Peuterspeelzaal, verantwoordelijkheden en taken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Peuterspeelzaal, verantwoordelijkheden en taken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 15:13

Mijn dochtertje gaat sinds een aantal weken naar de peuterspeelzaal. Nu zijn we thuis wel al wat bezig met zindelijkheidstraining en ze gaat bij ons bijna ieder uur even op de wc om plasje te doen. Ze draagt nog wel een pamper (daar willen we deze zomer vanaf). Ze is in februari 2 geworden, dus volgens mij een mooie leeftijd hiervoor en ze wil het zelf ook graag.

Nu hebben we op de peuterspeelzaal ook aangegeven dat we hiermee bezig zijn en ook gezegd dat ze nog wel een pamper draagt. Ze durft zelf nog niet aan te geven dat ze moet plassen, maar wij vragen altijd of ze plasje moet doen en dan is het 9 op de 10 keer ja (en komt er ook een plasje in de wc).

Tot nu toe hebben de juffen van de peuterspeelzaal haar echter nog niet 1x meegenomen naar de wc en, sterker nog, ook haar pamper nog nooit verschoond. Elke keer komt ze thuis met een dikke plaspamper, rode striemen langs de randjes, echt heel zielig. We hebben er al een paar keer wat van gezegd, maar ondanks dat het wel in hun aanmeldingsbrief stond, doen ze er helemaal niks mee.

Mijn vraag is, of dit normaal is? Of mag ik toch wel verwachten dat ze wordt verschoond in de 3 uur dat ze daar rondloopt? Ook vind ik het jammer dat onze zindelijkheidstraining op deze manier enigszins verpest wordt. We doen elke keer keurig 2 pampers en billendoekjes in haar tasje, maar ze zitten er altijd onaangeroerd in.

Ik wil ook niet meteen als zeurkous overkomen daar, maar ik vind het niet prettig op deze manier.

kelliiee1993

Re: Peuterspeelzaal, verantwoordelijkheden en taken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:20

Ik zou even bellen als ik jou was naar het hoofd van de peuterspeelzaal.

Ik snap dat jij het niet prettig vindt, ik loop stage op een kinderdagverblijf, wel iets anders natuurlijk, maar daar verschonen we de kinderen toch zeker 3 keer per dag!

Daarbij als jij hebt aangegeven dat jullie hiermee bezig zijn, vindt ik dat hun hier best in mee kunnen gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:27

Ze verschonen volgens mij alleen poepluiers. En 3 uur met 1 luier is een normale tijd.
En met de zindelijkheidstraining kunnen ze ook niet heel veel mee.
Anders zijn ze straks alleen maar bezig om elke uur alle kinderen naar de wc te doen.

Pas als je kind "echt" zindelijk is zullen ze hem/haar 1x (bv voor het buitenspelen)/na pauze) laten plassen.
Een kind is pas officieel zindelijk als ze het zelf aangeven. Mijn ene dochter plaste ook netjes als ik haar op de wc zette, maar het heeft zeker daarna nog een jaar geduurd voordat ze het zelf ging aangeven.

Zindelijkheid kun je niet trainen, wel een handje helpen natuurlijk.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:53

@ Brainless; Het lijkt mij logisch als ze ook kijken naar de plasluiers, dat hoeft natuurlijk niet om het uur. Maar het is voor zowel de kinderen als de ouders wel fijn als er naar gekeken word.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:58

Hier kijken ze wel op de PSZ maar ik haal mijn zoon ook wel eens op en dan heeft hij een dikke poepluier. Kan natuurlijk ook net zijn gebeurd. Anders praat je er toch nog een keer over?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:01

Bij ons deden ze standaard na het fruit eten een plas met zijn allen. Vraag of ze haar na het fruit en drinken op de wc zetten! Ik vind het niet meer dan normaal dat ze dat doen! Doe haar "grote meisjes" up en go aan, dan is het makkelijker, of heb je dat al?
Deze zomer volop thuis aan de gang, en dan gewoon met een extra broekje mee naar school, dan moeten ze de natte broek wel verschonen en voelt je dochter beter als ze nat is.
.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:04

Ik loop zelf stage op een psz.

