laparoscopie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

laparoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:05

Hallo.

9 mei heb ik na aanleiding van dit verhaal ( [MW] Het leed dat buikpijn heet. ) een laparoscopie.

Ik was eigenlijk benieuwd wie dit nog meer heeft gehad, hoelang je hersteld, hoe de eerste dagen eruit zien en noem maar op.
Ik heb dus al een hele pijnlijke buik, dus kon rekenen op langer herstel.

dus brand los :D

Jennasilver

Re: laparoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:03

Ik heb zelf geen goed ervaring met mijn eigen lascopie(topic: 24-4 de dag dat ik bijna dood ging) en zit na een jaar nog thuis. Maar alles goed gaat ben je binnen een paar uurtjes klaar en met drie kleine littekens en een paar dagen opgeknapt. En heb je hopelijk een oplossing voor je buikpijn.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:11

Collega van me heeft ook een laparoscopie gehad, die heeft nog super veel last van de littekens. Bindweefsel wat aan buikvlies zit ed.. Ze is zeker wel een week nog goed ziek geweest na de operatie, maar voornamelijk veel spierpijn door het gas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:55

ik heb ook een laparoscopie gehad,
vond het vervelender dan verwacht. Was ook nog nooit geopereerd, dus wist niet echt wat ik kon verwachten. maar had erg veel wondpijn, ondanks dat je maar 3 kleine wondjes hebt. 1 van mijn wonden wilde ook niet dichtgroeien,
Ik had een galblaasontsteking. Wel een hele opluchting om van de pijn af te zijn hoor, dat was het zeker waard :) Maargoed, ik had wel wat complicaties en pijn.
Ik heb ook 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Geloof dat ze me na 1 of 2 dagen hebben proberen mobiliseren en toen stortte ik ook gewoon onmiddelijk in elkaar van de pijn :')

Snap de verhalen ook niet zo van de mensen die dezelfde avond weer thuis stonden :P Het zal wel verschillen per persoon...
Maar ik kon dus echt een paar dagen amper op m'n benen staan :P

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:15

ik heb ook een laparoscopie van de galblaas gehad. Vond de operatie wel mee vallen opzich. Geen wondpijn ofzo alleen heel veel pijn aan me schouder en heel erg benauwd van het lucht wat ze inspuiten in je buik.
Ik heb wel 5 dagen in het zh gelegen omdat ik niet opknapte maar toen ik uit het zh kwam kon ik na 2 weken eigenlijk weer alles. Ik werd ook wel een beetje gedwongen aangezien ik net een kindje van 3 weken had.

Ik heb je verhaal gelezen in het andere topic maar ik leef met je mee. Ik loop ook al 1 jaar met verschrikkelijke buikpijnen. dacht dat het na de galblaasoperatie wel over was maar helaas, loop nu ook bij het radboud in nijmegen voor een second opinion. Het is vreselijk als je steeds naar huis word gestuurd enz

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:09

Ik heb jaren terug een laparoscopie gehad. Ivm risico op na-bloedingen moest ik 1 nacht in het ziekenhuis blijven, de dag daarna mocht ik naar huis.
Ik heb toch nog flink wat pijn gehad, en dat had ik eigenlijk niet verwacht. Het zijn nl echt maar kleine sneetjes die ze maken (1-2,5 cm).
Met name bij het niezen ging ik door de grond van de pijn. Wat bij mij hielp als ik moest niezen: op mijn hurken gaan zitten met een kussentje tegen mijn buik, of te wel, vanaf de buitenkant tegendruk geven.
Het herstel vond ik wel snel gaan na een laparoscopie. Na 2 weken had ik weer redelijk mijn normale leven terug.

Succes ermee!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:12

Bedankt :) ik hoop ook echt dat ze nu wat gaan vinden.

Is het niet zo dat de meeste van jullie paar dagen in het zh bleven omdat jullie ontstekingen etc hadden?
Ik heb alleen maar een operatie om te kijken waar de pijn vandaan komt, en zeiden dat ik dezelfde dag weer thuis was.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:19

Ze hadden bij mij wat verwijderd uit mijn buik, en dat gaf risico op nabloedingen. Dus puur voor de laparoscopie, hoefde ik niet te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:53

ivy_power89 schreef:
Bedankt :) ik hoop ook echt dat ze nu wat gaan vinden.

