Wie heeft er hier adhd???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

Wie heeft er hier adhd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:22

ik weet sinds een paar weken dat ik adhd heb. Achteraf vallen er allerlei puzzelstukjes op zijn plaats. Dingen waar ik al jaren tegen aan liep.

Ik zit inmiddels in een speciale groep. Dit duurt 6 weken. Daar leer je een beetje wat het is, en hoor je van andere hoe zij er mee om gaan etc. Daarna moet ik naar de psychiater. Die gaat bekijken met mij of ik aan de medicijnen ga of niet.
Zijn er hier ook mensen op bokt met adhd.

Heb je medicijnen of niet en hoe reageer je hier op en welke heb je.
Heb je ook met paardrijden dingen van je adhd gemerkt?

Ik wel maar is pas achteraf gepraat. Ik heb een eigen paard gehad. Deze is sinds een paar maanden verkocht.
Ik liep bij een eigen paard tegen een aantal zaken op. Vanuit de adhd kan ik die nu ook wel verklaren maar wel jammer dat ik het niet eerder geweten heb. Niet dat ik spijt heb dat ik hem verkocht heb. Dat had met andere zaken te maken.
Maar als ik het eerder geweten had had ik toch dingen wat anders gedaan en er anders tegenaan gekeken.

Ik ben benieuwd dus of er meer mensen op bokt zitten die het ook hebben.
roept u maar....

Lieveranders

Re: Wie heeft er hier adhd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:32

Ik heb geen adhd. Werk wel met kinderen met adhd..

Maar mag ik vragen wat je bedoeld met dat je dingen anders had gedaan en dat je tegen dingen anders aan zou kijken? Gewoon interesse hoor..

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:38

Ja dat kan ik wel vertellen hoor. Mijn paard was echt een soort opsessie. Ik moest dit ik zou dat (van mijzelf overigens, niet zozeer van hem)
alles deed ik volgens hele strakke vaste regels en ik heb nooit de rust en echte lol kunnen vinden in het paardrijden. Met rijden was ik van binnen helemaal hyper en een soort van blij, ook als ik er heen ging om niet te rijden.
Maar kon geen rust vinden zeg maar in het paardrijden. Had heel veel moeite met mij te concentreren op rijden en te focussen op mijn paard.
Gezellig relaxed kletsen met iemand die aan de bakrand stond en rijden tegelijk lukte me gewoon niet.
Het werd een soort van moeten voor mij ondanks dat ik recreatief reed.
In de morgen gelijk bij het opstaan voordat ik naar mijn werk ging was ik al aan het bedenken hoe laat ik naar mijn paard moest gaan en vond het sneu als ik een dag niet ging. (hij kreeg aandacht en beweging genoeg overigens maar het was een soort moeten aan mijn kant)

Lessen was voor mij ook moeilijk.
De instucteur moest tig keer wat herhalen voordat hij bij mij binnen kwam, zeg maar. Dit terwijl ik toch heel snel dingen soms kan leren. Maar paardrijden en les tegelijk heb ik altijd al moeite mee gehad en snapte nooit waarom.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:41

Oke ja dat begrijp ik.. Wel fijn dat je het nu inziet, dat je snapt waar dat gevoel vandaan komt.

Al lijkt me dat heel lastig om te veranderen. Het is mooi dat je je er bewust van bent, dat is natuurlijk altijd de eerste stap.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:46

ik heb ADHD en merk er veel van!
ben erg druk;)
maar gebruik geen pillen,
dat omdat ik er erg down van werd en zelfmoord neigingen van kreeg,
ik had ook geen zin meer om te sporten en dat is echt heel raar voor mij!
ik heb zelf ook een ponny gehad en ook verkocht omdat hij te druk voor me was maar vooral omdat ik me niet goed kon concentreren op het rijden,
bij mij is het pas sinds afgelopen school jaar vastgesteld, dat in samenwerking met PDD-NOS;)

