Bang voor Naalden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Bang voor Naalden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 08:48

ja, dus het is weer zo ver... ik had al sinds maandag enorme buikpijn waarna ik misselijk werd als ik gegeten had (en geen klein beetje pijn) dus vrijdag zat ik bij de huisarts. Die vertrouwde het niet helemaal, dus ik moest maandag (vandaag dus ;) ) bloed laten prikken.

Verdovende Pleister meegekregen omdat ik al aangegeven had dat ik t echt doodeng vindt.

maargoed over het weekend veel minder last gekregen dus vandaag de assistente gebeld of ik nogsteeds moest, moest oplezen waar ik op getest wordt en ja, ik moest nogsteeds.

en nu ben ik dus heel erg irrationeel bang. ik weeet dat ik me nergens zorgen over hoef te maken, maar het dringt niet door, ik ben zoo bang, zenuwen gieren nu al door mn lijf heen en ik weet nu al dat ik volledig in paniek raak straks als ik geprikt wordt...

wie o wie heeft dit ook en/of heeft tips voor mij? zoiets als 'niet zo aanstellen' werkt niet, dat bedenk ik me ook wel, alleen daarmee gaat dat gevoel niet weg......

Grapjasjes12

Re: Bang voor Naalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:18

Ik zeg altijd tegen mezelf dat het voor m'n eigen bestwil is. En dan zit ik nog te zweten als een otter en ik hyperventileer me een ongeluk :') Maar ik ga niet gillen, das wel fijn voor degene die me prikt natuurlijk :))

Vaak zijn ze heel erg aardig en voorzichtig. Kijk er gewoon niet naar, het is zo weer over :)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:20

Ghehe klinkt zo bekend, die pleister ook _O-

Mja, ik kijk altijd de andere kant op.. Dat helpt bij mij het beste :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:20

En hoewel dat moeilijk is proberen je arm (?) volledig te ontspannen. Dan voel je er echt minder van. Als je gespannen bent maak je het jezelf eigenlijk alleen maar vervelender!

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:36

Ja inderdaad andere kant op kijken doe ik ook altijd, arm zo goed mogelijk ontspannen en rustig blijven ademen. Ben je ondertussen al geweest?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:45

Ik zit nu in de wachtkamer en ben zo zenuwachtig dat ik helemaal zit te trillen :(

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:51

heel bewust op je ademhaling letten, tellen kan helpen :j en idd je arm zo goed mogelijk ontspannen en proberen te denken dat het zo weer over is :) ik denk altijd zo 'ik ga zo in paniek raken, dat weet ik , maar dat is maar een gevoel en dat gevoel gaat ook zo weer weg, gewoon rustig blijven ademen en dan is dat paniekgevoel zo weer heeeelemaaaal weg'. Het helpt niet altijd, maar zorgt er wel voor dat ik niet als een kip zonder kop weg ren :P

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:23

nou, ik ben weer thuis.

De pleister hielp wel enorm, ik voelde niets. ze hebben wel twee mensen nodig gehad om me rustig te krijgen en een 3e om me te prikken... pff ik voel me altijd zo'n aansteller daarna maar het is echt blinde paniek gewoon... bluh.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:26

ach, dat is niet erg! je bent ervan af nu :(:) en zie je, je hebt het goed overleefd :D op naar de volgende :Y)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:31

hihi dat is waar, en hopelijk niet zeg, pff :\ en nou maar hopen dat er niks ernstigs uit die tests komt (getest op schildklierfunctie en nierfuncties :(:) ) pffrt.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:34

ik hoop voor je dat het meevalt :(:) veel succes iig!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:42

Dankjewel!! :+:

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:44

Rhendera schreef:
nou, ik ben weer thuis.

De pleister hielp wel enorm, ik voelde niets. ze hebben wel twee mensen nodig gehad om me rustig te krijgen en een 3e om me te prikken... pff ik voel me altijd zo'n aansteller daarna maar het is echt blinde paniek gewoon... bluh.

Dat komt niet door de pleister... dat zit tussen je oren. ;)
Als ze goed prikken, voel je niets. als ze verkeerd prikken, of jij te gespannend bent, voel je het wel...

