Mede RSI bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Mede RSI bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 16:25

Ik ben benieuwd of meer bokkers last hebben van RSI. :)

Ik heb al enige tijd 'last' van m'n ellebogen (radius, officieel) maar besteedde er nooit echt veel aandacht aan. Teveel dingen die gedaan moesten worden, zoveel dingen af te maken. Tot ik twee weken terug zo veel last kreeg van mijn polsen dat ik toch maar naar de arts ging. Mijn buigspieren in mijn pols waren over de zeik, spieren bij mijn duim geirriteerd en ik kon nog geen kopje thee optillen.
De diagnose RSI viel al snel, en nu moet ik rust houden.

Inmiddels zijn we twee weken verder en kan ik nog vrij weinig, wat balen is, aangezien mijn school nu ook stil ligt. Ik doe de opleiding goudsmid, wat neerkomt op hameren, zagen en veilen, wat mijn armen niet zo leuk vinden. Zelfs tekenen en schrijven irriteert. (ja, computeren is ook slecht, maar ik moet toch iets)
inmiddels zit ik dus al twee weken binnen te 'niksen' en rustig aan te doen, en ik word echt helemaal gek. :o ik wil weer aan het werk, ik wil weer kunnen schrijven, sieraden maken, gewoon afwassen zonder pijn... Maar zoals het er nu naar uitziet ben ik wel een paar weeken zoet. :+

Wie heeft er nog meer RSI, is het chronisch, ging het weg, en hoe gaan jullie er mee om? :)

ik hoop in iedergeval dat het snel over is, want ik begin te zwelgen in zelfmedelijden en daar heb ik knap de hekel aan :')

Kinke

Re: Mede RSI bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:54

Jaren geleden kreeg ik ook last van mijn polsen en vingers. Had toen al het vermoeden dat dit wel eens RSI kon zijn. Ik heb op m'n werk toen een aangepaste muis gekregen en heb zelf dynaflex bal gekocht (http://www.powerball-nederland.nl/power ... 5-waarvoor), dit werkte super. Is wel even lastig om hem aan de praat te krijgen maar zag net op die site dat ze nu zelfs een versie hebben die je niet met een touwtje hoeft aan te slingeren :)
Heel af en toe heb ik nog klachten en doe dan even weer oefeningen en dat is gelukkig genoeg.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:02

Ik heb RSI aan mijn rechterarm, heb inmiddels een speciaal toetsenbord en een trackball. Ik kan niet werken met een gewoon toetsenbord of muis en ook niet met een laptop. ik heb het gekregen toen ik verkering had met een systeembeheerder en hele dagen achter de pc vertoefde. Mij is verteld dat het chronisch is en ja het keert steeds terug. Ik heb het ooit zo erg gehad dat het zelfs doortrok naar mijn nek met knallende koppijn als gevolg. Gelukkig gaat het nu al een hele tijd erg goed.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:47

Wij krijgen er tegenwoordig les over op onze opleiding voor grafisch vormgeven.. ;)
Ik hoop het zo toch wel te kunnen voorkomen..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:52

ook ik heb behoorlijk last van rsi, al dik 10 jaar. Het trekt bij mij ook door heel mijn rug nek en schouders. Op sommige plaatsen is de doorbloeding zelfs zo slecht, dan krijg ik koude armen en bulten in mijn armen (vuil ophoping), kan nachten van de pijn wakker liggen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:55

ik heb sinds een paar dagen een dof gevoel in mijn rechter arm wat doortrekt naar mijn nek en heb weinig kracht voor mijn gevoel ook ik breng lange dagen achter de computer door.
Zijn er nog dingen die het wat verlichten afgezien van rust houden?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:56

Hmn, klinkt allemaal niet zo fijn... :/

Ik hoopte stiekem dat het gewoon 'weg zou trekken' en dat ik weer verder kon met school, maar hoop dat ik het dan niet te erg heb, anders zie ik een probleem opkomen met mijn ietwat fysiek zware werk.

orienta; je kan wel pijnstillers nemen maar dan 'negeer' je de pijnprikkels ook waardoor je doorgaat. Dus eigenlijk is rust het beste..

