[Centraal] Diëten en afvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[Centraal] Diëten en afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:42

Welkom in het centrale topic over diëten en afvallen hier op MensenWelzijn. Dit topic is geopend om alle vragen over diëten en afvallen centraal te houden. Alle langlopende dieettopics zijn hiermee naar de Huiskamer verplaatst. In dit topic kan je terecht met alle vragen over verantwoord afvallen. Echter zijn er aan dit topic een aantal regels verbonden. Bij het bereiken van 100 pagina's zal er door de moderators van MW gekeken worden naar het topic en er door ons een nieuw topic geopend worden.

• In het topic mag niet offtopic gepraat worden, daarvoor zijn diverse huiskamertopics beschikbaar.
  • Het openen van nieuwe topics in de Huiskamer staat vrij; linkje mag naar ons gePBt worden om hier in de openingspost te zetten.
  • Het topic draait om tips, daarom mogen er geen dagelijkse eetlijstjes gepost worden, dit kan wederom in de HK
  • Losse dieettopics worden gesloten en naar dit topic verwezen
  • Specifieke vraag naar recepten kan op VoederTijd
  • Er mogen maximaal twee foto's per post geplaatst worden
  • Wanneer een foto schokkend bevonden wordt (extreem dun en willen afvallen bijvoorbeeld) worden deze verwijderd
  • Foto's mogen niet gequote worden

Wanneer niet aan bovenstaande maatregels voldaan wordt zal er gekeken worden naar passende maatregelen al dan niet sancties.

Om het topic puur informatief te houden zijn er een aantal lopende Huiskamertopics:
Less is more - chattopic: [HK] [HK] Less is more deel 1
Less is More - [HK] Less is more! gezond en verantwoord afvallen; deel 5
Verstandig afvallen voor jojoers: [HK] [HK]Verstandig afvallen voor Jo-jo'ers deel VI
Sixpack chattopic - De titel is ver te zoeken [HK] De titel is ver te zoeken, maar het doel is daar!
Sixpack topic - [HK] Sixpack/platte buik bij vrouwen?
Waterijsje in de hand: [HK] [HK]Waterijsje in de hand strakke billen op het strand BOD10
Weightwatchers [HK] [HK] Weight Watchers

Citaat:
Ik kom aan de lopende band dames en meiden tegen op bokt die op een appel en een bakje yoghurt per dag leven.

Afgezien van de psychische zaken die hier een onderliggende factor van zijn (controle willen houden over jezelf, jezelf willen straffen, jezelf lelijk vinden, noem maar op) wil ik toch heel graag posten wat weinig eten met je doet en WAAROM het eigenlijk slecht is. Misschien dat dit voor sommige mensen een eyeopener is.

Om te beginnen; je eten zorgt voor een aantal dingen:
* Je basisstofwisseling. Je hart moet kloppen en je organen moeten in werking blijven. Dat kost ze energie. Die haal je uit voedsel, en daarvoor heb je een basisbehoefte. Dit wordt ook wel BMR genoemd. Om deze processen te laten functioneren heb je al rond de 1000-1500 kcal nodig. Precieze getal ligt aan je genen, je leeftijd, de vet/spierverdeling. Dus om helemaal NIKS te doen maar om je lijf levend te houden heb je deze calorieen nodig.

* Je activiteiten: Lopen naar de keuken, de afwas doen, naar school fietsen,huiswerk maken... daar heb je ook allemaal energie voor nodig. Om je armen op te tillen en je benen voort te bewegen heeft je lijf ook kcal nodig. Deze komen bovenop de BMR. Hoe actiever je op een dag bent, hoe meer je nodig hebt. Dit kan varieren van 300-1000kcal aan behoefte.

Dus als je puur naar de kcal kijkt om in het dagelijks leven te functioneren; om op onderhoudsniveau te blijven, zit je al op een behoefte van 1300-2500 kcal. Die zal je verbranden zonder aan te komen. Voor een precieze berekening voor jou kan je trouwens kijken op http://www.giantpt.com/Voeding/GIANT_Voeding_BMR.htm .