De paniek moet je gewoon onder controlle zien te krijgen dmv goede ervaringen..
Ik was vroeger ook als de doods, en nu niet meer hoor. :)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:49

hihi dan ben ik die pleister dankbaar dat ie iets tussen mn oren gestopt heeft :D :D :D Haha. Het interesseert me eerlijk gezegd geen bal of het nou door de pleister, mezelf of door een of ander marsmannetje kwam, zolang ik maar niets voelde :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:50

Dat is toch hartstikke goed! :D
Je hoort het ook niet te voelen :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:55

Fijn dat het goed verlopen is. Ik ken je gevoel. Doordat iemand me eens echt verkeerd heeft geprikt, had ik ook een enorme angst opgebouwd. Nadeel was wel dat ik een tweewekelijkse prik moest krijgen en er dus niet na één keer vanaf was :+
Wat bij mij ondertussen erg goed helpt, is als de prik onverwachts komt. Veel artsen tellen af of zeggen als ze gaan prikken. In die tijd kan je je lichaam enorm opspannen en dat is dus niet goed. Nu vraag ik altijd om niks te zeggen en dan voel ik er erg weinig van. Gewoon een tip voor als je het nog eens moet ondergaan ;)

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:18

Ik ken t ook.
Specifieke fobie noem je het in de psychiatrie (net mn tentamen psychiatrie, hoofdstuk angststoornissen, zitten leren :') )
Heb er zelf ook last van.

Denk ook altijd maar; omdat t echt moet..
Het liefst loop ik er voor weg.

Probeer te ontdekken waar jij rustig van wordt, dat kan je dan toepassen, maar zenuwen/angst zul je altijd wel hebben, maar je kan er op zo'n moment wel mee leren omgaan :j

Wat bij mij hielp toen ik bloed moest prikken; ipod aan, volume op zn hardst en de andere kant op kijken, goed op ademhaling letten om zo veel mogelijk te onspannen.

6 weken geleden heb ik een behandeling voor mn peesirritatie gehad, daarbij werd er een medicijn geinjecteerd in de pees. Nou hierbij had ik wel wat kalmerends nodig, wat bij mij op dat moment ook hielp is uitleg krijgen van de verpleegkundige toen ze de injectie klaar maakte. Maar verder hoef ik die naald niet te zien, wil ook niet weten wanneer die er in gaat. Zoals Tieneke zegt, je kan dan zoveel spanning opbouwen..

Maar zo pleister is inderdaad ook heel fijn, en natuurlijk ook fijn dat het voor jou werkt :)
Je zal vast wel vaker in je leven geprikt moeten worden, dus dan heb je iig je pleister al klaarliggen :+

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:28

phormicola schreef:
Ik zeg altijd tegen mezelf dat het voor m'n eigen bestwil is. En dan zit ik nog te zweten als een otter en ik hyperventileer me een ongeluk :') Maar ik ga niet gillen, das wel fijn voor degene die me prikt natuurlijk :))

Vaak zijn ze heel erg aardig en voorzichtig. Kijk er gewoon niet naar, het is zo weer over :)

O:) }:)

Ik ben ook helemaal panisch voor naalden, ofja, niet voor naalden zelf, maar meer voor de prik. En nu ben ik ook nog heel moeilijk te prikken dus moet ik naar het ziekenhuis daarvoor en niet bij de huisarts. Ik zou eigenlijk niet weten wat er tegen zou helpen...:( Dus ik lees gewoon mee:D.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:24

Ik heb er ook last van, ben ook niet zo voor naalden, maar ik bedenk me dan dat mijn vriend zichzelf 4keer moet prikken op een dag(suikerziekte), helpt mij wel. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:28

Wat heerlijk herkenbaar!!
Maar sinds de emla pleister mogen ze mij prikken wanneer ze willen.
Hierdoor ben ik compleet over mijn angst heen gekomen, zelfs bij de tandarts.
(Ook hier heb je vloeibare lidocaine voor)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 09:44

Pff nou de uitslag is terug: en alles is prima. Maar ik heb nogsteeds vrij veel pijn dus vanmiddag weer terug naar de HA.. en dan maar hopen dat ik niet weer geprikt hoef te worden :(:)