Spontaan misselijk onder het paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Spontaan misselijk onder het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 20:02

De titel is redelijk duidelijk en klinkt best logisch, maar ik heb dus het volgende probleem en niemand die tot nu toe mij helemaal heeft kunnen helpen.
Ik word als ik me heel erg ga inspannen zoals bijvoorbeeld ineens uit het niets keihard rennen voor de bus want ik-moet-en-zal-hem-redden, soms wel eens misselijk.
Meestal ben ik gewoon buitenadem, maar als het om een iets langere afstand gaat zoals laatste keer, dan gaat het mis.
Ik was eigenlijk buiten adem en moest stoppen omdat ik er dus van begon te kokhalsen.
Uiteindelijk stond ik dus midden op straat, kwam er wat slijm uit en ik zie heel blij zo de bus voorbij rijden..
Ik baalde toen echt enorm, maar snapte niet waar die reactie vandaan kwam.

Hoe is het begonnen?
Het begon vanaf mijn 10e, sinds ik paard ging rijden.
Na ongeveer 2 jaar lessen te hebben gevolgd, was ik voor aanvang van de les nog altijd zenuwachtig.
Eenmaal erop vond ik het geweldig, was minder zenuwachtig en ineens ging het fout.
In de beginnersles moest je om de beurten galopperen en het ging gewoon goed, tot ik ineens heel misselijk werd en begon te kokhalsen.
Ik heb de pony stilgezet op het midden waarna ik dus ook gewoon moest spugen terwijl ik er nog op zat.
Ben wel langs de pony heen gaan hangen, maar voelde me anders toch wel erg rot er over.
Dacht dat het toeval was, maar later gebeurde het steeds meer.
Door de jaren heen had ik er geen oplossing voor, de tijd van het jaar deed er ook niet toe maar ik had het regelmatig.
Uiteindelijk reed ik op de andere manege en ging ik mee op ponykamp, daarna ging het eigenlijk beter tot ik na ongeveer een maand in de les reed en het gewoon weer had.
Door de jaren heen is het gebleven, en ik heb een tijd terug ook nog een verzorgpony gehad en dit verhaal aan de eigenaar uitgelegd.
Zij heeft mij wel deels weten te helpen, ze zei dat het dus aan mijn ademhaling lag.
Ze gaf het advies om in stap de eerste 5 minuten op mijn ademhaling te blijven letten, dat ik niet op mijn borst adem maar dooradem tot mijn buik.
Toen is dit ook een tijdje iets beter gegaan, en niet iedere keer heb ik er op gelet maar nadat het weer terugkwam probeerde ik het weer, en nu lijkt dit ook niet meer te werken.
Ik heb ook al op bokt hierover gezocht en op internet, en behalve niet gerelateerde onderwerpen kan ik hier niets over vinden..

Ook heb ik wel eens bij wedstrijden (pas de deux, springwedstrijd en in het begin ook bij dressuurwedstrijden, later niet meer) black outs gehad.
Het begon vaak hetzelfde waarna ik zwart voor ogen zag en nog alles om me heen vaag kon horen, alleen ik zag gewoon niks meer en voelde me dan slap waarna ik altijd op de hals van het paard ging liggen..
Dit is nu niet meer het geval, had het echt alleen bij wedstrijden en ik weet dat ik echt geniet van paardrijden, vooral buitenritten!
Maar ik weet niet wat ik er tegen doe als ik ooit weer wedstrijden zou gaan starten, en laatst was ik op meeting met bokkers waarna het op het strand ook spontaan weer naar boven kwam (de misselijkheid en hield het gelukkig binnen, niet het zwart zien!)
Ik zei dat ik het vaker had maar echt heel even stil moest staan, en wist eigenlijk gewoon niet waardoor het kwam omdat ik echt genoot van de buitenrit, het super leuk vond en moest lachen en ja, ik heb totaal geen enkel sprankeltje me die dag zenuwachtig gevoeld en ook geen spanning (wat ik normaal heel goed aanvoel bij mezelf).

Wie kent dit probleem, en hoe los je dit op?
De huisarts weet het ook niet, heb dit uitgelegd en het advies dat ik dus eerder had gekregen gelijk en dat zou dan aan mijzelf moeten liggen.
Maar nu ook dit niet meer werkt vraag ik me af wat ik nu nog moet doen, ben ten einde raad..