Is het niet zo dat de meeste van jullie paar dagen in het zh bleven omdat jullie ontstekingen etc hadden?
Ik heb alleen maar een operatie om te kijken waar de pijn vandaan komt, en zeiden dat ik dezelfde dag weer thuis was.

ja, ik bleek wel tijdens de operatie een ontsteking te hebben, dus moest ook een drain.
Misschien dat de operatie daarom wat zwaarder was geworden,maar neemt niet weg dat ik de eerste dagen er na écht niet m'n bed uit kon omdat ik dan onmiddelijk flauwviel :o
Vervolgens was ik thuis toen ging mn wond ook nog ontsteken. Opzich deed dat geen pijn, maar was wel erg vervelend..
En vervolgens kreeg ik ook nog andere complicatie waardoor ik nog in het ziekenhuis heb gelegen, maar dat was waarschijnlijk meer gerelateerd aan mijn galblaas.

Ik ken ook verhalen van mensen die de volgende dag weer aan het werk waren hoor..! Die verhalen hoorde ik eigenlijk meer, vandaar dat ik het was onderschatte :+ Maar mijn hele gezondheid/weerstand was niet je van het op het moment van opereren...

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:26

Het is per persoon een beetje verschillend hoe men de operatie ervaart. Daarbij maakt het natuurlijk ook uit hoe je conditie vooraf is en wat ze in je buik doen (alleen kijken of ook iets weghalen) en of er zich complicaties voordoen of niet. Het hoeft geen grote ingreep te zijn. De eerste dagen kun je nog wat last hebben van de narcose en is het operatiegebied gevoelig. Ik raad je aan goed aan te geven wanneer en hoeveel pijn je hebt, zodat je de juiste hoeveelheid aan pijnstilling krijgt. Dat maakt het herstel over het algemeen al een stuk aangenamer. Vaak denken mensen dat pijn erbij hoort. Dit is ook wel zo, maar de pijn die je hebt moet wel draaglijk zijn. Is dit het niet, dan is er meer pijnstilling nodig.
Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar wat ik in het ziekenhuis heb gezien.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:35

Ja bij mij hebben ze natuurlijk ook de galblaas verwijderd en ik had ook nog eens een ontstoken alvleesklier. En ik was net bevallen en al een geruime tijd ziek dat zal het herstel ook niet goed hebben gedaan denk ik.
Ook waren en nog complicaties door galstenen die waren bijven zitten in de galwegen waardoor ik eigenlijk nog steeds heel ziek was( 2 weken na de hand weer opgenomen ik heb gesmeekt om een ambu dacht echt dat ik dood ging toen)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:17

nou ik ga het wel merken,
De laatste keer dat ik onder narcose ben geweest, heb ik tijdens het trekken van mijn verstandskiezen een wisseling van gaswaardes in mijn bloed gehad, waardoor ik in een hyperventialitie terrecht ben gekomen.
Dit heeft een aantal dagen en een aantal ziekenhuisbezoekjes incl. ambulance rit geduurt, en ben daarna nog 3 weken ziek geweest....
Daarom zie ik nu ook weer op tegen de narcose...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:34

Ik heb een maand geleden een laparoscopie gehad omdat er een cyste op een eileider zat. Ik was om 10 voor 12 in het ziekenhuis en om half 6 weer thuis. Ben de dag zelf wel moe en misselijk geweest, maar daarna eigenlijk fitter dan ooit. Ik moest van te voren antibiotica nemen en daar reageerde ik heel vervelend op.

Het enige waar ik na de operatie nog 3 dagen last van had was mijn schouder. Dat schijnt door het gas te komen en daar heb ik wel pijnstilling voor moeten gebruiken (had 3 soorten meegekregen uit het ziekenhuis). Verder van mijn buik totaal geen last. Ze hebben bij mij 2 sneetjes gemaakt waarvan 1 in mijn navel en 1 net onder mijn bikinilijn. Littekens heb ik geen last van, de hechting in mijn navel ging wel irriteren na een weekje.

Alleen over paardrijden kreeg ik verschillend advies. De ene arts zei dat ik het met een week weer mocht proberen en de ander zei dat ik beter 6 weken kon wachten. Ik heb een stapritje gemaakt na 2 weken, maar daar toch wel spijt van gekregen. Dat was net iets teveel van het goede. Dus nu wacht ik braaf nog even met echt rijden.