mijn nagel, moet ik ermee naar de HA of niet ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julio111

mijn nagel, moet ik ermee naar de HA of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:07

Hallo bokkers! :)

nou ik zal eerst even het hele verhaal uitleggen...

Ik doe als sport hockey (en natuurlijk paardrijden :D ).
Nou hadden wij ergens midden december een zaalhockeytraining. Ik heb toen een hockeybal vol op mijn duim gekregen.
Nou, ik de volgende dag naar de HA, doorverwezen naar het ziekenhuis om foto's te laten maken. Mijn bovenste kootje van mijn duim
was op 6 plaatsen gescheurd. Nu een paar weken/maanden later zit mijn duimnagel dus helemaal los (omdat hij er af gaat, hij is er langzaam uit aan het groeien). Dat is verder geen probleem, maar ik heb mijn nagel nu al 2x opengehaald dat het helemaal ging bloeden onder mijn nagel. Ik trok als het ware een stuk nagel van mijn vel af (doordat ik ergens achter bleef hangen). Nou doe ik er dus ook een pleister met wat tape omheen. Maar mijn hockeytrainer zei dat je bij de dokter je nagel eraf kan laten halen.

Nou mijn vraag (of eigenlijk vragen):

Als iemand hier ervaring mee heeft, doet het veel pijn als je je nagel eraf laat halen?
Kan ik hem er beter af laten halen of beter laten zitten met een pleister en tape erover zodat hij er langzaam af groeit (dat kan nog wel best lang gaan duren) ?

Alvast bedankt! :)

_bloempje01_

Re: mijn nagel, moet ik ermee naar de HA of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:09

je kan er hem idd af laten halen! Even een vervelend prikje voor de verdoving maar daarna voel je er helemaal niks van als het gebeurd. Achteraf nog een beetje pijn maar niet ontzettend veel hoor.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:10

Zou als ik jou was morgen even naar de huisarts bellen en even om advies vragen. Ik weet niet hoe jou duim erbij ligt maar als hij op meer plekken gescheurd is geweest denk ik dat je beter even medischadvies kunt inwinnen.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:12

Okee, fijn om te weten.
En dat kan gewoon bij je huisarts?
Bij mij doet het nu al verschrikkelijk veel pijn als je het zachtjes aanraakt, maar met de verdoving voel je het dan helemaal niet meer?

En mijn duim is nu alweer genezen he :)
het is alleen nog maar de nagel, de duim heeft 6 weken in een spalk gezeten en is nu zo goed als genezen :)

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:12

Het valt reuze mee met pijn als je hem weg hebt laten halen! Ik heb een deel weg laten halen omdat mijn (teen)nagel was ingegroeid, maar het valt mee ;) wat bloempje al zegt, even een vervelende verdoving maar daarna is het voorbij! (Het is het iig zeker waard ;))

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:14

Dat kan ik denk ik goed begrijpen, het doet nu echt reuze veel pijn als je het aanraakt (vooral omdat ik hem een paar minuten geleden tot bloeden heb opengehaald)
Maar ik denk inderdaad dat het een verstandig idee is om toch even naar de HA te gaan ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:15

Mijn nagel is er ook een keer afgetrokken door de HA, zonder verdoving. Hij zette er gewoon een pincet op en gaf een snelle ruk en klaar. Lijkt heftig, maar stelde helemaal niks voor. Er was een ijzer onderdeel op gevallen van de vrachtwagen en het begon te ontsteken.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:17

nou, maar ik denk toch dat het nog wel redelijk pijn doet bij mij als mijn nagel eraf wordt getrokken (zonder verdoving) aangezien ik nu al bijna aan het janken ben als ik hem openhaal!

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:14

Hoe gaat het er nu mee?
Het nadeel van het eraf laten trekken is, dat je nagelwortel (waaruit de nagel dus groeit) zódanig beschadigd kan worden dat je een lelijke nagel terugkrijgt....

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:16

Ik heb er nu een stuk tape op zitten (met pleistertje eronder)
Maar er zit al voor een klein deel een nieuwe nagel onder dus kan dat dan nog steeds gebeuren? :)

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:30

Hangt er een beetje vanaf hoe vast het nog zit.
Ik zie nu pas dat het half december al gebeurd is (overheen gelezen :o )
dus ik denk dat het risico niet zo groot is, vooral omdat er al een stuk nieuw onder zit.

Kan je niet zelf het loszittende gedeelte zo kort mogelijk wegknippen?

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:42

Jaa het is al best lang geleden gebeurd alleen nagel gaat nu helemaal los zitten.
Hij is eigenlijk sinds een week al best ver los dus ik zit er nog bijna over na te denken om hem gewoon zelf snel eraf te trekken maar dat lijkt me ook weer zo pijnlijk :=

Ja dat is misschien nog wel een idee :) Bedankt!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:46

Ik heb het ook eens gehad en telkens een stukje eraf knippen en als je die pleister er overheen laat gaat die vanzelf steeds losser zitten. Je kan voor allebei kiezen, ik hem toen laten zitten.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:49

Jaa ik denk dat ik hem misschien nog even laat zitten.
Hij is al best ver los dus als ik dan nog even wacht is ie er al af.
Maar als je er bovenop kijkt dan zie je dus wel al dat ie een stuk (denk al 0,5 cm) naar boven is verschoven. Dat stuk is dus al nieuwe nagel. Maar ik kan ook een stukje onder de nagel kijken en dat is volgensmij nog oud dan maar dat is helemaal bobbelig enzo. Dus als de bovenste laag eraf gaat moet ik dan nog zo lang met zo'n bobbelige nagel (wat er echt heuul lelijk uitziet) gaan rondlopen?

