kan ik zonder dat de politie komt weg als ik 17 ben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prisje_dw

kan ik zonder dat de politie komt weg als ik 17 ben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:08

hoi allemaal.
dit is gewoon me eigen account,
maar ik heb geen zin om te wachten op een goedgekeurd SA>
sorry voor de rare titel, hoop dat jullie het verhaal even willen lezen, want ik weet het echt niet meer.

ik zit behoorlijk in de knoop met mijn ouders,
ik ben 17 en mag (bijna) niks.
niet dat ik niks van ze krijg ofzo, want heb een paard waar ik wel zelf aan moet mebetalen enzo.
maar ik mag niet uitgaan en ik mag niet omgaan met de moeder van een vriendin van mij, die ik eigenlijk al heel lang ken en daar een speciale band mee heb..
ben vandaag ziek en heb echt heel erg koorts..
maar toch maar naar me paard gedaan omdat die gewoon naar buiten moet en uitgemest moet worden.
ik bij me paard aangekomen (2min fietsen) helemaal buiten adem,
en ik had overal zón pijn van de koorts heel me benen deden zo'n zeer.
na elke 3 minuten uitmesten moest ik weer even gaan zitten omdat het gewoon zo zwaar was.
uiteindelijk stalletje klaar, en naar huis.
m'n moeder was werken en ik zou de honden uitlaten.
maar doordat ik zo ontzettend beroerd was even op bed gaan liggen en in slaap gevallen..
tot mn moeder thuiskwam en vroeg of de honden al uit geweest waren.
ik het verhaal uitgelegd; en ze werd gelijk helemaal woest!
ze smeet het eten op tafel, en zei ja je kan wel naar je paard maar die honden blabla.
nouja, het is dan ook wel zo dat ik snel over m'n toeren ben omdat ik thuis vroeger veel heb meegemaakt.
maar het gaat enorm slecht op school, en thuis dus ook slecht. waardoor het tussen mij en me paard ook niet gaat en ik niet meer alleen naar buiten kan/durf. en we hebben geen bak en in de wei mag ik niet rijden..

nu ben ik 17 (sorry als ik dit al gezegd had, maar probeer alles zo kort en snel mogelijk te typen.)
en vroeg ik me af, of er iemand weet of ik dan al op mezelf mag.
nouja, niet op mezelf maar of ik dan zonder toestemming van mn ouders ergens anders naartoe mag.
volgens mij als ik wegben kunnen ze de politie bellen maar dan kunnen ze niks doen omdat ik al ouder dan 16 ben .
kan iemand mij helpen?
ik ben heel slecht in mijn verhaal te vertellen, en dit is ook echt maar een heel klein stukje. vandaar dat ik nog nooit met een instantie ofzo heb gepraat. alleen maar met één iemand die ik vertrouw.
ik heb vaak het nummer van de kindertelefoon gehad, maar ik ben gewoon te bang om te praten, ik sla gewoon helemaal dicht..

PINK

Re: kan ik zonder dat de politie komt weg als ik 17 ben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:11

jeugdzorg zelf inschakelen? naar je dokter gaan daar mee praten?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:12

Je hebt ook de chat van de Kindertelefoon. Eerlijk gezegd snap ik dat je reacties wil krijgen zoals: ooh wat erg en vreselijk voor je.
Maar de waarheid is dat bijna iedere puber wel eens zo'n gevoel heeft en weg wil. Dit heet gewoon het losmaken van je ouders. Zij hebben er moeite mee en jij , dat merk je wel.
Ik zou eens met iemand van school in gesprek gaan, hun hebben ook maatschappelijke werkers. Zo kun je dingen uit je verleden vertellen. Weggaan is vluchten en vluchten voor je problemen is echt geen goede start van je leven ;)

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:12

@susannex

ja dit en ik ook zeker wel van plan,
maar ik wil eerst eens tot mezelf komen,
op een plek waar ik mensen vertrouw..
maar dan wil ik wetn of me ouders me daar weg kunnen halen,
omdat ik al 17 ben..

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:14

stillangel:

ik wil geen reacties wie je zei..
ik wil weten wat ik kan doen, ik wil zelf tot rust komen en daarna verder kijken.
maar ik wil weten als ik nu wegga,
dat ik dan daar kan blijven, en dat de politie daar niks aan kan doen omdat ik 17 ben..
dat heb ik wel eens gehoord..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:18

misschien kun je beter praten met een psycholoog of toch echt een keer met je ouders om de tafel zitten.

Voor zover ik weet ben je tot 18e kind en dus onder toezicht van je ouders. wanneer je 18 bent, ben je zelfstandig volgens de wet.

hoe lang duurt het nog voordat je 18 word?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:19

Nee je kan niet weg zonder toestemming.

Je voogd moet tekenen voor een huurovereenkomst namelijk.

Veder ben ik het met stillangel eens, iedere 17-jarige heeft vast wel een keer het gevoel gehad dat ze weg uit huis willen. Maar uiteindelijk los je daar weinig problemen mee op.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:20

@peca
k ben nog maar 2 maandjes 17.
dus dat duurt helaas nog heel lang.
het is niet dat diit het enige is met waarom ik weg wil; dat zou wel heel erg zijn.
eigenlijk is het al bezig vanaf dat ik een klein kind ben,
maar wil niet al die verhalen hier op bokt zetten.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:21

@suusje26

het gaat ook niet voor écht het huis uit.
het gaat gewoon over even een weekje tot rust komen, even bedenken wat ik kan doen.
en dan natuurlijk iemand inschakelen wie er echt verstand van heeft.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:22

Waarom wil je daar weg?
Je moet begrijpen dat je ouders veel voor je doen, en dat het fijn is dat er soms wat wordt terug gedaan, en als je dan hoort dat je kind wel naar het paard kan, als ze ziek is, maar niet de honden, dan kun je wel eens uit je slof schieten. Misschien had je moeder ook net een rotdag, probeer je wat meer te verplaatsen in je ouders, dat zijn ook maar mensen, die wel veel van je houden, wat soms moeilijk te zien is als puber, dat herken ik bij mezelf ook. Maar het is leven en laten leven :)
Ik zou als ik jou was er eerst gewoon met je ouders over de ruzies praten, jou verhaal vertellen, en hun ook hun verhaal laten vertellen en er samen uit proberen te komen. Vluchten is niet de beste weg :)
Ik wens je er veel succes mee!

