hypermobiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

hypermobiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 06:22

Gisteren ben ik bij mensendieck geweest omdat ik steeds maar last had van mijn heup (linkerheup die groeide bij mij niet in de kom daarvoor 3 maanden in het ziekenhuis gelegen als babytje)
Ik heb gisteren een intake gesprek gehad wat ik allemaal had enz (ben er 10 jaar geleden ook geweest voor me rug maar ze moest alles even weer opzoeken)
Maar ze zei dat ze uit mijn verhaal kon opmaken dat ik hypermobiel was
Mijn gewrichten zitten te los vandaar dat ik ook vaak pijn heb ik me gewrichten en veel me enkels verzwik heb met sporten ook enkelsteuntjes om omdat ik steeds door mijn enkels ga met hardlopen (heb vooral last in me knieën linkerheup en ellebogen en soms ook me rug als ik achterover ga leunen kan ik elke wervel in me rug apart laten knakken)
Donderdag as moet ik er weer naar toe dan gaan we kijken wat we gaan doen
Zowieso al mijn spieren sterker maken dat ik minder pijn ga krijgen
Wat ik zo onder anderen kan
Me duimen tegen me polsen
Met me tenen me voorhoofd aanraken (wat je ook ziet bij slangenmensen dat kan ik dus ook)
Me enkels heel ver door zwikken
Buik op de grond en dan met mijn benen langs me lichaam en zo ook me kin aanraken
Achterover laten zakken in een brug (en dan bijna met mijn handen tegen me voeten)
Ga zo maar door
Ik hoop dat dit kan opgelost worden want het is soms heel erg die pijn

Priscilla__

Re: hypermobiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:07

Hoi,

Ik ben zelf ook hypermobiel had vroeger altijd heel snel me polsen overbelast en 2 jaar geleden zomer had ik wel zo erge last dat ik de knop om heb gezet en tegen mezelf gezegd dat er echt iets moest gebeuren. Ben toen naar de dokter gegaan en doorverwezen naar de fysio. En die heeft vastgesteld dat ik hypermobiel ben in mijn polsen, armen, schouders/rug. En inderdaad het is echt een kwestie van 'trainen' niet teveel en natuurlijk niet te hard van stapel lopen want dan werkt het alleen maar averechts. Met hypermobiliteit moet je zo opletten dat je het niet alsof overbelast. Toen tijdje bij fysio gelopen, en had ik weinig tot geen last meer. Mja toen na een tijdje kwam het weer terug dus toen weer bij de fysio gelopen. Dus weer oefeningen gedaan, het is dus echt belangrijk dat je zorgt dat je genoeg kracht hebt om alles te ondersteunen.

Nu kan ik er eigenlijk heel goed mee leven en omgaan, moet alleen heel erg uitkijken dat ik me polsen echt rechthoud met alles en het rare is.. Het is nu weer warmer qua weer en ik krijg er weer last van.. Je zou eerder denken met de kou maar dat is bij mij dus omgekeert.. Een brace o.i.d. kan ook ondersteuning bieden maar dit zou ik wel in overleg doen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:06

Vandaag weer heen geweest
Ik heb het in me rug, armen, polsen vooral
Knieën ook
Heb dit er uit op kunnen maken waar ik het heb
Oh en me enkels (merk ik ook wel met paardrijden ik zak over me enkels heen om zo maar te zeggen <-- ik krijg dan een buiging aan de buitenkant van me enkels)
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=96&ty=76
Bij mij krijg je zo'n idee alleen dan naar buiten (als ik sta heb ik dit wel met me rechterenkel een beetje)

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:35

Hmm dat ziet er niet fijn uit nee.. En kunnen speciale beugels niet helpen om dat te voorkomen? Echt zo vaag, ik heb hier m'n verhaal snel eventjes verteld. Gisteren op het werk kreeg ik zo last van me polsen ze zijn nu nog steeds rood.. Echt ik snap het niet het verband dat het weer beter wordt en ik weer erge last krijg van m'n hypermobiliteit..

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:45

Hier ook een (onder andere) hypermobiliteits-victim :P
Zodanig dat ik ook van die vage slangenmens fratsen kan uithalen maar ook dat als ik niet uit kijk m'n gewrichten uit de kom schieten.

Wat 'helpt' is je spieren te versterken waardoor die het werk van je banden (die te lang zijn) over kunnen nemen. Dat kost training en soms, doordat je zo gewend bent iets op manier 1 te doen, moeite. Bij mij werd gezegd, opnieuw leren lopen.. Als ik niet nadenk bij het lopen dan val ik inderdaad naast m'n enkels en last van knieen en heupen die pijn gaan doen. Bij de 'juiste' manier van lopen heb ik daar geen last van.
Maar dat kost wel moeite, veel herhalen. :)

Wat betreft rijden kun je stevige laarzen nemen bij je enkels (dus hard leer) dan kun je er niet snel 'naast zakken', maar er zijn ook beugels die mee veren zodat je enkel dat minder hoeft te doen (Bij mij helpen die niet, maar dat is bij iedereen verschillend).

Een brace kan helpen maar wat je dan krijgt is vaak dat je spieren verzwakken en je dus altijd een brace moet houden, als je juist je spieren traint en sterker laat worden heb je geen brace nodig (tenzij de fysio zegt van wel natuurlijk, er zijn zoals altijd wel uitzonderingen voor wel een brace).

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 07:57

Priscilla__ schreef:
Hmm dat ziet er niet fijn uit nee.. En kunnen speciale beugels niet helpen om dat te voorkomen? Echt zo vaag, ik heb hier m'n verhaal snel eventjes verteld. Gisteren op het werk kreeg ik zo last van me polsen ze zijn nu nog steeds rood.. Echt ik snap het niet het verband dat het weer beter wordt en ik weer erge last krijg van m'n hypermobiliteit..

