Wazige kring rond de lampen zien na tv kijken, bril nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Wazige kring rond de lampen zien na tv kijken, bril nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:59

Hey,

Vraagje, als ik tv heb gekeken in de avond en kijk daarna naar lampen dan hebben ze een mooie wazige lichtkring rond zich. Het blijft aanhouden en in de ochtend/halverwege de nacht is het weer weg. Ik heb het met onze grote plasma tv op 3 meter afstand, maar ook vorige week in de caravan op een klein ouderwets tv-tje op 1,5 meter afstand.
Herkent iemand dit? Is dit tv-oogjes hebben of zo? Moet ik een brilletje? Overdag zijn mijn oogjes goed en mijn ogen zijn 2 jaar geleden nog opgemeten zonder opmerkingen. Ik heb wel een nachtbril omdat ik redelijk nachtblind ben.
Ben wel inmiddels 32 jaartjes, beide ouders dragen een bril (ook op latere leeftijd gekregen).
Vind overigens een brilletje wel sexy, ben ik precies een ondeugende strenge secretaresse, whahaha _O-
Ik heb het nog nooit gehad en heb het nu sinds 5 weken. Voordat ik weer naar de dokter ren (die toch niks kan vinden) vraag ik het hier even ;) Thanks.........

Silvia

Re: Wazige kring rond de lampen zien na tv kijken, bril nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:26

Volgens mij zijn dat halo's. Maar of dat nu betekent dat je een bril nodig hebt durf ik niet te zeggen!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:13

Ik dacht dat zo'n verschijnsel iets te maken had met de staafjes en kegeltjes in je oog. Maar da's echt van "klok horen luiden maar geen idee meer wat de klepel is". Ik zou naar de oogarts gaan, of misschien de opticien die weten het vast wel. Ik zou er wel even mee heengaan, want ook al is het nu alleen maar een beetje hinderlijk het kan wel iets zeggen over de kwaliteit van je oog. Dus wel doen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:10

Ik heb hetzelfde, alleen ik hoef er niet voor naar de tv te kijken :Y) Ook gaan lampen mooie lichtflitsen laten zien, later als je groot bent :))

Ja, ik had een bril nodig, het heeft iets met de cilinders in de ogen te maken, ofzo. Ik heb het nooit echt begrepen.
Ga gewoon even naar de brillenman en leg je probleem uit. :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 19:33

Maar ja, als het alleen 's avonds is, kan de brilleman dan iets vinden????

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:00

Ik denk niet dat je oog per dagdeel van kwaliteit verschilt hoor ;) Maar misschien heb je er 's avonds meer last van omdat het dan donkerder is.

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:53

je oog heeft 2 verschillende manieren om licht waar te nemen, met kegeltjes of staafjes. Beiden zitten in je oog. Kegeltjes gebruik je vooral overdag, daar kun je gedetailleerd en kleur mee zien. Staafjes worden actief in (schemer)donker, deze zijn voor de grove contouren (als je in het donker kijkt kun je geen kleuren meer zien). Het duurt 30 minuten voordat je ogen geheel gewend zijn aan het donker (ivm met het aanmaken van een bepaalde stof) en ook moeten je ogen weer wennen aan het licht. Dit is velen malen korter maar toch moet dit gebeuren (denk maar aan het pijnlijke felle zonlicht als je je gordijn opendoet). Misschien dat dit hier iets mee te maken heeft aangezien het alleen s avonds gebeurd (zou ook knap stom zijn om je lamp overdag aan te hebben ;))... Maar je weet het pas zeker als je bij de opticien langs bent geweest, die weet er veel meer vanaf dan ik....