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:57

Ik heb geen pijn maar gewoon een heel dof gevoel, krijg er wel knallende koppijn van.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:57

Zou gewoon rust houden.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:59

Ik werk net 3 weken bij een nieuwe werkgever en in deze tijden zie ik het niet zo zitten om dat te doen aangezien ik via een uitzendbureau werk :o

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:12

een wondermedicijn bestaat niet maar dingen die het bij mij wel verlichten (behalve rust nemen en zorgen dat je geen stress of haast hebt):
-goede massage
-fysio
-douchen met jeneverbesolie
-warmte erop (kou maakt het erger bij mij)
-wandelen en daarbij goed met je armen zwaaien
-oefeningetjes om je spieren op te rekken

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:13

Dan ga je door en zit je zometeen net als ik dagenlang intelligent voor je uit te kijken met niet alleen een dof gevoel in je arm, maar pijn met elk beweging, of ding dat je optilt.
En dit is niet banketstaaf bedoeld, maar dat is de harde -en pijnlijke- realiteit.

Maargoed, dit is offtopic. Ik vroeg om ervaring van mensen en hoe ze er mee om gaan. :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:23

Ik heb het helaas ook, links in mijn pink als het ware en rechts in mijn wijsvinger (muisklikker).
Het gaat bij mij periodes goed en periodes minder. Als ik veel moet typen moet ik er gewoon op tijd aan denken om een handdoek opgevouwen (in de lengte) te leggen voor mijn toetsenbord. Dat werkt bij mij veel beter dan zo'n officieel gelletje.
Rechts is het gewoon van veel computeren gekomen.
Links heb ik het opgelopen doordat ik met nanowrimo 50.000 woorden in een maand heb geschreven, waarvan 12.000 op de laatste dag op een netbookje (dus met die pols in een rare houding, hoek van 90° bijna).
Des te eerder je het accepteerd en er op reageert, dus te kleiner de schade is en des te kleiner dus ook de kans dat je er last van blijft houden. Maar eenmaal gehad blijf je er altijd gevoeliger voor (net hoefbevangenheid bij paarden)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:18

Ik heb al jarenlang bij vlagen last van RSI. Merk het vooral in drukke schooltijden in combinatie met een slechte houding. Bij mij zit het in m'n polsen. Op echt slechte dagen kon ik er helemaal niets meer mee zonder er flink pijn aan te hebben. Rust is toch wel de enige remedie en de oorzaak achterhalen zodat je het kunt gaan voorkomen in de toekomst.

Onderschat het alleen niet, het kan echt nare gevolgen hebben als je toch gewoon doorgaat.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:55

Bij mij is jaren geleden ook RSI vastgesteld, het vermoeden was dat het chronisch was. Lijkt erop dat de dok dit goed had, ik moet goed opletten hoe ik zit. Ik heb 't overigens in mijn polsen. Gekomen door slecht materiaal etc. op school. En bedankt he.

Het fijnste werk ik op een laptop! Raar maar waar... :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:13

Ik heb ook al jaren last van RSI (rechterpols), maar met behulp van een goede houding en een aangepaste muis heb ik er nu gelukkig al een tijd geen last van.

Een roller trackball muis is echt een uitkomst! Ik had echt last tijdens het bewegen van de muis maar dat is nu gelukkig over.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:05

Een laptop heeft een platter toetsenbord dan een desktop en hij heeft ondersteuning van de polsen, heel raar is dat ook niet. Mits het een 17" laptop is, anders is het toetsenbord vaak weer aan de smalle kant waardoor je met een rare hoek met je polsen gaat zitten.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:32

Ik heb geen idee hoe groot mijn scherm is. Maar ik vind het wel superfijn. Een muis hou ik ook niet van! Dan heb ik na vijf minuten al pijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:37

Daarom is de muis die ik heb zo geweldig. Daarvan krijg je geen pijn meer omdat je je pols niet hoeft te bewegen en met je vingers over de grote bal hou je je vingers en spieren/gewrichten goed soepel, waardoor het niet verstart :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:23

Klinkt goed :j Maar met het touchding op mijn laptop kan ik het gelukkig ook doen.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:45

Ik heb problemen met mijn rechterschouder. Ik heb mijn muis op aanraden van de fysio de deur uitgedaan en gebruik nu altijd een tekentablet. De pen is nu mijn muis en dit scheelt erg veel. Daarnaast doe ik ook zoveel mogelijk linkshandig. Een goede houding is ook erg belangrijk! Als ik achter een computer zit met een muis merk ik dit meteen!