Oh jee, oh nee! Ervaringen met maagzweer of galsteen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Oh jee, oh nee! Ervaringen met maagzweer of galsteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:14

Dan denk je dat je gewoon buikgriep of obstipatie hebt... en ga je na 4 dagen steeds erger wordende pijn toch maar eens de huisarts bellen. Nou, dat valt wel even tegen.. Morgen moet ik voor een maag-echo naar het ziekenhuis. De huisarts denkt aan een maagzweer of galsteen ;(

Pff, blij dat er tenminste naar wordt gekeken ben ik wel. Wat een pijn nu al dagen. Ik durf inmiddels helemaal niks meer te eten behalve een bakje activia of een kop bouillon, want zodra ik "iets" eet verga ik binnen 2 minuten van de pijn in/rond mijn maag. Kan wel door de grond heen, krampen, kippenvel over het hele lijf, flauw op de maag en het gevoel dat ik zo ongeveer op knappen sta zo opgezet is mijn buik. Door alle krampen is het helemaal doorgetrokken naar mijn rug dus ook die voelt bont en blauw.

Graag hoor ik ervaringen van anderen met de twee opties (maagzweer of galste(n)en) die de huisarts aangaf. Dit omdat beide me bijzonder onprettig en naar lijken en ik best wel bang ben dat ik straks nog in een ziekenhuis beland ook |( . Wellicht herkent iemand mijn symptomen in één van de twee?

Talisa

Re: Oh jee, oh nee! Ervaringen met maagzweer of galsteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:50

Galstenen heb je vaak pas een tijdje na het eten last van, maagzweer direct wanneer iets in je maag komt en dus de zweer raakt.... Beterschap!

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:52

Ik heb een maagzweer/maagontsteking gehad. Ik had denk ik niet zo een pijn als jou, maar een enorm zeurend gevoel. Vooral na het eten deed het veel pijn. Mijn maag maakte ook echt heel veel geluiden! Ik had zo het gevoel dat mijn maag heel de tijd samentrok(als je begrijpt wat ik bedoel).
Maar ik heb wel nooit last gehad van pijn in mijn rug....
Heeft de huisarts je iets van medicamenten gegeven?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:21

Pff ze konden me vandaag niet meer inplannen voor de echo dus ik moet tot maandagochtend wachten. Je klachten komen op zich wel overeen veerle, ook de geluiden komen me bekend voor. Ik denk dat ik last van mijn rug heb door de constante kramp nu al sinds zondag, misschien dat ik me ernaar houdt en daarom rugpijn krijg.. OF het moeten wel galstenen zijn, want daar hoort rugpijn als klacht bij. Wat me nu wel echt opvalt is dat het s avonds veel erger wordt dan overdag.

Ik heb Lozac capsules en diclofenac zetpillen van de huisarts mee gekregen. De laatste heb ik tot nu toe niet gebruikt, stel ik echt uit tot het absoluut niet meer uit te houden is. De Lozac moet ik dagelijks innemen nu. Heb vandaag wat groentesoep en vanavond wat yoghurt naar binnen gewerkt, maar iets anders durf ik niet eten, ondanks dat ik echt honger heb inmiddels.

Gaat nog een lang weekend worden vrees ik zo.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:51

Die ken ik niet die pillen. Ik moest Pantomed nemen... Na een dikke week was mijn maagpijn al weg.
Ik heb een gastrocopie moeten doen. Met een soort van camera in mijn maag gaan kijken. Daar zagen ze de ontsteking.
Ik denk dat groentensoep heel goed al is om naar binnen te krijgen!
Desnoods neem je een pijnstiller, dan kun je toch een beetje eten...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:02

Ik word vrijdag geopereerd aan mijn galblaas. Uit echo-onderzoek blijkt dat ik galstenen heb en daar heb ik ook erg veel last van. Ik heb de afgelopen 2 maanden zo'n 7 aanvallen gehad. Ik heb ook Diclofenac zetpillen, maar deze werken helaas niet altijd. In het begin dacht ik ook dat ik heftige maagklachten had, de HA heeft toen Omeprazol en later Pantoprazol voorgeschreven. Maar na nog een aanval en de echo was het toch duidelijk dat het galstenen waren.

Er is bij mij niet echt sprake van een reactie op een bepaald soort eten. De aanvallen zijn redelijk onvoorspelbaar. Het zal een hele opluchting zijn als mijn galblaas er straks uit is.

Sterkte met je klachten, hopelijk zijn ze er snel achter waar het precies vandaan komt en kan er wat aan gedaan worden.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:48

veerle123 schreef:
Desnoods neem je een pijnstiller, dan kun je toch een beetje eten...

Kijk wel uit, want pijnstillers kunnen je maagzweren weer verergeren.

Ik heb ook maagzweren gehad. Kreeg van de huisarts een maagzuurremmer. Aangezien het een dag of twee duurt voordat die werken, mocht ik de eerste dagen Rennies slikken. Een maagzuurbinder, waardoor het maagzuur niet zo in je zweren irriteert en veel pijn al minder wordt... Is gewoon te halen bij je apotheek. Wel je andere pillen vertellen! Ik ken de medicatie die je al hebt namelijk niet.

Succes ermee!

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:37

Heb ook last van galstenen gehad. De aanvallen zijn inderdaad redelijk onvoorspelbaar, wel vaak na vet voedsel. De pijn komt een paar uur na het eten en je weet van ellende niet wat je moet. Lopen, liggen, zitten, niets brengt verlichting. De pijn straalt uit naar de rug. Wat ik van jou lees lijkt het me niet op galstenen, hoewel de dokter dat waarschijnlijk beter weet dan ik :) Overigens is het bij mij vanzelf over gegaan. Heb, als ik een aanval voelde aankomen, een zetpil diclofenac genomen en dan was de pijn draagbaar.