Ervaring met schroeven/platen eruit laten halen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Ervaring met schroeven/platen eruit laten halen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 19:49

Hallo!

Een hele overwinning, ik ga het doen.
2 jaar terug heb ik mijn enkel dubbel gebroken, en het zit op dit moment nog steeds vast met schroeven en platen.
Ben het wel zat dat het me nog steeds pijn doet, dus 12 april is het zover. De operatie. :))

Er zijn vast meer bokkers die dit hebben gehad, en ben daarom op zoek naar ervaringen.
Ben vooral benieuwd hoelang het duurt voordat ik weer op mijn paard kan?

Ik zie er nou al tegenop. :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Ervaring met schroeven/platen eruit laten halen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:05

Pinnen/ijzerdraad ook goed? Ik heb namelijk mijn knie verbrijzeld gehad en daar zijn toen pinnen en een ijzerdraad in gegaan. Eén pin is er uit zichzelf uitgekomen en is er dus (te vroeg) er uit gehaald om er voor te zorgen dat die niet door mijn huid heen kwam. Hier na afloop geen last van gehad.

na ongeveer 3/4 jaar (weet het niet eens meer precies) is de ijzerdraad en een aantal pinnen er uit gegaan. Hier heb ik wel last van gehad en behoorlijk ook, maar ik reed alweer eerder paard dan ik weer vlot kon lopen. Wat ik overigens niet mocht van de chirurg en orthopeed. :')

Het is nu alweer ongeveer 9 jaar geleden, nog steeds erg veel last van en ook zit er nog 1 pin in. Die moet er ook in blijven en kan/mag er niet uit. Scheelt dat door het verbrijzelen een van de hoogste gradaties van artrose in mijn knie zit en daardoor dus ook vooral in de winter (koud/nat weer) erg pijnlijk.

Ik denk dat het afhankelijk is hoe goed je luistert, hoe hoog je pijngrens is (mijn pijngrens is énorm hoog, maar toch veel pijn aan. Loop bijvoorbeeld "gewoon" een week met een gebroken enkel rond en ook een aantal dagen met een gebroken rug ;) ). Ook hoe groot is de wil om weer te gaan rijden, mijn doel was alleen maar rijden (de rest boeide mij echt niet).

Veel succes alvast en hopen dat je snel weer op het paard zit en je er geen pijn aan over houdt!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:07

ik heb mijn elleboog op 3 plaatsen gebroken gehad en daar zat ook een plaat en 6 schroeven in. echter omdat die mijn mobilteit beperkten heb ik die na 6 mnd laten verwijderen. Was een simpele ingreep onder plaatselijke verdoving en het is daarna wel beter geworden. Maar ook ik krijg sneller artrose in dat gewricht.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:11

Mijn pijngrens is best hoog, maar angst dat het weer kapot gaat of iets is nog hoger. :))
Loop trouwens nu nog steeds niet vlot, maar rijden gaat prima, heb ook speciale beugels aangeschaft daarvoor.

Pin er vanzelf weer uit... :oo :oo Dat lijkt me pas pijnlijk!

Maar jullie hebben er dus geen spijt van dat je ze eruit hebt laten halen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:16

Het is bij mij niet veranderd qua pijn voor en na. Dus spijt nee, maar echt blij dat ik het gedaan heb, nee ook niet.

Rijden gaat bij mij ook prima (beroeps), alleen als ik met 2 paarden of meer op 1 dag gesprongen heb voel ik dat 's avonds wel goed. Ook door de korte beugels en je veel van de klappen op de sprongen met je knieën en enkels op vangt.

Pin er vanzelf uit komen schijnt vaker voor te komen. Soort reactie van je lichaam die het verstoot, kan daardoor ook een ontstekingsreactie ontstaan, maar daar heb ik geen last van gehad gelukkig. Voelde er sowieso niets van, behalve dat mijn pees wel eens achter bleef hangen en dus bewegen even lastig ging. Alleen absoluut geen pijn oid, je zag alleen 1 of andere rare bult op mijn knie. :P

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:57

Ik heb jaren geleden mijn enkel ook gebroken. Na een paar jaar begonnen de schroeven toch wel pijn te doen en heb ik ze er uit laten halen.

Ik heb een ruggenprik gehad en ze waren er zo uit. Ik heb weinig last gehad en heb maar een paar dagen op krukken gelopen. Paardrijden deed ik in die tijd sowieso niet, dus ik weet niet hoe lang het zou hebben geduurd voordat ik weer had kunnen rijden. Ik denk een week of 2.

Ik ben blij dat ze er uit zijn. Ik heb nog wel eens last van mijn enkel maar dat zal altijd wel blijven. Ik voelde de schroeven soms gewoon zitten.

Succes met je operatie!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:53

Paar jaar geleden heb ik ook mijn enkel gebroken gehad. 1 schroef moest er na 7 weken alweer uit omdat ik anders niet kon lopen. De andere 2 heb ik er na een jaar uit laten halen omdat ze pijn deden als ik laarzen o.i.d. aan had. Deze zijn met een ruggeprik eruit gehaald. De chirurg zei namelijk dat de kans groot was dat het met plaatselijke verdoving enorme pijn zou doen, omdat het vast gegroeid zou zijn in het bot. Ik heb er uiteindelijk ook niks van gevoeld (natuurlijk) wel daarna weer 2 dagen met krukken gelopen omdat het weer helemaal stijf was en ik gewoon niet kon lopen. Maar het was daarna weer heel snel hersteld.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:08

Het onderste stukje van mijn scheenbeen (dat knobbelje aan de binnenkant van je enkel) was afgebroken en met 2 schroeven weer vastgezet. Omdat de koppen van de schroeven niet in het bot verzonken lagen, maar uitstaken irriteerde dat vreselijk. Het deed geen pijn, was alleen een stug rotgevoel. Ik heb ze er met 6 maanden weer uit laten halen (polikliniek) en nooit spijt van gehad. Ook nooit bang geweest dat 't niet vast zou zitten. Zowel het vastzetten als het eruit halen is met een ruggenprik gedaan.

