Viel jij af of kwam je erg aan tijdens je zwangerschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Viel jij af of kwam je erg aan tijdens je zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:57

Ik had het er van de week met iemand over dat mijn schrikbeeld is dat ik in de toekomst mocht ik ooit zwanger worden 30 kilo aan ga komen. (en 20 lijkt me al veelste veel mar goed) En ik ben nu al 10 kilo te zwaar en jojo enorm, het lukt me nooit het gewicht eraf te houden en de laatste jaren ook niet echt om het eraf te krijgen. 100/110 zou echt HUGE zijn voor mijn lengte van 1.63....

Je hoort wel eens dat mensen afvallen (niet doelbewust) maar ik heb het idee dat dat vrouwen zijn die of ziek zijn of al een behoorlijk overgewicht hadden meer in de richting van 20+ overgewicht. Of zijn er mensen zoals ik die wel wat te zwaar waren en toch afvielen/weinig aankwamen en daarna op een normaal gezond gewicht bleven steken?

Ik zelf ben ongeveer 10 kilo te zwaar en zit op een bmi rond de 28.

Dus hoe ging dat bij jullie? En hoelang duurde het voor je weer op je gewenste gewicht zat?
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 15-03-11 13:00, in het totaal 3 keer bewerkt

verootjoo

Re: Viel jij af of kwam je erg aan tijdens je zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:59

Afvallen tijdens je zwangerschap lijkt me echt niet gezond... Vruchtwater weegt best wat, en het kindje ook, dus als je afvalt doe je iets niet goed.
Maar goed, ik ben nooit zwanger geweest dus weet niet hoeveel ik dan aankom :P

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:01

Ik was tijdens mijn zwangerschap te zwaar.. Ben rodn de 10 kilo aangekomen gedurende de zwangerschap en na de geboorte was ik vrijwel gelijk weer op het zelfde gewicht als ervoor..
Nu weeg ik al ruim 17 kilo lichter, omdat ik aan het dieëten ben :)

Afvallen tijdens de zwangerschap lijkt mij niet gewenst, maar er zijn wel mensen die niet veel aankomen..
Mijn overbuurvrouw die is 2 keer zwanger geweest en bij beide keren was er niks te zien, zelfs geen klein buikje :P

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:04

Ik ben de eerste 4 maand van mijn zwangerschap 9 kilo afgevallen (niet leuk was enorm ziek, ziekenhuis gelegen etc. Was liever aangekomen). Nu ben ik bijna 38 weken en 8,5 kilo in totaal aangekomen. Mag dus echt niet klagen :D Heb trouwens wel een enorme toeter :P
Laatst bijgewerkt door blokje op 15-03-11 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:04

Ik was iets te zwaar voordat ik zwanger raakte. Heb heerlijk 9 maanden boven de pot gehangen. Eerst 6 kg afgevallen en daarna 20 kg bijgekomen. Van die 20 kg ben ik er 21-22 kwijt. Onze zoon is nu een half jaar.
Ik geef volledig borstvoeding, eet niet maar vreet. Hoe je er uit komt is echt verschillend per persoon.

Ben je bang voor idiote gewichtstoename en voel je je in je zwangerschap verder goed. Dan kan het raadzaam zijn om al aan het begin van je zwangerschap met een diëtist om de tafel te gaan. Die kan je helpen je gewicht te beheersen. Vaak met eenvoudige aanpassingen.
Ik heb er zelf inmiddels als diëtist meerdere zwangeren begeleid met overgewicht tot zeer fors overgewicht. Maximale gewichtstoename was 17 kg. De rest kwam niet meer dan 10-15 kg aan waar ze voorheen 25-30 kg aan kwamen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:05

afvallen tijdens je zwangerschap is idd niet gezond en wordt sterk afgeraden.
Met afvallen komen er afvalstoffen in je bloed en die gaan dan langs de baby en dat is niet wenselijk.
Met borstvoeding verbruik je wel weer extra cal., dus dat kan een aanrader zijn :D

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:06

Ik zou me daar eerlijk gezegd niet te druk om maken. Als je gezond blijft eten en bewegen blijft het best wel binnen de perken. Het gewicht van de baby, vruchtwater en placenta krijg je er sowieso bij. Verder houd je meestal ook nog wat vocht vast. Maar dat is er direct na de bevalling allemaal weer af.

Als je dus je (vr)eetbuien onder controle kunt houden, kom je tijdens de zwangerschap wel wat aan, maar dat is er na de bevalling ook grotendeels meteen weer af. En mijn ervaring is dat als je borstvoeding geeft, eea aan vetjes ook wat sneller verdwijnt.

