Artrose, en dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Artrose, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 21:21

Sinds een paar dagen weet ik dat ik (lichte) artrose in mijn ruggenwervels heb.
Maandag ga ik weer naar de chiropractor en ik hoop dat hij me wat meer kan vertellen over wat ik allemaal wel en niet mag, en waar ik op moet letten.
Ik loop al bijna een jaar met pijnklachten, en nou is er dan eindelijk uitgekomen waar het vandaan komt.
Ik zit nou ook aan de glucosamine tabletten, om alles soepel te houden.

Er zijn vast nog meer bokkers met artrose, waar letten jullie op?
En waar moeten jullie rekening mee houden? Zijn er dingen die jullie niet meer mogen doen?
Ik heb nou een lichte vorm van artrose (ben pas 22) en hoop eigenlijk ook dat het daar bij gaat blijven.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:24

Als er al 1 ding is wat je niet moet doen, is naar de chiropractor gaan. Kraken is het laatste wat je moet doen met artrose in je wervelkolom. Ik denk dat een fysiotherapeut beter op z'n plek is.

Weet je ook welke vorm van artrose je hebt? Want zo te horen is het Bechterew, maar dat kan alleen een arts met zekerheid zeggen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:28

Rebel_Jits, uit welk informatie van de TS kan jij zeggen dat het Bechterew is?
Ik kan dat daar namelijk echt niet uit opmaken, hoor. En daarnaast is Bechterew een reumatische aandoening, geen vorm van artrose.

TS, ik zou ook niet naar de chiropractor gaan, fysio is idd beter.

Renske_W

Re: Artrose, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:54

Ik loop al bijna een jaar bij de chiropractor ivm een scheve heup, en heb ook een scheef SI gewricht.
Vandaar dat ik bij een chiropractor loop.

Welke vorm van artrose ik heb weet ik niet, daar heeft de arts het verder niet over gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:56

Bechterew haal ik er ook niet uit.
Uit het verhaal haal ik de 'standaard' artrose. Iedereen heeft namelijk artrose in de rug. De een wat meer dan de ander, maar elke rug slijt door gebruik.
Rond je 20e/25e beginnen de eerste verschijnselen. De een heeft er meer last van dan de andere, hoewel het niet aan de xfoto te zien is. Sommige mensen hebben geen last terwijl er op de xfoto een berg slijtage te zien is, sommigen hebben al last als er op de foto nog maar weinig slijtage te zien is.
Mensen die er veel last van hebben, hebben vaak een wat instabiel 'rugcorset'. Dat zijn de houdingsspieren die zorgen dat het lichaam in balans blijft, en de 'klappen' opvangen die anders op de wervelkolom terecht komen.

Ik zou idd niet naar de chiropractor gaan. Kraken bij 'slechtere' wervels is niet goed. Beter worden de spieren getraind om het op te vangen bij de fysiotherapeut. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:01

Veel sporten is goed voor de artrose,dan heb je er ook veel minder pijn aan.
Ik heb zelf op vele plaatsen artrose en als ik niet voetbal heb ik veel pijn.
Nu ik dus sport heb ik er heel weinig last van.
Ik neem verder geen pillen of wat dan ook tegen artrose,beweging is het beste medicijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:45

Ik mag ook gewoon blijven rijden van de arts, dit ook om de rugspieren sterk te maken/houden.
Maandagavond ga ik even overleggen met de chiropractor hoe verder.

@ Verootjoo: Oke, dat heb ik nooit geweten. Ik ben bij die arts terecht gekomen omdat ik pijn klachten hield. En d.m.v. onderzoek is de artrose gevonden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:47

Renske_W schreef:
Ik mag ook gewoon blijven rijden van de arts, dit ook om de rugspieren sterk te maken/houden.
Maandagavond ga ik even overleggen met de chiropractor hoe verder.

@ Verootjoo: Oke, dat heb ik nooit geweten. Ik ben bij die arts terecht gekomen omdat ik pijn klachten hield. En d.m.v. onderzoek is de artrose gevonden.

artrose zegt in principe heel weinig. Bij de meeste mensen van jouw leeftijd die ze onder de röntgen stoppen kun je wat artrose ontdekken ;) Het is alleen hoe je er mee omgaat hoeveel last je ervan hebt.
Meestal is het namelijk de instabiliteit van de spieren zoals ik heb verteld.

En inderdaad, bewegen is heel belangrijk!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:30

artrose is niets meer en minder dan slijtage, en krijgt iedereen uiteindelijk wel mee te maken.
Arthrites is een van de vele vormen van reuma.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:54

Arts zei idd ook al, blijven paardrijden is goed voor de spieren :j
Vriend van me is fysio dus zal die ook eens vragen naar oefeningen die goed zijn voor mij rug :)
Zeker gezien ik vrij veel last heb van mijn rug.