Ik ben wel, direct nadat de schroeven eruit waren heel veel op blote voeten over ongelijk terrein gaan lopen (bedding van een riviertje) en dat heeft ervoor gezorgd dat mijn enkel weer een heel stuk soepeler is geworden met bewegen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:07

Ik heb ooit een driedubbele beenbreuk (scheen + kuitbeen) gehad, en kreeg een pen en drie schroeven in mijn rechteronderbeen. Na een jaar zijn die er weer uitgehaald. Operatie was met een ruggenprik. Eerste twee dagen veel pijn gehad, daarna was de pijn snel weg en heb maar twee weken op krukken hoeven lopen. Is mij erg mee gevallen!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:11

Alvaron schreef:
Ik ben wel, direct nadat de schroeven eruit waren heel veel op blote voeten over ongelijk terrein gaan lopen (bedding van een riviertje) en dat heeft ervoor gezorgd dat mijn enkel weer een heel stuk soepeler is geworden met bewegen.

Dat is een goeie tip haha.

Ik word trouwens ook gelijk geopereerd aan mijn teen, dus dat wordt dubbele pijn... :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:51

Na een knieoperatie zijn er bij mij meerdere schroeven geplaatst. Die hadden mogen blijven zitten, ware het niet dat ik er veel last van had. Ik heb ze dus weer laten verwijderen. Het was de eerste dagen wat gevoelig, maar ik kon binnen een week eigenlijk alles weer. Behalve douchen, want de krammen zaten er nog in.
Bij mij is het wel een stuk verbeterd door de schroeven eruit te halen. Ik ben blij dat ik het gedaan heb.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:45

Hoi Danielle, was even benieuwd hoe het gegaan is...
Moet morgen naar de orthopeed die ongetwijfeld ook gaat zeuren over het eruit halen van de plaat, dus ben even benieuwd hoe het jou is vergaan... ;)

Mee- of tegengevallen? Kan je wel weer lopen, of heb je krukken mee?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 15:40

Nou ze zitten er nog steeds in helaas..
Ik moest begin april naar de chirurg. Ontzettend arrogante man en hij vond dat ik er wel mee door kon lopen, en dat mijn pijn klachten waarschijnlijk niet weg gingen.
Toch een afspraak gemaakt maar nou kan het ineens eind juli
Kwam overigens ook voor een ontstoken teen, en volgens meneer chirurg moest dat toch echt met spoed geopereerd worden (ja dan hebben ze ineens wel tijd????). Die spoed afspraak werd trouwens pas 20 juni.
Je laat iemand toch niet zolang rondlopen met een ontstoken teen. 8)7

Nou, vervolgens kwam mijn moeder op het idee om naar de huisarts te gaan om te vragen of die het kon doen. Die kon mijn teen gelijk opereren en dus zit ik nu wel thuis met mijn voet in verband maar zitten de pinnen er nog steeds in! :/

De gemaakte afspraak van 12 april kon niet doorgaan omdat er iets mis was met de verwijs brief van de huisarts...

Bah die chirurg mocht ik echt totaal niet terwijl ik eigenlijk iedereen toch wel aardig vind. Hij vroeg hoe het kwam, nou je had zijn gezicht moeten zien toen ik zei dat ik van het paard was gevallen. Alsof het onmogelijk was en ik me maar aanstelde..

Heb nou al helemaal zoiets van laat maar lekker zitten!!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:26

jeetje meid, wat vervelend allemaal. :(:)
Maar gewoon doorzetten hoor, het is tenslotte jouw lichaam en die chirurgen weten ook niet alles.

Heb jaren geleden mijn andere enkel gebroken, daar had ik 1 schroef in. Heeft er jaren ingezeten, maar na 10 jaar kreeg ik steeds zo'n stekende pijn in mijn enkel. Ben bij de orthopeed geweest, maar het kon absoluut niet aan de schroef liggen. Ik kreeg een kijkoperatie, waar bleek dat mijn gewrichtskapsel ontstoken was. Hij heeft met zo'n "happertje" het ontstoken gedeelte weggeknipt, maar na een paar maanden kreeg ik weer last. Zegt ie doodleuk: ja, dat klopt, ik heb wel het gevolg weggehaald, maar niet de oorzaak.
Maar toen ik opperde of het misschien door de schroef kon komen werd het gelijk weggewuifd, dat was niet zo. Ik heb toen 2 jaar lang elke 2, 3 maanden ontstekingsremmende injecties in mijn gewricht gespoten gekregen. Maar ja, wou er toch vanaf, dus toch maar weer gevraagd naar een alternatief.
Uiteindelijk werd weer een foto gemaakt en bleek dat de schroef naar buiten kwam en dus de ellende veroorzaakte. Toen werd dat ding er dus wel uitgehaald en verder ook nergens meer last van gehad.

Oftewel, orthopeden zijn niet altijd alwetend (ook al gedragen ze zich wel zo) ;) , dus ik zou wel doorzetten met de operatie.

Sterkte met je teen, en ik hoor wel of het in juli nu wel door gaat...