Pijn in tanden door bitje (om tanden recht te houden)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Pijn in tanden door bitje (om tanden recht te houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:18

Ik heb nu sinds een week 2 doorzichtige bitjes om mijn tanden recht te houden (had al 6 jaar 2 spalken maar mijn hoektanden en kiezen hebben nu opeens bedacht dat ze toch liever ergens anders willen staan dus ben maar weer terug gegaan naar de ortho voor wat grover geschut...)

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: Wanneer ik het bitje in doe voelt alles ontzettend strak. Dit gevoel verdwijnt met 5 min maar dan komt er een zeurende pijn in mijn tanden. Als ik druk zet op mijn tanden (door bijv. kiezen op elkaar te doen) doet het nog meer zeer, een scherpe maar ook zeurende pijn. Als ik bij het opstaan het bitje uit doe kan ik ook niets eten de volgende 45 minuten, want dan is pas de pijn weggetrokken. Het voelt hetzelfde als toen vroeger je beugel aangedraaid was, zo'n gevoelige pijn...

Ik heb mijn bitje nu al 7 nachten achtereen in maar de pijn wordt maar niet minder...

Ervaringsdeskundigen die wat kunnen vertellen hierover? Ik wil nog een week uitproberen en als het dan niet minder is bel ik de ortho...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:22

Heb je de mogelijkheid om hem eens een hele dag(muv etenstijden) in te doen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:31

Ja die mogelijkheid heb ik wel... Zou dat het probleem verhelpen?
Heb het idee dat in die week tussen het happen en het krijgen van het bitje mijn tanden ietwat verschoven zijn waardoor ze nu iedere keer weer in verdrukking komen in het bitje zeg maar... Maar heb ook pijn in mijn voortanden en deze zijn gespalkt, dus die zouden niet verschoven kunnen zijn...

Heb trouwens een OIR (Orthodontic Invisible Retainer).

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:35

Ik denk dat het idd kan helpen als je het bitje eens een hele dag inhoudt.
Bij een blokjesbeugel bijvoorbeeld heb je ook de eerste 3 dagen die zeurende pijn, precies zoals jij beschrijft en kun je ook amper eten.
Ik denk dat je het bitje nu steeds te kort in hebt om gewend te raken aan het getrek.
Dat zou de pijn wel verklaren, maar ik vind het wel vreemd dat het bitje zo trekt. Je hebt het immers in om je tanden zo te behouden, niet om ze opnieuw te verschuiven..

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:39

Een draad achter je tanden vragen. En zo snel mogelijk! Ik heb dit ook gehad, na mijn beugel kreeg ik zo'n retentiebeugel (bitje). Mijn tanden verzetten zich op een paar uur tijd. Dus smorgens om 7u gaat die beugel eruit, en savonds staan ze weer niet meer net. Dus weer pijn. En zo elke dag verder. Met als resultaat dat je dat beu bent en die beugel niet meer indoet. Zoals bij mij, en mijn tanden staan nu niet meer perfect recht.
Ga snel terug en vraag een draad (ortho zal wel weten wat ik bedoel), dan ben je van die beugel vanaf en blijven ze wel staan
edit: zo'n ding dus
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Miekemuis_ op 28-03-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:41

Is het de bedoeling dat je het alleen 's nachts in moet of ook overdag? Ik heb jaren een beugel gehad, ook zo'n bitje, om mijn tanden op de juiste plaats te houden. Ik moest hem dag en nacht in hebben en als ik hem dan een uurtje of langer uit deed, zat het ook wel strak. Dat komt dus daadwerkelijk omdat je tanden op zo'n korte tijd al wat verschuiven. Dat trekt (bij mij toen iig) weg als je hem continu draagt :)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:43

Ik heb ook een draad :)
Maar bij mij gaat die niet tot mijn kiezen, enkel de voorste tanden zeg maar.
Ik weet niet of ze die draad dus ook op de kiezen kunnen zetten, anders zal die optie voor TS niet mogelijk zijn.
Edit: Op die foto zie je dat het ook niet tot de kiezen gaat

Odysseus

Re: Pijn in tanden door bitje (om tanden recht te houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 08:31

De ortho heeft niet gezegd dat ik hem eerst dag en nacht in moest doen, enkel nacht. Maar ga deze week hem gewoon eens een paar dagen de hele dag inhouden, hopelijk werkt dat dan :j

Miekemuis_: Als je even leest :+ Ik heb boven en onder al een spalk (of draad, zo kun je het ook noemen). Deze loopt alleen van hoek tot hoektand en dus niet langs mijn kiezen. De ortho was hier ook geen voorstander van omdat het makkelijk afbreekt (druk op kiezen met kauwen, je voedsel komt daar meer langs etc.).

