Schrale handen met jeuk, velletjes & bultjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Schrale handen met jeuk, velletjes & bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:18

Klinkt als heel wat. Heb er alweer zalf van bij de huisarts vandaan, maar dat slaat dit keer niet echt aan. Vroeg me af of iemand verder ook enig idee heeft wat het is, evt. anderen met soortgelijk probleem op de handen?

Het lijkt bijna jaarlijks wanneer het warme weer echt begint in te zetten.

Bij deze een foto, meer die dit kennen of weten hoe dit wat draaglijker te maken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BigOne

Re: Schrale handen met jeuk, velletjes & bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:19

Het lijkt wel voetschimmel maar dan aan je handen, misschien kun je dat spul voor voetschimmel een keer gebruiken op een klein stukje?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:20

is het niet gewoon opengeschaafd eelt?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:20

Ik heb dat ook, maar dan ook vooral op de bovenkant van mijn handen. Als het echt warm wordt zitten ook heel mijn voeten onder.

Ik heb ook nog stééds geen idee wat het is, als het warmer is is het erger. HA dacht eerst aan een allergie, maar geen idee waarvoor. Dus houdt ik het zelf maar even op "warmte bultjes", al heb ik het soms ook (in één keer) in de winter op mijn handen. Het is geen schimmel infectie of iets dergelijks (bij mij en lijkt er echt verdacht veel op).

Edit: Wat bij mij wel voor verlichting wil helpen is nestosyl!!!
Laatst bijgewerkt door Quir op 10-04-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:21

Heb idd al hydrocortisoncreme van de huisarts, dat is ook speciaal voor schimmels. Maar foto's zijn van weekje terug en is inmiddels nog niet minder aan het worden.

Maar bedankt in ieder geval voor je reactie, toch weer motivatie om nog even door te smeren met zalf van de huisarts :)

Linz, die zelfde velletjes komen dus ook op en rond mijn vingertoppen terug. Eelt zie ik geen relatie mee ;)

Quir, diezelfde klachten heb ik ook wel eens in lichte mate op mijn voeten gehad (binnenkant). Dus klinkt herkenbaar! Gelukkig goed ventilerende schoenen en zomers open schoenen voorkomt dat de laatste tijd.

Jij ook nog niet dé oplossing gevonden?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:33

Hier hetzelfde volgens mij. Al zit het bij mij in kringen. Ik heb ook nog steeds niets gevonden dat helpt...

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:35

exceem :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:38

dit ziet er uit als psoriasis

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:42

of dit....heb ik ook gehad,kwam door hooi te pakken met mijn handen.
Sinds ik handschoenen en een greep gebruik nooit meer last van gehad...soort contact eczeem allergie
http://www.huidinfo.nl/pompholyx.html

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:43

Dit is Dishydrotisch eczeem (google maar eens, op afbeeldingen) tis een allergische reactie die idd ook op je voeten kan verschijnen.. Ik heb het helaas ook en 1 van mijn triggers is leervet en lederolie, dus ik vet mijn tuig in met huishoudhandschoenen, en doe dit bij voorkeur 's winters omdat ik dan altijd handschoenen draag, ook met opzadelen. 's Zomers vet ik nooit, sinds ik weet dat het een trigger is en mijn tuig wordt er niet slechter van.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:46

He, dat lijkt er inderdaad veel op!
Vooral deze:
Afbeelding

Edit: nu alleen de link even gaan zoeken waar van ik het krijg.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:38

AngeliqueB schreef:
Dit is Dishydrotisch eczeem (google maar eens, op afbeeldingen) tis een allergische reactie die idd ook op je voeten kan verschijnen.. Ik heb het helaas ook en 1 van mijn triggers is leervet en lederolie, dus ik vet mijn tuig in met huishoudhandschoenen, en doe dit bij voorkeur 's winters omdat ik dan altijd handschoenen draag, ook met opzadelen. 's Zomers vet ik nooit, sinds ik weet dat het een trigger is en mijn tuig wordt er niet slechter van.

