Ik heb wat slaap tips nodig(betreft met avonddienst)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Ik heb wat slaap tips nodig(betreft met avonddienst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:16

De laatste 3 dagen dat ik avonddienst heb gehad kon ik maar moeilijk in slaap komen en dan ben ik na 4á 5 uur alweer wakker vervolg dat ik om 3 uur nog een uurtje wilt pitten voor ik naar werk toe gaat.

Ik ben om kwart voor 1 thuis(avonddienst), heb om 1 uur pyama aan en al tandengepoets dus klaar me nest in te duiken.

Ik probeer tv te kijken of zoals gewone halfvole melk te drinken en of eventueel te eten maar ik val pas rond half 4 in slaap en dan ben ik meestal rond half 9 á 8 uur wakker.

Dit is pas sinds afgelopen 3 dagen, maar ik vraag mij af of er iemand eventueel tips heb om makkelijker in slaap te komen na een sterke avond diesnt te hebben gedraaid.

Vandaag ga ik ook in de avond even vroeg me nest in.

ps; Ik hoop het allemaal duidelijk is.

HelgaV

Re: Ik heb wat slaap tips nodig(betreft met avonddienst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:21

Ik werk ook avonddiensten maar ga vooral niet direct na thuiskomst naar mijn bed. Dan kan ik ook niet slapen. Ik ga nog even lekker voor de tv hangen met een glas drinken. Vaak is mijn hoofd na een half uurtje / 3 kwartier weer wat rustig waarna ik lekker ga douchen. Pas daarna duik ik mijn bed in. Al met al ben ik dus eerst een uur aan het relaxen. Anders kom ik ook echt niet in slaap...

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:23

ik slikte melatonine ( valdispert) voor het beetje hulp om knap door te slapen

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:25

Ik ga na mijn late diensten ook nooit meteen slapen en net wat HelgaV zegt ga ik ook eerst nog even wat drinken op de bank hangen even tv kijken en na een uurtje of anderhalf zoek ik pas mijn bed op. Heb dan nooit moeite met doorslapen. Als ik wel meteen naar bed ga kom ik echt niet in slaap en lig ik gerust de halve nacht wakker.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:26

Of juist warme melk drinken met een scheutje honing (of bailey's als het koud is) en inderdaad eerst even een tijdje bankhangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:27

Is het wel lekker donker in je slaapkamer? Ik heb een lantaarnpaal voor mijn raam staan en had eerst witte gordijnen; vooral in de zomer werd ik dan vroeg wakker bij een opkomende zon. Nu heb ik donkere gordijnen en is het echt donker in mijn kamer, dat werkt wel :)

Ze zeggen ook wel eens dat je juist beter geen tv kunt kijken voordat je gaat slapen, omdat de beelden te druk kunnen zijn. Maar ik vind het zelf altijd wel fijn. En anders even een hoofdstuk uit een leuk boek lezen of rustige muziekjes luisteren voordat je gaat slapen? :) Mocht je een piekeraar zijn, dan wil het ook wel eens helpen om even kort je gedachten van je af te schrijven. Maar dan moet je daar wel zin in hebben :P

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:30

Alvast bedankt voor de tips, dan ga ik wel even een uur iets doen inplaats van direct me nest in te duikken en kijken of dat dan zal helpen.

Vanwege de spieren die ik voel wil ik geheid al voluit liggen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:33

Ik ga na een avonddienst ook niet gelijk op bed, mijn hoofd moet eerst rustig zijn. Ik zit altijd 20 minuten in de auto voor ik thuis ben dus dan kom ik tot rust en laat ik het werk/stage (in mijn geval) letterlijk achter me, daarna thuis de dieren allemaal nog even een aai over de bol en dan rustig omkleden en naar bed.
Hoor wel vaker goede berichten over melatonine. :))

Languit liggen kan ook op de bank ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:39

Bij mij hielp lezen altijd, dat is toch wat saaier dan tv (bij het juist boek ;) ) en hierdoor ontspande ik
ook sneller! Succes

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:40

Als ik een late heb, kom ik rustig thuis, ga even warm douchen of ik bad. (soms doet mijn hele lijf zeer van het nonstop doorvliegen), dat helpt bij mij altijd super tegen pijn in mijn voeten/ kuiten/ rug etc etc. Ik word er ook altijd wat slaperig van.

Je moet denk ik wat dingen uit proberen die voor jou werken. Probeer in ieder geval niet te focussen op snel gaan slapen, want dat werkt geheid niet.
Ik heb weleens na een late een vroege, dan neem ik ook gewoon de tijd om over te schakelen op rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:57

Het is wel belangrijk na een drukke dienst je hoofd leeg te maken.
Zelf moet ik een uur rijden voordat ik thuisben. Dus als ik tot 2300 werk,ben ik rond 0.15 thuis(op t werk lopen overdrachten regelmatig uit).
Zelf kan ik dan altijd gelijk slapen omdat ik tijdens de rit al 'ontspan'.
Soms,als een dienst echt heavy is, blijf ik nog even beneden wat drinken en diertjes aaien.

Mijn vorige werk was maar 25 autominuten weg. Toen zat ik altijd nog vol lading als ik thuis kwam.
Dan dronk ik wat,pakte ff de foldertjes,een boekje,ff een leuke site kijken,of een oerdom programma op tv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:37

Ik zou geen tv kijken, tv kijken is net als computeren, je hersenen moeten met bewegende beelden aan de slag.. dat vinden ze niet zo leuk. Lezen helpt beter :j

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:50

Ik krijg altijd slaap van bokt. :+
Dus ik ga effe surfen en dan zet ik een praatprogramma op, dat luister ik dan en dan val ik zo in slaap.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:28

Als je melk drinkt en je ogen open houdt krijg je er juist energie van. Van tv kijken val je ook 'onrustiger' in slaap.

Je kunt het beste wat lezen, dan je melk drinken en je ogen dicht. Bij mij wilde een zacht muziekje nog wel eens helpen zodat ik m'n gedachten niet zo goed hoor.
(Mijn lijf is dan wel moe, maar m'n hoofd is dan nog klaarwakker)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:33

Lang leve de melatonine pilletjes :D

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:43

Ik heb deze nacht eindelijk goed geslapen naast het gehoest van me.

Half uurtje onderuit liggen met licht aan, tv uit en na de half uur licht uit kwam ik aardig snel in slaap.
Ikw as na 7 uur slapen alweer wakker, maar ben wel actiever dan slaperig van de afgelopen 3 dagen.

Alleen had ik geen avonddienst is het toch even een vordering, dus ik ga dit vrijdag ook proberen.

Bedankt voor de tipjes.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:24

Ik kan ook vaak niet goed slapen, ben een echte maler in mijn hoofd. Melatonine werkt bij mij heel goed :) .

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:49

Pfoe ik ken het ook. Maar ik heb vaak na mijn avonddienst een vroege dienst dus dan slaap ik maar 6 uurtjes met als gevolg dat ik savonds niet durf te gaan slapen omdat ik bang ben dat ik me verslaap :+ gevolg dat ik kapot moet ben overdag :+
Bij mij helpt het om iets lezen.. en dan iets luchtigs, een vrouwenblaadje ofzo.