Ik heb veel moedervlekken en er zijn er ook al een aantal weggehaald.
Een paar jaar geleden en paar moedervlekken die op lastige plaatsen zaten (onder mijn oksel, dus scheren ging niet), of die ik gewoon heel lelijk (groot) vond. Dit heeft de huisarts gewoon zelf gedaan.
Een paar jaar geleden had ik ook een bultje (geen moedervlek) op mijn hoofd. Dit was een goedaardig kankergezwel (met een moeilijke naam, maar die weet ik zo niet). Deze is door de dermatoloog weggehaald.
Toen zag ik een rare moedervlek op mijn kuit. Deze was bij mij niet helemaal bekend en in ging naar de HA voor de hechtingen in mijn knie en liet deze moedervlek even snel zien. Dit was een dokter die mij niet zo lekker lag en hij zij dat er niks mee was en het kwam erop neer dat ik me 'aanstelde'.
Na een paar maanden vertrouwde ik het nog steeds niet en ben ik naar een andere dokter geweest. Deze vertrouwde de moedervlek helemaal niet en ik moest gelijk een afspraak maken met de dermatoloog en als ik niet binnen 1,5 week terecht kon moest ik bellen naar de huisarts dan zou hij de afspraak wel even maken. Dus nadat het een maand duurde voordat ik terecht kon, ik de huisarts weer gebeld en ik kon de vorige ochtend al terecht!
Ook de dermatoloog vertrouwde hem helemaal niet en hij moest direct verwijderd worden. Ik had 's middags een belangrijk gesprek over school, maar hij vond het verstandiger als ik die niet door liet gaan en toch echt de vlek liet verwijderen. Alles uitgelegd aan school en dit begrepen ze uiteraard.
Nadat de vlek was verwijderd hadden ze het opgestuurd en op kweek gezet. Het bleek een spitz-naevus te zijn, oftewel een kindermelanoom. Ze weten hiervan eigenlijk niet zo goed of het nu goed of slechtaardig is. Het is naar verschillende mensen gegaan die het onderzocht hebben en daarvan zeggen een aantal dat het goed is en een aantal dat het slecht is. Maar het is wel zo dat als het weggehaald is, het allemaal wel goed is.
Wel kom ik elk half jaar terug om het nog eens te laten controleren en om mijn klieren te controleren of het wel echt goed is. Ook kijken ze dan naar al mijn andere moedervlekken.
Ook krijg ik hele lelijke littekens. Het litteken van het weghalen van die moedervlek is nu dus ook nog duidelijk te zien. Ik keek van de week eens naar het litteken en zag in het litteken weer een puntje verschijnen. Gisteren mijn vriend er nog is naar laten kijken en ook hij had zijn twijfels. Ik keek vandaag weer en heb echt het gevoel dat het puntje nu al is gegroeid.
De afspraak met de dermatoloog staat pas in augustus gepland dus ik heb de huisarts gebeld en die zei dat ik het beste met de dermatoloog een afspraak moet maken en dat ik dan geen verwijsbrief nodig heb. Dit heb ik uiteraard gedaan en kan 12 mei terecht.
Dit duurt toch nog wel een maand en ik maak me toch wel een beetje zorgen. Al ziet het er nu nog niet echt gevaarlijk uit....
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is.. soms snap ik er zelf allemaal niks meer van..