Van lies tot enkel in het gips, wat nu met mijn paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Van lies tot enkel in het gips, wat nu met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 23:28

Doordat ik mijn knie verdraaid heb zit ik sinds gisterochtend van mijn enkel tot aan mijn lies in het gips. Ik ben gewoon gaan werken (met de trein er naartoe) en daarna met de trein naar mijn paard gegaan. Bijna op mijn bek gegaan in het land (stuk of 8 keer) en toen ik mijn paard had heb ik een heel klein stukje gewandeld want ik kwam er onderweg achter dat ik wel erg veel pijn had en dat mijn lompe pony niet gewend is aan zo ontzettend langzaam lopen. Ik had bij elkaar al heel wat afgewandeld. Vanaf de bushalte naar mijn paard is al een half uur en op werk en naar de trein, tram, bus, etc erbij geteld is het best wel veel bij elkaar. En natuurlijk moest ik ook nog terug. Nu vroeg ik me af of er hier meer mensen een verdraaide knie hebben gehad en hoe zij dit hebben aangepakt. Ik kan nu nl. niet slapen van de pijn en waarschijnlijk heb ik dus veel te veel gedaan. Ik kan er gewoon op lopen zonder krukken nl. En mijn andere been doet ook pijn, waarschijnlijk omdat die heel anders belast wordt. En wat moet ik nu met mijn paard? Gewoon een tijd vakantie geven? Hij staat tenslotte in het land.

zodiacje

Re: Van lies tot enkel in het gips, wat nu met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:30

een (tijdelijke) verzorgster zoeken?

beterschap!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:31

Een rolstoel leren trekken? :')

Nee ik zou 'm lekker een poosje vakantie geven, dat kan nooit kwaad. Vaak merk je dat het oppaken van de training erna ook heel fijn en vlot gaat.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:31

Als hij op het land staat en er iemand dagelijks komt voor controle zal hij je niet missen hoor ;) Die zijn veel te druk bezig met het gras.

Beterschap!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:32

Ik zou je paard lekker vakantie geven of iemand anders vragen om hem beweging te geven en zelf even in de rust gaan tot je weer beter bent. Lijkt me absoluut niet slim om zoveel te lopen als je helemaal in het gips zit, dan heb je kans dat je er alleen maar langer mee zit.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:33

ten eerste, wat ontzettend rottig voor je!
wat ik niet echt snap, is dat je met je been in het gips zit, sinds gisteren, en vandaag al bent gaan werken... en al helemaal met het ov... dat is toch geen doen? dit is duidelijk in mijn ogen een gevalletje ziektewet!

verder weet ik niet hoe lang je ongeveer uit de running zal zijn, met een verdraaide knie... als het niet al te lang is, zou je je paardje gewoon vakantie kunnen geven...
stel dat het allemaal wat langer duurt (bijv 6 weken of langer) dan zou ik iemand zoeken die hem lekker kan longeren, of evt. rijden als je dat zou willen... zelfs zou je dan met iemand anders samen naar je paard kunnen gaan.. dan kan diegene je paard uit de wei halen, en kun je zelf wat borstelen...
zelf deed ik het zo altijd als ik weer eens last aan mijn rug had...

heel erg veel sterkte in ieder geval, en denk aan jezelf! je moet niets overhaasten, want dat veroorzaakt alleen maar meer ellende...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 23:37

Ik ben gisteren vanuit het ziekenhuis direct naar mijn werk gegaan.... Helaas heb ik wat moeite met mijzelf voorop zetten en alleen thuis vind ik ook maar zo alleen. Mijn vriend heeft het ook nog eens net uitgemaakt en mijn paard is dan eigenlijk mijn troost. Alleen thuiszitten is echt niet leuk maar de pijn die ik nu heb in mijn knie kan ook niet goed zijn...

Het gips moet er trouwens 4 weken om blijven en daarna moet ik fysio om opnieuw goed te leren lopen (ik loop dat minstens nog 2 weken met krukken omdat mijn spieren dan heel erg verslapt zijn).

