Afvallen tijdens het gebruik van prednison

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Afvallen tijdens het gebruik van prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:06

Door het gebruik van prednison kreeg ik al heel snel het 'vollemaansgezicht' (het typische prednison gezicht) en extra kilo's (je krijgt het gratis, dus je mag niet zeuren).

Nu ben ik vorige week begonnen met Sonja Bakker en hardlopen (omdat ik toch wel enigzins fatsoenlijk in badpak wil deze zomer), het afvallen gaat op zich prima, maar ik vraag me af of het prednisongezicht ook mindert als je afvalt.

Iemand hier ervaring mee?

MissBambi

Re: Afvallen tijdens het gebruik van prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:09

Over het algemeen is dat vocht! Zodra je prednison gebruikt gaat je lichaam (vaak) vocht vasthouden en heb je ook zo'n vol gezicht :j

Ik ben er dus bang voor dat je die niet zomaar kwijt raakt ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:25

Het is helaas geen vocht, het vollemaansgezicht...
De artsen zeiden in eerste instantie dat ik niet moest gaan afvallen, dat ik mezelf niet tekort mocht gaan doen in voeding, maar in overleg met de dietiste toch een plan opgesteld (oke oke, zij is niet zo streng als Sonja, maar ik pak het liever grondiger aan :)) ). Het gewicht verliezen gaat op zich dus prima, maar ik vraag me af of m'n gezicht daar ook aan mee gaat doen, want dit is hetgeen ik het ergst vind.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:35

Mijn vader heeft lang aan een flinke dosis prednisolon gezeten. Was ook erg veel ervan gegroeid, na afbouw van prednisolon begonnen met Sonja Bakker en is heel veel afgevallen ook in zijn gezicht!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:47

Ik heb horen zeggen dat een zoutarm dieet de vochtophoping kan beperken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:47

koolhydraatarm ook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:54

Koolhydraatarm mag ik niet, aangezien ik diabetes 2 heb gekregen als bijwerking op de prednison. Moet 2x daags medicijnen slikken voor een maaltijd met koolhydraten.
Ik eet niet zoutarm, wel is het zo dat ik geen zout toevoeg aan dingen die ik zelf maak (ivm de kleine).
Ik hou 'te weinig' vocht vast om het problemen te laten geven volgens de arts; vochtafdrijvers waren volgens hem niet nodig. Ivm de diabetes plas ik wel heel veel (volgens mij meer dan ik drink, want 3x per nacht uit bed vind ik een tikkie overdreven :+ ). Ik hou wel vocht vast, maar niet echt meer dan anders (hartfalen).

Wouterpaard, dat geeft de burger moed! Dank je :D