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:47

Hier ook iemand met een kind met adhd,wij zijn net 4 week begonnen met medicatie ritalin.
En zoals mijn zoon zegt (12) gaat er een wereld voor hem open ,hij had ook moeite zich te richten op 1 ding alles vloog door zijn hoofd en niets werd opgenomen ,eerst wilde we er niet aan.
Tot meneer duidelijk aangaf er helemaal klaar mee te zijn nooit iets te kunnen afmaken,duidelijk genoeg en meteen actie ondernomen.
Fijn dat je met lotgenoten gaat praten ,en alle stukjes vallen op hun plaats dan kun je zelf kiezen wat je wilt gaan doen.
Ik was erg bang gepraat over ritalin en alle nadelen,maar ben helemaal om mijn kind is in zijn element en heeft het alleen op school nodig.
Thuis is hij nu veel relaxter omdat hij niet de hele dag gefrustreerd rondloopt omdat hij niets opneemt.

Succes meis!!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:53

brendalevita schreef:
Hier ook iemand met een kind met adhd,wij zijn net 4 week begonnen met medicatie ritalin.
En zoals mijn zoon zegt (12) gaat er een wereld voor hem open ,hij had ook moeite zich te richten op 1 ding alles vloog door zijn hoofd en niets werd opgenomen ,eerst wilde we er niet aan.
Tot meneer duidelijk aangaf er helemaal klaar mee te zijn nooit iets te kunnen afmaken,duidelijk genoeg en meteen actie ondernomen.
Fijn dat je met lotgenoten gaat praten ,en alle stukjes vallen op hun plaats dan kun je zelf kiezen wat je wilt gaan doen.
Ik was erg bang gepraat over ritalin en alle nadelen,maar ben helemaal om mijn kind is in zijn element en heeft het alleen op school nodig.
Thuis is hij nu veel relaxter omdat hij niet de hele dag gefrustreerd rondloopt omdat hij niets opneemt.

Succes meis!!

Bedankt. Ik wil ook graag aan de medicijnen. Eens wat rust in mijn hoofd. De hele dag al vanaf de 1e minuut dat ik opsta gaan de gedachte door mijn hoofd. Ook heb ik van die hyperpieken de hele dag door. Alsof de duvel dan achter mij aan zit en krijg er soms zelfs hartkloppingen van. Dan wil ik wel 20 rondjes om het huis rennen. Ik heb dit zo'n 5 x per dag.
Slapen gaat ook al tijden niet echt lekker. Veel wakker. Duurt lang voordat ik slaap. En ik droom veel en onrustig. Ook heb ik vaak hoofdpijn. En ik kan gek worden van kleine geluidjes. Ik hoor alles, let op alles (hoorde dus dat dat allemaal bij adhd hoort)
mensen met adhd worden de hele dag overprikkeld door van alles.

Mensen zeiden ook al vaak tegen mij: dat je dat hoort, of dat je daar op let etc
Ik ben benieuwd als ik medicijnen heb hoe ik mij dan voel. Hopelijk eens wat meer rust. In mijn lijf en hoofd.....

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:58

Ik hoop het ook voor je,mijn zoon was zo zeer niet druk in uiting vooral in zijn hoofd en idd hoorde de kleinste dingen waarvan anderen dachten hoe hoor je dat?Hij sliep altijd wel goed en nu nog beter omdat hij minder gestresst is,hopelijk vindt je je draai ik blijf het topic zeker volgen!

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:34

ik gebruik zelf wel slaap pillen

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:43

oo wat een verademing dit topic!!

als ik wat meer tijd heb doe ik ook even mijn verhaal.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:45

xxStitchxx schreef:
oo wat een verademing dit topic!!

als ik wat meer tijd heb doe ik ook even mijn verhaal.

daar was dit topic ook precies voor bedoeld.
heb ook al een aantal pbtjes gehad dus er zijn er blijkbaar veel meer die het hebben op bokt.
en ook die tegen zaken met paardrijden etc aanlopen.

