Problemen vriendin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Problemen vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 23:14

Hoi,

nadat ik weer een dramatisch verhaal van me vriendin hoor wil ik eens vragen wat zei nou kan doen.
Want zo kan het niet doorgaan en ik wil haar wel proberen te helpen ofzo, ik weet het niet...

Ze is turks, haar vader is heel streng, hij koopt alles voor haar maar zodra er een jongen in haar lijst staat slaat hij haar... Hun familie is niet persé ouderwets, maar wel als het hem uitkomt. Hij is ook vreemdgegaan (Meerdere bewijzen, zelfs toegegeven) maar haar moeder gaat niet bij hem weg omdat ze van hem houdt, en omdat ze geen baan heeft en afhankelijk is van hem.
Er is elke dag ruzie, haar vader heeft laatst haar 2 jarige broertje geslagen omdat hij huilde. En sinds kort is hij volgens haar gokverslaafd, hij zit dag en nacht in het koffiehuis en gaat heel vaak niet naar zijn winkel omdat de baas boven hem op vakantie is en hij dan kan doen wat hij wil. Ze hebben dus nu géén geld meer en hij heeft haar pinpas afgepakt om haar verdiende geld te gebruiken.

Haar moeder is helemaal erg, die smijt de meest erge dingen naar haar hoofd (Ik wou dat je nooit geboren was enzo)
heeft zelf met een mes op haar afgelopen (niet echt bedreigd, maar dat is toch best ziek), elke dag ruzie, losse handjes enz.
Ze mag ook nooit weg, niet naar de bios, niet naar de stad, álles moet stiekem, terwijl ze een heel normaal meisje is en niet zo'n losgeslagen puber...

Het is elke keer wat, elke dag op msn: Vandaag was zo erg, en het maakt haar echt kapot...
Ik luister altijd en ik ben er voor haar, maar wat kan je nou nogmeer doen???
Kan ze naar de dokter, kindertelefoon, ik vraag me af wat dat voor zin heeft... Op school praten durft ze niet zegt ze...
Ik had ook geen idee waar ik dit anders kon vragen dus ik dacht, ik zet het maar op bokt, misschien heeft iemand een idee!

groetjes Jessie

suuzepuus

Re: Problemen vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:17

Ik denk dat het handig is als ze naar de dokter gaat en die haar doorverwijsd naar het GGZ. daar kunnen ze haar verder helpen. Jij kunt weinig denk ik! sterkte!!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 23:18

Ja ik bedoel ook voor haar, maar zelf zoekt ze niet echt hulp, maar dit kan ik haar dan vertellen, ze vroeg wel of ik met haar naar de dokter ging maar ik vroeg me af wat dat voor een zin had.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:22

Als ze het fijn vindt als jij meegaat dan kun je dat gerust doen hoor, de drempel naar de dokter is erg hoog.
Je zou aan het begin van het gesprek in het bijzijn van haar dokter kunnen zeggen dat je weggaat als ze dat wil!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 23:32

Ja.. Inderdaad dankjewel :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:34

naar bureau jeugdzorg toe, zou ik zeggen..

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:43

Als zij graag wilt dat je mee naar de dokter gaat zou ik dat doen. Die weet precies wat er allemaal gedaan moet worden en hoe ze alles kan regelen.
Ik heb laatst nog een boek gelezen waar een meisje/vrouw haar leven beschrijft, ze is op een gegeven moment zelf op de vlucht voor haar familie. Misschien dat jij er iets aan hebt?
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:03

Ik heb toen ik in de brugklas zat bij een meisje in de klas gezeten die ook thuis werd geslagen en vernederd. Ze kwam op een dag naar school met een blauw oog en een andere bril op en toen heeft ze het aan mij en een andere vriendin verteld. Wat ik toen heb gedaan is een briefje geschreven aan onze mentrix met wat er was gebeurd, en die heeft heeft toen met haar gesproken en daar is toen de kinderbescherming uiteindelijk bij gekomen (wel in overleg met haar) Wat er daarna is gebeurd weet ik niet want ik ben toen naar een andere school gegaan. Heb haar daarna niet meer gezien aangezien we ook vrij ver uit elkaar woonde, maar ik heb er nooit spijt van gehad dat ik dat briefje heb geschreven. Ik was toen 12 en dit was iets wat ik (wij) niet zelf op konden lossen, en dat zelfde geld helaas ook voor jullie....

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:45

jeetje, dat is niet niks.
inderdaad jeugdzorg ofzo inschakelen, meer kan je niet voor haar doen.
sterkte voor jou/dat meisje!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:50

OP school een gesprek aangaan met de vertrouwenspersoon of de zorgcoordinator. Die laatst weet de exacte stappen te nemen voor de juiste hulp.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:25

bedankt, ik ga het er met haar over hebben!

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:21

Ik heb precies hetzelfde probleem !!
Dan wil je je vriendin helpen maar ben je zo machteloos...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 20:32

Ja inderdaad ja! Kan moeilijk op die ouders afstapen

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:48

Nee dat zou ik zelf ook niet doen...
Ik zit er ook best wel mee alleen bij die vriendi nvan mij zit het een tikkie anders.
Haar moeder is gewoon neutraal zegmaar, en heb toen gezegd tegen die vriendin van als je vader zo erg is ga er dan met je moeder over praten en zorg dat ze gaan scheiden, want zulke woorden als "jou dood is de leukste dag van mijn leven" zeg je gewoonweg niet!!

Kreeg laatst te horen dat het haar gelukt is en ze hoogstwaarschijnlijk gaan scheiden.
Heb overigens zelf ook gescheiden ouders dus als ze het moeilijk heeft kan ze sowieso bij mij aankloppen! :Y)

Weet trouwens niet of het zeker is dat scheiden, ik vind het wel heel erg voor haar van wat er gebeurd is allemaal.

In jou geval is het nog een tikkie erger, ivm moeder EN vader.
Ik zou zelf naar haar toe gaan, haar mee nemen naar een rustig plekje en met haar praten.
Vooral veel leuke dingen doen met haar, dat vrolijkt haar zeker op, even de gedachten ergens anders!
Ik zou zelf iets proberen om haar daar weg te krijgen.
Sleep haar naar jou kamer en laat haar daar een paar dagen slapen, ookal gaat dat niet zo makkelijk.
zou ook met JOU ouders erover gaan praten, of die je kunnen helpen.
Ik versta dit nl. onder kindermishandeling en zij moet zo snel mogelijk uit dat huis!
Dit heeft niks meer met cultuur en religie te maken .........

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:24

Dat laatste is helemaal waar!

Inderdaad ze kan ook naar niemand gaan om te praten.. Soms gaat het opeens weer heel goed en is ze helemaal blij, maar het gaat altijd weer slecht.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:32

Ik herken het ;)
Vanochtend weer een vriendin die instortte moeten troosten... ik vind het echt zo k*t voor haar!
Maar het helpen is zo lastig...
Ik denk dat je diegene moed in moet praten en dat ze toch het meest zelf oplost.
Meer kunnen wij niet doen toch? :Y)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:38

Inderdaad, gelukkig weet ze ook wel dat ze mij alles kan zeggen!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:43

Als eerste mijn complimenten aan jou, je lijkt me een erg goede vriendin! :j

Ten tweede is dit inderdaad iets wat je niet zelf kan oplossen, ik zal toch proberen om eens naar bureau Jeugdzorg oid te gaan, want wat hier gebeurd kan natuurlijk niet.
Ik begrijp dat dat voor je vriendin misschien een hele grote, maar ook moeilijke stap is, maar ik zal het toch overwegen als ik haar was.