Naast kcal bevat eten veel nuttige stoffen.
Eiwitten: Geven energie en bouwen je spieren op. Spieren verbruiken vet en houden je lijf goed strak. Voedingscentrum raadt 15-20% van je kcal uit eiwit te laten bestaan.
Tekort aan eiwitten geeft slapheidsgevoel, verminderde weerstand en afbraak van spieren.
Vetten: Gezonde vetten zijn noodzakelijk om de vetoplosbare vitaminen te kunnen opnemen, dit zijn vitamine A, D, E en K. Vetten zorgen voor een verzadigd gevoel, geven energie en zijn weerstandverhogend. Ze zijn nodig bij de aanmaak van vitamine D. Dit is o.a. van belang bij botontkalking en MS. Voedingscentrum raadt aan 20-40%.
Tekort aan vetten geeft gebrek aan opname van bovengenoemde vitamines.
Koolhydraten: Geven energie. Snelle koolhydraten direct, langzame koolhydraten over een langere periode. Ze vervoeren ook eiwitten naar je spieren en zijn een energiebron voor de hersenen. Voedingscentrum zegt koolhydraten minstens 40% van kcal.
Tekort aan koolhydraten zorgt voor lusteloosheid en afbraak van je spierweefsel, ook concentratieverlies.
Vezels: Houden je darmen aan de gang. Te weinig vezels zorgen voor verstopping.

Dat zijn de energieleveraars en globaal hun functies.
Daarnaast bevat eten vitaminen en mineralen die het lichaam niet zelf kan maken. Functies van vitaminen zijn bijvoorbeeld B12: aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine A; opbouw van de huid en functioneren van de ogen. Functies van mineralen bijvoorbeeld jodium: werking van de schildklier.
Bij een gezonde gevarieerde voeding krijg je op een dag genoeg vitamines en mineralen binnen.

Krijg je dus niet voldoende kcal en voedingstoffen en vitaminen en mineralen binnen, dan kan je lichaam niet goed functioneren. Prima denk je dan, maar ik val wel af en dat is alles wat nodig is!!! Nee, fout. Krijg je te weinig binnen, zal je lijf daar zo min mogelijk van gaan verbruiken. Je lijf is ongelooflijk slim; stel je komt terecht in een woestijn waar niks te eten is. Dan past je lijf zich na een paar dagen aan: de energie die het normaal zou verbruiken wordt teruggeschroefd naar zo min mogelijk; alleen voor de levensbehoefte. De rest wordt opgeslagen. Je houdt bijvoorbeeld eerst op met menstrueren en zo gaat je lijf met zo min mogelijk energie zo efficient mogelijk proberen te werken. En om jou langer in leven te houden betekent dat dat alles wat je vanaf een bepaald moment eet, opgeslagen gaat worden als vet zodat je lijf reserves heeft voor de schrale periodes! Dus weinig eten = minder verbranden = meer reserveopslag. Juist het tegenovergestelde van wat je wil! Natuurlijk, als je helemaal niks meer eet houdt het op en uiteindelijk wordt je eng mager. Maar voor de gemiddelde mens betekent te weinig eten dat je nooit meer een koekje kan eten zonder dat er een kilo bij zit.

Beter is, om ervoor te zorgen dat je stofwisseling juist ZO snel wordt, dat alles wat je wel eet meteen verbrand! Het tegenovergestelde van het reservestand-effect. Op die manier is een keer uit de band springen op een verjaardag geen probleem; en mooier nog: je valt er blijvend mee af. Hoe veel dames met enorm overgewicht eten niet één appel per dag? Ze vallen niet meer af van te weinig eten omdat ze hun verbranding om zeep hebben geholpen. Van crashdieeten krijg je namelijk ook nog eens een negatief effect op je spieren. Als je spieren verliest, is datmisscien leuk op de weegschaal om te zien, maar op lange termijn heb je er zwaar nadeel van. Spieren verbruiken namelijk veel energie. Dus als je spieren verliest verlies je ook energiebehoefte. Hetzelfde als wat je eerst at wordt nu minder efficient verbruikt. Dat is het jojo-effect.

