welke spiergroepen gebruik je bij paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xhiske

welke spiergroepen gebruik je bij paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:15

Hallo allemaal,
ten eerste weet ik niet of dit hier goed staat of dat het bij ruiter moest
Voor gym moeten wij een eigen trainingsschema maken voor de sport die jij beoefent om je spieren daarbij sterker te maken. nu weet ik dat je vooral je beenspieren (bovenbenen en kuit) gebruikt, maar welke spieren nogmeer?
alvast bedankt.

upendo

Re: welke spiergroepen gebruik je bij paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:17

Buikspieren, armspieren, volgens mij gebruik je bijna al je spieren wel, een voudigweg om in evenwicht te blijven. :)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:17

Rugspieren, buikspieren(vooral met doorzitten), armspieren.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:27

oke, bedankt. dan weet ik wel genoeg. weet iemand misschien ook nog oefeningen om die te trainen.
ik heb al situps (buikspieren)
en op de bank en dan zegmaar erop en eraf rennen (kan niet op de naam komen) voor beenspieren
en gewicht heffen (armspieren)
maar nu moet ik er nog 5, het mogen ook meer onderdelen bij een spiergroep.

edit:
Opdrukken (armspieren)
en jumping jack (dat je moet springen met armen en benen) (arm en beenspieren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:39

Vooral been- en rugspieren, buikspieren ook wel, armspieren: mwoh... Weet niet in hoeverre ik het daarmee eens ben. Goed paardrijden doe je niet op armkracht...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:44

Ik hoop dat je leraar het even simpel ziet als jou :D. "armspieren" trainen door "gewichtheffen" is nogal simpel gezien. Je hebt verschillende spieren in je arm, en je heb héél veel verschillende manieren om gewichten te hebben. Zelfde voor beenspieren.

Ik denk trouwens dat het, als het juist is, je voor paardrijden in principe niet al te veel armspieren nodig hebt. Je hebt je spieren van je schouders nodig op je armen op een correcte plaats te houden, maar verder zouden je armspieren niet te veel moeten doen....

Dit is misschien wel een handige site: http://www.giantpt.com/training/algemee ... chaam.html (en als je niet goed weet wat de aangegeven oefeningen inhouden: google/youtube!).

Verder gebruik je je kuiten bv ook helemaal niet zo intensief. Ik heb nooit gespierde kuiten gekregen door te rijden :). Als ik een hele tijd niet gereden had, was ik wél stijf in mijn buik- en rugspieren (wat logisch is qua evenwicht) én je adductoren voel je ook heel fel (de befaamde 'ruiterspier'). Bekkenbodemspieren kan je er misschien ook bijnemen, voor de lol van de opdracht :D

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:58

Nouks schreef:
Vooral been- en rugspieren, buikspieren ook wel, armspieren: mwoh... Weet niet in hoeverre ik het daarmee eens ben. Goed paardrijden doe je niet op armkracht...

Je houdt je armen in een bepaalde hoek, dus span je de spieren zeker aan, maar idd je gebruikt ze niet echt voor kracht. Meer voor uithoudings vermogen omdat ze steeds in een bepaalde hoek staan, daardoor heb je wel spanning op de spieren.

Ik heb trouwens heel gespierde kuiten door het paardrijden gekregen! :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:19

@Cath: Je gebruikt ze idd niet helemaal niet :D

@TS: Gewichtheffen is trouwens wel erg nutteloos, als je je armspieren al gebruikt zijn dit vooral de spieren aan de achterzijde van je arm en niet die aan de voorzijde (die je met gewichtheffen traint) ;)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:42

Een goede oefening voor je benen is door tegen met je rug tegen een muur te staan en dan door je knieën te zakken zodat je in een halve zithouding tegen de muur staat. Op deze manier moet je zo lang mogelijk blijven staan, een goede oefening voor je bovenbeen spieren!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:46

Je dijbeenspieren vooral (adductoren). Vrijwel iedereen voelt die als je een tijd niet hebt gereden.
Voor oefening: elastiek aan iets vastmaken. Been erin en dan je been naar binnen brengen en zo het elastiek op rek brengen.

Buikspieren: situps
Rugspieren: tegenovergestelde van situps. Dus op je buik liggen en dan je rug hol maken. Even vasthouden (3 tel)

Het liefst combineer ik rug- en buikspieren door rompbalans-oefeningen. Op een bal zitten bijv. Of net doen alsof je aan een koordje aan je hoofd omhoog wordt getrokken.