Septum/neuscorrectie. Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Septum/neuscorrectie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 10:57

Eindelijk hebben ze dan toch na jaren ontdekt waardoor ik altijd toch eeuwig verkouden ben.
Geen idee hoe ze daar in hemelsnaam overheen hebben kunnen kijken in eerste instantie (de KNO-arts).

Ik krijg dus 10 mei (onder voorbehoud, want de ziekenhuizen gaan verhuizen naar een nieuwe locatie. Alle 3 de ziekenhuizen komen straks samen.) een Septumcorrectie, dat wil zeggen dat ze mijn neusbotje recht gaan zetten, zodat ik normaal door mijn neus kan ademen, wat nu niet het geval is.
Mijn neusbotje staat zo scheef dat aan de ene kant vrijwel mijn hele neusgat geblokkeerd is voor lucht en het andere gat zo openstaat waardoor het zoveel vuil/bacteriën opvangt dat het altijd en eeuwig verstopt zit.

Dus wie heeft deze operatie ook ondergaan, of kent iemand die deze operatie heeft gehad? Hebben jullie er veel baat bij gehad?

De Kno-arts zegt dat het pas met zekerheid te zeggen is of het geslaagd is, als de tampons uit de neus gaan. Dus dat is allemaal toch afwachten. Maar grote kans dat ik van mijn eeuwige verkoudheid af zal zijn en niet meer zo nasaal/hees zal klinken.

mara1

Re: Septum/neuscorrectie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:02

hey bekend!
heb voor 5/6 weken terug deze operatie ondergaan, daarnaast hebben ze een doorgang gemaakt naar mijn bijholte toe, die was nihil en de bijholte ook groter gemaakt.
ben 23, afgelopen zomer kwamen ze er per toeval bij een CT scan achter voor hele andere onderzoeken..
ik heb me er indd ook over verbaast dat dit niet eerder is gedaan, zit toch al vanaf mijn 12 aan de neussprays etc.
ik merk wel dat het een heel verschil is! kan ademhalen met die kant, nou das wel even apart haha!
Ik zit nu wel even met het probleem dat er allerlei rotzooi uit de bijholte komt dus optimaal heb ik er ng niet van kunnen genieten, maar verschil is er zeker wel!
naderhand wel erg gevoelig, nu ook nog. volgens de kno arts kan dit ook nog wel even aanhouden, maar als dat alles is ;)
Was ook altijd erg snel duizelig tijdens praten etc, ook dat is nu een stuk verminderd!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:03

Mijn man heeft dit laten doen toen hij jonger was :)

Hij is nog altijd sneller verkouden dan ik en helemaal vrij ademen is er niet bij, maar het is echt een pak beter dan vroeger :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:09

Mijn zus heeft deze operatie laten doen en bij haar heeft het goed geholpen :)
Ik zelf moet geopereerd worden om de doorgangen naar de holtes te verbreden, kan je daarvan dus nog niet de ervaring vertellen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 11:11

Nou, sneller verkouden dan een ander, dat vind ik dan nog tot daar aan toe, das al een verbetering dan eeuwig verkouden.
En vrij ademen, tja, als dat er niet helemaal inzit vind ik het ook prima, maar nu krijg ik eigenlijk vrijwel geen adem door mijn neus.

Soms moet ik gewoon even stoppen met praten, omdat ik eerst naar adem moet happen, erg lastig soms.

Dankjewel voor jullie reacties. Ik weet ook wel dat het misschien geen 'wondermiddel' zal zijn, maar elke vooruitgang is mooi meegenomen!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 11:12

@ Quellian: Weet je wel al wanneer je geholpen gaat worden? Of is er verder nog niets gepland? In iedergeval 'sterkte' met de ingreep.
Ik neem aan dat die ook onder algehele narcose gebeurd?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:14

Niet geschoten is altijd mis, toch? Al zou het maar iets helpen, dan ben je al iets verder :)
Ik heb geen last van constante verkoudheden, wel last van overal slijm dat vast zit en vaak verkoudheden standaard gevolgd door holteontstekingen.

