens. de hitte zorgt voor een verwijding van je bloedvaten, zeker in je huid oppervlak. je zou op die manier dus meer bloed bij je wond kunnen laten, en meer bloed is meer afvoer van afvalstoffen en meer toevoer van zuurstof, ontstekingsmediatoren en voedingsstoffen.
na een bad of douche wel weer smeren, warm water werkt geweldig om (natuurlijke) vetten te verwijderen en ook van een warm bad kan je uitdrogen, dus ook drinken.