heel vaak dejavu's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Macholover19

heel vaak dejavu's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:55

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden heel vaak dejavu's, zeg maar het gevoeld dat je dat al eens eerder hebt gedaan of meegemaakt.
Ik vind het behoorlijk irritant want ik heb als ik een dejavu heb, heb een heel raar en licht gevoel in mijn hoofd, alsof ik omval, heel even maar en dan is het gewoon weer weg...
Ik heb ze minimaal 7 keer per week, soms 3x op een dag, de andere dag niets.
Ook droom ik elke nacht en weet ik ze altijd nog na te vertellen ook, wat ik vroeger dus helemaal niet had.
Weten jullie misschien waardoor dit komt, ik vind het namelijk best raar.
Groetjess

zonnebloem18

Re: heel vaak dejavu's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:11

Een deja vu is een soort kortsluiting in je hersenen als dit zo vaak voorkomt zou ik toch even de huisarts opzoeken.

Bianc93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:38

Slaap je veel of weinig (gem 7-10 uur) ? Dit hangt samen met de neuronen in de hersenen en de activiteit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:28

Dit kunnen mini-epileptische aanvalletjes zijn. Ik zou even met de HA gaan babbelen :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:13

Deja vu als mini insult? Daar had ik nog niet eerder van gehoord. Heb ze namelijk echt heeeel vaak, maar ik heb er nooit wat achter gezocht. Heb het mijn hele leven trouwens al wel, dus niet zoals de TS pas sinds kort.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:18

Deja vu's nemen plaats in de temporale kwab, waar ook veel insulten plaatsnemen/beginnen. Deja vu's en epileptie staan al langer met elkaar in verband hoor :) Mijn man krijgt bijvoorbeeld vaak een hele rits voordat ie een insult krijgt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:29

Ok dat wist ik niet, weer wat geleerd. Bedankt!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:31

Over de relatie met epilepsie weet ik niks.. Maar weet wel dat t idd een foutje in je hersenen is, die misplaatsen wat je op dat moment meemaakt. Althans, zo heb ik het begrepen :+

Maar als je het de laatste tijd vaker hebt en je wordt even naar, zou ik idd toch echt ff naar de ha gaan.. Ik heb ook vaak zat een deja-vu, maar nooit gepaard met duizeligheid oid..

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:40

Ik zou niet weten of ik dit ook mag plaatsen hiero:
Ik heb ook af en toe dejavu's, nu ben ik zaterdag 30 april naar portugal gegaan. Ik was behoorlijk zenuwachtig voor het vliegtuig. Ik ben flauwgevallen en mijn moeder vertelde me dat het leek op een epileptische aanval: ik ging heel erg schudden en mijn ogen draaiden weg. nu heb ik sinds dat gebeurd is erg vaak dat het gewoon zwart voor mijn ogen wordt. Dan kan ik nog wel doorgaan met waar ik mee bezig was maar dit is niet heel erg fijn... Ik ben nooit eerder flauwgevallen o.i.d. dus dit was best eng... Heeft iemand hier 'ervaring' mee?

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:44

MarloesNatje schreef:
Ik heb ook af en toe dejavu's, nu ben ik zaterdag 30 april naar portugal gegaan. Ik was behoorlijk zenuwachtig voor het vliegtuig. Ik ben flauwgevallen en mijn moeder vertelde me dat het leek op een epileptische aanval: ik ging heel erg schudden en mijn ogen draaiden weg. nu heb ik sinds dat gebeurd is erg vaak dat het gewoon zwart voor mijn ogen wordt. Dan kan ik nog wel doorgaan met waar ik mee bezig was maar dit is niet heel erg fijn... Ik ben nooit eerder flauwgevallen o.i.d. dus dit was best eng... Heeft iemand hier 'ervaring' mee?

Mijn beste vriendin heeft/had dit ook en zijn ze er pas geleden achter gekomen dat ze een heel laag bloedsuikerspiegel heeft

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:46

en wat houd dat precies in? :o
Seleentj schreef:
MarloesNatje schreef:

Mijn beste vriendin heeft/had dit ook en zijn ze er pas geleden achter gekomen dat ze een heel laag bloedsuikerspiegel heeft

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:48

Yep, dat zijn ook wel aura`s genoemd...
Citaat:
Aura

Een aura is een plaatselijk begin van de aanval dat de betrokkene zelf ervaart. Dit gevoel duurt meestal maar enkele seconden. Als het daarbij blijft is het eigenlijk een eenvoudige partiële aanval. De verschijnselen van een aura zijn afhankelijk van de plaats van de epileptische haard op de hersenschors en kunnen daarom nogal uiteenlopend zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het zien van lichtflitsen of kleuren, het horen van geluiden, het ruiken van bepaalde geuren of het ervaren van bepaalde emoties. Meestal is het echter een opstijgend gevoel vanuit de maag. Vaak kunnen mensen van de gelegenheid gebruik maken om een veilige plek te zoeken of te gaan zitten. Het partiële begin kan soms zo kort duren dat het niet wordt opgemerkt. De omgeving kan een heel korte aura soms wél opmerken. Ook wanneer er geen aura is kan er toch sprake zijn van een partieel beginnende aanval. Wanneer er geen aura is raakt iemand plotseling buiten bewustzijn en kan dan vallen.