Ik kon in februari al terecht, maar omdat ik momenteel nog wordt behandeld voor een longaandoening heb ik aangegeven dat ik deze operatie na de zomer wil. Het gebeurt inderdaad onder algehele narcose.
Weet je al wanneer jij geholpen gaat worden?
Edit, zie 10 mei, dat is al rap!

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:19

Ik ben precies een jaar geleden ook geopereerd aan mijn neus, wat een verademing :D Ik was ook altijd verkouden, ging niet de deur uit zonder neusspray in mijn tas..

Kan niet anders zeggen dat het me 100% is meegevallen.. Natuurlijk is het ongemakkelijk dat je 5 dagen met volgepropte neusgaten (watten) loopt en helemaal niet kunt ademen door je neus, maar vanaf het moment dat de watten eruit gingen, werd het alleen maar beter.. Afgelopen jaar heb ik 1 week Nasonex neusspray gebruikt, maar had eventueel ook zonder gekund :j, ik ben eigenlijk niet verkouden geweest afgelopen jaar!!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 11:41

Precies Quellian, wie niet waagt, wie niet wint! En ik heb er gewoon echt last van, erger kan het eigenlijk niet worden! Ja 10 mei word ik geholpen. Eigenlijk kon ik eind Maart al, maar de verwachtingen waren dat ik dan nog in het buitenland zat. Achteraf had het wel gekund, want ik ben een maand eerder thuis gekomen dan verwacht.
Maar nu is het inderdaad 10 mei!

@ SaNNeS88: Nou, neusspray gebruik ik niet, want ik heb al meerdere malen gehad dat mijn neusvleugels helemaal kapot waren. Verschrikkelijk, dus sindsdien gebruik ik een neusspray meer, want dan maar geen lucht door mijn neus dacht ik.
Nou, ik hoop ook echt dat het bij mij zo goed gaat helpen! Ik kijk er helemaal naar uit. Het zal vast een hele verademing zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:43

Bij mij hebben ze de openingen naar de holtes groter gemaakt. Het is wel iets beter geworden maar nog lang niet super. Vorige week was ik weer bij de KNO en toen was een kaakholte weer helemaal dicht. Nu heb ik medicijnen(nasonex) en moet ik kijken of get na een half jaar beter wordt, anders moet ik weer geopereerd...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:46

Ik lees even mee. Mijn neusbotje staat ook zo scheef dat ik door mijn rechterneusgat niet kan ademen. Alleen ik ben echt doodsbang voor zo'n operatie. Geen idee waarom, maar op de een of andere manier wil ik niet dat iemand aan mijn neus zit. :=

Dus mijn vraagje, deed het veel pijn? :o

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:48

Jup, ik ken meerdere mensen die er echt heel veel baat bij hebben gehad!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:01

@ Joolien: He wat naar! Hopelijk helpen die medicijnen en hoef je niet weer verplicht onder het mes! Sterkte in iedergeval!

@ Sodeletuut: Ik ben zo iemand die een beetje pijn wel over heeft als het functioneel is. Maar ach, deze ingreep is veel kleiner dan mijn vorige, dus ik ben er niet echt bang of zenuwachtig voor. (Borstverkleining.. Jippie, ik kan dadelijk zeggen dat ik een Boobjob & een Nosejob heb gehad.. :') )

@ Barvrouwke: Dat is positief!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:03

Femke_L schreef:
(Borstverkleining.. Jippie, ik kan dadelijk zeggen dat ik een Boobjob & een Nosejob heb gehad.. :') )

Mag ik dan met beide meedoen :')

Ik wil dit ook nog eens gaan doen... mn linkerneusgat zit áltijd dicht, en mn rechter ook vaak... irritant..