Sorry voor mijn wat warrige verhaal..
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!
Groetjes, Patricia. :)

mlc

Re: Spontaan misselijk onder het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:07

Ik had hier ook last van afgelopen winter. Ik zat op een paard wat af en toe nogal lastig deed bij galop. Ik moest me dan heel erg inspannen en dan werd ik ook misselijk/kokhalzen. Ik heb het af en toe nog steeds als ik me teveel inspan bij het paardrijden.
Ik kan je eigenlijk niet helpen, ik weet ook niet precies hoe het komt en wat je er tegen kunt doen. Ik neem meestal wel even een minuutje rust als ik het op voel komen, werkt wel een beetje, maar daar los je het probleem niet mee op.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:11

Klinkt mij helemaal niet bekend, tenminste niet zoals jij het beschrijft. Ikzelf ben wel vaak misselijk, periodes. Vaak moet ik 's ochtends ook overgeven dan. Krijg ook niets naar binnen. Black outs heb ik ook wel eens, tenminste, dan weet ik niet meer hoe ik ergens ben gekomen of herinner ik me niets meer van een deel van de dag. Jij hebt het echter wel een stuk heftiger...

Ben je 1 x naar de huisarts geweest met dit probleem? Véél langer zeuren bij de huisarts, voor een verwijsbrief oid! Huisartsen doen pas wat als je ze de oren van de kop zeurt. Je probleem klinkt heel lastig en vooral; je weet niet waar het vandaan komt. ik denk niet dat het met paardrijden te maken heeft, eerder met inspanning (ben je soms ergens allergisch voor; qua eten of misschien stof?). Wedstrijden zijn ongemerkt ook veel inspannender, misschien niet lichamelijk maar wel geestelijk! Je wilt niet weten hoe ontzettend druk een mens zich kan maken in zijn onderbewustzijn; ik weet er helaas alles van. Bij mij uit(te) zich dat dus ook in dit soort problemen, met name migraine. Succes er in ieder geval mee! :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 20:13

mlc schreef:
Ik had hier ook last van afgelopen winter. Ik zat op een paard wat af en toe nogal lastig deed bij galop. Ik moest me dan heel erg inspannen en dan werd ik ook misselijk/kokhalzen. Ik heb het af en toe nog steeds als ik me teveel inspan bij het paardrijden.
Ik kan je eigenlijk niet helpen, ik weet ook niet precies hoe het komt en wat je er tegen kunt doen. Ik neem meestal wel even een minuutje rust als ik het op voel komen, werkt wel een beetje, maar daar los je het probleem niet mee op.

Klopt en je hebt ook niet altijd de mogelijkheid om maar even te stoppen om je tijd te nemen (zoals in de rengalop op een buitenrit, wat ik laatst dus op het strand had).
Alleen had ik het zowel in de winter als in de zomer, lente en herfst.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:18

Gowlan schreef:
mlc schreef:

Klopt en je hebt ook niet altijd de mogelijkheid om maar even te stoppen om je tijd te nemen (zoals in de rengalop op een buitenrit, wat ik laatst dus op het strand had).
Alleen had ik het zowel in de winter als in de zomer, lente en herfst.

Ja dat is waar.
Nouja, ik had het deze winter omdat ik op een ander en ietwat drukker paard reed dan normaal en me dus meer moest inspannen. Verder ligt het niet aan het seizoen ofzo.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 20:21

Maiska schreef:
Klinkt mij helemaal niet bekend, tenminste niet zoals jij het beschrijft. Ikzelf ben wel vaak misselijk, periodes. Vaak moet ik 's ochtends ook overgeven dan. Krijg ook niets naar binnen. Black outs heb ik ook wel eens, tenminste, dan weet ik niet meer hoe ik ergens ben gekomen of herinner ik me niets meer van een deel van de dag. Jij hebt het echter wel een stuk heftiger...

