hoe lang tussen stoppen met pil en zwangerschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mistyke

hoe lang tussen stoppen met pil en zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 12:58

hier beginnen we stilletjes aan kindjes te denken....

en daarom,puur uit nieuwsgierigheid,hoelang zat er bij jullie tussen het stoppen met de pil en effectief zwanger zijn?

(want bij mijn zus was het bv van de eerste keer raak,en een vriendin deed er langer dan een jaar over...)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:05

Dat is heel verschillend per persoon :j

Mijn schoonzus was bij de 1e 3 maanden gestopt en zwanger, en bij de 2e nog geen maand.
Zelf ben ik zwanger van de eerste. Ben 11 maanden geleden gestopt met de pil, en 3 maanden later lieten we ook de condooms liggen :+ Bij mij heeft het dus 6 maanden geduurd ongeveer.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:06

Bij de eerste 2 kids direct na het stoppen van de pil.

Blue_Eyes

Re: hoe lang tussen stoppen met pil en zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:09

Bij mij ook, twee keer binnen een maand, bij de jongste de tweede maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:11

Bij de ene is het meteen raak, dus na de stopweek meteen bevruchting.. Bij de ander duurt het enkele maanden voor de boel weer op regel is.. En bij nog weer anderen duurt het jaren.. Is dus geen pijl op te trekken :n

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:35

Dat zal altijd afhankelijk zijn van een hele hoop factoren... Daar is zelfs een formule voor uitgedokterd!

f = 0,45 (1-(M-n)(M-n-1)/(M²-M)

f = fecondabiliteit (maandelijkse kans op conceptie voor fertiele vrouwen, die geen contraceptieve middelen gebruiken)
n = aantal keren coïtus gedurende een tijdsinterval van M dagen (28dagen voor een menstruele cyclus)
De wachttijd tot conceptie in onze samenleving = 1,5/f (het zou 1/f zijn als iedereen perfect even vruchtbaar is, maar dat is uiteraard niet het geval)

Dus de duur van de wachttijd voor conceptie zal steeds sneller stijgen, naarmate de coïtale frequentie afneemt. Bij frequentie van 4x per cyclus, is de wachttijd ongeveer een jaar. Als de frequentie 2x per cyclus is, is de wachttijd 2jaar. Bij één keer gemeenschap per cyclus, is de wachttijd 3,5jaar. (Let wel, het gaat hier over de statistisch verwachte duur hé! Wil niet zeggen dat dit voor iedereen zo opgaat, het is een algemene redenering).

:+ Kan je meteen beginnen rekenen, weet je al hoelang het gemiddeld zal duren!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:15

Tantjeuh je mist een ) in de formule, waar moet die? Helemaal op het einde?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:19

Huh? Een formule?!
Dat meen je niet?!
Wat is dat nou weer voor iets bizars....

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:20

zwanger worden met pil gebruik is dus een puur wiskundig iets...
geen wonder dat het bij ons nog niet lukt, ik was beter in talen:+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:21

Als je de pil gebruikt, zal bovenstaande formule gelukkig niet gelden ;)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:25

idd, zwanger worden na pilgebruik moet het ook zijn...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:27

Ik ben in april/ mei 2008 gestopt met de pil en ben nu 15 weken zwanger..
Duurde dus 2,5 jaar en er is eigenlijk nooit een reden gevonden dat het zo lang duurde..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:35

Chubby, gefeli!!!
Ik heb inderdaad wel van je meegekregen dat het niet wilde vlotten, echt super dat je nu zwanger bent!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:38

Thanks ;)

mistyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:42

proficiat Chubby!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:43

Yessy schreef:
Tantjeuh je mist een ) in de formule, waar moet die? Helemaal op het einde?

Nu je het zegt! Ze komt helemaal op het einde!

Liezel1 schreef:
Huh? Een formule?!
Dat meen je niet?!
Wat is dat nou weer voor iets bizars....

(Sociale) demografie :j . Maar zoals al gezegd: die formule is een demografisch tool, om samenlevingen te beschrijven. Gemiddeld klopt die formule dus, maar net zoals bij alle gemiddeldes heb je naar boven en naar onder altijd ferme uitschieters. Daarbij komen trouwens nog wel een aantal factoren mbt fysiologie bij natuurlijk (leeftijd vrouw bv, na 45 loopt de fecondabiliteit praktisch naar nul). Maar dingen als bv de kans dat de cyclus geen eisprong heeft, zitten wel in de formule ingewerkt.

@Chubby: Proficiat!!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:44

Had ik niet iets gehoord dat het aantal jaar dat je de pil neemt, in maanden is voor je zwanger wordt?
Dus als je 4 jaar de pil hebt genomen, zou het 4 maanden duren voor je zwanger kan worden.
Dat is niet bij iedereen zo, maar daar zou je rekening moeten mee houden.
Maar of het echt zo is of niet, heb ik geen idee van. Ik moet wel zeggen dat het voor mijn zus redelijk goed klopte, die heeft 6 jaar de pil genomen en het duurde een 5 maanden voor ze zwanger was.

