Mirtazapine PCH (anti-depressie medicatie) en werken in Zorg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Mirtazapine PCH (anti-depressie medicatie) en werken in Zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:43

Hallo Bokkers,

vanochtend naar HA geweest waarna ik Mirtazapine PCH voorgeschreven heb gekregen.
Morgen begin in hiermee, en over twee weken moet ik terug komen.
Ik mag eigenlijk niet auto rijden deze twee weken, wel gereden worden zeg maar.
Omdat er vele bijwerking bij op kunnen treden. Ik zal suf en moe zijn en last van
duizeligheid kunnen hebben. Dit heb ik sowieso, omdat ik zwaar B12 te kort heb
(hiervoor moet ik 2x in de week injectie krijgen).
Ook moet ik oppassen met het bedienen van apparaten.

Nu werk in als Verzorgende en krijg dus te maken met liften om mensen in en uit
bed te halen, naar wc te brengen en dergelijke.
Ook vraag ik me af in hoeverre in goed kan functioneren in mijn werk.
Ook zal ik niet met de auto kunnen, het is een half uur rijden.

Vanavond heb ik avond-dienst dus dat is de rede dat ik morgen begin.
Ik ga het natuurlijk aankaarten op het werk, en vraag me af of ik gewoon goed
kan functioneren, hoe ik op het werk kan komen of dat ik 1 of 2 weken vrij moet nemen/
ziekte wet (weet niet hoe het zit). Ik werk overigens 24 uur.
Als ik gewoon goed kan functioneren is hier natuurlijk geen sprake van , daarom open
ik dit topic in de hoop op ervaringen.

Alvast bedankt!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:39

Heeft de HA nog iets gezegd over uberhoupt wel of niet werken?? Ik zou in ieder geval goed uitkijken. vooral in de zorg en als je moet werken met medicijnen en tilliften.

ik heb een tijd terug oxazepam voor geschreven gekregen. mij werd afgeraden om auto te rijden. zou wel mogen werken en de bijwerkingen zouden na een week/2 weken afgenomen zijn.
ik dacht dat ik het allemaal wel prima ging doen en zelf wel in de gaten zou hebben wanneer het 'verkeerd" zou gaan met me. nou, niet dus.
ben een keer 's avonds naar huis gereden en het enige wat ik dacht was, wat is het hier donker. moest ook een half uur naar huis rijden. onderweg nog een paar auto's tegen gekomen die naar me aan het seinen waarom. het enige wat ik dacht was, goh, wat gek. tot dat ik er thuis achterkwam dat ik de hele weg zonder verlichting had gereden :o terwijl ik die echt altijd aan doe. standaard. verder wordt je reaktievermogen minder. niet zo best met autorijden en werken in de zorg. met het geven van medicijnen moest ik mezelf echt dwingen om het meerdere keren na te kijken om zeker te zijn dat het klopte. ik ben toen gestopt met de medicijnen omdat ik er echt heftig op reageerde (laagste dosering en deze verschijnselen na HALVE pilletjes.) maar anders was ik inderdaad een tijdje gestopt met werken. en als je een ongeluk maakt met de auto en ze komen er achter dat je medicijnen slikte waarbij je niet mocht rijden, dan ben je helemaal de pineut.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:44

Heb je dit niet met je HA besproken?

Ik heb ook een tijd Mirtazapine geslikt en ik werd er heel erg moe en suf van.. Ik zat toen nog op school maar tot werken zou ik echt niet in staat geweest zijn. Ik lag hele dagen in bed..

Maar de symptomen verschillen natuurlijk wel per persoon. Als ik jou was zal ik eerst even een paar dagen aankijken hoe het met werken gaat en daarna in overleg met je werkgever een beslissing nemen. :)

KletsKoekje

Re: Mirtazapine PCH (anti-depressie medicatie) en werken in Zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 13:15

Nee niet besproken over werk, wel dat ik de eerste twee weken gewoon vrij weinig zou kunnen doen.
Heb de huisarts gebeld en hij belt tydens telefonisch spreekuur terug tussen half twee en twee. Ben benieuwd maar wil het niet op mn geweten hebben om fouten te maken bij mensen! Vandaar dat ik informeer. Ben benieuwd wat hij zeg.
Moe ben ik sowieso al ivm b12 tekort dus benieuwd hoe ik erop zal reageren.
Laat nog weten wat HA zei.
Thanks voor jullie ervaringen!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:31

Ik heb ook medicijnen gehad waar dit in de bijsluiter stond. Gewoon auto gereden, en huisarts heeft er ook nooit een opmerking over gemaakt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:37

Ik heb ook Mirtazapine gehad, maar dan als slaapmiddel. De eerste twee weken zijn het ergste, daarna worden de bijwerkingen minder maar ik bleef ze wel houden. Onder andere bewegingsdrang en moe en suf zijn. Ik zou er ook zeker rekening mee houden dat je de eerste twee weken veel minder kan omdat je je gewoon niet goed kan concentreren....

Kun je geen twee weken vrij nemen? Ik weet dat dat niet makkelijk is in de zorg,maar een fout opje geweten hebben is misschien nog wel erger.