Hoeveel ik ben aangekomen tijdens mijn zwangerschap weet ik niet, want ik heb geen weegschaal. Ik paste na een maand of twee wel weer in mijn oude kleren en ik ben nu denk ik zo'n 2-4 kg zwaarder dan dat ik voor mijn zwangerschap was.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:06

1 kennis van mij is 1 kilo aangekomen tijdens haar zwangerschap van een tweeling.
Nou was zij voor die tijd al aardig aan de flinke kant en is er dus eerst een hoop reserve opgemaakt.
Zelfde geldt voor een collega die is in het begin van de zwangerschap 20 kilo afgevallen en nu na de bevalling zonder dieet nog 10 kilo maar ook zij was voor de zwangerschap al behoorlijk stevig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:10

@superwoman: Ik heb het niet erover dat mensen bewust op dieet gaan he!

@zonnebloem: ja dat is dus mijn ervaring ook, een ex collega was te zwaar en dan heb ik het niet over maatje 42/44....en die was ook afgevallen aan het einde van de rit en mijn tante (maat 46/48) was ook niet aangekomen aan het einde van haar zwangerschap.

@Figaro: echt niet bij iedereen blijft het zomaar in de perken met normaal eten of vliegt het er 123 af.

@sjakie: maar de meeste mensen weten toch wel hoe ze zouden moeten eten, maar doen is dan weer een tweede? Ik heb niet het idee dat een dietiste mij nog iets kan leren zeg maar, ik weet alles zo ongeveer wel.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:13

Hier van de eerste en tweede 30 kilo per zwangerschap aan gekomen, de de 3de 32 kilo aan gekomen.
Was net een opgestopte worst :+

Nooit wat voor hoeven doen om het eraf te krijgen.
Heb van 3 kids 10 kilo overgehouden, was altijd te licht....nu beter op gewicht .
ben 1,60 en nu 55 kilo , voor de kids was dat altijd rond de 45 kilo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:13

Ik kwam 10 kilo aan. Na de zwangerschap is het er weer afgegaan, zelfs lichter dan daarvoor.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:14

Ik ben 1.57 klein, woog vóór de zwangerschap 54 kilo, de dag vóór mijn bevalling 52. Bij de tweede zwangerschap heb ik hetzelfde gedaan. Ik werd na drie dagen -op bezoek bij kind wat nog een paar daagjes ziekenhuis nodig had- bijna weggestuurd door de verpleging omdat ik niet uitzag als een kraamvrouw. Moest mijn best doen om de verpleging te overtuigen van mijn gelijk.....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:16

Had je ook geen buik?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:17

Ik ben de eerste weken wel wat afgevallen. Ik was ook op dieet. Nadat ik wist dat ik zwanger was ben ik gestopt met dieeten. Ik ben nu bijna 36 weken zwanger en nog maar 5 kilo aangekomen.
ik heb nu ook een bescheiden buikje

Ik heb wel last van overgewicht.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:19

Ik ben 35 kilo aangekomen. Nu niet zomaar, ik heb meer dan de helft van mijn zwangerschap veel bedrust gehad en de laatste 10 weken volledig (ben toen dan ook de iets van 18 kg in 10 weken aangekomen)
Er zitten er nu nog 13 meer aan dan voor de zwangerschap.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:20

Ik ben bij de eerste in de eerste 4 maanden veel afgevallen omdat ik bijna niets meer lustte door de misselijkheid, daarna ben ik in rap tempo bijgekomen, en aan het einde was dat een dikke 20 kilo erbij. In tegenstelling tot wat iedereen zei over borstvoeding ging er bij mij echt niks af, ik ben met 11 maanden gestopt met borstvoeding en toen pas ging ik ineens afvallen. Met 18 maanden was ik 10 kilo kwijt, dat was me echter niet genoeg en toen ben ik met een crashdieet alsnog 15 kilo afgevallen.

Bij nummer twee liep het anders, daar ben ik niet misselijk geweest en ik ben de eerste maanden zo'n 5 kilo bijgekomen (snaaigedrag). Toen bleek dat ik zwangerschapsdiabetes had en moest ik op een streng dieet. Daarmee bleef ik op het zelfde gewicht en ben ik later zelfs af gaan vallen. Ik ben opgenomen in het ziekenhuis ivm gebroken vruchtwater en toen moest ik van het ziekenhuis iets meer gaan eten zodat ik iig niet meer afviel. Op 35,5 week is mijn dochtertje geboren en toen was ik alweer iets bijgekomen, tot mijn startgewicht aan het begin van de zwangerschap. Na de bevalling ben ik enorm bijgekomen omdat ik het dieet radicaal overboord zette :o Nu ben ik sinds twee maanden weer aan het proberen wat af te vallen. De baby krijgt borstvoeding en afvallen lukt wederom niet erg goed, het gaat maar heel traag. Over enkele maanden is ze een jaar en ik verwacht dat dan het grote afvallen weer in gaat zetten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:26

Ik ben bij beide kinderen in het begin extreem afgevallen. Ik ben overgevoelig voor zwangerschaps hormonen, dit houd voor mij in dat ik niets aan eten en drinken kan binnen houden. Dus ik lag ook met regelmaat uitgedroogt in het ziekenhuis aan een infuus.
Ik heb ook pakjes met vloeibaar voedsel gehad (erg vies) en uiteindelijk een maagsonde. Ik moest verplicht eten, zuster bleef ook bij me tot ik het op had. Ik had last van een ontstoken slokdram, maagzweren en een bloeddruk van 80/40.
Daarna ben ik ook bij beide kinderen extreem aangekomen. Ik moest eten en kon me niet bewegen (zware bekkeninstabiliteit).