Chubby gefeli zeg!!!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:45

euhhhh, ik zit al 12 jaar aan de pil.... als ik daarvanuit ga, zou het ongeveer een jaar duren....
Als ik me daarop vast zou pinnen, zul je zien dat je de eerste maand zwanger bent, hahahaha....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:46

Hier heeft het 8 maanden geduurt, maar was wel heel onregelmatig en had een periodes van 4 tot 7 weken... (dan wil het ook niet echt vlotten) Bij een vriendin van mij heeft het ook een maand of 8 geduurt. Maar ja, bij de een is het gelijk raak, ik geloof dat 90% binnen het zwanger is (is ooit onderzocht)

hmm, ik was 9 jaar aan de pil... komt dus wel aardig overeen :)

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:46

Ik ben begin februari gestopt met de nuvaring en begin september was ik zwanger. Alleen 4 maanden niet kunnen 'klussen' i.v.m. tandonstekingen van mij en keelontsteking van manlief. Dus wel 8 maanden over gedaan, maar eigenlijk maar 4 ;)
Ik heb overigens een jaar of 8 de pil geslikt en 2 jaar de nuvaring gebruikt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:48

cruesli schreef:
Ik ben begin februari gestopt met de nuvaring en begin september was ik zwanger. Alleen 4 maanden niet kunnen 'klussen' i.v.m. tandonstekingen van mij en keelontsteking van manlief. Dus wel 8 maanden over gedaan, maar eigenlijk maar 4 ;)

Ik vroeg me in 1e instantie af, waarom daardoor nu het "klussen" niet zou kunnen... daar heb je over het algemeen je mond niet voor nodig.... :Y) B-) Alleen tja, romantiek is dan wel 0%, dat moet ik toegeven.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 01-03-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:49

tantjeuh schreef:
(Sociale) demografie :j . Maar zoals al gezegd: die formule is een demografisch tool, om samenlevingen te beschrijven. Gemiddeld klopt die formule dus, maar net zoals bij alle gemiddeldes heb je naar boven en naar onder altijd ferme uitschieters. Daarbij komen trouwens nog wel een aantal factoren mbt fysiologie bij natuurlijk (leeftijd vrouw bv, na 45 loopt de fecondabiliteit praktisch naar nul). Maar dingen als bv de kans dat de cyclus geen eisprong heeft, zitten wel in de formule ingewerkt.

En zit er in deze prachtig en voor mij volstrekt onbegrijpelijke formule ook verwerkt hoe lang je de pil hebt geslikt? Dus: maakt het uit of je die 10 of 2 jaar hebt gebruikt, en houdt de formule daar rekening mee?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:51

manishdra schreef:
cruesli schreef:

Ik vroeg me in 1e instantie af, waarom daardoor nu het "klussen" niet zou kunnen... daar heb je over het algemeen je mond niet voor nodig.... :Y) B-) Alleen tja, romantiek is dan wel 0%, dat moet ik toegeven.

Haha nou met tand of keelontsteking en vol aan de antibiotica en pijnstillers zitten, koorts hebben en ook nog eens veel pijn, nee, dan staat je hoofd niet echt naar gezellige dingen doen in bed als je je zo beroerd voelt ;) Believe me ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:55

hestejente schreef:
En zit er in deze prachtig en voor mij volstrekt onbegrijpelijke formule ook verwerkt hoe lang je de pil hebt geslikt? Dus: maakt het uit of je die 10 of 2 jaar hebt gebruikt, en houdt de formule daar rekening mee?

Volgens mijn gynaecoloog maakt het geen bal uit hoe lang je de pil geslikt hebt. Zo gauw als je gestopt bent, ben je vruchtbaar. Dat is ook wel logisch; de kans op zwanger worden 'door de pil heen' neemt ook niet af naarmate je die langer geslikt hebt. Anders kon je als je 8 jaar aan de pil bent en hem een keer vergeet, gerust zijn; je wordt toch pas na 8 maanden zwanger.

Het gold voor mij overigens ook niet; van mijn 16e tot mijn 23e aan de pil, gestopt en toen binnen een maand zwanger...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:56

cruesli schreef:
Haha nou met tand of keelontsteking en vol aan de antibiotica en pijnstillers zitten, koorts hebben en ook nog eens veel pijn, nee, dan staat je hoofd niet echt naar gezellige dingen doen in bed als je je zo beroerd voelt ;) Believe me ;)

Maar dan is het ook iets heftiger dan een normale keelonsteking of tandonsteking :+