hopen dat dit een beetje een centraal topic word voor adhders haha

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:46

Ik heb dan wel geen ADHD, maar wel ADD. En ik moet zeggen dat het mijn leven wel veel beinvloedt heeft, is nu veel minder, maar heb zeker periodes waarin je het heel duidelijk kan zien. De symptomen zijn ook heel typische hier. Maargoed, ik kan er prima mee leven :) En ik heb echt respect voor de mensen die ADHD hebben, dit is nog 10x zo erg als mijn ADD. En ik word er soms wel helemaal gek van, bah!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:53

dat ik door mn gevoeligheid goed met arabieren overweg kan, wat wilde je weten vraag maar.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:16

franka75 schreef:
dat ik door mn gevoeligheid goed met arabieren overweg kan, wat wilde je weten vraag maar.

gebruik je medicijnen en zo ja welke?
helpen ze?

wat voor een werk doen jullie eigenlijk want met mijn werk loop ik er ook steeds tegen aan.
vooral als het druk is op het werk of als ik zelf hyper ben en iemand vraagt maar ik je even snel wat vragen om te doen...

ben op zoek naar een nieuwe baan. moest weg per 1 mei. bedrijf stopt er mee.
hebben jullie het gezegd bij je sollicitatie?

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:21

Ik heb ook ADHD, ook pas laat vast gesteld overigens. Heb wel ritalin (methylfenidaat), maar slik dit eigenlijk alleen in m'n tentamenperiodes, dit omdat ritalin met heel veel bijwerkingen komt. Heb in de periodes dat ik ritalin slik helemaal geen eetlust, voel mn hart enorm gaan (het verhoogt je bloeddruk) en word er vaak flink misselijk van. Ik werk overigens in de horeca, wat in combinatie met mn ADHD eigenlijk weinig problemen geeft, kan mn energie er wel in kwijt. Heb er vooral last van in combinatie met m'n studie.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:23

Ik heb dan wel geen ADHD, maar wel ADD.
Sinds vorig jaar heb ik die diagnose gekregen, en eindelijk vielen alle stukjes op z'n plaats!

Momenteel slik in Concerta, en dat helpt aardig goed (zodra ik niet vergeet ze in te nemen....)

Ik loop dagelijks nog tegen problemen aan, en het heeft mijn leven zeker beinvloed.
Veel mensen denken bij AD(H)D dat het zomaar een stempel is die mensen krijgen als ze druk zijn, maar er schuilt zoveel meer achter wat veel mensen niet weten.
(Moet ik eerlijk zeggen, ik ook niet voor ik de diagnose kreeg!)
Daarom vertel ik het bij sollicitaties ook niet, tenzij ik echt denk dat me ADD kan tegenwerken en mensen ervan op de hoogte moeten zijn.
Het liefst vertel ik het niemand, en probeer ik gewoon 't beste eruit te halen!

Want er zijn gelukkig ook zat positieve dingen aan.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:24

Gittekit schreef:
Ik heb ook ADHD, ook pas laat vast gesteld overigens. Heb wel ritalin (methylfenidaat), maar slik dit eigenlijk alleen in m'n tentamenperiodes, dit omdat ritalin met heel veel bijwerkingen komt. Heb in de periodes dat ik ritalin slik helemaal geen eetlust, voel mn hart enorm gaan (het verhoogt je bloeddruk) en word er vaak flink misselijk van. Ik werk overigens in de horeca, wat in combinatie met mn ADHD eigenlijk weinig problemen geeft, kan mn energie er wel in kwijt. Heb er vooral last van in combinatie met m'n studie.

oh. mij is verteld dat je dat van die hartkloppingen of de eerste drie a vier weken hebt of als je dosis eigenlijk te hoog is.
in mijn groep zijn er 3 aan de ritalin. en die hadden het allemaal in het begin.
harkloppingen vind ik niet erg. heb ik nu ook al heel vaak.
en dat opgefokte gevoel wordt ik soms echt gek van.
heb het vandaag ook 9 keer gehad. echt wel lastig...
bedankt voor je reactie overigens

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:26

Evaa_ schreef:
Ik heb dan wel geen ADHD, maar wel ADD.
Sinds vorig jaar heb ik die diagnose gekregen, en eindelijk vielen alle stukjes op z'n plaats!

Momenteel slik in Concerta, en dat helpt aardig goed (zodra ik niet vergeet ze in te nemen....)

