Allergisch voor stro?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

QualityHorse

Allergisch voor stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:06

Hallo allemaal,

Vorig jaar zomer had ik ineens last van uitslag op mijn armen, kleine rode bultjes.. Jeukend en gevoelig, en na een paar dagen veranderde de uitslag in kleine korstjes, waarna het langzaamaan verdween.

Toen ik een paar keer last had gehad van deze uitslag ben ik maar eens na gaan denken waar het van kon komen, toen bleek dat ik hier steeds last van had, wanneer ik naar de paarden was geweest.. In de eerste instantie dacht ik aan een allergische reactie op paarden, maar dat leek me niet logisch aangezien ik al sinds mijn 8e paardrij..

In de winter heb ik natuurlijk met lange mouwen gelopen en had ik nergens last van. Vandaag ben ik echter met een vriendin mee geweest naar haar paard om de stal uit te mesten en eens goed op te strooien. Ik heb dus flink wat stro met mijn armen 'vervoerd'. En wat bleek? Toen ik thuiskwam speelde de allergie weer op.

Aangezien ik misschien een baantje heb gevonden als stalhulp, waarbij ik vooral veel stallen moet opstrooien, vraag ik mij nu af; Zou het kunnen zijn dat ik allergisch ben voor stro?

Vorig jaar heb ik de uitslag namelijk behandeld met hormooncreme en dat werkte goed, maar dit kan ik natuurlijk niet de hele zomer gaan gebruiken, dit maakt de huid namelijk erg dun..

kaj

Re: Allergisch voor stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:12

Het hoeft niet perse een allergie te zijn. Ik heb hetzelfde en eigenlijk bijna iedereen die ik ken en die veel met stro werkt ook wel. Er zitten gewoon heel veel kleine prikkeltjes in en dat gaat irriteren. Gewoon opstrooien met een hooivork en niet teveel met je armen.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:13

Oke, bedankt voor je reactie.
Ik werk ook vooral met een hooi/mestvork wanneer ik opstrooi,
maar bijv met het stro loshalen van de baal gebruik ik mijn handen.

Valt er iets te doen om dit te verminderen?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:41

Lange mouwen aantrekken :D
Nee sorry zonder gekheid: geen tips verder. Meestal trekt het na een tijdje wel weg.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:42

een regenjas aandoen, was bij mij het enige wat hielp!!!
vervelend die jeukbultjes :P

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 22:32

haha ja maar het jeukt echt en het brandt ook,
dus ik heb er wel echt last van :P

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:38

Ik heb er vooral last van met hooi. Als ik met hooi aan het sjouwen ben, of stekelig hooi heb wat ik voer, dan krijg ik ook uitslag wat jeukt en soms ook pijn doet. Ik smeer er meestal calandulan op, en dan trekt het zo weg + dat je geen last meer hebt van de jeuk.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:40

Ik ben voornamelijk alergisch voor het sjouwen met stro.....Dat laat ik dus liever door een ander doen...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:41

Ik heb het vermoeden dat ik voor bepaalde soorten stro wel allergisch ben. Als ik met lage schoenen en sokken in plaats van kousen of laarzen in de stal sta krijg ik galbultjes (rode vreselijk jeukende bultjes) bij mijn enkels. Onbehandeld wordt dat erger en steeds meer/hoger.
Nog niet getest omdat ik meestal met kousen of laarzen in de stal sta en dus zelden problemen heb. Wel overwogen omdat de uitslag dagelijks erger wordt en steeds hoger optrekt als het niet wordt behandeld.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:44

Hier heb ik (soms) ook last van, als ik in het hooi of stro sta te trekken :Y)
Denk een soort irritatie?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:48

Kan zijn dat je allergisch bent voor de hooimijt.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:47

ik ben ook allergisch voor stro, krijg op de binnenkant van mijn elleboog allemaal rode bultjes, een dag later zijn ze weer weg. een soort contact exczeem ofzo.
Komt volgens mij door een bepaalde schimmel die in het stro zit. Het jeukt bij mij gelukkig niet,
Komt dus ook niet door het prikken van het stro maar het is echt een reactie op iets in het stro