Toen ik geboren werd was er een 'ongelukje' gebeurd. Dokters weigerden een keizersnede te doen en hadden me er dus heel erg hard uitgesleurd, en hierdoor kwam mijn arm dubbel te zitten. Toen bleek al gauw dat ik verlamd was aan mijn linkerarmpje.. De eerste maanden van mijn leventje moest ik bijna iedere dag naar de kinesiste, en één keer per week naar het ziekenhuis voor controle. Toen ik 5-6 jaar was moest ik nog maar twee keer per week naar de kine, af en toe op controle en moest ik één keer per week voor een paar uur een soort beugel rond mijn arm, om hem te laten strekken. Naarmate ik ouder werd nam dit af en toen ik een jaar of 11-12 was zijn we gestopt met de wekelijkse sessies bij de kinesitherapeute. Twee jaar geleden zijn we nog een keer op controle geweest na een jaar of 4 in het ziekenhuis en werd alles weer getest. Mijn arm was flink verbeterd. We vertelden ook dat we gestopt waren met de sessies. Dit vondt ze (onze dokter) geen probleem. Ze wou wel dat ik in het oog viel of mijn arm achteruit ging. Als dit niet het geval is mocht ik definitief stoppen met de kinesistbezoekjes. Kreeg verder wel complimenten dat ik paardreed omdat je dan (in tegenstelling tot tennis bv) beide armen evenveel 'belast' en ook goed mijn vingercoördinatie kan oefenen, dus daar was ze best tevreden mee.
Ondertussen zijn we weer wat jaren verder en mijn arm is niet verbeterd, maar ook niet slechter geworden. Ik ben op zich al blij met hoe het gaat, niemand had ooit verwacht dat mijn arm zo beter zou worden, maar ik merk het opzich wel in het dagelijkse leven. ik kan mijn arm bijvoorbeeld niet volledig strekken, niet helemaal omhoog houden of mijn hand naar buiten draaien. Mijn duim staat trouwens ook vrij verkeerd (die staat meer 'recht' terwijl een duim normaal iets naar binnen gedraaid hoort te staan) waardoor ik ook moeilijk dingen tussen duim en wijsvinger kan vastnemen bijvoorbeeld. Verder is mijn linkerarm (en dan vooral mijn vingers) meer gevoelloos dan mijn rechter. Toch kan ik me vrij goed redden, en mensen die het niet weten staan ook versteld als ik het vertel. Met paardrijden heb ik er totaal geen last van, maar bijvoorbeeld tijdens L.O. (gym) op school mag ik bepaalde oefeningen zoals handstand en volleybal niet meedoen, wat ik op zich niet zo leuk vind.. Ben toch wel benieuwd of iemand op bokt (ongeveer) eenzelfde ervaring heeft? Of eventuele tips die ik kan meenemen in de toekomst toe?
Alvast bedankt

. Ze heeft ook vanaf begin af aan fysiotherapie gehad (zelfde als jouw kinesitherapie denk ik?) en ook als babyzijnde operaties gehad.