dyslectie heb je het ook zo zwaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yael_Tdh

dyslectie heb je het ook zo zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:22

he
ik heb dyslectie en v-daag moest ik heb dan ook weer aan mensen vertellen
alleen is mijn probleem dat ik dat niet makkelijk doe
want ik vind/heb het gevoel dat ik dan meteen een heel stuk uit m'n hard haal
en dat ik die mensen er niet mee kan vertrouwen omdat het een soort 'geheim'voor mij leikt
v-daag moest ik aan mijn toneel groep 'cupido'vertellen dat ik dyslectie heb en dat ik daarom de tekst niet kan onthouden ik vond het gewoon echt heel naar om te vvertellen en ik stond daar echt te trillen niet normaal
hebben jullie dit ook en wat doen jullie hieraan
alvast heel erg bedankt
en ik gun niemand om dyslect te zijn
:(:)

HindaFree

Re: dyslectie heb je het ook zo zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:24

ik heb het ook...het ergste is nog dat sommige mensen het zien als een excuus en je hebt ze ook die maken er misbruik van( veel taal fouten die zelfs iemand met dyslexie eruit kan halen)...
ik zeg het eigenlijk nooit... alleen school weet er vanaf aangezien je een verklaring bij moet sturen enz.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:27

Ik heb ook redelijk zware dyslectie. Ik heb het ook vaak mogen uitleggen! Vooral bij opleiding, vroeger werk... Ik maak veel meer taalfouten dan anderen. En dan heb ik het liever te zeggen dan dat ze me "dom" vinden ofzo.
En vaak begrijpen mensen je dan wel. Ik heb zo vaak wel hulp en begrip gekregen. Ik vind het nu ook helemaal niet meer erg om dit te zeggen.
Zolang jij het niet erg vind en het aanvaard gaat het veel makkelijker om het te vertellen aan anderen!

Veel succes ermee! Het is helemaal niets om je over te schamen ;-)

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:32

@hindafree ik zeg het alleen in eiters nootgeval en dit moest omdat het anders met het toneelstuk niet goed zou komen ik weet niet of je midzomernachtsdroom van shakespeare kent maar ik speel hermia een van de hoofdrollen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:37

Probeer er voor jezelf eens achter te komen waarom je het eigenlijk zo erg vind om te vertellen?

Dyslexie is namelijk iets waar je niets aan kan doen, en waar je je al helemaal niet voor hoeft te schamen! Waarom vind je het moeilijk om te vertellen? Wat voor gevoel heb je erbij?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:54

Niemand van ons behoeft zich te beschamen, het maakt ons ook anders en bijzonder.
Mijn jeugd was niet zo aangenaam, waarom ik al die fouten maakte was onbekend. Jaren later is men daar pas achter gekomen, tegenwoordig gaat dat gelukkig sneller wat veel leed kan besparen.
Persoonlijk heb ik mezelf vele ezelsbruggen doen leren, wat mij letterlijk gered heeft. Anders kon ik mijn opleidingen in europa en usa wel vergeten. Maar ben zeer veel bestraft als kind en heb een hekel aan de kleur rood.
Hedendaags is het echter nog merkbaar, dat zal ook nooit verdwijnen. Maak nog steeds vele fouten en doe veel problemen ondervinden. Ik lees en hoor geheel wat anders dan er beschreven staat of men doet zeggen. Dan moet ik weleens meermaals vragen, het zij zo is niet anders. Is ook hier op bokt overkomen, daf ik fouten doe maken hierdoor. Of bega fouten met betalen, weet dat ik verkeerd geld doe pakken maar kan mijn lichaam niet corrigeren. Dan moet ik mijn hersenen eerst voor de gek houden, door een vraag te stellen en dan kan ik pas het juiste geld pakken.
Voor de mensen die dit probleem niet willen begrijpen, zal ik dan ook geen moeite meer ondernemen. Voor die het willen begrijpen maar niet kunnen, probeer ik het uit te leggen en moeite te doen.
De prikkels worden in de hersenen anders doorgegeven en verwerkt, wat verschillende gevolgen kunnen geven.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:20

Je hoeft je zeker niet te schamen hoor. :(:) Is niks raars. Bij mij in de klas zitten meer mensen met dyslexie dan zonder. Jij kan er ook niks aan doen!

Ik heb dyscalculie, dat is enorm onbekend. Moet ik het ook aan iedereen uitleggen wat het is enzo.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:02

Dat is toch dat men hoeveelheid en cijfers niet kan herkennen of inschatten? Moeite met tellen, schatten en klok lezen?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:17

Ja dat klopt helemaal :j Cijfers omdraaien, formules verkeerd invullen, niet kunnen hoofdrekenen. En als ik een klok zie met alleen maar streepjes en dus geen cijfers, haal ik 3 en 9 uur altijd door elkaar. Digitaal klokkijken gaat ook niet altijd even goed haha.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:27

Dat zal het u ook niet gemakkelijk maken, zo te lezen heeft u de juiste instelling door uw humor.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:13

Misschien moet je voordat je bij een toneelvereniging gaat eerst aangeven dat je dyslexie hebt. Dat is ook erg vervelend om te doen, maar dan voorkom je dat het eerst een beetje in de soep loopt en je vervolgens met de billen bloot moet. Een hoofdrol waarbij je zoveel moet leren is nu misschien te hoog gegrepen en daar had de regisseur vooraf rekening mee kunnen houden.

Dyslexie is vervelend en kan je in sommige dingen behoorlijk beperken. Er komt wel een tijd dat je er wat beter mee om kunt gaan en je leert dat het bij jou hoort.

Heeft iemand jou ooit begeleid met jouw taalverzorging? Hoe oud ben je?

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:07

ja dat heb ik gehad maar gelukkig door jullie steun gaat het al beter <3

eelk148

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:15

ik heb wel geluk gehad want bij mij werd het al in groep 3 ontdekt en sins dien heb ik veel bijles gevolgd
nu in de 2e heb ik al frans laten vallen en volgend jaar mag ik mischien ook duits laten vallen ik krijg er heel veel steun in en dat is wel heel fijn
ik vind het dan oook heel makkelijk om er over te praten omdat bijna mijn hele fam,ilie het heeft en in me klas zitten 7 mensen met dyslecie

veel suc6 allemaal