Uitpuilend hielbot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Worldgirl

Uitpuilend hielbot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 15:29

Hallo,

Ik heb een probleempje. Ik heb te lang gelopen met slechte jophurs, ik heb veel blaren gehad achter op mijn hiel met inlopen. Ik werk zelf in de paarden en moet dus veel lopen en rijden. Ik heb ontzettend veel pijn gehad aan mijn rechtervoet(achterkant hiel) in het begin en kreeg soms gewoon een soort "stroom schokken" door mijn hele voet heen vanuit mijn hiel. Natuurlijk bleef ik gewoon stug doorlopen en dacht het zal wel het inlopen zijn. Achteraf natuurlijk stom, maar kan het helaas niet meer terug draaien. Ik heb zo'n 2 maanden met die pijn gelopen, daarna werd gelukkig de pijn minder. Helaas heb ik nu een groot uitsteeksel op de achterkant van mijn voet(hielbot) zitten en dit is erg vervelend. In mijn jodphurs zitten nu een groot gat een de binnenkant, maar op andere schoenen kan ik amper lopen. Het gaat dan echt alleen om de achterkant van de hiel waar de pijn zit, dus niet aan de onderkant. Als ik op het stuk bot druk doet het echt pijn en krijg ik soms weer een soort stroom schok door mijn voet heen.

Wie komt dit bekend voor?? Ik heb het ook al aan de andere kant van mijn voet zitten, maar mijn rechtervoet is erger en daar heb ik ook het meeste last van. Ik zat te denken aan hielspoor, maar betwijfel of dat het probleem is.
Ik ben erg benieuwd wie hier nog meer last van heeft, want ik heb zoiets nog nooit gezien.
Ga sowieso van de week langs de huisarts. :)

Hier een foto om een beeld te krijgen van wat ik bedoel:

Afbeelding
Het lijkt misschien een blaar of dat er veel vocht in is, maar het is gewoon bot dus keihard.

Alvast bedankt :)

Deri

Re: Uitpuilend hielbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:46

Ik denk zelf eerder aan iets als dat die pees die daar loopt misschien is gaan ontsteken door overbelasting.
Heb het zelf nooit gehad op die plek, maar wel op mn muisvinger door overmatig gamen, en toen had ik ook een gigantische bult op mn wijsvinger zitten :+ (die ook knoerthard was)

Enige remedie daartegen is goed rust houden :)
Maja ik ben geen dokter, dus het net zo goed wat anders zijn. Zou wel ff naar de huisarts gaan voordat je het verder kapotloopt :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:56

Bot lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en eigenlijk ook echt onmogelijk. Zoals hierboven al vermeld klinkt het als een peesprobleem. Dus even langs de dokter om zijn advies af te wachten.

Veel sterkte en in het vervolg toch maar even goed naar je voeten luisteren. Inlopen van schoenen is natuurlijk altijd even vervelend al moet de schoen in principe gewoon goed zitten en alleen het stugge dat je er even uit moet lopen zodat ze zich naar je voeten gaan vormen Dat is met een weekje dagelijks dragen al een heel eind gebeurd.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:35

is het geen eelt?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:58

Heb ik ook precies hetzelfde gehad, maar iets minder erg dan wat ik op de foto zie ;)
Bij mij was het een ontsteking van de achillespees, omdat die daar op de plek van de bobbel een aanhecting met het bot heeft.
(Edit) Ik dacht zelf eerst ook dat het vergroeiing van het bot was, omdat de bult ook keihard aanvoelde. Maar dat was bij mij echt niet het geval, maar puur een ontsteking van de peesaanhechting.

Mijn huisarts gaf dit als tips:
- Zoveel mogelijk zonder schoenen lopen (dus thuis meteen schoenen uit)
- 2 maal per dag even koelen met ijs in een theedoek
- (tip van een vriendin, dus misschien niet heel betrouwbaar) Draag schoenen met een klein (!) hakje. De hoek tussen voet en enkel is dan geen 90% graden meer, maar de hoek wordt wat groter dus minder druk op de pezen. Of het werkt weet ik niet, want heb tussendoor wel vaak hakken gedragen maar geen idee of dat specifiek invloed had op de ontsteking :) Het werd er in ieder geval niet erger door.

