Problemen met doorslapen, hoe ga jij er mee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BlackWych

Problemen met doorslapen, hoe ga jij er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 08:33

Helleu,

Eigenlijk al jaren heb ik problemen met doorslapen. Inslapen is geen probleem, zodra ik m'n kussen zie :z ben ik al naar dromenland vertrokken. Maar dan, om een uur of 3, 4, als ik geluk heb pas 5 uur word ik wakker en kan de slaap niet meer vatten :O en springen de gedachten door mijn hoofd 8)7 Ik probeer dan bijvoorbeeld in mijn hoofd een liedje te zingen of zet een DVDtje aan. Helaas werkt dat ook niet altijd en nu ben ik benieuwd hoe anderen daar mee om gaan en wat voor oplossingen jullie daarvoor hebben.

:O :Z

Nell_

Re: Problemen met doorslapen, hoe ga jij er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:43

Dat is vervelend!
Kan je niet even een beker warme melk drinken als je wakker wordt? Schijnt goed te helpen :j

Zelf werd ik nooit wakker. Nu wel vanwege mijn zwangerschap. Dan moet ik meer plassen. Maar zodra ik weer lig ben ik ook gelijk weer vertrokken :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:46

Wat bij mij wel eens helpt is het licht aan doen
Niet het grote licht maar een nachtlampje (ik heb een nachtlampje van me opa gekregen toen ik nog klein was heeft hij zelf gemaakt met daarin een peertje)
Dan ben ik sneller vertrokken dan met licht uit

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:46

Heb er helaas ook elke nacht last van. Meestal ga ik even naar t toillet, even plassen en een slokje water drinken. Daarna weer terug in bed en proberen te ontspannen. Beginnen met je voorhoofd, daarna wangen, neus, kin etc en als dat lukt verder met armen, benen enzovoorts. In slaap vallen kun je alleen als je spieren onstpannen zijn. Op t moment dat je begin met woelen en nadenken, ontspan je niet genoeg. Ik denk dat de kunst is om niet erover na te denken dat je niet moet nadenken omdat je anders niet kunt slapen :)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:52

Ik luister graag naar een CD van Ad Visser en hij heet brainsessions. Er staan ook ademhalingsoefeningen op en bij mij werkt het prima. Je kunt hem vast ergens downloaden of anders aanschaffen. Als je googeld op Ad Visser Brainsessions vind je ergens een link met geluidsfragmenten. Ik vind het heerlijk rustgevend,ontspannend en maakt je hoofd leeg en nog leuker,daardoor val je weer makkelijker in slaap. ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:54

Op je adem concentreren in plaats van de gedachtes. Leg je hand op je buik en voel hoe je ademt, heel regelmatig en concentreer je daar op.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:55

Hoe laat ga je naar bed?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:12

Ik zet discovery of national geographic aan (interessant genoeg om me niet aan te irriteren, saai genoeg om bij in slaap te vallen) en dan ga ik luisteren :') pauw & witteman of knevel & van den brink doet ook wonderen :')

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:20

Ik heb het ook elke nacht. Standaard word ik wakker tussen 2 en 4..
Met een beetje pech lukt slapen niet meer dan :O .
Wat ik meestal doe is een boek lezen en dan val ik vanzelf weer in slaap..

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:46

Bedankt voor de tips zover +:)+ , er zitten er zeker bij die ik zal proberen. Ik kan namelijk niet zomaar alles proberen, want ik wil mijn vriend niet wakker maken.

@ Talishe, ik ga gemiddeld tussen 22:00 en 24:00 naar bed, maar dat heeft geen invloed op het patroon...

O ja, melk lust ik niet :r :o

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:33

Ik ken het probleem.

Ik kan ook niet zomaar in slaap komen en wordt gemiddeld 3x op een nacht wakker, vaak als me droom afgelopen is of ik lig weer eens te praten in me slaap.
Vaak roep ik dan me katjes en ga ik lekker met ze kroelen, of ik zet de tv zachtjes aan dat ik moeite moet doen om het te kunnen verstaan (dit doe ik ook als ik me ogen dicht doe anders kom ik niet in slaap).

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:04

ja heb ik helaas ook last van, tussen door veel constant wakker. wat ik er aan doe? valt niet veel aan te doen bij mij, ik probeer me hoofd leeg te maken of muziekje op te zetten.
als dan echt niet lukt wakker liggen tot ik weer in slaap val.
succes!

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:14

Ik weet hoe jij je voelt!!

