Prikkelbare darm syndroom (PDS) wie heeft dit ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Prikkelbare darm syndroom (PDS) wie heeft dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:33

Heey,

Ik zit nu al ruim een jaar met het prikkelbare darm syndroom. Mijn moeder heeft ziekte van crohn, mijn opa had dit ook en mijn oom heeft het broertje/zusje van crohn.
Dus het zit in de familie.
Bij mij is gelukkig niet crohn ontdekt, maar dat mijn darmen voortdurend bezig zijn(spastisch). Gewoon te veel. Dit zorgt voor verstoppingen, krampen en dus pijn...
Ik heb elke dag buikpijn, maar nooit dat het zo erg is dat ik mezelf 'ziek' kan noemen, wat ik dus echt vervelend vind.
Ook heb ik astma en een lage weerstand.

mijn vraag is dus, wie nog meer PDS heeft, en hoe jij ermee om gaat? Heb jij een diëtiste (ik heb voor volgende week een afspraak, voor een eventueel aangepast dieet). En wat kan jij wel of juist niet eten?
Bij mij kan ik dus niet echt kruiden eten (scherpe), melproducten worden ook echt afgeraden en dat net zoals koolzuurhoudende dranken.

Groetjesss!

YMJArabians

Re: Prikkelbare darm syndroom (PDS) wie heeft dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:40

Ja ik heb het ook :j Ik hou er rekening mee met mijn eten en ik heb er medcijnen voor. Sinds ik medicijnen heb zijn de dagen weer door te komen zonder pijn. Bij stress/spanning speelt het wel heel erg op, en dan gebruik ik Ibuprofen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:42

Ik heb het al een jaar of 25, en ermee geleerd te leven. vroeger had je er niet een aparte benaming voor, het was gewoon een spastische darm. Ik eet gewoon normaal, geen dieet, en doe alles gewoon. Af en toe merk ik het wel, als ik bijvoorbeeld zwaar getafeld heb. Wel heb ik ALTIJD last van mijn buik als ik ontlasting moet laten gaan, heeft ook te maken met littekenweefsel van een blindedarm operatie...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:01

Er zijn al verschilldende topics over geweest. Daarin staan ook tips enzo. En de ervaringen met PDS verschillen best veel per persoon. Even zoekfunctie gebruiken. ;)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:22

Bonjoy schreef:
Ja ik heb het ook :j Ik hou er rekening mee met mijn eten en ik heb er medcijnen voor. Sinds ik medicijnen heb zijn de dagen weer door te komen zonder pijn. Bij stress/spanning speelt het wel heel erg op, en dan gebruik ik Ibuprofen.

Oke! En wat voor medicijnen gebruik je dan? Ik heb metamucil, die vezel poeders. Alleen tijdje geleden werd het mij toen weer afgeraden omdat mijn darmen te druk bezig waren daardoor. Alleen nu gebruik ik het weer omdat de dokter het toch weer heeft aangeraden. Gelukkig vind ik het lekker haha!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:23

Duke schreef:
Er zijn al verschilldende topics over geweest. Daarin staan ook tips enzo. En de ervaringen met PDS verschillen best veel per persoon. Even zoekfunctie gebruiken. ;)

oke tnx! :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:24

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:47

ilsexxx schreef:
Bonjoy schreef:

Oke! En wat voor medicijnen gebruik je dan? Ik heb metamucil, die vezel poeders. Alleen tijdje geleden werd het mij toen weer afgeraden omdat mijn darmen te druk bezig waren daardoor. Alleen nu gebruik ik het weer omdat de dokter het toch weer heeft aangeraden. Gelukkig vind ik het lekker haha!

Ik heb Duspatal capsules, werkzame bestanddeel hiervan is mebeverinehydrochloride.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:20

Bonjoy schreef:
Ik heb Duspatal capsules, werkzame bestanddeel hiervan is mebeverinehydrochloride.

wat een naam haha. Maar heb je dit gewoon bij de apotheek weg, of heb je het voorgeschreven gekregne? En werkt het ook goed? En wat doet het met je darmen?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:41

naar een dieetist gaan wil ook helpen.