Edit: En als je even tot rust wilt komen, ga even lekker naar je kamer, muziek oid aan, en lekker nergens aan denken, een kamer kan ook een toevluchtsoord zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:23

kun je dan niet regelen dat je misschien met een jongeren vakantie mee kan?
ben je even een weekje weg en rust van alles
kijk even op www.simbo.nl
of doe een taalreisje voor jongeren

en verder, zoek ook goede begeleiding!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:25

Kan je niet bij je oma of opa, misschien een ander familielid waar je even terecht kan.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:26

@cryssie

ik heb iemand die ik heel goed vertrouw, en waar ik altijd bij terecht kan.
niet een familie maar voor mij wel familie.
ik kan daar ook naartoe, maar ik ben bang dat m'n ouders de politie bellen en dat het heel veel geweld wordt, dat wil ik juist niet ,
ik wil rust en zoeken naar oplossingen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:27

Je bent pas volwassen als je 18 bent en vanaf je 21ste hebben je ouders echt niets meer over je te vertellen (wettelijk gezien).

Het lijkt mij verstandiger om eens te praten met iemand op school, of je huisarts.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:29

Misschien eens aan je ouders vragen of je een week ergens mag logeren? Zullen ze toch geen probleem mee hebben.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:29

okee.
bedankt allemaal,
ik heb het inderdaad ook net op internet gevonden.

van mij mag het topic gesloten worden, zodat niemand weet wie ik ben :$

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:29

@DeSa
ja daar hebben ze wel degelijk problemen mee.
het is voor mij al heel wat als ik bij iemnad een nachtje mag slapen.
en dan moeten ze diegene ook echt goed kennen enzoo..
IK BEN 17 !!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:30

Even een bezoekje aan de huisarts misschien? Die kan je vaak helpen in zo'n situaties.
Ik kan de situatie aan de hand van zo'n verhaal natuurlijk niet inschatten, maar zover ik het lees lijkt het me gewoon pubergedrag. Ik heb dit ook heel lang gehad (goh lijk net of ik al hartstikke volwassen ben, nee ik ben ook pas 18) Maar geloof me, als het pubergedrag is waardoor het niet klikt met je ouders, gaat dat echt over. Ga anders een keer een goed gesprek aan met je ouders.
Schrijf eventueel al je gevoelens op in een brief en laat dit ze lezen.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:31

@char_elle

nee dit is geen pubergedrag.
niet alleen omdat ik dit zelf zeg, maar omdat mensen om me heen dit ook zeggn.
ik ben een heel stil meisje, en als iemand wat vraagt doe ik dat gelijk,
ik help ook zoveel mogelijk;
maar thuis loop ik altijd op m'n tenen..
het is nooit goed genoeg..

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:33

Denk erover na dat als je nu uit huis gaat je ook gedag kan zeggen tegen je paard..

Ik zou eerder naar een psycholoog gaan als meteen 'weg'. Iedereen heeft in de puberteit wel fases gehad waarin ze (willen) weglopen /uit huis gaan

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:37

Ik ben in mijn puberteit ook wel eens van huis weggelopen en het gevoel gehad dat ik totaal niet op m'n plek zat en vreselijke ouders had.
Maar als jij denkt dat het probleem ergens anders zit zou ik eens naar de huisarts gaan. Of alles op een brief schrijven en goed met je ouders gaan praten.

Weglopen is nergens goed voor, dat lost niks op. Ik denk dat daar uiteindelijk de problemen alleen maar groter van worden.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:13

ik heb idd ook gehoord dat als je 16 of 17 ben en je kiest er zelf voor om bij andere mensen te zijn.
Mijn schoonzusje is een x weggelopen naar een oude vent(pedofiel) en de politie zei tegn iedereen als ze er vrijwillig zit mag ze blijven.

dus weet ook niet

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:20

@esmolove: Daar geloof ik niks van...

Ik ben ook 17, uit huis, werk namelijk als soor aupair. Toen ik zo oud was (dus ook pas 17) woonde ik op de campus. Dus het is mogelijk. Maar denk eens rustig naar. Je bent bijna 18. Wsl ga je je volgend jaar studeren? Nog even volhouden dus en dan kun je op kamers!!!
Vaak verandert de houding van je ouders dan ook, uit bezorgdheid en omdat je minder op elkaars nek zit worden ze liever.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:09

Tsjah.. Lastig. Ik heb met dat gevoel gezeten vanaf dat ik 14 was tot ik 18 was. Een paar maand nadat ik 18 ben geworden heb ik dan eindelijk een fijn betaalbaar kamertje gevonden en ik woon hier nu alweer een maand! :D Ik heb vanalles geprobeert, maar het punt is; Als 17jarige is het gewoon niet te betalen om op jezelf te wonen als je ouders je niet financieëel steunen (ik moet nu ook 2 maanden zonder stufie overbruggen). Waarschijnlijk als je BBL opleiding doet wel, maar dan zul je dus 4 dagen in de week moeten werken en 1 dag naar school. Dus het is maar of je dat wilt. Ik weet niet wat voor opleiding/school je nu doet?