Eventueel kun je ook nog om een ander middel vragen met minder bijwerkingen, zoals Valdoxan. Is een vrij nieuw middel, maar heeft veel minder bijwerkingen zoals suf en moe zijn. Je moet alleen twee keer bloed prikken voor je leverwaarden omdat het zo'n nieuw middel is.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:44

ik gebruik ook deze medicijnen, ik zou toch kijken of ik 2 weken vrij kan krijgen als ik jou was.. De eerste 2 weken waren bij mij echt suf en moe, ook kon ik me niet concentreren op het brommer rijden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:31

Ik heb diazepam geslikt, daar waren dit ook bijwerkingen van. Die periode heb ik geen auto gereden, daar was ik gewoon niet toe in staat, en heb zelfs daarna nog een tijdje last gehad van moeilijker concentreren. Ook de vermoeidheidsklachten komen me bekend voor. Ik was echt mezelf niet, prikkelbaar etc. Dus ik zou inderdaad even overleggen met de arts, maar misschien is een aantal weken vrij geen slechte optie. Dan kun je en wennen aan het medicijn en hoef je je niet druk te maken over eventuele fouten oid

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:58

ik heb ook diazepam moeten slikken na een vermoedelijke ontsteking in mijn nek.
Ik zit voor mijn werk de hele dag op de weg en heb me dan ook ziek gemeld tot ik de medicatie niet meer gebruikte

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:03

Diazepam en mirtazepine zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Ik slik ook mirtazepine, en heb na 1,5 jaar nog steeds last van bijwerkingen. Onrustige benen/armen (wat bromfiets beschreef) Pijnprikkels in mijn zenuwen in mijn benen. Bepaalde plekken wat erg gaat jeuken op mijn benen. En zo'n dik opgezette (vocht vast houden) in mijn handen. (ben in mei getrouwd,en kan gewoon mijn ring niet aan)

Ben daarom nu aan het afbouwen. Ik gebruikte het ook meer als slaapmiddel als ad. (met een halve paratecamol)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:06

Diazepam en mirtazapine zijn idd niet te vergelijken :n

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:15

Nee idd.
Toch wordt Mitrazepine ook gebruikt als slaapmiddel... dus het zegt wel genoeg hoe suf je ervan wordt. Vooral de eerste twee dagen was ik werkelijk een zombie... liep meer wat te slaapwandelen dan dat ik wakker was. Heel erg, zou dus sowieso de eerste dag vrij pakken om te zien hoe je er op reageert...

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:20

ik heb sertraline, maar daarbij totaal geen bijwerkingen gehad (heerlijk eurforisch gevoel in het begin juist := ) daarvoor fenlafaxine gehad en een week lang beroerd op de bank gelegen (voor heel duizelig).
Elk soort AD reageer je als persoon dus weer anders op en ook elke persoon reageert anders. Wel goed dat je het met je werk bespreekt en kijk het vooral goed aan, voel je je anders? gelijk aangeven dan

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:21

Moeilijk, bij de taken van verzorgende moet je inderdaad wel oplettend en actief kunnen zijn.. ik zou het inderdaad bespreken en anders overgaan op een stukje administratief deel? Ik werk ook in de zorg, en bij ons wordt er gekeken naar passend werk bv. persoonlijke begeleiding bieden bij iemand. (1 tot 2 uur per dag) Of aan dossier werken.. maar dat is ook totaal afhankelijk in welke sector je werkt en hoe zij hiermee omgaan. Ik volg dit even.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:33

Heel erg bedankt voor jullie reactie! heb veel aan jullie ervaringen en ben benieuwd hoe ik persoonlijk erop reageer.
Ben net terug van mijn avond dienst maar helaas was mijn leidinggevende niet aanwezig. Ga dit morgen telefonisch of via mail aankaarten en ben erg benieuwd naar hun reactie.
Ze doen er alles aan om je te laten werken dus ben bang dat vrij nemen niet kan maar we zullen zien. verkortr diensten op de huiskamer zou nog een optie kunnen zijn.
Morgen mijn eerste dag van innemen ben benieuwd hoe het loopt.
Ik houd jullie op de hoogte hoe ze morgen reageren en wat ze event. voorstellen op het werk.
Ook hoe het op school gaat, doe verkorte opleiding een dag in de week van negen tot half zes,lange dag dus als ik zo lees dat jullie je niet goed konden concentreren..

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:35

Huisarts wilde overigens hier mee beginnen omdat ik meerdere medicatie heb, en juist weinig mag in combinatie met imigran (migraine) die ik moeilijk te combineren met anti depressie middelen. Vandaar dat hij dit even twee weken wil proberen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:44

Ik zou echt oppassen als ik jou was.
Je werkt wel met mensen! Dan kan een fout door onoplettendheid/verminderd concentratie vermogen door je medicatie erg zuur zijn!
Als ik jouw leidinggevende was, zou ik je de 1e 2 weken niet in de zorg laten werken, om geen risico te nemen. De diensten in de huiskamer lijken me beter geschikt dan.
Je kan evt met OV gaan, dan hoef je niet met de auto.
Het is wel belangrijk denk ik dat je je gezicht blijft laten zien en toont dat je wel de wil hebt.

Je kan beter een fout maken in het geven van appelsap ipv multivitamine (ik noem maar wat) dan in het geven van medicatie of het verplaatsen van iemand met de tillift.

Succes in ieder geval, anti depressiva (zeker op jouw leeftijd) is niet niks!