bron: http://www.epilepsie.nl/informatie/soor ... chclonisch

Ikzelf had al een aantal jaren last van dat soort aanvallen, zonder te weten wat het was. Je hebt idd een 'dit heb ik eerder gehoord/gezien' gevoel, en ik vond het altijd wel een fijn gevoel... maar had dikke koppijn nadien. Ik had er verder nooit last van, todat zo`n lichte aanval over ging in een echte epileptische aanval. En een maand later weer. Na de gebruikelijke onderzoeken kreeg ik de diagnose epilepsie en sinds die tijd zit ik aan de medicatie. En vanaf dat moment ook geen aura`s meer gehad.. (soms wel jammer, was wel 'lekker' soms.. :D)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:51

lijkt wel een beetje op wat ik bedoel... mijn moeder is naar de huisarts geweest laatst en heeft gelijk voor mij gevraagd. ze zeiden dat we het nog een tijdje afmoeten wachten en als dat zwarte voor mijn ogen nog steeds is over een tijdje moeten we terugkomen...
Mariska_28 schreef:
Yep, dat zijn ook wel aura`s genoemd...
Citaat:
Aura

Een aura is een plaatselijk begin van de aanval dat de betrokkene zelf ervaart. Dit gevoel duurt meestal maar enkele seconden. Als het daarbij blijft is het eigenlijk een eenvoudige partiële aanval. De verschijnselen van een aura zijn afhankelijk van de plaats van de epileptische haard op de hersenschors en kunnen daarom nogal uiteenlopend zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het zien van lichtflitsen of kleuren, het horen van geluiden, het ruiken van bepaalde geuren of het ervaren van bepaalde emoties. Meestal is het echter een opstijgend gevoel vanuit de maag. Vaak kunnen mensen van de gelegenheid gebruik maken om een veilige plek te zoeken of te gaan zitten. Het partiële begin kan soms zo kort duren dat het niet wordt opgemerkt. De omgeving kan een heel korte aura soms wél opmerken. Ook wanneer er geen aura is kan er toch sprake zijn van een partieel beginnende aanval. Wanneer er geen aura is raakt iemand plotseling buiten bewustzijn en kan dan vallen.

bron: http://www.epilepsie.nl/informatie/soor ... chclonisch

Ikzelf had al een aantal jaren last van dat soort aanvallen, zonder te weten wat het was. Je hebt idd een 'dit heb ik eerder gehoord/gezien' gevoel, en ik vond het altijd wel een fijn gevoel... maar had dikke koppijn nadien. Ik had er verder nooit last van, todat zo`n lichte aanval over ging in een echte epileptische aanval. En een maand later weer. Na de gebruikelijke onderzoeken kreeg ik de diagnose epilepsie en sinds die tijd zit ik aan de medicatie. En vanaf dat moment ook geen aura`s meer gehad.. (soms wel jammer, was wel 'lekker' soms.. :D)

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:58

Ik heb ook heeeeeeel erg vaak dejavu's. Erg vervelend is dat inderdaad, maar ik heb het gelukkig niet zo vaak als jij hebt. :oo

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:36

TS ik heb precies het zelfde, als wat jij beschrijft. toen ik 13 jaar was kreeg ik er ook een black out van. Dit is nu weg. Ik heb het ook bijna niet meer, ik krijg nu wel vaak zo overdag flitsen tezien in mijn hoofd met beelden van ( toekomst? )

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:01

Ik heb dit als kind weleens gehad, gevolgd door een black out. Dan stond ik in de winkel, en wist ik niet meer hoe ik daar kwam en wat ik daar deed.

Nu jaren later sinds mn zwangerschap heb ik weer last van paniekaanvallen, en tijdens de paniek-aanval komt ook een deja-vu. Ik ben onderzocht, en er is lichamelijk niks mis. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met een traumatische ervaring, en ook is er nu ADD geconstateerd. Ik ben dus erg dromerig, en af en toe ben ik zover weg, dat wanneer ik 'wakker word' ik in paniek raak en dus een deja-vu krijg. Ik loop dus nu al een tijdje bij PsyQ om erachter te komen wat dit is, en hoe ik het kan aanpakken.

Ik zou bij jouw verhaal eerder denken aan bloedarmoede, lage bloedspiegel, ijzertekort ed.. En eventueel toch even op epileptie laten onderzoeken.