CT-scan en fietstest, wie heeft dit ook gehad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

CT-scan en fietstest, wie heeft dit ook gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 13:39

Hey,

Ik heb sinds ongeveer een halfjaartje astma, tenminste dat denken ze. Ik heb verschillende pufjes gebruikt,alleen ik bleef maar benauwd. Dus nu vorige week naar de longarts geweest, weer getest en het is niks vooruit gegaan. Toen kreeg ik het nieuws dat de arts toch graag een ct scan van mijn longen wil maken omdat ik misschien een longembolie heb, alleen hij denkt van niet maar wil het toch graag uitsluiten. Nu moet ik volgendeweek woensdag.
Ik zie er écht tegen op omdat ik contrastvloeistof ingespoten krijg, en heb daar nare verhalen over gehoord (misselijk, gevoel van plassen, flauwvallen etc.)

Ook moet ik naar Leeuwarden toe volgende week om een fietstest te laten doen, om te zien hoeveel zuurstof ik in mijn bloed heb, en dan komt er dus een naald in mijn slag(!!)-ader.
Nou dáár zie ik nog wel het meeste tegen op, wie heeft nog meer zo'n fietstest gedaan met een naald in je slagader? De arts zei dat het via mijn pols ging, maar misschien heb ik dat ook wel verkeerd begrepen, alleen ik knijp 'm echt hoor.
Deze test komt ook volgende week, ben even de dag vergeten.

Dit komt dus allemaal volgende week, en ik plas nu al haast in mijn broek van de zenuwen :')
Dus misschien ervaringen, of dit pijn doet door die naalden enzo, en of de fietstest ook zwaar is, of juist mee valt??

Yessy

Re: CT-scan en fietstest, wie heeft dit ook gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:42

Mijn zusje heeft de zwaarste categorie astma en ook zo'n fietstest gehad. Helaas geen goede ervaring, dat apparaat zat niet helemaal netjes aangesloten of de naald zat niet stabiel vast oid, dus het werd haar langzaam zwart voor haar ogen. Dat gaf ze aan maar de mensen eromheen vertelden dat ze door moest fietsen, waarna ze flauwviel en op de grond klapte :\
Overigens heeft ze het verder niet over pijn bij het prikken gehad, dus dat valt vast mee :)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 13:45

Yessy schreef:
Mijn zusje heeft de zwaarste categorie astma en ook zo'n fietstest gehad. Helaas geen goede ervaring, dat apparaat zat niet helemaal netjes aangesloten of de naald zat niet stabiel vast oid, dus het werd haar langzaam zwart voor haar ogen. Dat gaf ze aan maar de mensen eromheen vertelden dat ze door moest fietsen, waarna ze flauwviel en op de grond klapte :\
Overigens heeft ze het verder niet over pijn bij het prikken gehad, dus dat valt vast mee :)

Heftig zeg, hopen dat mij dat niet overkomt! Zie er ook wel tegen op omdat ik al na het traplopen duizelig wordt en even uit moet rusten, laat staan zo'n fietstest. Dan moet ik nog harder aan het werk, hopen dat ik er wel bij blijf...
Pfoe dat stelt mij al wat meer gerust, dat de prik geen pijn deed! Heb wel vaak bloed moeten laten prikken, maar dat is dan in de aders, en niet in de slagader...
Bedankt voor je antwoord!!

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:17

Hee Ilse,

De ct-scan duurt maar heel kort. Je krijgt dan een infuus en ze spuiten wat vloeistof in, je gaat door de scan en klaar. Al met al misschien 5 minuten, het prikken van het infuus duurt nog bijna langer. Het kan zijn dat je hier misselijk van wordt, maar veel mensen hebben nergens last van. Bij het fietsen wordt je wel een beetje uitgedaagt, je begint zonder weerstand en ze bouwen dat dan steeds wat op. Deze test duurt iets langer. Ik heb zelf nog nooit een slagader aangeprikt gehad, maar de mensen waarbij ik het gezien deed het niet heel veel pijn. Lekker is het ook niet, maar gewoon zoals een prik kan voelen.
succes in het ziekenhuis!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:48

Bloedafname uit je slagader doet niet meer pijn dan een gewone bloedafname uit je ader. Het is vaak zelfs veel sneller klaar en het personeel op een longfunctieafdeling is er vaak erg handig in. Overigens hoeft dat naaldje er niet in te blijven tijdens het fietsen.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:50

ct scan valt mee hoor. Het was zo gebeurd alleen ik had z,n last van diaree door die pilletjes en dat spul wat ik moest drinken. Ik kon dus ook me ontlasting echt niet ophouden wel vervelend als je moet wachten omdat er een spoedgeval tussendoor kwam

Die andere test ken ik niet

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:28

Bedenk dat de mensen die daar werken zo een dingen heel vaak doen. :)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:39

Heb zelf verschillende keren een CT scan ondergaan met contrastvloeistof en het is zoals eerder vermeld zo dat je een infuus krijgt waarin contrastvloeistof wordt gespoten.
Dit geeft voornamelijk een warm gevoel maar verder nooit ergens last van gehad en de contrastvloeistof plas je gewoon weer uit!

de bloedafname vanuit de slagader is omdat ze daar kunnen zien hoeveel zuurstof je effectief naar je lichaamsdelen brengt. dit wordt voornamelijk in de polsslagader gedaan en het is belangrijk dat je je goed probeert te ontspannen zodat het minder pijn doet!
mijn ervaring hierin is dat het wel wat meer pijn doet dan een gewone bloedafname omdat een slagader dieper ligt en dus iets moeilijker te bereiken is!

@ ninja: jij hebt waarschijnlijk barium gekregen, heb je een CT van de maag of darmen gehad?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:03

Ik heb een ct scan gehad van me buik maar niet me longen. Van de lever,galwegen,nieren enz