Is idd een allergische reactie, ik krijg het van rubber en kobalt (metaal). Met een allergietest zijn ze er zo achter waar het bij jou van komt ;)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:40

Ik weet het niet zeker maar het lijkt wel op eczeem..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 07:37

Is het dan niet erg toevallig dat ik dit eens in het jaar zo rondom de overgang van koud weer naar warm weer heb?
Ach. Misschien toch maar weer eens een bezoekje aan de huisarts wagen, heb dit jaar ineens wel klachten van jeuk en plekjes in mijn nek erbij gekregen..

Nog bedankt!

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:45

Bienotje schreef:
Heb idd al hydrocortisoncreme van de huisarts, dat is ook speciaal voor schimmels. Maar foto's zijn van weekje terug en is inmiddels nog niet minder aan het worden.

Maar bedankt in ieder geval voor je reactie, toch weer motivatie om nog even door te smeren met zalf van de huisarts :)

Linz, die zelfde velletjes komen dus ook op en rond mijn vingertoppen terug. Eelt zie ik geen relatie mee ;)

Quir, diezelfde klachten heb ik ook wel eens in lichte mate op mijn voeten gehad (binnenkant). Dus klinkt herkenbaar! Gelukkig goed ventilerende schoenen en zomers open schoenen voorkomt dat de laatste tijd.

Jij ook nog niet dé oplossing gevonden?

hydrocortison is bij mijn weten GEEN anti-schimmel middel. Die vind je eerder in de itraconazole, ketoconazole enz... zalven. Hydrocortison wordt gegeven om oa. allergische en ontstekingsreacties te onderdrukken. Mijn man is ook zo 2 jaar lang aan het tobben geweest met een huidprobleem bij zijn huisarts, maar mijn advies is: ga eens langs een goede dermatoloog !!! Dit zijn vaak te specifieke problemen voor huisartsen. (ik vond dermatologische problemen bij de kleine huisdieren ook altijd 1 van de lastigste patiënten toen ik nog in de praktijk zat)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:30

Lijkt mij nog het meeste op exceem. En daarmee zou ik naar een dermatoloog gaan. Huisartsen hebben maar een zeer beperkte kennis op dit gebied.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 07:52

Even update, ben net toch maar bij de huisarts geweest ;)

Het verbaasde hem dat het niet op mijn voeten zat, daar dacht hij in eerste instantie dat deze schimmel vandaan moest komen. Maarlijkt meer op een inwendige schimmel, heb nu dus straffer kuurtje gekregen aangezien de hydrocortison creme niet sloeg.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:38

Dat wat op jou foto te zien is bienotje, heb ik ook alleen wat minder erg dan jij!
Heb dat het hele jaar door, dat wel en dan in de zomer wel wat meer..

Geen idee wat het is, heb er ook niet heel erg veel last van, wel wat jeuk en soms wat brandende pijn!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:58

Best kans dan ook een schimmelinfectie waar je maar niet vanaf komt. Er zijn gewoon middeltjes voor ben ik achtergekomen :) Misschien ook even bezoekje aan de huisarts plannne?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:03

Ik heb het heel plaatselijk op mijn voeten, velletjes en een paar rode puntjes. Doe er eigenlijk weinig aan, tenzij het heel erg gaat jeuken, dan gaat er miconazol op en is het zo weer een poosje weg.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:09

Heel herkenbaar, ik heb deze bultjes idd ook alleen op de handen. Ieder jaar weer opnieuw.

Ik schrub mijn handen. Daarna invetten met Niveau of Zwitsal *billencreme* en dat invetten 2x per dag. Smorgens en voor de nacht.

misschien helpt het....

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:17

Een vriendin van me heeft net hetzelfde, maar als reactie op een andere stof. Sinds ze elke dag Xyzall neemt (pilletjes tegen de allergie die ze moet nemen als ze in contact komt met katten) is het zo goed als verdwenen.