Hoe lang moet je roken voordat je dit kunt zien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

Hoe lang moet je roken voordat je dit kunt zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:46

Zoals hier boven staat
Hoe lang moet je roken voordat je dit kunt zien aan je longen, tanden enz enz?

Na wat zoeken op internet, bokt zelf heb ik niet het werkelijke antwoord kunnen vinden.

In eerst instantie had ik het hier over met mijn neef. Hij beweerde dat je 3 maanden achter elkaar vast moet roken om 'zwarte' longen te krijgen. Nu vroeg ik mij dus af, hoeveel moet je roken om 'vast te roken?' Hij had hier ook geen antwoord op maar had dit ooit van een vriend gehoord.
En hoe zit dit bij partyrokers? Ik ken veel mensen die alleen roken op feestjes en die roken dan zo'n 4 sigaretten op een avond.

Iemand die hier het antwoord op weet of mij een link kan geven om het te verduidelijken?

Ik hoef geen reacties hoe slecht roken enzo wel niet is, of er een discussie over. Ik wil puur het antwoord op deze vragen. :)

Grapjasjes12

Re: Hoe lang moet je roken voordat je dit kunt zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:49

Hangt denk ik een beetje van je lichaam af. Ik weet bijv wel zeker dat m'n longen zwart zijn en m'n tanden kunnen ook wel weer eens een beurt gebruiken. Ik rook nu 9 jaar.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:44

Je hoeft niet eens te roken om zwarte longen te krijgen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:53

Denk dat het aan de sigaretten ligt, je tandenpoets gedrag en hoeveel je rookt e.d.
Denk dat hier niet 1 antwoord op is.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:52

MoonChloe schreef:

Hoe kun je dan nog meer zwarte longen krijgen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:14

Reneee_ schreef:
Hij beweerde dat je 3 maanden achter elkaar vast moet roken om 'zwarte' longen te krijgen. Nu vroeg ik mij dus af, hoeveel moet je roken om 'vast te roken?' Hij had hier ook geen antwoord op maar had dit ooit van een vriend gehoord.
En hoe zit dit bij partyrokers? Ik ken veel mensen die alleen roken op feestjes en die roken dan zo'n 4 sigaretten op een avond.

dat ligt er helemaal aan hoevaak je rookt, hoeveel sigaretten op 1 dag, hoe oud je bent en per persoon en longen verschilt het ook hoe ze erop reageren.

Vast roken... tsja, dat lijkt me toch wel als je verslaafd bent, maar elke week roken vind ik ook 'vast roken'.
Met partyroken ligt het er maar net aan hoevaak je feestjes hebt ( :D) Als je elke week een feestje hebt waar je op rookt is het ook slecht. Als je 2x per jaar op een feestje rookt kan het niet veel kwaad.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:18

Gina schreef:
MoonChloe schreef:

Hoe kun je dan nog meer zwarte longen krijgen?

Dat kan ook al door meeroken, veel in rokerige ruimtes zijn etc. (Volgens mij :+ )

Ze zeggen wel dat je longen nooit helemaal schoon worden na het stoppen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:21

Meeroken is idd een goede manier om je longen de soep in te helpen :j Al is zelf roken natuurlijk effectiever.

Volgens mij worden je longen na een aantal jaar gestopt zijn wel weer schoon (afhankelijk van hoelang en hoeveel je rookte), maar als er schade is vanwege het roken, kan dat zichzelf niet meer herstellen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:25

Het belangrijkste effect van roken 'zie' je niet in je longen, maar in je hersenen. Eén sigaret is al genoeg. Stoppen is niet voor niets zo moeilijk.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:27

Niet een direct antwoord, maar wel een rokers-vooruitzicht:

Na 10 pak-jaren kan je allerlei ziekten ten gevolge van het roken verwachten. Dat is niet alleen long-pathologie, maar ook bijvoorbeeld hart- en vaatproblemen.

10 Pak-jaren = 10 jaar 1 pakje per dag.
(Dus bij 2 pakjes per dag bereikt in 5 jaar en 1 pakje per week in 70 jaar.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roken_(tabak)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:23

Ligt echt maar net aan hoe snel het bij je gaat.. als jij tanden hebt waarbij het glazuur snel verkleurd, zal het bij jou bijv sneller zichtbaar zijn.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 19:23

MoonChloe schreef:

Dat klopt, maar het gaat mij puur om het roken zelf. :)

verootjoo schreef:
dat ligt er helemaal aan hoevaak je rookt, hoeveel sigaretten op 1 dag, hoe oud je bent en per persoon en longen verschilt het ook hoe ze erop reageren.

Vast roken... tsja, dat lijkt me toch wel als je verslaafd bent, maar elke week roken vind ik ook 'vast roken'.
Met partyroken ligt het er maar net aan hoevaak je feestjes hebt ( :D) Als je elke week een feestje hebt waar je op rookt is het ook slecht. Als je 2x per jaar op een feestje rookt kan het niet veel kwaad.

Een feestje zo'n eens in de maand

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:33

Reneee_ schreef:
MoonChloe schreef:

Dat klopt, maar het gaat mij puur om het roken zelf. :)

verootjoo schreef:

Een feestje zo'n eens in de maand

als je 1x per maand 4 sigaretten per avond rookt, duurt het wel heel lang voor je 10 packyears hebt. Wat iemand hierboven mij al had uitgelegd.
Goed voor je is het niet, maar erg veel kwaad kan het ook niet. Maar elk lichaam reageert natuurlijk anders.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 01:20

Tja, je moet wel een aantal jaar flink roken, dagelijks half pakje, wil je het op de X-Thorax (longfoto) zien dat je rookt. Het is ook lari koek dat je een "zwarte long" ziet! Je ziet alleen vertekeningen in de foto waarop duidelijk te zien is dat het om een rokers long gaat en niet om een asbest long.
Bovendien ontwikkelen heel wat % rokers COPD in de loop van de jaren dat je rook wat veelal op latere leeftijd zich voordoet (40jr). 90% van de COPD patienten komt voort uit roken 5% uit asbest e.d en 5% door minder bekende oorzaken.