Ben je 1 x naar de huisarts geweest met dit probleem? Véél langer zeuren bij de huisarts, voor een verwijsbrief oid! Huisartsen doen pas wat als je ze de oren van de kop zeurt. Je probleem klinkt heel lastig en vooral; je weet niet waar het vandaan komt. ik denk niet dat het met paardrijden te maken heeft, eerder met inspanning (ben je soms ergens allergisch voor; qua eten of misschien stof?). Wedstrijden zijn ongemerkt ook veel inspannender, misschien niet lichamelijk maar wel geestelijk! Je wilt niet weten hoe ontzettend druk een mens zich kan maken in zijn onderbewustzijn; ik weet er helaas alles van. Bij mij uit(te) zich dat dus ook in dit soort problemen, met name migraine. Succes er in ieder geval mee! :)

Dankjewel voor jullie reacties! (ook op de vorige reactie bedoeld :) )
En het gaat echter eigenlijk alleen om paardrijden, of dan wat toevallig laatst gebeurde toen ik die bus moest-en-zou halen..
Dat was de eerste en laatste keer dat ik dat had meegemaakt.
Ik was vroeger altijd heel actief met gym ook en ik sportte gewoon graag, heb nooit echt problemen gehad met conditie en was altijd het snelste meisje uit de klas.
Dit was over toen ik echt voor vast ging roken (ik ben op mijn 13e t/m 14e gaan uitproberen, met 15 was het vrijwel 1 pakje per dag/2 dagen)
1 dag voor ik 17 werd ben ik definitief gestopt, dus dat is inmiddels zo'n 9 maanden geleden en daar ben ik enorm blij mee.
Ook heb ik al sinds anderhalf jaar terug geen gym meer op school, en ben sinds zo'n 3 maanden terug gaan fitnessen.
Eerst regelmatig zo'n 2-4x in de week, nu omdat ik persoonlijk in de knoop zat de laatste 2 weken niet meer.
Verder ben ik voor zo ver ik weet nergens allergisch voor, heb ook geen migraine.
Mijn zus heeft echter wel vroeger heel erg last gehad van migraine (en soms nog steeds).
Ook heeft zij heel erg last gehad van faalangst en als een situatie teveel spanning gaf, moest zij ook spugen. (voorbeeld; toen haar ex dreigde haar kat mee te nemen en zij het niet voor elkaar kreeg hem buiten ons huis te sluiten rende ze naar de wc omdat dat moment te veel spanning voor haar was).
Over het algemeen kan ik zelf een hoop spanning hebben en ben ik wat dat betreft 1000 maal koeler dan mijn zus is, maar vraag me af wat dit dan moet zijn..

En mijn huisarts is een aparte, zeg niet dat hij slecht is maar ik ben wel op zoek naar een andere en betere huisarts.. :j

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:25

Dit heeft vaak te maken met niet juist ademen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:13

Klopt, het is een verkeerde ademhaling. Ik heb dit ook als ik met m'n borst ademhaal, ipv met m'n buik.
Een slokje water kan helpen tegen de misselijkheid, bij mij is het namelijk vaak icm dorst :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:06

Goed veel water drinken voor je te paard gaat en idd, blijven letten op je ademhaling
Ik heb het zelf ook soms bij paardrijden, als ik zenuwachtig ga rijden (bij wedstrijd bv.)
Heb zelf nog geen oplossing gevonden helaas

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:10

Als je gaat hyperventileren krijg je dit ook. Goed op je ademhaling letten. Dwing jezelf om in te ademen via je neus, en uit te blazen via je mond,zo ga je automatisch rustiger ademen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 23:36

Pentax schreef:
Als je gaat hyperventileren krijg je dit ook. Goed op je ademhaling letten. Dwing jezelf om in te ademen via je neus, en uit te blazen via je mond,zo ga je automatisch rustiger ademen.

Zou best kunnen, mijn moeder hyperventileerd heel regelmatig en dan valt het niet echt op te merken.
Ik heb het ook, alleen kom er alleen achter op momenten dat ik ineens het idee heb dat ik stik omdat ik denk geen lucht te krijgen of als ik echt mega hard hyperventileer (gaat tegelijk met paniek heel vaak).