Maar gelukkig kan je wel goed inslapen,dat kan ik dus niet!!
Ik ben ook al naar een slaapcentrum geweest,
daar kwam uit dat ik geen erkend slaapprobleem heb, maar eigenlijk toch wel een slaapprobleem >;)
als ik wou kon ik daar een cursus voor doen.. niet gedaan trouwens!!

Als ik in bed ga liggen en ook al ben ik zo moe, inslapen lukt niet
als dat eindelijk is gelukt (meestal 1uurtje, als ik geluk heb) slaap ik ook tot een uur of 4, 5
en dan begint het slapen, wakker worden, slapen, wakker worden.... 8)7
Geweldig...

wat bij mij helpt, heel zachtjes me mp3 aanzetten en aan iets leuks denken,
maar dan wel je ogen heel zwaar maken, helemaal zwart maken zeg maar
weet niet of iemand dat snapt :o

veel succes!! :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:45

Ik heb een keer een manier gelezen wat kan werken, ik gebruik het zelf ook wel eens als ik niet in slaap kan komen. Het ging ongeveer zo;

Ga op je rug liggen, armen naar beneden langs je lijf en je voeten lichtjes opzij. Ontspan volledig.
Doe net alsof er een gouden bol in je lichaam zit, die bol geeft een prachtig glanzend warm vol licht en zweeft door je lijf heen.
Overal waar die bol komt, valt je lichaam in slaap. Begin bij je benen, plaats in gedachten de bol in je voet en beweeg de bol langzaam omhoog, je voet, je enkel, je scheenbeen, je knie enz. En overal waar de bol langkomt, valt je lijf in slaap. Dan je andere been, en werk verder naar boven toe, je buik enz enz...
Op deze manier ontspan je je geheel en kan je hopelijk de slaap weer vinden.
Bij mij werkt het bijna altijd! Succes!

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:47

Ik denk dat zodra jij je bed uitgaat/je licht aandoet/iets 'actiefs' doet het moeilijk is om weer terug in slaap te vallen. Denk dat het dan ook makkelijk is om je gewoon om te draaien, proberen te ontspannen en dan de slaap maar te laten komen. :j

Heb zelf altijd dat ik pas na minimaal 2 uur in slaap val als ik vlak voor het slapen gaan nog op m'n laptop zit of heb gesport, dus ik denk dat dat hier misschien ook wel bij kan spelen? Zoals _MG al zei, je valt pas in slaap als je ontspannen bent dus als jij midden in de nacht weer de TV aanzet ben je weer 'echt' wakker zegmaar.

Zo klinkt het mij best logisch in de oren, maar het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.. :o

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:54

Ik volg dit even

ik heb 0.5u - 1u nodig om in slapa te vallen, dat valt nog redelijk mee vind ik
mr ik kan 's nachts ook niet doorslapen, ik word een paar keer wakker en dan kan het soms lang duren voor ik weer in slaap val.
En dan komen die gedachetn die je niet meer los laten :P
ik probeer altijd om op iets iets anders te focussen (ademhaling ofzo) maar dat lukt niet altijd even goed
ik sta ook vaak op en ga dan glaasje water drinken

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:44

het probleem van inslapen of erg piekeren in bed kan je vaak goed verhelpen door een half uur voor je naar bed gaat TV uit te doen en voor jezelf even in rust de dag af te sluiten .. ook geen computer of muziek gewoon even een periode in rust de dag voor jezelf doornemen even wat puntjes voor de volgende dag op schrijven,

Als je wakker wordt kan je er best heel even ui maar het helpt als je het licht uit laat, en ik heb pen en papier naast mijn bed en een klein lampje .. ik ga vaak even alle mogelijke piekerdingen af en shrijf acties voor de volgende dag op. Verder ook de ontspannings oefeningen (autogene training even googlen) jezelf helemaal slap maken en je vooral niet te erg gaan concentreren op ademen of ontspannen.
Als het niet lukt geeft dat niks en ben je vriendelijk voor jezelf en waag je nog een poging.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:12

Ik heb het juist andersom.

Als ik eenmaal slaap, wordt ik niet meer wakker. :+
Ik slaap door mijn wekker heen. En als ik me bed uit ben, ben ik zo moe. Dat ik er weer lekker inkruip.

Bij mij heeft het dan wel een reden. ( De ziekte van lyme) maar inderdaad erg vervelend :)

Wordt je wakker 's morgens van het licht? Anders donkere gordijnen ophangen.