Ik heb het heel erg gehad, tot ik naar een dieetist ging. nu heb ik nog maar weinig last van mijn darmen

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:47

Ik heb het al vanaf m'n 3e jaar, en dat was soms zo erg dat ik voor 15 km met de auto wel 20x naar de wc ging... Wij hebben toen verschillende dieeten geprobeerd, zetmeel arm, zuivel arm, je kan het zo gek niet noemen. Maar het maakte echt niet uit ;)

Pas toen ik het ben gaan accepteren werd het stukke minder, en nu ben ik er vrijwel vanaf ;)
Het werkt bij mij nu erg op stress en spanningen, en soms heb ik er gewoon inneens last van, maar denk dat dat bij iedereen anders is.. Accepteren en ermee leven is naar mijn idee de enige remedie :P

Btw, er waren toch meerdere topics over??

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:19

cheeky schreef:
Ik heb het al vanaf m'n 3e jaar, en dat was soms zo erg dat ik voor 15 km met de auto wel 20x naar de wc ging... Wij hebben toen verschillende dieeten geprobeerd, zetmeel arm, zuivel arm, je kan het zo gek niet noemen. Maar het maakte echt niet uit ;)

Pas toen ik het ben gaan accepteren werd het stukke minder, en nu ben ik er vrijwel vanaf ;)
Het werkt bij mij nu erg op stress en spanningen, en soms heb ik er gewoon inneens last van, maar denk dat dat bij iedereen anders is.. Accepteren en ermee leven is naar mijn idee de enige remedie :P

Btw, er waren toch meerdere topics over??

Woh dat is wel knap da tje het hebt leren accepteren, ik zelf accepteer het nog niet en wil alles er aan doen om het te laten stoppen. En inderdaad bij mij werkt het ook heel erg bij stress en spanningen. Ik ga eerst dieet proberen, om gezonder te eten enzo, want dat gaat vast ook wel heel erg helpen.
Er zijn inderdaad meerdere topics over! Alleen dat wist ik niet (ik dacht dat ik zowat de enigste was hier op bokt met pds haha)vandaar dat ik een topic had geopend. Alleen vind het wel fijn dat jullie vertellen welke medicijnen enzo! En adviezen! :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:25

ilsexxx schreef:
Bonjoy schreef:

wat een naam haha. Maar heb je dit gewoon bij de apotheek weg, of heb je het voorgeschreven gekregne? En werkt het ook goed? En wat doet het met je darmen?

Voorgeschreven door de huisarts, je kunt het niet bij de apotheek/winkel kopen ;) Het verminderd de spierspanning/krampen in je darmen :)
http://consumed.nl/medicijnen/917/Duspatal®

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:17

Ik heb toendertijd van de dokter zakjes mee gekregen met vezels om juist m'n darmen beter te laten werken.. Omdat je darmen niet helemaal sterk genoeg zijn om zo'n "aanval" aan te kunnen krijg je zo'n pijn en loopt het door de hand. Deze zakjes ondersteunen je darmen in z'n functie... ;)
Dat heeft altijd goed gewerkt, maar het zal nooit helemaal over gaan tenzij je jezelf er redelijk overheen zet. probeer in stress situatie's of tijdens momenten dat je weet dat je er last van gaat krijgen "Rescue spray" van Bach te gebruiken, dat werkt goed om jezelf rustig te houden waardoor je jezelf even af kan leiden.. ;)

je zal het vanzelf wel gaan accepteren en dan word het zeker 95% makkelijker. ;)
En blijf er niet op focussen, van stel je voor als, dan gebeurt het juist.. ;)

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:27

Ik heb het ook, maar ik noem het gewoon een spastische darm :+

Van de huisarts heb ik twee keer van die zakjes voorgeschreven gekregen, die je met water moet mengen en dan opdrinken, best wel smerig. Dat veranderde wel wat, maar niet zo positief. Daarna heb ik er nooit meer wat aan gedaan. Ik volg ook geen speciaal dieet of iets dergelijks.

Wel zijn er een aantal dingen die ik niet eet, of in bepaalde situaties niet eet. Shoarma kan ik bijvoorbeeld écht niet eten, dan zit ik de hele avond en nacht in elkaar gevouwen van de buikpijn. Kruidig eten valt bij mij ook heel slecht, maar daar kom ik toch soms wel mee in aanraking, bijvoorbeeld met uit eten gaan. Als ik daarna nog iets zou willen doen, uitgaan of iets dergelijks, dan zou ik er bewust voor kiezen om dat niet te eten.

Soms is het best lastig, bijvoorbeeld als ik bij iemand eet en het valt verkeerd. Soms kan eten ineens verkeerd vallen, dan kunnen mijn darmen het echt niet verwerken en dat vind ik heel onprettig als ik bij iemand thuis ben.