Moeten mijn Amandelen er uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Moeten mijn Amandelen er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 15:22

Hallo,

Ik ben nu al dik 2 weken best wel verkouden. Mijn hele keel is opgezet en sochtends/savonds (midden in de nacht)
kan ik amper slikken van de pijn. In het begin was mijn stem ook bijna helemaal weg en nog regelmatig
ben ik helemaal verstopt en is ademhalen soms 'zwaar'.
Ook heb de laatste tijd erge hoofdpijn, maar denk eerder dat dat er niet mee te maken heeft, maar toch.
Ook ben ik de laatste tijd enorm wagenziek.

Zou het aan mijn amandelen liggen? Ik ga waarschijnlijk morgen naar de dokter.
En doet het vreselijk zeer na die tijd?

Ik hoor het graag, groetjes Lotte

Paardenmeis1

Re: Moeten mijn Amandelen er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:25

Dat kan de dokter je vertellen :)

Of het pijn doet is voor een ieder anders. Ik heb er heel veel last van gehad, mijn zusje nagenoeg niet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:27

Voor 2 weekjes verkouden zijn zullen ze echt niet direct je amandelen eruit halen. Als je er vaker last van hebt en regelmatig ontstekingen er aan hebt dan zal het wel overwogen worden.

Waarschijnlijk krijg je medicijnen mee die je helpen om de verkoudheid te lijf te gaan en misschien ook een antibiotica :)

Beterschap.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:56

Vervelend zeg! ik heb 13 keer keelontsteking gehad voor ik mijn amandelen liet weghalen (lag niet aan mijn HA, maar aan mij, ben als de dood voor narcose door eerdere nare ervaringen). Uiteindelijk toch laten doen en viel me erg mee. Ik denk niet dat je Ha na 1 x keelontsteking dat zal aanraden. Vaak kijken ze het eerst met een antibiotica kuurtje aan. Mijn ervaring is dat het met een kuurtje na een dag of 2 a 3 minder is. Dus ik zou lekker naar de Ha gaan, ben je er des te sneller vanaf! Beterschap!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:23

Meestal worden je amandelen er alleen uitgehaald als je al meerdere keren een fikse keelontsteking (angina) hebt gehad..
Bij onze dokter doen ze er niet zo moeilijk over om ze er uit te halen, maar heb hier op bokt al vele verhalen gelezen over mensen die moesten smeken of ze er nu eindelijk een keer uitmochten.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:49

De kno artsen zijn er inderdaad niet zo happig op om amandelen er op latere leeftijd uit te halen.
En het kan heel goed zijn dat je hoofdpijn daar ook vandaan komt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:40

eempiej schreef:
De kno artsen zijn er inderdaad niet zo happig op om amandelen er op latere leeftijd uit te halen.
En het kan heel goed zijn dat je hoofdpijn daar ook vandaan komt.

latere leeftijd? ik ben nog maar 14 :P
Maar hoezo willen ze dat liever niet? :)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:00

14 is ook latere leeftijd eigenlijk. Jong bedoelen ze echt 4/5/6/7 mee.
Omdat het voor oudere kinderen pijnlijker is dan de kleintjes. Er zitten wat meer complicaties aan vast en de operatie duurt wat langer. Dus ze zullen niet heel snel zeggen dat ze eruit moeten. Tenzij je echt regelmatig (zo'n 1 keer 2 maanden ofzo) last van hebt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:43

Ik denk ook niet dat ze je amandelen er meteen uit halen hoor. Heb zelf een paar jaar teug een flinke keelontsteking gehad. Als ik al kon praten, klonk mijn stem als een jongen met de baard in de keel :') Maar aan amandelen weghalen is nooit gedacht.

Nu moet ik zeggen dat ik de laatste tijd ook vrij veel last heb van een dikke, pijnlijke keel. Met name voor ik ga slapen en als ik wakker word. maar zolang het in de loop van de dag wegtrekt, zal er wel niks bijzonders aan de hand zijn.

Misschien helpt het om een glas/flesje water bij je bed te zetten, en wat te drinken ls je wakker wordt van de keelpijn?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:52

En zelfs op jonge leeftijd zijn ze nu niet meer zo happig om de amandelen er uit te halen!
Ze zijn tegenwoordig van mening dat die dingen er niet voor niets zitten.. (vroeger waren ze van mening dat ze redelijk nutteloos waren en dat het dus niet uitmaakte of ze eruit werden gehaald. )

Maar ik kan je wel vertellen, verkoudheid kan wel zoveel verschillende oorzaken hebben.
Ik ben bijvoorbeeld al jaren verkouden, ik heb me laten testen op hooikoorts, later ook nog een groot bloedonderzoek gehad, uiteindelijk naar de KNO arts gestuurd, die kon niets vinden.
Daarna een allergietest gehad, ook daar kwam niets uit, daarna een neuscapaciteits-test moeten doen, daar bleek dat ik vrijwel geen lucht door beide neusgaten had.
Dus toch terug naar de KNO arts en opeens zag hij dat mijn neusschotje scheef stond. In mijn geval zal dit de boosdoener zijn en zal de verkoudheid straks grotendeels over zijn.

Maar de KNO arts heeft duidelijk tegen mij gezegd dat amandelen tegenwoordig alleen nog maar verwijderd worden bij minimaal 4x keelontstekking in een jaar.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:02

Heb je amandel ontsteking? Ik heb dat standaard elk jaar wel een keer.
Niet kunnen eten, niet kunnen drinken, niet kunnen slikken (in een kopje moeten spugen ;( ), helemaal opgezet, zowat niet kunnen praten.

Mij is verteld dat als je het vaker dan 2 keer per jaar hebt je ze je doorverwijzen om ze eruit te halen.

Edit: Ik haal uit je post dat dit de eerste keer is? Dan hoef je ze er echt niet uit te halen hoor! :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:27

vanochtend naar de dokter geweest en blijk een voorhoofdsholte-ontsteking te hebben.
antibiotica gekregen en hoop dat het een beetje aanslaat :)