Bedoel je dan van die beugels die meeveren of waar het voetendingetje heen en weer kan bewegen

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 08:03

Gothic_TeZZy schreef:
Hier ook een (onder andere) hypermobiliteits-victim :P
Zodanig dat ik ook van die vage slangenmens fratsen kan uithalen maar ook dat als ik niet uit kijk m'n gewrichten uit de kom schieten.

Wat 'helpt' is je spieren te versterken waardoor die het werk van je banden (die te lang zijn) over kunnen nemen. Dat kost training en soms, doordat je zo gewend bent iets op manier 1 te doen, moeite. Bij mij werd gezegd, opnieuw leren lopen.. Als ik niet nadenk bij het lopen dan val ik inderdaad naast m'n enkels en last van knieen en heupen die pijn gaan doen. Bij de 'juiste' manier van lopen heb ik daar geen last van.
Maar dat kost wel moeite, veel herhalen. :)

Wat betreft rijden kun je stevige laarzen nemen bij je enkels (dus hard leer) dan kun je er niet snel 'naast zakken', maar er zijn ook beugels die mee veren zodat je enkel dat minder hoeft te doen (Bij mij helpen die niet, maar dat is bij iedereen verschillend).

Een brace kan helpen maar wat je dan krijgt is vaak dat je spieren verzwakken en je dus altijd een brace moet houden, als je juist je spieren traint en sterker laat worden heb je geen brace nodig (tenzij de fysio zegt van wel natuurlijk, er zijn zoals altijd wel uitzonderingen voor wel een brace).

Ik heb nu leren laarzen
Geen het is hard leer volgens mij alhoewel je ze ook wel kan buigen enz
Dus zit er tussen in richting het hard lederen
Ik heb ook opnieuw moeten leren lopen omdat mijn looppatroon niet goed was ik zette mijn knie (links) op slot dus het zag eruit alsof ik een kunstbeen had
Ik heb wel een tip gehad hoe ik het kon voorkomen
Mijn voeten naar buiten draaien (niet kapstokken) maar voor mijn gevoel heel erg
Ik reed namelijk met mijn tenen ietsjes naar binnen
Nu weer rechtvooruit en wel minder last van me enkels
Ik heb ook dat als ik rij dat mijn voeten gaan slapen ofzoo het geeft een gevoel dat er iets afgekneld wordt
Als ik dan ga stappen even voeten uit de beugels en ik kan weer verder
Beugels langer heeft niet echt zin dan vliegen me benen alle kanten op....
Ik had het ook over zo'n elektrische fiets en ze zei van dat dat nog niet eens een verkeerd idee was misschien (of alleen al met trapondersteuning) omdat ik ook veel last heb in me knieen met fietsen tegen de wind in (en dan heb ik de hele dag last van me knieen)
Verder als ik te lang sta en ik wil gaan zitten dan kan ik het bijna uitgillen van pijn zo zeer doet het dan het buigen van me knieën maar waarschijnlijk komt dat omdat ik als ik sta ze overstrek
Maar ik heb goede oefeningen meegekregen en donderdag moet ik weer heen :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:55

bij hebben ze het vermoeden , maar dat laat ik nog even goed na kijken , maar het ergste is in de rug daar heb ik ook al slijtage net als in de knieen , met de fisio gaat het goed , alleen nu met de rug sukkel ik nog even verder , zondag moet ik de scan in . dus ben benieuwd
Nog even afwachten wat er allemaal uit bus gaat komen

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:10

Tegen mij werd gezegd dat het niet op een scan te zien was

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:14

Ik heb na het paardrijden, hardlopen, traplopen etc vaak last in mijn benen (overal waar je bewegen/scharnieren kan zeg maar). Na opdrukken in mijn polsen, etc etc. Ik merk nooit dat ik te ver buig, pas als ik uit die houding kom.

Ik hen veel baat bij fysiotherapie gehad, ik heb een tijd gehad dat ik gemiddeld 6x op een dag door mijn enkels ging, nu ga ik bijna nooit meer door mijn enkels.

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:47

Ik heb hier zelf ook last van ;) Ik voel niet dat ik te ver rek,pas een tijdje later voel ik dit. Mijn vingers, knieën, armen, etc zijn overstrekt en ik heb snel last van zwakke polsen. Als ik een tijdje in handstand sta tegen een deur aan worden mijn polsen erg week enzo.. super vervelend

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:48

En ik kan wat dingetjes uit de kom halen, of ik soms nou wil of niet.. Ik word erg gek van, maar ik doe veel krachttraining omdat ik nu 10 jaar op turnen zit dus dat verlicht het

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:05

corientjuhh schreef:
Tegen mij werd gezegd dat het niet op een scan te zien was

is ook niet te zien op de scan maar het gaat zich om die slijtage, omdat daar ook steeds weer mn wervel verschiet ze willennweten hoe die slijtage is , als de wervels zelf ook slijtage tonen komt het daardoor is het alleen de discus schijf dan denken ze er vanuit te gaan dan het door de hms komt , hopelijk over een week weet ik meer

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:11

Ik heb er ook last van met name in mijn enkels, polsen en elleboog.

Met paardrijden ging ik tijdens het lichtrijden steeds door mijn enkels.
Ik kan alleen maar op dressuurzadels met hard leren laarzen rijden
dat helpt wel.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:16

Bij mij is het ook vastgesteld door de fysio, maar ik moet evengoed nog naar de reumatoloog omdat mijn klachtenpatroon ook bij fibromyalgie past.
Alleen heb ik die verwijzing al 2 maanden liggen en heb ik nog steeds niet gebeld :+