Heb ik discalculie ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Heb ik discalculie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:11

Al jaren zwoeg ik voor een 5,5 op een proefwerk wiskunde/rekenen..

Nu heb ik op school een nul-meting gehad, voor alles goed. 1F = Basisschool T 2F = VMBO T 3F = HAVO

Alles was bij mij NL,EN een 2F maar bij Rekenen.. 'Lager dan 1F'

Mijn wiskundeleraar zij dat het fijn zou zijn als ik me laat testen.. Op de basisschool zat ik ook al 2 klassen lager met rekenen. En nu op het MBO mag ik gelukkig langer leren en krijg ik extra 5 min uitleg. Maar al die moeite krijg ik max een 6 eruit geperst..

Op het middelare, Was er nooit veel aandacht aan besteed. Maar nu op MBO oefen ik heel vaak ! Maar zodra ik 2 dagen niet oefen. Is het weg, Foetsie. Kan ik overnieuw leren.. Ik voel me vaak oerdom dat ik simpele keer sommen soms niet kan.

Is dit discalculie of moet ik gewoon méér oefenen en leren ?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:13

Laat het testen, dan weet je het zeker :)

Annettu_

Re: Heb ik discalculie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:14

Mijn moeder is nogal ouderwets :'), Zij vind dat ik gewoon nog harder moet leren en zwoegen ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:16

Bij mij is het nooit aangekomen dat rekenen/wiskunde :+
Ik was ook altijd heel slecht in rekenen. Door 2x per week bijlessen wiskunde op het vwo heb ik er nog 4,5 en soms 5'en van kunnen maken.. maar ik zag/zie het gewoon echt echt echt niet.
Zodra er cijfertjes staan.. *totale paniek/black out*
Verhaaltjessommen waren het ergste.. 5 bomen op een laan van 2km blablabla.
Dan had ik het al niet meer :')

Gelukkig heb ik in mijn werk als secretaresse het bijna niet nodig, moet ik wel rekenen.. leve de rekenmachine :D

Ik voelde me ook altijd heel dom erdoor.. en ook erg gefrustreerd. Maar er zijn weer andere gebieden waar je wel weer goed in bent, je kunt gewoon niet in alles goed zijn.

Om je vakken te halen toch proberen er veel mee aan de slag te gaan (misschien helpt bijles bij jou ook wel wat?) zodat het i.i.g. niet je diploma behalen in de weg gaat zitten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:17

Maar wij kunnen niet zeggen of het wel of geen dyscalculie is...ik snap wel dat je meningen vraagt, maar wat betreft mening kan ik ook alleen maar zeggen 'laat je testen'. Dat is echt de enige manier om het te weten te komen...en als dat zo blijkt te zijn, kan er in ieder geval gericht met je geoefend worden.

Aan de andere kant, moet je overal goed in zijn? Het is toch ergens niet vreemd dat je met een bepaald vak mee moeite hebt? Probeer je er dus ook weer niet té druk over te maken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:18

Annettu_ schreef:
Mijn moeder is nogal ouderwets :'), Zij vind dat ik gewoon nog harder moet leren en zwoegen ervoor.

als je het test, weet je het zeker. Maar wat heb je aan dat stempeltje? Krijg je dan extra tijd bij wiskunde examens of andere voordelen? Zo ja, zou ik testen, zo niet, zou ik niet testen. Hard leren en zwoegen moet je toch, met of zonder dyscalculie stempel ;)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:19

Mocht ik discalculie hebben, Moet ik dan van school veranderen ? Een meisje op het VMBO moest naar een andere school omdat ze op het Helicon geen speciale lessen ofzo daarvoor hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:20

als je een zes haalt met wat je er nu voor doet.. dan is er toch niets mis? :)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:20

Waarom vraag je aan ons of je discalcullie hebt...? Wij zijn toch geen deskundigen? :+

Laat het testen, desnoods via de docent wiskunde, dan pas heb je zekerheid.