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:40

Wat ontzettend rottig voor je zeg! Sterkte ermee. :(:)

Ik zou zeggen, zorg dat je paard iedere dag gecontroleerd word op evt. wondjes etc. En zoek een leuk verzorgstertje (of misschien zelfs een 'stal'genootje?) die hem af en toe even een knuffel en een poetsbeurt geeft. En misschien kan je zelf af en toe door een bekende met de auto heen gereden worden? Zodat je toch even je troost kan opzoeken?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:44

Dit is een heel duidelijk teken van je lijf, je hebt te veel gedaan... Dat weet je zelf ook al, dat wist je vermoedelijk al voordat je van alles ging ondernemen. Beetje confronterend misschien, maar bedenk je dat wat je nu bespaart je ook écht bespaart. Als je nu doorzet hiermee ga je zeker vertraging hebben in je verdere herstel.

Ik kan jouw situatie niet inschatten, omdat ik die niet ken. Vrees niet voor je paard, als daar goed voor gezorgd wordt mist die je niet. Bespiering verliest je paard misschien iets, maar als dat netjes is opgebouwd heb je dat ook relatief makkelijker weer terug. Gehoorzaamheid verlies je niet zomaar, dus maak je daar niet te druk om.

Heel veel sterkte, en succes met je revalidatie!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:39

ik weet wel zeker dat je teveel hebt gedaan. Gips is hartstikke vermoeiend! Maar je mag dus zonder krukken lopen op je gips? Breekt het dan niet? Denk dat als je met krukken loopt het allemaal al een stuk makkelijker zal gaan :)
Sterkte!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:39

he, ik ben net sinds een paar dagen uit het gips, ik heb me knie gebroken, nog steeds, maar hoef geen gips er meer om heen. Ik snap helemaal hoe je je voelt! Ik denk dat het wel verstandig is om rust te houden, je zit niet voor niks in het gips. Tja en je paard, mij paard wordt getraind door mijn instructeur, maar dat zijn vaak ook niet de goedkoopste grapjes. Is er niet iemand die hem wil verzorgen voor je?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:43

Ik zou hem lekker vakantie geven. (of het moet zijn dat je altijd heel intensief rijd, dan zou ik hem niet zomaar stil zetten). Jij zult het straks waarschijnlijk toch weer rustig op moeten bouwen en dan kunnen jullie dat samen doen. Als je niet wil dat hij heel zijn conditie kwijt raakt zou ik kijken of iemand hem een paar keer per week wil longeren.

En sterkte met je knie natuurlijk.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:47

Wat vervelend zeg! En balen dat het nog zolang gaat duren.
Ik lees in je profiel dat je vooral recreatief rijdt en dat je paard nog jong is. Ik zou hem gewoon lekker vakantie geven en er is vast wel iemand die hem eens kan knuffelen en poetsen.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:33

keshia schreef:
wat ik niet echt snap, is dat je met je been in het gips zit, sinds gisteren, en vandaag al bent gaan werken... en al helemaal met het ov... dat is toch geen doen? dit is duidelijk in mijn ogen een gevalletje ziektewet!

Dat ligt er aan wat voor werk je doet...
Als je werk hebt dat geen belasting is voor je knie, zie ik het probleem niet.
Met het ov reizen kan ook best, maar niet als je nog grote afstanden moet lopen.
Toen ik jaren geleden mijn been in het gips had, ging ik ook met de bus naar school.
Vanaf mijn huis was het 300 meter naar de bushalte, en vanaf school hooguit 50 (en ik moest 1x overstappen).

Je paard kun je gewoon een tijdje vakantie geven.
Als je zorgt dat iemand hem regelmatig "een aai over zijn bol" geeft en controleert of hij nog heel is, vindt hij dat vast niet erg.
Zelf kun je je misschien zo nu en dan met de auto laten brengen, zodat je hem bv even kunt borstelen.
Tegen de tijd dat je weer mag rijden kun je waarschijnlijk toch nog niet erg fanatiek trainen.
Dan kun je zelf rustig opbouwen, samen met je paard.
Eventueel kun je er tegen die tijd eerst een ander een paar keer op laten rijden, zodat hij geen gekke dingen uithaalt als jij er op gaat.
Mijn paard was 1,5 toen ik in het gips moest, dus ik had het probleem van rijden niet.
Ik had een stalgenootje die er voor zorgde, die hem buiten zette, en zijn stal uitmestte.
Beterschap!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:42

Ik heb ook zo van enkel tot lies weken in het gips gezeten (alleen dan knie verbrijzeld).
Ons mam heeft toen braaf mijn/ons beestje verzorgt. :)) Kan je niet vragen of een goede vriendin je paard die tijd wilt verzorgen (wat je zelf niet kan doen). Of lekker vakantie geven, is het heerlijk weer voor en af en toe ook goed voor je pony.