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 00:00

Ik had het ook al. dit is echt hyperventileren.
mijn tip is ga naar je huisarts bespreek het en ga kijken of je bij mensendieck of iets anders terecht kan. zo dat ze je kunnen helpen. mijn tante heeft het ook alleen die gaat gewoon gelijk onderuit daar heb jij gelukkig geen last van :) maar met een beetje hulp ga jij het zeker redde

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 09:27

pinkie87 schreef:
Ik had het ook al. dit is echt hyperventileren.
mijn tip is ga naar je huisarts bespreek het en ga kijken of je bij mensendieck of iets anders terecht kan. zo dat ze je kunnen helpen. mijn tante heeft het ook alleen die gaat gewoon gelijk onderuit daar heb jij gelukkig geen last van :) maar met een beetje hulp ga jij het zeker redde

Wat is een mensendieck?
En ik heb een hele vage huisarts, ook toen ik getest wilde worden op allergie voor dieren terwijl mijn gezicht onder de vlekken zat en jeukte en brandde (nu ruim een half jaar verder nog steeds overigens, alleen minder) wilde hij me niet doorverwijzen en was het van: Je moet eerst symptomen hebben voor ik je zal doorverwijzen.

Toen ik het tegen de vader van een vriendin zei (die is ook huisarts) zei hij dat hij me gewoon had moeten doorverwijzen en die vlekken in mijn gezicht al een symptoom had kunnen zijn voor een eventuele allergie.
Ben daar overigens nogsteeds niet uit, wel ben ik er uit dat ik langzaamaan op zoek ga naar een nieuwe huisarts..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:35

mensendieck is een soort fisio maar deze handelt meer in je houding en zo. hier hoef je dus geen doorverwijzing van je huisarts te hebben je krijg een aantal behandelingen van je zorgverzekeraar net als bij de fisio.

hun kunnen je helpen met goed ademhalen en onbewuste spanningen die je opbouw waar door de kans groot is dat jij dus begint te hyperventileren. want hyperventileren zijn er in heel veel soorten

en inderdaad je kunt zelf een nieuwe huisarts zoeken want tis niet meer zo als vroeger dat je bij de dichtbijzijde huisarts moet zijn

http://www.google.nl/search?q=+mensendi ... 91efb8c1ae

lange link maar dit zijn in rotterdam de praktijken van mensendieck. je kunt altijd kijken of het helpt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:36

Kan het niet aan je bloeddruk liggen die plots heel erg daalt of omhoog gaat? Je bent bezig met een inspanning die intensief is en plots zit je over je grens, en dan krijg je zo'n blackout.

Het misselijk worden als je hard moet rennen ken ik, ik moet soms ook aardig sprintje trekken van de metro naar de trein. Voelde me dan ook misselijk, duizelig en had soms ook wel eens een bloedsmaak in m'n mond. Soms voelde het ook alsof ik zo ter plekke in slaap zou kunnen vallen als vermoeidheid van de inspanning. Naarmate ik die sprintjes echter gewoon werd (en ook terug ging paarden en dus meer "sport" deed) is dat steeds meer gaan minderen.

Heb van nature uit een lage bloeddruk ( 9 over 7 dacht ik, of is het andersom?) en dan is het wel duidelijk dat het daardoor komt omdat die ineens de hoogte in moet met de hartslag mee om mijn lichaam en spieren van voldoende zuurstof te voorzien, maar da's soms moeilijker dan je zou denken.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 18:34

@ pinkie87: Bedankt! er zit er hier 1 in de buurt dus ik ga eens langs!
@ Varekaj: Over mijn bloeddruk weet ik het niet, ik weet niet echt waar ik moet beginnen maar ik zal eerst even naar die mensendieck gaan en vervolgens kijken wat daar gezegd word, misschien kunnen zijn constateren waar het mee te maken heeft..