Ik loop dagelijks nog tegen problemen aan, en het heeft mijn leven zeker beinvloed.
Veel mensen denken bij AD(H)D dat het zomaar een stempel is die mensen krijgen als ze druk zijn, maar er schuilt zoveel meer achter wat veel mensen niet weten.
(Moet ik eerlijk zeggen, ik ook niet voor ik de diagnose kreeg!)
Daarom vertel ik het bij sollicitaties ook niet, tenzij ik echt denk dat me ADD kan tegenwerken en mensen ervan op de hoogte moeten zijn.
Het liefst vertel ik het niemand, en probeer ik gewoon 't beste eruit te halen!

Want er zijn gelukkig ook zat positieve dingen aan.

ja daar kom ik ook steeds meer achter. mensen denken dat adhd alleen maar met druk zijn te maken heeft maar dat is zeker niet waar.
gedurende mijn bijeenkomsten hoor en zie ik steeds meer dingen die ik herken bij mijzelf en dat is niet alleen het druk zijn haha.
je krijgt inderdaad wel snel een stempel maar ben wel blij dat ik nu voor veel dingen een verklaring heb.
dacht soms echt dat ik 'gek' werd.

ik kan goed leren maar vaak als ik iets uitgelegd moet krijgen en vooral als er veel om mij heen gebeurd 'hoor' ik echt de uitleg niet oa
en zo nog een paar voorbeelden.
ik ging de laatste jaren echt aan mijzelf twijfelen. nu snap ik wel waar het aan ligt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:27

Hier iemand die een broertje heeft met zwaarste gradatie ADHD. Hij functioneert haast niet zonder pillen.
Hij slikt inmiddels Concerta 18 mg. Had had een hogere dosis maar (zoals hier al eerder genoemd) werd erg down en zag het leven niet meer zo zitten. Gelukkig nu anders.
Heb ook een goede vriend gehad die had Asperger. Aantal vrienden die ADHD en autisme hebben. PDD-NOS Is een veel voorkomend labeltje :)
Mocht je vragen hebben hoor ik het wel!

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:28

Bij sommige mensen zullen de bijwerkingen idd minder of anders optreden, ik heb er iig nog steeds flink last van.. maar ik wil ook niet altijd onder de medicijnen zitten. Vind persoonlijk dat ik ook emotioneel best afgevlakt ben zodra ik aan de ritalin zit.

Evaa_ wat jij ook zegt, vertellen is niet altijd in je voordeel. Vaak vertel ik pas dat ik ADHD heb als het toevallig op het onderwerp komt of als iemand er specifiek naar vraagt of ik soms niet ADHD heb. :Y) Mensen gaan vaak denken dat je het als smoesje gebruikt voor alles, en daar wil ik mee oppassen. :)

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:28

wat is pdd-NOS want dat ken ik niet

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:29

PDD-NOS is een afwijking die ze niet kennen :+ flauw gezegd
Het is een verzamelnaam van iets wat nergens anders te plaatsen is. Dat zei de psychiater tenminste altijd als we op consult gingen met mn broetje.
http://nl.wikipedia.org/wiki/PDD-NOS

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:30

Pdd nos (Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified) is een aan autism verwante ontwikkelingsstoornis, en zoals de naam al zegt zijn het vaak symptomen die niet bij een andere stoornis onder te brengen zijn. Zoals mijn docenten (psychologie) vaak zeggen; de restgroep.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:31

ik wist nooit dat ik adhd had , mn kids was t wel bij vast gesteld hebben op dagbehandeling gezeten van de jutters...
tot 5 jaar geleden hebben ze me helemaal binnenste buiten gekeerd en bleek dus dat ik t ook had en achteraf wist je het eigenlijk al, maar werd erbij geholpen maar heb de ritalin niet doorgezet en de therapy ook niet , maar goed miss dat ik me ooit nog verder laat helpen want je komt wel vaak voor bepaalde blokkeringen te staan omdat je toch net iets anders bent en erg chaotische ;)

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:32

wel lekker actief topic aan het worden trouwens haha.

bedankt iedereen voor de open en eerlijke reacties!