De baby's nemen wel wat ze nodig hebben.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:29

Ik ben nu 38 weken zwanger en flink aangekomen, zo'n 15 kg. heb ook een flinke buik (krijg dagelijks de vraag of ik wel zeker weet of het er maar 1 is :D)
Voor de zwangerschap woog ik 53 kg bij een lengte van 1.60m. Ik heb nooit moeite gehad met mijn gewicht, nooit hoeven te lijnen.
Ik ben er niet bang voor dat het blijft zitten, na de bevalling kan ik mijn actieve leven weer oppakken, moet nu al 10 weken heel rustig aan doen ivm bekkeninstabiliteit....
Ben blij wanneer ik straks weer mijn lijf terug heb, dat ik me weer kan bewegen hoe ik wil!
Maar ik zou het toch zeker niet hebben willen missen de zwangerschap en dadelijk ons kindje! *\o/*

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:30

Zonnetje81 schreef:
@sjakie: maar de meeste mensen weten toch wel hoe ze zouden moeten eten, maar doen is dan weer een tweede? Ik heb niet het idee dat een dietiste mij nog iets kan leren zeg maar, ik weet alles zo ongeveer wel.

Tussen weten en doen zit een groot verschil. Daarnaast kunnen hormonsters gekke dingen met mensen doen.
Daarnaast is gewichtsbeheersing veel meer dan kennis vergaren. Alles staat of valt met de bereidheid tot gedragsverandering. Of een diëtist jou nog wat kan leren is lastig te zeggen. Mijn ervaring leert dat juist de mensen die al veel weten nog heel veel te leren valt :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:31

Ik ben de eerste 3 maanden door misselijkheid, overgeven en geen eetlust een kilo of 5 afgevallen. Inmiddels is daar weer een kilo of 3 bijgekomen, dus in totaal staat de teller nu op -2 kg.

Ik heb wel overgewicht, dus vind het helemaal niet erg! Mijn buik groeit wel hoor, maar blijkbaar verlies ik het ergens anders.

Anoniem

Ik ben nu 21 weken zwanger, en vanaf het begin al ruim 10 kilo aangekomen. Ik zat altijd op een erg laag gewicht richting ondergewicht, maar ik hoop dat het bij deze 10 kilo blijft! Al is niet te zien waar ze gebleven zijn.. 20 kilo schijnt nog normaal te zijn gedurende de zwangerschap, en ik kan me 30 kilo ook wel voorstellen als je voor 2 gaat eten (wat niet nodig is).

FerroSandy

Ik woog voor de zwangerschap 50 kilo en na 3 maanden ging het hard bij mij.
Ik woog aan het eind van de zwangerschap 75 kilo.
Maar me dochter is nu bijna een half jaar en weeg nu 55 kilo en past me broeken weer.
Ik wou ze eerst weggooien maar blij dat ik ze bewaard hebt.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:33

nou dan pas ik precies in je rampenscenario....
1.63, voor de zwangerschap was ik niet te zwaar...aan het eind was ik 30 kilo zwaarder...
nu 2,5 jaar later zit er nog steeds ruim 10 kilo aan die er maar niet af wil....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:37

sjakie schreef:
Zonnetje81 schreef:

Tussen weten en doen zit een groot verschil. Daarnaast kunnen hormonsters gekke dingen met mensen doen.
Daarnaast is gewichtsbeheersing veel meer dan kennis vergaren. Alles staat of valt met de bereidheid tot gedragsverandering. Of een diëtist jou nog wat kan leren is lastig te zeggen. Mijn ervaring leert dat juist de mensen die al veel weten nog heel veel te leren valt :j

Ik bedoelde ook eigenlijk te zeggen met als je het weet dan is het vervolgens doen maar je moet het zelf doen, 1x in de week/twee weken een gesprekje met een dietiste kan je toch niet weerhouden van eten zeker niet als hormonen je gedrag beinvloeden? of denk ik nu negatief :+ Mensen die niks weten lijken me er meer baat bij te hebben...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:40

sjakie schreef:
Zonnetje81 schreef:

Het ligt echt niet enkel aan eten.
Ik lag 10 weken in het ZKH en daar kregen we echt alleen maar gezond eten. Nooit frietjes of weet ik veel wat.
Toch ben ik in die 10 weken 18 kilo aangekomen.