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:28

julio111 schreef:
Dus als de bovenste laag eraf gaat moet ik dan nog zo lang met zo'n bobbelige nagel (wat er echt heuul lelijk uitziet) gaan rondlopen?
Het kan zijn dat je nagelbed en/of nagelwortel al beschadigd is geraakt door die bal erop, en dan afhankelijk van de omvang van de beschadiging kan het óf een stukje zijn wat gewoon uitgroeit en de rest van de nagel wordt gewoon mooi, óf het is blijvend.
Dat zal je even moeten afwachten.... ;)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:48

Hmmmm... hoop niet dat het blijvend is.
Maar het stuk wat aan het groeien is is wel gewoon normaal he?
alleen onder de losse nagel (kan hem een stukje omhoog halen), daar is het bobbelig. Maar groeit dat er dan gewoon uit ?
Jaa het is heel moeilijk uit te leggen zo. Ik hoop dat je het snapt? :)

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:57

Het bobbelige gedeelte zal gewoon omhoog richting de vingertop groeien.
Wat er verder achteraan komt, zal je moeten afwachten. ;)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 20:48

Hmmm... hij is er vandaag afgegaan.
Ik wilde de singel van mijn pony effe aansingelen, blijf ik achter het riempje hangen -O-
Nou en toen lag ie eraf, het ziet er best raar uit maar nu doet het wel minder pijn :)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:55

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:22

julio111 schreef:
Ik wilde de singel van mijn pony effe aansingelen, blijf ik achter het riempje hangen -O-
Nou en toen lag ie eraf, het ziet er best raar uit maar nu doet het wel minder pijn :)

handig singels haha nou blij dattie eraf is

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:22

goh jij ook al zon stoeptegel is zwaar he.

zandvangers schreef:
auwwww , maar dan hoef je je daar in elk geval geen zorgen meer om te maken .
nu heeft de nieuwe nagel alle vrijheid om te groeien .

ik heb voor een paar jaar geleden een stoeptegel op mijn teen gehad .
de grote teen nagel was bont en blauw die is er uiteindelijk ook afgevallen ( en gepeuterd door mij )
de nieuwe nagel zag er bij mij ook een beetje erg veel gefreubeld/gebobbeld uit hoor .
het was een heel klein randje vanaf de nagelriem , die heel gebobbeld door groeide .
eerst was de nieuwe nagel ook veel wittiger dan de oude maar ook dat veranderde bij mij .
en nu hij eenmaal de normale lengte weer heeft en weer geknipt kan worden ziet hij er weer als vanouds uit .
ik weet nu al bijna niet meer welke voet het was ;) .

het gaat volgens mij best wel goed komen met de nieuwe nagel van jouw

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 06:49

julio111 schreef:

Nou, je hoeft iig geval niet meer na te denken of je hem eraf moet laten halen :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:32

Hmm ik had een paar jaar geleden ook een hockeybal tegen mijn duim gekregen.
Maar dan met veldhockey, dus nog hardere bal. Had toen ook op dezelfde plek bij mn duim mn bot gescheurd xD (Ik was nog gewoon naar huis gefietst na de wedstrijd, maar later toch maar naar ziekenhuis gegaan.) Leuke sport he? :))
Maar goed dat het er nu af is, vaak als het eraf is heb je er minder last van dan als het er nog half op zit en telkens tegenaan komt.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:21

@zandvangers
Ik hoop het wel dat het allemaal goed komt jaa :) Oehh dat van jou klinkt ook niet echt prettig een stoeptegel op je teen!
Maar hoelang heeft dat bij jou dan geduurt voordat je nagel weer helemaal normaal was (als je dat nog weet :) ) ?

@franka75
Hmmm ja... singels!!!

@Margaretha1
Nee, das waar. :) Zo kun je het ook bekijken haha! Het doet nu ook minder pijn dusjaa :)

@1234
Ja, ik had dan wel met zaalhockey, maar het was strafcorner en ik was effe eerste uitloop dus ik stond er ongeveer een halve meter vanaf en toen was het dus schot op goal, dus kwam redelijk hard aan haha.. :) Jaa normaal naar huis fietsen dat ging niet meer bij mij aangezien ik al bijna was flauwgevallen van de pijn (en ik heb heel wat meegemaakt duss). Maar het blijft leuk toch?
Ja das wel waar dat het minder pijn doet alleen is het stukje waar nog geen nagel zit nog wel echt heel gevoelig en dat doet toch ook wel pijn als er iets tegenaan komt maar al veeel minder pijn als met nagel.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:44

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt