Wat te doen tegen gebroken en gespleten haar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Girassol

Wat te doen tegen gebroken en gespleten haar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:22

Mijn haar ziet er niet uit, het breekt en ik heb last van gespleten haarpunten en dat ben ik helemaal zat. Ik ga morgen naar de kapper dus dan gaat het slechte haar er weer af *\o/* Ik ben er al een tijd niet geweest en ben van plan om wat vaker te gaan zodat ik minder last heb van gebroken en gespleten haar.
Ik las op internet dat je haar vaak strak vastmaken met een elastiek, föhnen, verven en/of kleuren het breken en splijten van haar in de hand werken. Maar ik heb mijn haar meestal al los, föhnen doe ik zelden en als ik het doe meestal met koude lucht, verven of een kleurspoeling heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan.

Weet iemand huis-, tuin- en keukenmiddeltjes, merken van shampoo, crèmespoeling en haarmaskers of andere dingen die helpen om je haar in een betere conditie te krijgen?

Patriciavt

Re: Wat te doen tegen gebroken en gespleten haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:23

Dove intens repare (ofzoiets, iig die met blauw etiket) en dan het masker/cremespoeling (is tube) GE-NI-AAL :+:

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:26

Ik lees hier even mee, ik heb hetzelfde probleem...
Ik gebruik nu voor de moment nivea voor kapot haar ofzo (met oranje dekseltje). Benieuwd of ik verschil ga merken :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:33

Patriciavt schreef:
Dove intens repare (ofzoiets, iig die met blauw etiket) en dan het masker/cremespoeling (is tube) GE-NI-AAL :+:

Doet niks, zit een hoop siliconen in waardoor er een filmlaagje over je haar gelegd wordt, het lijkt dus zacht en gezond, is het totaal niet. Sterker nog, het wordt uiteindelijk enkel droger van siliconen... Zeker de dodelijke combinatie van siliconen met sulfaten... zit helaas in vrijwel alle drogisterij shampoo's en conditioners.

Haar gaat splijten en breken als het te droog wordt. Dus door dat zoveel mogelijk te voorkomen ben je op de goede weg.
Dus wat je zelf al aanhaalde: Niet verven, niet föhnen en zeker niet stijlen of krullen. Je kan dit in principe wel doen, maar met mate. Maar als je al droog haar van jezelf hebt is het beter om het helemaal niet te doen.

Verder zou ik sulfaten (lossen de "lijm" waarmee de haarschubben vast zitten op waardoor het nog makkelijker splijt) en siliconen zoveel mogelijk mijden. Kijk maar eens op de ingredientenlijst van je shampoo en conditioner... Alles wat eindigt op -con, -cone is een silicoon, dimethiconol is er ook een. Sulfaten heten vaak gewoon .... sulfate (zoals Sodium Laureth Sulfate).
Shampoo's zonder sulfaten en siliconen zijn Yes to Carrots en volgens mij ook de Cucumber van de Tuinen en de L'Oreal Nature lijn, alleen verkrijgbaar bij de kapper.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 29-03-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

ik had haar tot over mn BH-bandje. Het was zo enorm dood en afgebroken (door stress) dat het eraf moest. Het valt nu nog net op mn schouder.
Heb vanalles geprobeerd kwa maskers en shampoo. Dat helpt niks. Enige dat helpt is de schaar helaas.

Wendy1978

Ik gebruik zelf de producten van John Frieda (schrijf ik dit goed zo)?
en mijn haar is echt al enorm opgeknapt sinds ik dat gebruik
(gebruik de hele lijn, dus van shampoo tot creme spoeling maar ook het serum voor na het douchen
en daarna de schuimgel en haarlak)

Dit gebruik ik in combinatie met producten die ik weer rechtstreeks bij de kapper koop..
bij de kapper hebben ze vaak nog net iets betere producten
(Denk aan Kerastase of de producten van Sebastian of Sassoon ofzo)
Daar wissel ik een beetje mee, vooral om de kosten beetje te drukken
want de kappersmerken zijn vaak wat duurder :))

En idd... om de 8 weken even de puntjes af knippen
werkt ook al tegen splijten van van je haarpunten :))

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:39

@focussed, ik was m'n haar al járen met Dove, Andrelon en Pantene.. ik stijl, ik krul, ik gebruik serums en m'n haar ziet er prima uit :P
Dan heb ik denk ik gewoon gezond haar van mezelf.. ben afgelopen vrijdag toevallig naar de kapper geweest, daarvoor zo'n 9 maand niet. De puntjes werden uiteindelijk droog, splijten doet het sowiezo niet :n

Ik ben wel tevreden over die spullen, wist niet het het slechts een masker gaf :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:43

Patriciavt schreef:
@focussed, ik was m'n haar al járen met Dove, Andrelon en Pantene.. ik stijl, ik krul, ik gebruik serums en m'n haar ziet er prima uit :P
Dan heb ik denk ik gewoon gezond haar van mezelf.. ben afgelopen vrijdag toevallig naar de kapper geweest, daarvoor zo'n 9 maand niet. De puntjes werden uiteindelijk droog, splijten doet het sowiezo niet :n

Ik ben wel tevreden over die spullen, wist niet het het slechts een masker gaf :P

Zolang je producten met siliconen blijft gebruiken zie je de schade niet... Is ook mijn eigen ervaring. Jaren ermee gewassen, toen gestopt... Man mijn haar zag er niet uit en voelde ook verschrikkelijk, kon er zeker 12 cm van af laten knippen omdat dat zo uitgedroogd was. De siliconen verbergen dit... dat is ook hun doel namelijk.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:48

Ik vind de gele flessen van Elvive Schampoo en creme-spoeling erg goed!
Daarvan heb je ook antiklit spray en dat is ook super spul!

Als ik met me paard bezig ben wil ik soms ook een beetje cowboy magic detagnler in me punten smeren.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:50

Bedankt voor de reacties! :)

@ Focussed: Ik zal morgen eens gaan kijken bij de Tuinen. Ik wist dat helemaal niet van die sulfaten en siliconen. Ik gebruik ook allerlei merken eigenlijk, maar ik zal me er eens in verdiepen en een merk uitkiezen zonder 'troep' ;)

Ik gebruik trouwens een plastic borstel, zou ik beter een houten borstel kunnen gebruiken of zou dat niet uit maken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:50

Toch denk ik wel dat de 1 er beter tegen kan dan de ander, en het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak je het wast in de week met shampoo.

Heb nu iig Yes to carrots en hoef niet zo nodig meer terug.

Haarmayo van de afrowinkel schijnt erg goed te zijn om je haar te herstellen, dat is een haarmasker.
http://www.beautygloss.nl/2008/04/10/re ... mayonaise/

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:51

Van Henna knapt je haar enorm op. Vraag maar eens aan je kapper. Als je regelmatig je haar in de henna laat zetten dan zul je merken dat de haren echt sterker worden. :j

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:59

Gliss Kur Hair Repair shampoo/conditioner van Schwarzkopf met de oranje dop is ook heel fijn!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:06

Focussed schreef:
Zolang je producten met siliconen blijft gebruiken zie je de schade niet... Is ook mijn eigen ervaring. Jaren ermee gewassen, toen gestopt... Man mijn haar zag er niet uit en voelde ook verschrikkelijk, kon er zeker 12 cm van af laten knippen omdat dat zo uitgedroogd was. De siliconen verbergen dit... dat is ook hun doel namelijk.

Misschien domme vraag hoor.. maar waarom zou je overgaan op anti siliconen spul terwijl die siliconen het prima verbergen? Je haar ziet er dan toch goed uit? Of je krijg je uiteindelijk last ofzo..

Hoe snel knapt je haar op met bijvoorbeeld yes to carrots..? Of loop je eerst een tijd met prut haar rond? :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:11

Ik heb nergens last van gehad met de overgang hoor.
Mijn moeder gebruikt de cucumber versie en is bij de overstap juist de jeuk op dr hoofdhuid verloren.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:00

Ik heb bij de overstap ook nergens last van gehad.

@ Em_papillon, die producten zijn niet alleen slecht voor je haar, maar ze komen ook in je lichaam terecht en wat er daar verder mee gebeurd weet niemand. Voor mij de grootste reden om shampoo's met zo min mogelijk chemicaliën te gebruiken.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:31

Hmm ik ga eens zoeken :) Is zeker wel wat prijziger dan normale shampoos? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:05

em_papillon schreef:
Hoe snel knapt je haar op met bijvoorbeeld yes to carrots..? Of loop je eerst een tijd met prut haar rond? :+

Als je het mij vraagt houd je met een goede shampoo je haar gezond, maar gaan gespleten haarpunten zonder knipbeurt echt niet weg van een goede shampoo... :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:07

M'n kapper vertelde van de week dat je haar los laten hangen weer het nadeel heeft dat de onderkant overal langs schuurt, waar het ook van slijt of splijt.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:07

ja dat lijkt me heel eerlijk gezegd ook :+

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:11

Hier tip van een kapster :P :

Ga vaker je haar laten knippen, dan gebeurd dit niet.
Je krijg op een gegeven moment dode puntjes, die moet je dan eraf laten knippen, blijf je er mee doorlopen dan gaat je haar verder splijten waardoor er dan een veeeel groter stuk van je haar af moet.

