Geestelijke mishandeling, wat kan ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

Geestelijke mishandeling, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:20

De reden dat ik dit topic plaats is omdat ik het er al in mijn omgeving met verschillende mensen over gehad heb, maar die ook niet goed wisten wat ze moesten doen. Ik weet van het bestaan van Algemeen Meldpunt Kindermishandeling.. Hier vertel ik zo meer over.

Eerst het verhaal..
Een vroegere vriendin van mij, ik noem haar even N. voor het gemak (woonde 8 jaar bij me in de straat, is nu 18jaar) heeft sinds ongeveer 3,5 jaar een nieuwe stiefvader.. Dit is echt een gruwelijke 'e*kel' als ik dat zo mag zeggen. Ze heeft nu nog een halfzusje erbij, dus een liefdesbaby van haar moeder en nieuwe stiefvader.
Dit halfzusje krijgt alle aandacht, alles wat zij doet is fantastisch. Mijn vriendin N. word continue afgesnauwd, voornamelijk door haar stiefvader. Ik sprak haar buurman laatst (ze woont tegenwoordig een dorp verderop) en zelfs die zei dat hij de stiefvader nog NOOIT iets normaals had horen zeggen tegen haar. De echte moeder van N. doet mee, maar als haar vriend weg is doet ze over het algemeen wel aardig. Alhoewel ik ook het idee heb dat de echte moeder van N. niet helemaal spoort. Ze neemt het nooit voor N. op, en laat alles maar gebeuren. N. is alleen goed genoeg als oppas voor haar halfzusje.

Het aller,aller,allerergste vond ik nog:
De stiefvader en moeder gaan over een maand trouwen, en N. stond gewoon NIET vermeld op de uitnodiging voor de bruiloft?!!!! Toen brak er echt iets in mij! Haar halfzusje staat er wel op.. Maar N. gewoon niet!! Terwijl zij gewoon nog bij hun in huis woont en alles.. Ik vind dit echt niet normaal.. Dat is toch ziek als je zoiets zit te bedenken, om N. er gewoon niet op te zetten.. En bovendien, dat haar echte moeder dit gewoon pikt en het zo laat?
En zo heb ik nog wel 100 andere dingen, haar stiefvader negeert haar ook als ze wat vraagt. laatst vroeg ze aan haar stiefvader of ze even met mij mee naar de Jumbo mocht, haar stiefvader keek op (hij was met haar halfzusje aan het spelen), en zei niks. Hij keek N. dus alleen aan, en ging toen weer verder met spelen.. Hij gaf gewoon geen antwoord? en zo gaat het dus altijd..

N. is ook heel erg veranderd, ik zie haar tegenwoordig niet zo heel vaak meer. Vroeger was ze echt een druk, energiek meisje en tegenwoordig is ze echt een stil grijs muisje.. Ze is zo compleet extreem veranderd, ik weet gewoon dat het hierdoor komt.
Laatst was m'n oma overleden, en zij was er ook. Ik heb toen een uur met haar in de tuin zitten praten en ze vertelde toen wel dat ze haar stiefvader een l*l vond, dat hij haar gewoon negeerde en als hij al wat zei, het toch alleen maar negatief was. Ze zei ook dat ze heel de dag boven lag, en zich nergens toe kon zetten. Ik denk dat ze gewoon depressief is, maar ze dit zelf misschien niet weet.. Ze is zeg maar niet super slim, ze deed vroeger speciaal onderwijs maar nu gaat het wel wat beter en nu doet ze een niveau 2 opleiding.

Heel de omgeving heeft het er tegenwoordig ook over, dat het echt niet meer normaal is dat hij haar zo behandeld. N. heeft ook nooit een kans gehad, haar stiefvader mocht haar al niet vanaf de 1e dag.. Omdat hij een droomgezinnetje voor zich zag, met dus haar echte moeder, zichzelf en een liefdesbaby (die er dus al is), en in dat plaatje past N. dus niet..
Haar moeder heeft ook al meerdere vriendjes gehad, 1 daarvan heeft N. ook misbruikt op zeer jonge leeftijd, dus dan verwacht je toch dat deze stiefvader zijn best gaat doen om haar vertrouwen te winnen, maar nee hoor..