Overigens haalde ik zelf voor wiskunde altijd tussen 3.5 - 6 op de middelbare. Nee, ik heb geen discalcullie, ik ben gewoon slecht in wiskunde ;)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:20

Ik zie de cijfers gewoon niet.. Krijg soms een complete blackout en kan dan wel gaan janken omdat ik zo hard ervoor geleert heb ! Zodra ik een som 'te pakken heb'. En iemand begint te praten of laat iets vallen. Ben ik het gelijk kwijt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:22

Annettu_ schreef:
Mocht ik discalculie hebben, Moet ik dan van school veranderen ? Een meisje op het VMBO moest naar een andere school omdat ze op het Helicon geen speciale lessen ofzo daarvoor hadden.

Dat zou wel echt belachelijk zijn...lijkt me heel vreemd hoor.

Ik weet niet of het mogelijk is om, zoals bij dyslexie, ook extra tijd te krijgen voor toetsen, dat zou al kunnen helpen misschien. Daarnaast is denk ik het belangrijkste het begrip van mensen, dat je docenten dan weten dat je echt je best doet en sneller bereid zijn je nog eens extra uitleg te geven. Zelfde geld voor je moeder, ik denk dat het voor jou prettig zou zijn als ze dan begrijpt dat 'gewoon harder werken' niet de oplossing is. Aan de andere kant vind ik dat je moeder sowieso moet geloven dat je er hard voor werkt, en daarmee tevreden moet zijn! Je kan niet meer doen dan je best toch...

Maar nogmaals, de enige manier voor diagnose is een test, ik zou echt proberen die toch te (mogen) doen dan heb je zelf ook wat meer rust over het onderwerp!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:23

Annettu_ schreef:

zolang je een 5,5 haalt is er toch geen probleem? Er zijn massa's mensen die in 1 bepaald vak absoluut het licht niet zien en daar geen voldoende voor kunnen halen. Ik vind een 5,5 nog niet zo dramatisch hoor :) Voor 1 vak minder hoef je echt niet naar een speciale school.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:24

Als ik discalculie heb, Is het dan moeilijker werk te vinden ? Omdat ik dan zowiezo altijd moeite heb met achter de kassa enz.

Overigens moet ik bij het einde van mijn opleiding alles minstens 2F hebben.. Nu zit ik Lager dan 1F.. dus ik moet 3 niveau's opkrikken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:26

Ik heb discalculie, nooit getest, maar als je zo'n zelftestje her en der van inet plukt kom je al een heel end. Nu behoor ik tot de generatie van jou moeder waarschijnlijk ( :D ) dus ik ben never nooit getest en ga dat ook niet meer laten doen. Máár.... je kan ook ipv discalculie een gat hebben in je verbale en symbolische intelligentie, zonder discalculie te hebben en dan heb je oa ook dit soort klachten. Ook daar kom je alleen achter via een test. Wat Verootjoo zegt, heeft het voordelen voor jou op deze school zo ja testen die hap, zo nee, lekker laten hangen niet iedereen is Einstein.

Ik heb met mijn dicalculie leren leven, en het heeft me nooit bij mij carriere in de weg gezeten. Oké, achter de kassa zitten gaat hem niet worden, maar goed iedereen heeft zo zijn flaws toch? :D

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:27

Als ik discalculie heb. Zou ik extra leertijd krijgen. Langere tijd voor proefwerken ( Wat ik echt nodig heb ). En extra huiswerk,

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:27

Er zijn ook banen waarbij je niet zoveel hoeft te rekenen hoor :')
Maar om de rest maar WEER te herhalen: laat het testen, dan weet je het zeker en de rest zie je vanzelf.
Als je wel discalculie blijkt te hebben kun je je wel druk maken over het vinden van een baan, dan zie je dat dan wel weer. Veranderen doe je het toch niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:27

Annettu_ schreef:
Als ik discalculie heb, Is het dan moeilijker werk te vinden ? Omdat ik dan zowiezo altijd moeite heb met achter de kassa enz.

Overigens moet ik bij het einde van mijn opleiding alles minstens 2F hebben.. Nu zit ik Lager dan 1F.. dus ik moet 3 niveau's opkrikken.