Dit hielp bij mij wel, bobbel zit er nu (ong. 2 maanden later) bijna niet meer..
Laatst bijgewerkt door Szan op 26-03-11 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:01

Ik heb dit ook gehad op mijn kleine teen. Mijn moeder dacht aan een eksteroog (weet niet zeker of dat dit het uiteindelijk was).
Maar ik had er alleen last van als ik eraan zat en werkelijk de pijn schiet door je lichaam. Soms ook met lopen voelde ik het, maar meestal alleen met stoten of als ik er aan zat.

Zorgen dat je geen knellende schoenen draagt, dan gaat het vanzelf over. Dat is namelijk bij mij het geval geweest.

edit: je kan ook contact opnemen met een pedicure, die zal het vast wel herkennen :)
En ik lees net bericht hierboven, dit ken ik niet. Heb je er dan ook alleen maar last van als je het aanraakt of ook op andere momenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:27

Komt me bekend voor, heb het zelf alleen wat minder gehad.
Het begon toen ik deze winter blaren kreeg van mijn thermolaarzen, en ben daarna ook te lang doorgelopen. Kreeg steeds weer blaren maar bleef maar doorlopen. Op een gegeven moment waren de blaren weg, maar had ik nog heel erg last van mijn hak.. ongeveer wat jij omschrijft als 'stroomschokken'. Kon amper wat strakkere schoenen aandoen zonder pijn, dus ben vanaf toen toch maar gaan luisteren en heb alleen nog maar 'losse' schoenen aangehad die ik makkelijk aankreeg. Heb er nu al veel minder last van gelukkig!

In ieder geval sterkte met je voet, en ben benieuwd wat je huisarts er van zegt. :j

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:30

Volgens mij zit hielspoor onder je voet, bij mij wel tenminste, dus dat is het vast niet.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:34

Die schokken komen me bekend voor, dat is typerend voor een peesplaatontsteking (voorloper van een hielspoor).
Ontstaat meestal ook door verkeerd schoeisel, verkeerd lopen, overbelasting enz.
Ik heb dit zelf aan beide voeten gehad en echt vreselijk om vanaf te komen.
Droeg zelfs speciale spalken snachts.

Maar wie weet is het iets anders. Zou in ieder geval snel de huisarts bezoeken. Mocht t peesplaatontsteking zijn, vraag dan om een verwijzing naar een sportarts, des te sneller ben je ervan af!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:03

Hielspoor zit nooit op die plek dus dat kan het niet zijn, die zit altijd onder de voet. Voelt het bobbeltje botachtig aan? Dan kan dit een exostose van Haglund zijn. Dit betekend dat er door de belasting op dat punt wat extra botweefsel is gegroeid. Dit is in principe niet schadelijk, maar kan wel vervelend zijn als er druk op komt. Vaak helpt het om simpelweg een maat grotere schoenen te kopen. Het kan inderdaad ook een achillespeesprobleem zijn, dit zou je dan in het gebruiken van je kuitspier eigenlijk moeten voelen. Als je je niet zeker voelt zou ik zeker even langs de huisarts gaan, dan heb je in ieder geval zekerheid.

Succes!

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:42

mijn moeder heeft ook zo'n soort bobbel op haar hak gehad en dat was wat hierboven genoemd wordt, een exostose van Haglund. Zeer pijnlijk, mijn moeder haar passie is lange einden wandelen en dat kan ze nu echt niet meer, te meer omdat er eerst verkeerde conclusies getrokken waren over wat het was en er nu ondertussen al 5 keer in gesneden is..
Ik zou er toch zeker even mee naar de huisarts gaan maar laat er ook zeker even GOED naar kijken. je moet nog wel de rest van je leven op deze voeten lopen....

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:53

Rond mijn 13e (heeeeel lang geleden dus) had ik deze bobbels ook. Een exostose van Haglund, ben aan beide voeten geopereerd (stukje bot weggekapt) en daarna geen last er meer van gehad. Duurde wel even voor ik pijnvrij was kan ik me herinneren, maar eenmaal genezen geen last meer met lopen en schoenen. Schoenen waren inderdaad lastig.

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:38

Ik meldt me ook.
Ik heb daar ook last van mijn linker hiel heeft dat ook niet zo erg maar je ziet wel dat het niet klopt!

Die stroom schokken die jij zo omschrijft herken ik nog wel van toen ik nog dagelijks mijn lederen laarzen aan had op stal... En trouwens ik heb er nu ook nog wel eens last van maar niet meer zo heel erg!

Ik ben benieuwd wat de huisarts zegt wat je er aan moet doen?!
Suc-6 ik volg je even.