Dus om af te vallen, moet je niet weinig eten want dat:
* vertraagt je stofwisseling
* zorgt voor spierverlies
* vermindert je weerstand en belemmert functionele dingen van je lijf die helpen bij afslanken
(schildklier, etc)
* Een lage stofwisseling zorgt voor snellere opslag van hetgeen je wel eet
* Weinig spier zorgt voor minder energieverbuik dus kan je minder eten

Nu denk je 'oliebol, ik eet al maanden te weinig - nu kan ik sowiezo minder eten en heb ik vast geen spier meer! Dus eet ik maar niet meer - Laura kan mijn rug op!' Fout. Je kan je eigen stofwisseling versnellen. Daar heb ik ook een heel topic over geschreven die ik straks even op zal zoeken. In korte lijnen komt het er op neer dat je GEZONDE voeding moet nemen, kleine porties extra moet gaan eten tot 6x per dag; veel eiwitten (kip, ei, tonijn bv) en groenten en meer bewegen - dat versnelt je stofwisseling. En spieren kan je weer opbouwen door krachttraining en meer eiwitten eten.

Ik hoop echt dat er ook maar één bokker iets heeft aan deze informatie. Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden en het heeft een hele tijd geduurd voordat ik de juiste weg heb gevonden en toen baalde ik van mezelf dat ik daar niet eerder achter was. Het is heerlijk om slank te zijn, maar het is nog lekkerder om gezond en slank te zijn met een stralende huid, een fit gevoel en plezier in je eten!!

Extra informatie over voeding en wat welke vitamines en mineralen doen en wat tekorten veroorzaken kan je vinden op http://www.voedingscentrum.nl

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:50

Is het niet een idee om hier de posts te plaatsen van "die ene bokker"? Ik herinner me echt niet meer wie := Zij had in ieder geval een heel verhaal geschreven over dat je gewoon goed moet eten en bewegen om af te vallen. Is wel alweer een tijd geleden.

Anoniem

Re: [Centraal] Diëten en afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:55

Als jij hem terug zou kunnen vinden? Dan kan ik er even naar kijken :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:58

Ik heb sinds kort een app op mijn I phone geinstalleerd daar kan je invullen wat je eet en hoeveel je beweegt en zo zie je hoeveel je verbrand of juist niet. Zo kan je balans vinden tussen eten en bewegen. de App heet: CalorieTeller. Je kan ook je gewicht invoeren zodat je kan bijhouden hoeveel je afvalt in een grafiekje.
verder vind ik 6 keer eten ipv 3 keer helpen.
En slik ook vitaminepillen met groene thee-extract...en merk al wel dat ik veel vaker naar de wc moet :D :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:15

Staat in de openingspost :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:16

Super! Denk dat het goed is dat dat topic nog eens naar boven wordt gehaald op deze manier :j

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:30

Ik meld me direct aan bij dit topic, ik ben al heel lang bezig met dieeten.
Ik heb de post en het topic van de desbetreffende bokker doorgelezen. Ik vond het erge fijne informatie, en ook goed dat ze zoiets op bokt neer zet!

Maar, wat als je hoe dan ook niet afvalt, ondanks de tips? Ik probeer nu al 3 jaar van alles en nog wat, maar het lukt niet. Ik weet dat het in de familie zit, mijn moeder komt ook al haar hele leven ontzettend snel aan, en mijn oma ook.
Het begon toen ik 15 was. Ik heb altijd normaal gegeten, toen begon ik aan te komen. Dus toen heb ik het snoepen weggelaten. Ik heb altijd gezond gegeten, en toch bleef ik die vervelende buik houden. Toen ben ik gaan minderen in wat ik eet. Dus wat minder brood bijvoorbeeld. Dat hielp niet. Of ik kwam alleen aan, of ik bleef op het zelfde gewicht zitten.
Ook heb ik heel kort Atkins geprobeerd, maar daar ging mijn energie niveau zo van omlaag dat ik ben gestopt. Ook heb ik vorig jaar een periode gehad dat ik het echt genoeg vond, en toen ben ik heel normaal gaan eten. genoeg brood,genoeg avondeten, zoals de meeste mensen doen eigenlijk. Nou, ik kwam heel snel weer aan.
Nu heb ik een eigen eetpatroontje samen gestelt, hiermee val ik niet af, en kom ik niet aan. maar ik moet echt afvallen (oa voor mijn werk, en ik vind dit gewoon niet mooi). Dit eetpatroon volg ik al heel lang, en dit kan ik makkelijk. Maar nu weet ik, ik moet gewoon afvallen. Sinds een paar maanden ben ik daar extra bij gaan sporten (ik ga nu ongeveer 4-6 keer naar de sportschool) Dit helpt wel al wat, dat zeker! maar het is nog lang niet zoals ik het wil. Ik weet heel goed dat ik niet veel te dik ben, en dat mijn BMI gezond is. Maar ik heb mijn redenen waarom er toch nog een aantal kilo's vanaf moeten. Maar ik krijg het er gewoon niet af.