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:07

Mag ik me ook melden? Ik mag aankomende maandag onder het mes om mijn tussenschotje recht te zetten.... Nu snurk ik heel erg, waardoor ik niet uitrust 's nachts...
Ben best zenuwachtig maar ik vind het ergst nog dat ik 3 weken niet mag sporten, dus ook niet paardrijden |(

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:13

Sodeletuut schreef:
Ik lees even mee. Mijn neusbotje staat ook zo scheef dat ik door mijn rechterneusgat niet kan ademen. Alleen ik ben echt doodsbang voor zo'n operatie. Geen idee waarom, maar op de een of andere manier wil ik niet dat iemand aan mijn neus zit. :=

Dus mijn vraagje, deed het veel pijn? :o

Ik OOK!
Daarom doe ik het niet! Ik ben veel te bang voor de complicaties. En ik ben als de DOOD dat mijn neus erdoor verandert. En straks wordt ik er dood-ongelukkig van.
Ik ben nu wel gewoon gelukkig met hoe ik er uit zie *\o/* (er zijn altijd wel dingetjes...maar toch)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:15

Haha ben ik dus niet de enige.. :=

Ik ben normaal echt helemaal niet bang voor pijn, prikken, weet ik het, maar dit vind ik echt héél eng. :o

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:21

ik vond het ook dood eng hoor!!
nog nooit eerder geopereerd, heb al niets met bloed etc dus zag er als een berg tegenop!
maar het viel allemaal reuze mee, de voorbereiding ging bij mij heel snel, nix niet lang wachten en je bent zo weg met de narcose.
nu achteraf denk ik wel eens; heb ik me daar nu druk over lopen maken.. :+
maar goed dat zul je ook eerst mee moeten maken ;)
mijn neus is van buiten nog precies het zelfde als voorheen, alleen van binnen stukken meer ruimte :)
de pijn viel bij mij erg mee, nu is mijn pijngrens ook vrij hoog.
wat ik wel naar vond ik dat nader hand m'n neus erg gevoelig was maar dat is nu super mooi aan het wegtrekken!
heb trouwens ook alleen maar de nacht in het ziekenhuis de tampon in hoeven houden, volgende dag mocht ie er uit en is er ook niets meer ingekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:34

Ik vond het ook geen zware ingreep, alleen de tampons eruit halen is crap :')

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:37

Ow wauw ik hou je topic even bij! Ik moet over 2 weken naar de KNO arts om precies dezelfde redenen als jou!
Hoelang hebben jullie moeten revalideren enzo daarvan?
Van sommige hoor ik ook dat ze echt dagen op bed hebben gelegen omdat ze heel snel duizelig zijn enzo.
Ik vind ook wel eng maar ik zou het heel graag willen!!
eindelijk ademen, geen oorontstekingen meer en geen holte ontstekingen oo kan er al naar uit kijken zeg!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:50

Sodeletuut schreef:
Haha ben ik dus niet de enige.. :=

Ik ben normaal echt helemaal niet bang voor pijn, prikken, weet ik het, maar dit vind ik echt héél eng. :o

Ik ook niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:16

Vriendin van mij heeft vandaag ook te horen gekregen dat ze voor dezelfde operatie mag, gezellig :D
Het lijkt me ook heerlijk om van die holteontstekingen af te zijn, alleen ben ik als de dood voor de narcose.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:17

Waarom ben je daar bang voor Quellian? De operatie kan ook over plaatselijke verdoving dacht ik gelezen t hebben
Ik zou er veel voor over hebben denk ik. Ik kan alleen slecht tegen verdovingen.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:19

Na die 5 dagen watten ben ik vrij snel genezen, je moet wel rustig aan doen, ivm bloedingen enzo, maar na 2 weken was ik eigenlijk weer helemaal op de been :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:24

_Jessie schreef:
Waarom ben je daar bang voor Quellian? De operatie kan ook over plaatselijke verdoving dacht ik gelezen t hebben
Ik zou er veel voor over hebben denk ik. Ik kan alleen slecht tegen verdovingen.

Ik heb gevraagd of het onder plaatselijke verdoving kon, maar helaas.
In 2008 ben ik ook onder narcose geweest (ingreep aan m'n hart) en mijn zuurstof daalde als een gek toen ik eenmaal onder zijl was, ze zijn een aantal uur bezig geweest om me bij te krijgen. Voor mij was het geen probleem (merkte er toch niets van :+ ), maar voor m'n omgeving bleek het niet zo leuk geweest te zijn. En ik moet eerlijk zeggen dat ik hem nu wel knijp, want wat als volgende keer hetzelfde probleem is? Wat als ze me echt niet meer terug krijgen? Wat dan?