Nu is mijn vraag.. Wat kan ik doen? ik weet van het AMK, maar ik vind het zo raar als ik hun dan bel.. dan komt er opeens iemand over de vloer en ik weet zeker dat haar stiefvader het probleem toch ontkent.. En dat uiteindelijk N. de boosdoener is want 'ze moet zich niet zo aanstellen' etc.. ook wil ik niet dat ze weten dat ik heb gebeld
Ik denk er steeds meer over na, en ik ben bang dat ze straks echt een keer diep in de put beland.. of er iets aan over houd (minderwaardigheidscomplex, psychiatrische stoornis.)

Wat ik nu van plan ben is in ieder geval zoveel mogelijk voor haar klaar staan, zorgen dat ze haar verhaal bij me kwijt ben en leuke dingen met haar gaan doen, dus eigenlijk de vriendschap weer een beetje oppakken, die verwaterd was door de verhuizing..

Al vast bedankt voor jullie reacties.. Ik hoop echt dat er IETS is wat ik kan doen.. Het moet echt stoppen liever vandaag dan morgen..

Groetjes..

Blue_Eyes

Re: Geestelijke mishandeling, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:24

Om te beginnen doet het AMK eerst een onderzoek. Zij bellen met school etc., evt buren om te achterhalen hoe het zit. Stiefvader kan daarna dan wel ontkennen, maar als eerst tig mensen hetzelfde verhaal hebben verteld...
Hopelijk kun je iets doen. Ook al ben je 18, dit is wel heel sneu. Ik weet niet of AMK nog iets doet als het 'kind' 18 is, trouwens...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:17

Jeetje wat een poedersuiker... Hier kan je het gaan melden: http://www.amk-nederland.nl/ Kijk eens of je bewijs kan verzamelen, bijvoorbeeld opnames te maken. Dit kan je later gaan gebruiken.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 18:32

dankjewel voor jullie reacties, iemand nog tips.. Bijv. moet ik die stiefvader er nou juist wel of niet een keer op aanspreken? Durf ik gerust, alleen vraag me af hoe. Of misschien een keer met haar moeder praten? die is wel redelijker maar weet niet of ik me er dan teveel mee bemoei..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:35

Ik vrees dat je te laat bent hiermee, N. is ondertussen al 18jaar en dus eigenlijk oud genoeg om op zichzelf te gaan. Is dat laatste geen optie voor haar? Eventueel met professionele ondersteuning

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:37

Ze moet uit deze situatie(uit huis bijv.) en dan goede hulp krijgen op geestelijk gebied. Mss kan jij haar daarbij helpen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:39

AMK doet niets hoor, da's voor kinderen onder de 18, bovendien moet er dan wel meer aan de hand zijn dan dit. Je kan beter met je vriendin zelf gaan praten en zoeken naar oplossingen, wellicht dat ze elders terecht kan

Wel erg sneu

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 18:54

Armaris schreef:
Ik vrees dat je te laat bent hiermee, N. is ondertussen al 18jaar en dus eigenlijk oud genoeg om op zichzelf te gaan. Is dat laatste geen optie voor haar? Eventueel met professionele ondersteuning

Ondersteuning heeft ze zeker nodig, aangezien ik sterk het vermoeden heb dat ze depressief is, ze heeft zeg maar iemand nodig die haar uit bed schopt elke morgen bij wijze van, als ze op zichzelf zou wonen zou ze zichzelf meteen verwaarlozen, dat weet ik zeker helaas :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:36

De ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding tot het kind 21 jaar is, dus ik neem aan dat het AMK bij Jeugdzorg wel zeker wat kan doen! Succes! :(:)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:28

Dat is iets anders, AMK gaat over minderjarige kinderen, vanaf 18 ben je meerderjarig.

Sowieso, dit is niet veel voor een AMK melding, ook al zou het meisje onder de 18 zijn.

Ga met haar naar de Huisarts en motiveer haar voor hulp voor zichzelf