Mayo en salmonella

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Mayo en salmonella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 20:38

Vanavond bedacht ik me ineens, mayo wordt helemaal niet gekookt, gebakken, verhit op wat voor manier ook maar er zit wel een pak ei in. Is er reden dat het niet salmonella gevoelig is? Combinatie van ingrediënten ofzo?

Cyntje

Re: Mayo en salmonella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:40

En zo zijn er nog tientallen gerechten waarbij men ei gebruikt zonder te verhitten... maar een antwoord op je vraag...geen idee...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:42

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:54

Daarnaast is er ook gepasteuriseerd eiwit (wat dus nog wél vloeibaar is, maar geen salmonella meer kan bevatten) verkrijgbaar. Als je dus zelf mayo maakt zou je dat kunnen gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:57

Wordt toch gepasteuriseerd?

Of bedoel je zelfgemaakte mayonaise?

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:09

Salmonella vrij valt nooit maar dan ook nooit te garanderen behalve als het uitvoerig getest is..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:14

als ik effe kort google dan is salmonella toch niet zo heel ernstig (behalve dan uiteraard voor jonge kinderen en zwangere vrouwen)
er worden zelfs geen medicijnen gegeven, enkel om de symptomen te verlichten..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:15

Duhelo schreef:
als ik effe kort google dan is salmonella toch niet zo heel ernstig (behalve dan uiteraard voor jonge kinderen en zwangere vrouwen)
er worden zelfs geen medicijnen gegeven, enkel om de symptomen te verlichten..

Alleen voor de risicogroep idd. Gezonde mensen kunne het prima handelen. Je wordt er wel goed ziek van overigens...

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:02

Lalidan schreef:
Daarnaast is er ook gepasteuriseerd eiwit (wat dus nog wél vloeibaar is, maar geen salmonella meer kan bevatten) verkrijgbaar. Als je dus zelf mayo maakt zou je dat kunnen gebruiken.

Dan zou ik wel gepasteuriseerde eidooiers gebruiken, bestaat ook, en mayo wordt toch echt gemaakt met eidooiers en niet met eiwit ;). Hoewel de salmonella bacterie ook op de schaal kan zitten, zit 'ie, indien in het ei aanwezig, vooral in de eidooier. Er is echter maar een heel klein percentage van de eieren besmet, aan de andere kant is er ook maar 1 ei nodig om mensen heel ziek te kunnen maken.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:07

In de industrie worden de eieren die voor mayonaise, en vele andere gerechten met rauwe eieren, inderdaad altijd gepasteuriseerd. Je kan eieren ook zelf pasteuriseren mocht je zelf mayonaise willen maken. In dit geval moet je het gewoon een bepaalde tijd op lage temperatuur verhitten, zo blijft het eiwit (en geel) vloeibaar maar dood je wel alle salmonella af.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:09

Ik doe een koksopleiding en het is nog simpelder :-).
Voor mayo gebruik je altijd eidooier, mosterd, olie en een beetje zuur (azijn of citroensap). Deze zuren doden de salmonella bacterie. Duss.... gewoon lekker zelf maken. Het is hartstikke veilig.