De enige manier waarop ik af kan vallen is extreem weinig eten. (vandaag was ik het even zo zat dat ik alleen maar groentes eet) Maar ik wil natuurlijk mijn metabolisme niet door de war schoppen. Dus nee, ik weet het even niet meer! Is er iemand die DE tip heeft?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:41

nouja.. dan meld ik me hier ook maar... ik moet echt 3 kilo minimaaaal afvallen! ben echt aangekomen de laatste tijd.. bah... net allerlei dingetjes gehaald bij de winkel, en we gaan maar beginnen dan! ik hoop dat ik hier ff wat steun kan krijg in 'moeilijke tijden' en geloof me.. dat zullen er waarschijnlijk veel worden :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:43

Red_Savage schreef:
Ik heb de post en het topic van de desbetreffende bokker doorgelezen. Ik vond het erge fijne informatie, en ook goed dat ze zoiets op bokt neer zet!

Maar, wat als je hoe dan ook niet afvalt, ondanks de tips? Ik probeer nu al 3 jaar van alles en nog wat, maar het lukt niet. Ik weet dat het in de familie zit, mijn moeder komt ook al haar hele leven ontzettend snel aan, en mijn oma ook.
Het begon toen ik 15 was. Ik heb altijd normaal gegeten, toen begon ik aan te komen. Dus toen heb ik het snoepen weggelaten. Ik heb altijd gezond gegeten, en toch bleef ik die vervelende buik houden. Toen ben ik gaan minderen in wat ik eet. Dus wat minder brood bijvoorbeeld. Dat hielp niet. Of ik kwam alleen aan, of ik bleef op het zelfde gewicht zitten.
Ook heb ik heel kort Atkins geprobeerd, maar daar ging mijn energie niveau zo van omlaag dat ik ben gestopt. Ook heb ik vorig jaar een periode gehad dat ik het echt genoeg vond, en toen ben ik heel normaal gaan eten. genoeg brood,genoeg avondeten, zoals de meeste mensen doen eigenlijk. Nou, ik kwam heel snel weer aan.
Nu heb ik een eigen eetpatroontje samen gestelt, hiermee val ik niet af, en kom ik niet aan. maar ik moet echt afvallen (oa voor mijn werk, en ik vind dit gewoon niet mooi). Dit eetpatroon volg ik al heel lang, en dit kan ik makkelijk. Maar nu weet ik, ik moet gewoon afvallen. Sinds een paar maanden ben ik daar extra bij gaan sporten (ik ga nu ongeveer 4-6 keer naar de sportschool) Dit helpt wel al wat, dat zeker! maar het is nog lang niet zoals ik het wil. Ik weet heel goed dat ik niet veel te dik ben, en dat mijn BMI gezond is. Maar ik heb mijn redenen waarom er toch nog een aantal kilo's vanaf moeten. Maar ik krijg het er gewoon niet af.

De enige manier waarop ik af kan vallen is extreem weinig eten. (vandaag was ik het even zo zat dat ik alleen maar groentes eet) Maar ik wil natuurlijk mijn metabolisme niet door de war schoppen. Dus nee, ik weet het even niet meer! Is er iemand die DE tip heeft?

Het eerste wat ik me afvraag, ben je al eens bij een diëtiste geweest?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:49

_Tara_ schreef:
Red_Savage schreef:

Het eerste wat ik me afvraag, ben je al eens bij een diëtiste geweest?

Nope, ik heb heel vaak op het punt gestaan. Maar ik durf en kan het niet. Ik ben echt ontzettend bang dat ze alleen gaan kijken naar het gewicht wat 'gezond' is. En ik snap heel goed dat mijn gewicht gezond is, maar dat wil niet zeggen dat ik er alsnog heel wat kilo's van af moet hebben. Ik ben bang voor onbegrip.
Daarnaast ben ik bang dat ik een voedingspatroon aan krijg gesmeerd wat over het algemeen heel goed is, maar dat het bij mij totaal verkeerd gaat werken. Zo is het onderhand al heel vaak gegaan. Mijn lichaam is een raadsel. Voor een andere lichamelijk aandoening ben ik een aantal jaar onder behandeling geweest in het ziekenhuis. Maar ook mijn internist wist hier geen antwoord op te geven. :n