Bedankt! Meer tips en dingen altijd welkom!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:30

hoor het wel of het helpt :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 19:41

Ik weet niet of ik ervoor verzekerd ben, is een beetje onduidelijk te vinden.
Ga het er met mams over hebben en dan maar eens langs, misschien kunnen ze me meer vertellen. :)
xxx

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:02

Ok, ik wil je niet angstig maken, maar je verhaal doet mij ergens aan herinneren.
Er kwam vandaag tijdens het rijden een vrouw naar mij toe die vroeg of ze mijn paard mocht aaien. Ze was altijd allergisch geweest voor paarden en de ene keer dat zij op een paard had gezeten mocht ze gelijk naar het ziekenhuis. Ze wilde testen of dit nog steeds zo was. Je kan je voorstellen met wat voor hoofd ik op dat paard zat toen ze mijn verzorgpaard ging aaien :+ Als de dood dat ze ineens neer zou vallen.
Haar symptomen waren kortademigheid en flauwvallen. Misschien ben je allergisch voor paarden geworden?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:35

Het kan ook met je eten te maken hebben. Althans, je middenrif gooit je eten halfverwerkt weer omhoog doordat je verkeerd ademt of onbewust spanning opbouwt.
Wat je dan NIET moet eten is:
- vet, kruiden, pepermunt, chocola, uien, tomaten.
En wat wel kan:
-eiwit, mager vlees, en licht eten in het algemeen.
Mijn favo lunch voor paardrijden is een krentebol, en als avondeten, mona kipsate met noedelsuit een pakje en maïs.
En een niet knellende paardrijbroek aantrekken: je snoert met een knelbroek je buik en dus ook maag vast terwijl je daar nu net effe geen extra druk op moet bouwen.

Semmie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:14

Ik heb het ook wel eens!! Dan ben ik aan het paardrijden en dan krijg ik het opeens ontzettend warm en hoofdpijn, ook word ik in vlagen dan heel misselijk. Ik vind het echt super vervelend want ik heb weleens gehad dat ik echt het gevoel had dat ik moest spugen en dat rijd niet echt fijn ...

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:34

Semmie3 schreef:
Ik heb het ook wel eens!! Dan ben ik aan het paardrijden en dan krijg ik het opeens ontzettend warm en hoofdpijn, ook word ik in vlagen dan heel misselijk. Ik vind het echt super vervelend want ik heb weleens gehad dat ik echt het gevoel had dat ik moest spugen en dat rijd niet echt fijn ...

Ik krijg geen hoofdpijn maar word spontaan misselijk en voor ik het weet gooi ik er allemaal slijm uit.
Wat ik ook vaak heb is me opgevallen, is dat ik als ik diep een verhaal aan het vertellen ben ineens het idee heb dat ik stik omdat ik verkeerd adem.
En dat heb ik ook als ik dus verkeerd adem, dan kom ik er achter doordat ik het idee heb dat ik geen lucht krijg.
En wat ook zo is, als ik heel enthousiast aan het praten ben en ga lachen of iets komt er wel eens in 1 keer slijm uit mijn neus zetten, is al meerdere keren voorgekomen en snap eigenlijk nog steeds niet waar dat door komt maar het is wel heel schaamtelijk.

Semmie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:07

Het heeft hier misschien niets mee te maken maar ik krijg het ook heel vaak benauwd en dan heb ik het gevoel (zit waarschijnlijk tussen mijn oren) dat ik geen adem meer krijg. Dan ga ik heel zwaar ademen en dan ga ik er heel erg op letten en dan word ik ook heel licht in mijn hoofd en duizelig enzo .. Echt super vervelend en ik word er helemaal gek van. Laatst lag ik ook in bed en ik had het ontzettend benauwd en opeens kreeg ik een soort aanval zeg maar, ik rende naar mijn ouders toe en die zeiden dat ik allemaal onzin aan het roepen was en van die dingen als; ik krijg geen adem meer help enzo. Zelf weet ik het niet zo goed meer maar op het moment dat het gebeurde vond ik het echt eng! Maar over dat slijm, ik kan me voorstellen dat je je daar voor schaamt maar misschien is het handig om een keer langs de dokter te gaan ofzo? (als je dat nog niet gedaan had ;))

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:56

Naar de dokter gaan lijkt mij wel een strak plan, als je er zo vaak last van hebt. Misschien is het iets eenvoudigs, en kan hij/zij tips geven, of heb je een geïrriteerde maag, en heb je wat medicijnen nodig.
@Semmie, het klinkt bij jou een beetje als hyperventilatie, daar kan je specifieke ademhalingsoefeningen voor krijgen.

Semmie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:56

Ja daar dacht ik zelf ook al aan maar ik loop mezelf soms ook gek te maken hoor want ik denk altijd dat ik van alles heb :+