anti-reflux operatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

anti-reflux operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:14

hoi,

ik heb 21 maart een afspraak bij de chirurg voor de operatie vast te leggen. ik heb al wel wat gesproken met de dokter over de complicaties enz... maar wou toch eens even luisteren of hier iemand ervaring mee heeft. oa hoe het zit met herstel, hoelang je opgenomen wordt, hoe zit het met paardrijden,...

ik heb via de zoekfunctie een linkje gevonden, maar is al verouderd denk ik, want ze zeiden me dat ze het via de navel doen en geen 'andere' gaatjes in de buik.

nog een belangrijke vraag: zijn jullie te vreden over de operatie?

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:25

BritHittepit
BatmanBrit

Re: anti-reflux operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 17:33

hier staat niet in hoe het met herstel zit, opname, ... maar toch bedankt voor je reactie, ga eens een pb'tje sturen naar deze persoon, spijtig dat ik geen reactie krijg (buiten van jou)

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:01

zie het wel veel bij baby,s gedaan worden,mischien kun je daar iets over vinden??

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 15:38

ik heb al eenpaar keer gegoogled maar echt persoonervaring vind je niet, daarom dat ik het langs deze weg probeerde maar heb iemand gevonden op het forum die ook deze operatie heeft laten doen en heb pb gestuurd, ookal antwoord gehad en net terug gestuurd met verdere vragen :-) 14 april is het zover :)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:25

Zou je graag ervaringen willen geven,, maar deze heb ik (gelukkig voor mij ;) ) niet.
Ik wil je wel veel sterkte wensen met de operatie en natuurlijk met het herstel!!
Wat houd de operatie precies in?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:12

Ik heb inmiddels al contact met TS via pb, maar omdat ik toch nog wel eens een pb'tje krijg zal ik hier ook even reageren.

Ik had echt heel veel last van buikpijn, maagzuur en benauwdheid. Zelfs met heel veel maagzuurremmers (160mg Nexium per dag) had ik nog last van maagzuur. Een stukje wandelen ging al bijna niet, ik liep als een oud vrouwtje en was meteen buiten adem. Ik kon bijna niks meer eten of ik kreeg er buikpijn van, en ik liet zulke onsmakelijke boeren waarbij al mijn eten terug kwam, jakkes! Na was overleg is er dan toch besloten om een operatie te doen. De dagen na de operatie heb ik wel aardig wat pijn gehad, maar ik besefte dat achteraf eigenlijk pas echt goed. Op het moment zelf ben je toch zo suf. Ik ben op donderdag geopereerd en mocht zaterdag middag weer naar huis toe. Ik was binnen een week van de pijnstillers af, en met 2,5 week mocht ik al weer paardrijden (wel op een braaf paard). Tillen moest ik wel voorzichtig mee zijn, dus de eerste week heeft iemand anders mijn paard opgezadeld. Maar daarna heb ik dat ook zelf gedaan.
In het begin heb ik nog wel last gehad met eten, echt alles moest eerst in de blender, maar dit was ook voorgeschreven. Ik moest 6 weken 'vloeibaar' eten en dat uitbreiden naar gewoon eten. Je merkt snel genoeg wat je wel/niet kan eten en wanneer je iets weer kan gaan eten.
Ik heb er 5 kleine littekens op mijn buik aan overgehouden, die wel duidelijk zichtbaar zijn, maar voor mij zijn ze het zeker waard.

Inmiddels ben ik bijna 2 jaar verder en weer volop aan het sporten. Ook paardrijden kan ik weer gewoon. Ik heb heel soms nog last van mijn benauwdheid (vooral met stress), en moet wel opletten dat ik regelmatig eet. Ik kan (helaas) ook niet helemaal zonder maagzuurremmers wat eigenlijk wel de bedoeling was. Maar vergeleken met eerst, ik ben na mijn operatie begonnen met 80mg Nexium, en zit sinds een paar maanden op 20mg Pantasol per dag!