Verder doen al die shampoos en maskers uit supermarkten enzo totaal NIKS!
Ik geloofde er zelf ook niet in eerst, totdat ik me haar geblondeerd + gepermanent had en het zoo verschrikkelijk kapot was gegaan. Ben over gegaan naar een Shampoo en Kerastase, speciaal voor beschadigd haar, en daarbij het masker gebruikt. Mijn haar is erg opgeknapt!
en ziet er nu weer goed en gezond uit ! :)
( Dat is een proffesionele shampoo uit een kapsalon ) Je betaald wel veel meer voor een shampoo, maar je hebt er zo weinig van nodig dat het uiteindelijk net zo duur is dan wanneer je 10x een fles shampoo moet komen in de winkel

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?
Voor vragen mag je ook altijd pb'en!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:21

idd op tijd laten knippen om te voorkomen dat de punten gaan splijten.
Ik koop meestal producten bij de kapper, ze kosten wel wat meer, maar je doet er langer mee en je voelt het verschil.
een oliemasker is ook goed voor je haar, alleen is het daarna terug vet.
Al die repair dingen werken niet en is commerciële brol. haar is zowieso "dood" was alleen in de haarwortel vind groei etc plaats. de lengte is keratine er loopt geen bloedvat of iets dergelijks door om het te voeden ofzo

ik heb haar tot net voorbij m'n taille (zo'n 65-70cm) En ik moet nu ook zo'n 20cm (omdat het opgenknipt was) laten bijknippen omdat dit "echt dood" is. Maar wat wil je, 't is al bijna 2 jaar niet geknipt en heb daarvoor 2x een permanent gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:25

Toch grappig om te lezen dat bijna iedereen hier advies geeft over het gebruik van shampoo's enzo om dat probleem te verhelpen.
Terwijl een shampoo nauwelijks iets kan doen voor je haar.
Eigenlijk alleen maar voor de buitenkant van je haar en niet voor de binnenkant waar het juist nodig is.

Alles begint dus bij goede voeding!
Zorg dat je genoeg vitamine B binnen krijgt en heel erg veel water drinkt.
En verder natuurlijk gezonde, uitgebalanceerde voeding. :j

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:29

Femke schreef:
Toch grappig om te lezen dat bijna iedereen hier advies geeft over het gebruik van shampoo's enzo om dat probleem te verhelpen.
Terwijl een shampoo nauwelijks iets kan doen voor je haar.
Eigenlijk alleen maar voor de buitenkant van je haar en niet voor de binnenkant waar het juist nodig is.

Alles begint dus bij goede voeding!
Zorg dat je genoeg vitamine B binnen krijgt en heel erg veel water drinkt.
En verder natuurlijk gezonde, uitgebalanceerde voeding. :j

Dit kan echter wel.
Ik werk in een kapsalon verkooop de pruducten en gebruik ze zelf ook.
Zo moet je naar goed advies van je kapster vragen.

Als je je haar van binnenuit wilt herstellen kan je bijvoorbeeld een shampoo van Kerastase gebruiken hij heet Bain deforce.
Met deze shampoo was je je haar 2 keer, daardoor gaan je haarschubben openstaan, (hierbij MOET je een conditioner gebruiken) Daarna doe je de conditioner erin en laat je even inwerken, deze kan zo diep het haar in omdat de schubben openstaan.
Die conditioner die stopt voeding in de haar, en zorg daarna dat de haarschubben weer netjes sluiten.

Werkt echt! dit is geen onzin praat, ik gebruik het zelf ook en daarbij ook zeer tevreden klanten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:46

Maar het blijft een oppervlakkig behandeling ;)
De kern van het haar wordt nooit bereikt met haar-producten. Ook niet met producten die de schubben open zetten.

Je kunt best investeren in ontzettend dure haar-producten.
Maar met goede voeding haal je echt beter én langduriger resultaat.
Dat is namelijk de enige manier om het haar écht van binnenuit te voeden.

Op de reclames weten ze 't mooi te vertellen.... "Deze shampoo voedt je haar van binnenuit" _O-
Mooie plaatjes erbij.... Heel Nederland trapt er in...
Hoe kan een shampoo je haar voeden van binnenuit als je het op de buitenste laag van het haar aanbrengt?
Dat kan niet. Zo eenvoudig is het ;) Maar de consument gelooft de reclame en koopt het product.

Je kunt met haar producten maar voor zo'n 10% echt iets uitmaken, en dan ook alleen aan de oppervlakte. De rest komt van binnenuit, via de voeding die je tot je neemt. Je kunt dus zo'n 90% van de kwaliteit van je haar bepalen door goede voeding en veel water.