Hevige steken ribben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Hevige steken ribben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 15:42

Hoi,
Ik heb sinds een paar dagen steken waar mijn ribben samenkomen, dus in het midden en ter hoogte van m'n bh. Het wordt als maar erger. Ik heb dus ook een afspraak gemaakt bij de huisarts, daar kan ik maandag voormiddag terecht. Maar voor nu weet ik echt niet wat helpt tot maandag, heb pijnstillers genomen maar die helpen niet echt (het zijn echt steken wat ik heb).
Ik kon daarstraks nog niet normaal meer lopen. Het komt ook maar met momenten. Soms een uur niets, maar als ik wat aan het doen ben, huis stofzuigen, paard borstelen, ... dan heb ik het sneller dan dat ik hier achter de pc zit. Ook heb ik soms het gevoel dat ik moet hoesten maar dat lukt dan niet. Maar met gewoon ademen heb ik er geen last van (dacht eerst dat het wat aan m'n middenrif is), wel tijdens de steek zelf. Heb vorige week wel een zware keelontsteking gehad, maar dat zal er zeker wel niets mee te maken hebben.
Iemand enig idee wat ik er aan kan doen?

mlc

Re: Hevige steken ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:20

Oh, ik volg dit even.
Ik heb zelf wel eens last van steken,ongeveer ter hoogte van mijn hart. Het voelt alsof iemand gewoon met een mes door mijn borstkas steekt. Ik heb dit al jaren. De ene keer een half jaar niet, dan een week lang elke dag. Ik heb werkelijk geen idee wat het is en hoe het komt.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:22

ook ik volg dit even, heb de laatste tijd geregeld last van steken, ik worstel ook met de vraag, moet ik hiermee naar de huisarts??

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:23

mlc schreef:
Oh, ik volg dit even.
Ik heb zelf wel eens last van steken,ongeveer ter hoogte van mijn hart. Het voelt alsof iemand gewoon met een mes door mijn borstkas steekt. Ik heb dit al jaren. De ene keer een half jaar niet, dan een week lang elke dag. Ik heb werkelijk geen idee wat het is en hoe het komt.

ik hou het ook ff in de gaten. hier heb ik ook last van

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:25

Ik speel liever niet voor huisarts hier, zeker daar de symptomen vrij extreem klinken, maar ik heb hier ook wel last van, maar in mijn geval schijnt er af en toe te weinig vocht tussen het borstbeen en de ruimte erachter te zitten, weet niet precies meer wat dat nou was. Dus in feite, delen die los van elkaar zouden moeten bewegen schuren nu langs elkaar heen en veroorzaken erge pijn en moeite met inademen en soms zelfs bewegen. Het is niet schadelijk in mindere vorm, dat weet ik zeker, maar in ergere vorm weet ik niet, al zal het niet levensbedreigend zijn. Ga dus wel naar de dokter maar maak je niet al teveel zorgen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:27

Hoe is je ademhaling? Normaal? verkrampter dan normaal? anders? Heb je last van spanning/stress?

Verder zou het goed met je keelontsteking te maken kunnen hebben. Zeker als je er ook veel bij gehoest hebt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:22

Ben net terug van de huisarts. Had een spier verrokken achter mijn borstbeen. Heb er medicatie tegen de steken voor gekregen, en het zou verder moeten genezen. Al zal dat wel een tijdje kunnen duren.
Waarschijnlijk had ik me tijdens het stallen uitmesten verkeerd bewogen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:27

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:43

Steken in je ribben/borstkas ter hoogte van je hart zijn meestal tussenribspieren. Die moeten vaak vrij hard werken en je hart is natuurlijk ook een spier, dus dat kan wel eens gaan verkrampen allemaal. Dit is vrij normaal.

Ik heb het bv. al mijn hele leven af en toe zoals mlc beschrijft.
Het verschil tussen dat en een hartprobleem kun je redelijk makkelijk weten: worden de steken bij het inademen erger, dan zijn het je tussenribspieren. Als de steken netjes weggaan met weer even rustig (en zo diep mogelijk) in en uitademen is er dus niets aan de hand.

Als de steken blijven of niet variëren op je ademhaling, of je twijfelt, lijkt het me wel handig om naar de huisarts te gaan ermee.
Hartproblemen komen meestal ook met duizelingen etc. (maar die kunnen ook komen doordat je je adem inhoudt natuurlijk) maar gewoon in geval van twijfel, dokter erbij.

Dit is alleen wat ik zelf weet omdat ik 't zelf dus ook heb en ik heb een prima hart. :)