Wij gaan na het fruit eten met z'n allen naar de wc/verschonen.
Ook plasluiers worden gewoon verschoond, en als er een kindje is wat bezig is met zinderlijk worden nemen we die ook wel een keer vaker mee naar de wc. Het is toch heel logisch?!

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:08

Normaal gesproken doen ze alleen poepluiers, geen plasluiers. Ze gaan er inderdaad vanuit dat een makkelijk 3 uur met een luier kan doen. Ik verschoon mijn zoontje altijd vlak voordat ik hem breng en dat redt hij het gewoon 3 uurtjes.
En inderdaad vragen ze of je een luier en schone broek in een tasje mee kan nemen, voor als z toch doorlekken, dan worden ze uiteraard verschoond.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:09

Wij verschonen toch echt ook de plasluiers :j

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:10

Zal dan denk per PSZ verschillen. Ik vind het ook niet erg, dit wordt van te voren uitgelegd en dan weet je van te voren hoe het in zijn werk gaat. Wat ik al zei, een luier kan makkelijk 3 uurtjes mee.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:12

Het lijkt mij ook logisch als de plasluiers worden gedaan, okee, een kind kan misschien best met een plasluier rond lopen.
Maar stel hij komt binnen, moeder gaat weg en hij doet een plasje, dan zit hij 3 uur lang met een vieze luier, lijkt me niet echt heel erg prettig voor hem?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:13

Maar zoals ts zegt, word vertelt dat er geholpen word bij zindelijk worden en dat er verschoond word.
Dan is het raar dat ze het niet doen.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:14

Ja, dan is het inderdaad vreemd dat dat niet gedaan wordt. (sorry niet goed gelezen :o )
Daar moeten ze zich dan inderdaad wel aan houden.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:18

kelliiee1993 schreef:
Het lijkt mij ook logisch als de plasluiers worden gedaan, okee, een kind kan misschien best met een plasluier rond lopen.
Maar stel hij komt binnen, moeder gaat weg en hij doet een plasje, dan zit hij 3 uur lang met een vieze luier, lijkt me niet echt heel erg prettig voor hem?

Dat wordt voor jezelf een dure buisness, elk uur plassen ze wel. Ik heb over een maandje 4 kinderen die nog niet zindelijk zijn, poe, reken maar uit. ;) Een plasje in de luier gaan ze niet dood van hoor. Dat ze poepluiers goed in de gaten moeten houden, helemaal mee eens.

Maar als ze bij TS zeggen dat ze meehelpen, dan moet je daar wel vanuit kunnen gaan.

edit: Als ze bij ons zien dat een luier op ontploffen staat van het het plas, dan worden ze wel verschoond hoor.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:31

Ja het is logisch dat het dan een vermogen kost, maar ik vindt dat een psz ze toch wel 1x kan controleren, zoveel tijd neemt het niet in beslag!

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:36

Als het van te voren is gezegd dat ze het niet verplicht zijn, dan hoeven ze dat van mij ook niet te doen.
Maar dat is bij TS anders, dus dan zou ik het ook vreemd vinden.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:48

Als ze het van te voren hadden gezegd is het inderdaad wel logisch, maar dat is nu niet het geval!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:54

kelliiee1993 schreef:
Als ze het van te voren hadden gezegd is het inderdaad wel logisch, maar dat is nu niet het geval!

Dat is volgens mij zoals ik het lees in het bericht van TS wel het geval.
Ze hebben het van te voren gezegt.

Alleen doen ze het niet.

Ik zou zeker een gesprek aangaan met een hoger iemand.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:54

kelliiee1993 schreef:

Wat ik inderdaad ook al 3x aangegeven heb ;)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:33

Ik heb stage gelopen op een peuterspeelzaal en daar werd er zeker naar gekeken. Na het fruit eten gaan de kinderen die zindelijk zijn naar de wc en als er kinderen met een volle luier zijn worden die verschoond. Voor ze opgehaald worden, worden de kinderen evt verschoond als ze dan een volle luier hebben. Wanneer er kinderen thuis bezig zijn met zindelijkheidstraining, wordt dat op de psz ook gedaan. :)

Zou het zeker even aangeven, dit hoort zo niet!