Boeren en overgeven is wel echt een probleem. Prik drink ik eigenlijk nooit meer, als ik het drink is het een klein slokje maar meer niet. Overgeven hoefde ik bijna nooit, maar de afgelopen 2 jaar ben ik natuurlijk al 2 keer ziek geweest waarbij ik moest overgeven. Dat gaat niet zo goed. Ik heb van de huisarts nu wel iets gekregen dat ik er minder last van heb, want het is erg vervelend dat als je moet overgeven het er gewoon niet uit komt.

Ik geloof dat dit het zo'n beetje was, maar mochten er nog vragen zijn, geef een gil. Ik vond het zelf toen erg vervelend dat je zo weinig ervaringen kon vinden.
Ik moet er wel even bijzeggen dat de herstelperiode voor deze operatie normaal 6 weken tot 3 maanden is (dat is mij verteld). Het wordt alleen vaan bij oudere vrouwen gedaan die roken, drinken en overgewicht hebben. Ik was 18 toen ik geopereerd ben, rook(te) niet, had geen overgewicht en ik drink ook niet, dus misschien dat dat er iets mee te maken heeft dat ik toch wel heel snel weer heel fit was.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:27

bedankt KiKi, ik drink of rook ook niet, ik ben 22 jaar dus hoop dat het ook zo spoedig verloopt. na 2.5 week terug op t paard zie ik niet zitten daar ik met een jong paard bezig ben dus hij zal effe moeten wachten maar we hebben tijd genoeg, ik ben blij met al je informatie want het geeft toch een beter gevoel als je personen spreekt met ervaring over dezelfde operatie. ik zie het wel zitten in de zin van 'het kan alleen maar beteren' dus alvast bedankt. als er iets te binnen moest schieten laat het me weten

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:28

nathalie_v schreef:
Zou je graag ervaringen willen geven,, maar deze heb ik (gelukkig voor mij ;) ) niet.
Ik wil je wel veel sterkte wensen met de operatie en natuurlijk met het herstel!!
Wat houd de operatie precies in?

ze gaan men klepje terug hestellen tussen de maag en slokdarm zodat er geen eten terugvloeit van de maag in de slokdarm. ze plooien de maag als het ware rond de slokdarm en maakt ze dan terug vast zodat de opening nauwer wordt.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:19

Hallo

Hoe is je operatie verlopen en hoe voel je je nu?

Groetjes!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 14:08

hoi, ik ben 3 weken geleden geopereerd, al bij al is het goed meegevallen, ik voel me redelijk goed maar ben nog zwak... mag bijvoorbeeld niets heffen. met eten moet ik nog een beetje opletten, dat ik alles goed kauw want anders blijft het eten precies vast zitten. Ik moet morgen op controle bij de prof.

ik voel me redelijk goed maar kan nog niet veel door de beperking van het heffen, het huishouden doen valt dus niet altijd mee en als ik te veel doe moet ik het ook een beetje bekopen! maar dit heb ik er wel voor over...

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:52

Nu zie ik dat je van België bent!
Waar ben je geopereerd als ik vragen mag?
Nog heel veel beterschap gewenst! Het zal wel allemaal in orde komen, maar soms is geduld een mooie gave hé (grapje)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:46

ik ben geopereerd in edegem door prof hubens, ik heb 3 daagjes in het ziekenhuis gelegen en toen mocht ik naar huis... ben wel nieuwsgierig voor morgen wat ze me nog gaan vertellen, maar ik denk wel dat alles goed is. ik hoop dat ik snel al men activiteiten terug kan oppakken

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:52

Dat zal wel, ik wens je morgen veel succes!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:43

alles wat ik nu nog voelde was normaal, men littekentjes moest ik nu 2 keer per dag insmeren en dan zou er bijna niets van over blijven. ik moet nog wel jaarlijks op controle voor een gezwel aan men hart (goedaardig) dus daar moet ik nu terug een afspraak voor maken, ik mocht ook nog een aantal weken niet heffen maar voor de rest was alles goed :D

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:46

Dat is fijn om te horen, doe zo verder zou ik zeggen!