:D Voor mij is dat geen goed idee, maar met een computer heb ik geen problemen. Ik heb de dagelijkse financiele admin gedaan van diverse bedrijven, nooit problemen gehad. Enig inzicht krijg je op een gegeven moment toch wel, of iets klopt of niet. Voor mij heeft het mijn carriere nooit in de weg gezeten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:28

Annettu_ schreef:
Als ik discalculie heb. Zou ik extra leertijd krijgen. Langere tijd voor proefwerken ( Wat ik echt nodig heb ). En extra huiswerk,

In dit geval levert het je dus voordeel op, dus zou ik me dan idd laten testen.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:29

Oké, bedankt voor alle meningen :) Ga eens op internet afspeuren voor testjes en uitvogelen waar ik me kan laten testen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:30

ALS je dyscalculie hebt, zijn er manieren, oefeningen die je daarbij kunnen helpen. Dat wil niet zeggen dat je dan achten gaat halen, maar dan kan je wel gerichter geholpen worden. Echter hebben die oefeningen minder of geen zin, als je geen dyscalculie hebt...kortom, nog een reden om te laten testen!

En succes, ik hoop wel dat je je moeder er ook van kan overtuigen dat het echt nuttig is om een test te laten doen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:31

Een dergelijke test kost veel geld (wordt niet vergoed) en het enige wat uit die test komt is hoeveel kans je hebt om dyscalculie te hebben. Je hebt er m.i. dus weinig aan om je te laten testen. Ik heb er zelf ook over nagedacht, maar om bovenstaande redenen heb ik daarvan afgezien. Ter info: ik heb in de bovenbouw in totaal 1 keer een voldoende voor wiskunde gehaald en dat was een 5,6. Ik kreeg heel veel bijles (lees: eigenlijk alle weekenden van 's ochtends tot 's avonds) van mijn vader (die is ook docent) en ik snapte uiteindelijk de stof of de 'trucjes', maar ik kreeg ook steeds black-outs. Nu op het HBO nog steeds met financiële vakken, maar gelukkig heb ik die nu allemaal gehaald. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:33

Geen idee of ik discalculie heb maar ik heb een wiskundekrater in plaats van een knobbel....
Ik heb echt totaal geen cijfermatig inzicht. Mijn moeder heeft vroeger uren met mij geoefend met puzzels en later met rekenen, ik heb bijles gehad op school en ik kreeg op de middelbare te horen dat ik er met de pet naar gooide. Dit was totaal niet waar, ik zag het gewoon echt niet, ik snapte er niks van.
Nu nog steeds zie ik het niet en snap ik het niet. Ik loop er regelmatig tegenaan op mijn werk of op school, heel vervelend. Voel me vaak echt een dom blondje.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:09

ik heb het ook laten testen :) en ik heb het, suzanne ik heb exact hetzelfde als jouw, ik ben nu 26 en snap er geen bal van, met een rekenmachien gaat het redelijk maar nog niet fantastisch.

@TS het zou best kunnen dat je het in zekere maten hebt, als het jou een fijn gevoel geeft om te testen dan moet je dat zeker doen!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:40

Dyscalculie is moeilijk te diagnostiseren. Het duurt vaak lang, voordat kinderen op de basisschool deze diagnose gesteld krijgen.
Als je het écht zeker wilt weten, zou ik een test af laten nemen, dan weet je het. En misschien even googlen, zodat je een 'lijstje' kunt afvinken om te kijken of je aan meer eisen voldoet? Aangezien het niet alleen 'niet kunnen rekenen' betekent.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:00

Cijfers zijn voor mij, als lettertjes voor een dyslect zeg ik altijd.
Momenteel werk ik in de horeca achter de bar, en dat betekend cijfertjes.
Het wisselgeld terug tellen? Rampzalig!
Gelukkig weet ik het aardig te camoufleren door de subtotaalknop. Dan voer ik het bedrag wat ik in handen krijg in en zie zo wat ik terug moet geven. Maar zonder dat raak ik helemaal in de war.

Wiskunde is altijd een ramp geweest. En als iemand mij een telefoonnummer als volgt op leest: tweeendertig achtenveertig drieenvijftig , dan kun je er donder op zeggen dat ik cijfers verkeerd om schrijf. Dus 23 84 35. (eventjes een ruw voorbeeld, zo extreem is het niet.. maar een enkele keer gaat het fout).

Lastig? Ja...
Maar mijn collega's weten er van. Dus die springen bij als ik weer eens in de war ben met het wisselgeld.

Ik heb nooit officiele onderzoeken gehad, maar volgens mij kom ik aardig in de buurt.