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:12

Focussed schreef:
De ortho heeft niet gezegd dat ik hem eerst dag en nacht in moest doen, enkel nacht. Maar ga deze week hem gewoon eens een paar dagen de hele dag inhouden, hopelijk werkt dat dan :j

Miekemuis_: Als je even leest :+ Ik heb boven en onder al een spalk (of draad, zo kun je het ook noemen). Deze loopt alleen van hoek tot hoektand en dus niet langs mijn kiezen. De ortho was hier ook geen voorstander van omdat het makkelijk afbreekt (druk op kiezen met kauwen, je voedsel komt daar meer langs etc.).

Nouja, het heet een draad, bij het woord 'gespalkt' dacht ik nou niet meteen aan zo'n retentiedraad hoor :o Ik heb dus weldegelijk goed gelezen :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:14

De officiele naam is retentiespalk, draad is niet de naam :P Maar in de volksmond worden alle twee gebruikt dus had wel gedacht dat iedereen dat zou weten haha :+ Wat dacht jij bij gespalkt dan haha?

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:21

ik moest vroeger ook snachts zon gebitje in, nu nog steeds eigelijk maar dat heeft geen zin bij mij, in vind het ook pijnlijk dus in mn slaap doe ik m uit en verstop ik hem, zonder dat ik t doorheb! en dan kan ik m sochtends niet meer vinden :o een nieuwe kost 50 euro dus daar begin ik niet aan haha! :Y)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:44

Focussed schreef:
De officiele naam is retentiespalk, draad is niet de naam :P Maar in de volksmond worden alle twee gebruikt dus had wel gedacht dat iedereen dat zou weten haha :+ Wat dacht jij bij gespalkt dan haha?

Heb het even opgezocht. Retentiedraad en spalk worden alle 2 gebruikt, maar wrs in Nederland meer spalk en in Belgie draad :)
Even een miscommunicatie dus ;)
- bij gespalkt dacht ik eerder aan zo'n boksbeugel achtig dingetje, doorzichtig plastiek dat om je tanden past.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:46

Zijn er wel rontgenfoto's van je gebit gemaakt voordat je beugel eruit ging? Het kan zijn dat als je dit bitje niet draagt, je tanden weer in hun oorspronkelijke positie gaan staan. Ik zou m voor nu gewoon zoveel mogelijk dragen en even weer een retourtje naar de ortho maken ..

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:50

Bij mij is het precies zo! Helaas werkt het bij mij niet om hem de hele dag in te houden, mijn tanden blijven dan gewoon zeer doen! En dat voelt gewoon niet fijn. Ik ga waarschijnlijk binnenkort weer terug naar de ortho, of voor een ander nachtbeugeltje of eventueel een spalkje want zo werkt het gewoon niet.

Ik denk dat je beter eventjes terug kan gaan naar je ortho, die kan je het beste ermee helpen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:54

dressagelady schreef:
Zijn er wel rontgenfoto's van je gebit gemaakt voordat je beugel eruit ging? Het kan zijn dat als je dit bitje niet draagt, je tanden weer in hun oorspronkelijke positie gaan staan. Ik zou m voor nu gewoon zoveel mogelijk dragen en even weer een retourtje naar de ortho maken ..

Ja, er zijn toen foto's gemaakt. Mijn tanden zijn na het verwijderen van mijn beugel ook heel lang recht gebleven... Zo'n 5,5 jaar dus, sinds 6 maanden zijn ze gaan wandelen out of the blue...

Ik ga het nog een week uitproberen, ook even een paar dagen heel dag dragen, kijken of dat werkt. Anders weer even een belletje plegen want word hier niet vrolijk van.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:04

Oh sorry, ik heb er helemaal overheen gelezen dat je al 6 jaar geen beugel meer hebt! Ik ga even voor je verder denken en lees ondertussen mee :)