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:56

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waar jij er nog kilo's af wilt halen nadat ik even op je profiel keek :P
Wat je dan nog zou kunnen doen, is op bodybuildingforums kijken. Als er mensen zijn die verstand hebben van vet verbranden, zijn zij 't wel :P

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:10

_Tara_ schreef:
Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waar jij er nog kilo's af wilt halen nadat ik even op je profiel keek :P
Wat je dan nog zou kunnen doen, is op bodybuildingforums kijken. Als er mensen zijn die verstand hebben van vet verbranden, zijn zij 't wel :P

Ik heb inderdaad al vaker op het dutch bodybuilding forum geneust! Goede tips staan daar bij inderdaad. Mijn vriend heeft aan bodybuilding gedaan, dus die weet me ook veel te vertellen (vooral door hem ben ik gaan fitnessen) Ook doe ik aan bodypump, en krachttraining. En dit heeft inderdaad zeker wel wat geholpen, maar echt nog niet genoeg. :n

Ik wil zelf nog meer kilo's kwijt omdat ik mezelf echt niet mooi vind. Ik stoor me mateloos aan mijn buik. Daarbij moet ik eigenlijk ook wel. Ik ben namelijk heel veel bezig met dansen (paal en gogo dansen) En binnenkort sta ik zelf in de club op te treden. Daar moet mijn buik echt helemaal plat voor zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:12

Voor vetverbranding raden ze toch altijd op lage intensiteit lang bewegen aan? Fietsen/wandelen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:14

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:15

Mij is verteld op de sportschool (heb een schema aan laten meten) dat cardio het beste is voor vetverbranding, en dan de hartslag die bij jou past (die is dus ook berekend bij mij).
En het voordeel van krachttraining is, dat hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je verbrand in rust. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:20

Ja combi van krachttraining en cardio is belangrijk :j Zo te horen heb je alles wel goed uitgezocht enz. Kunnen ze je op de sportschool ook geen voedingsadvies geven? Vaak is 't toch dat als je niet meer afvalt, dat je dan te weinig eet.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:24

Nou, ik heb me daar sowieso direct een heel schema laten maken voor het trainen, en met de doelen die ik wil bereiken. :j
Het scheelt ook wel heel veel dat mijn vriend zelf alweer 12 jaar 'in het vak' zit. :D
Ik weet niet of ze daar voedingsadvies geven. Maar ik vraag me af of dat wel slim is. Ik kan me voorstellen dat ik dan gewoon een 'oppervlakkig' eetschema krijg...maar of dat werkt met mijn lichaam.
Hetzelfde verhaal als dat van de dieetist dus. :=

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:33

Je kan 't altijd proberen, je verhaal vertellen enz. Wie niet waagt wie niet wint toch :P

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:37

Hier ook bezig met afvallen.
In het begin inderdaad ook niets gegeten... Heeft toen erg snel resultaat gegeven, maar nu...
Ik heb er zo'n spijt van! Het zat er zo weer aan, en hoe :S
Nu ben ik bezig met gewoon regelmatig (gezond) eten. Ik snoep niet meer, drink geen cola meer en beweeg meer. Doe samen met me buurmeisje skaten.
Heb zelf 7 pony's aan huis die me zeker bezg houden en loop veel met me hond.
Sportschool zou ik wel willen doen, maar weet even nog niet waar ik de tijd vandaan moet halen.
Op het moment gaat het heel goed, en zit ik al beter in mijn vel. Maar ben er nog niet...
Het is zoveel moeilijker door mijn eerdere actie!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:40

Zo te horen beweeg je al een heleboel toch Luna! Vaak helpt het meer om je beweging in je dagelijks leven in te bouwen dan jezelf verplicht naar de sportschool te sturen.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:50

Ik wil graag met het cambridge dieet of een ander shake dieet beginnen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:51

Heb je de tekst hierboven wel gelezen? Juist door dat soort dieten, zeker zo'n shake dieet!, ga je je stofwisseling stil leggen.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:54

Maar door gewoon te eten enzo lukt het afvallen mij niet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:56

Dan zit er toch ergens iets verkeerd in je eetpatroon/beweegpatroon.