Hartslag in rust verlagen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Hartslag in rust verlagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 23:13

Ik was benieuwd hoe je je hartslag (in rust) kan verlagen?

smeetjoew

Re: Hartslag in rust verlagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:16

Ben geen expert, maar ik merk wel eens dat als ik rustig adem en daarbij wat langer uitadem, ik het idee heb dat mijn hartslag wat lager wordt. Gemeten heb ik 't nooit, dus weet het niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:33

als je conditie beter is, en je veel sport is je hartslag in rust ook lager... ik heb een hele lage hartslag van mezelf, en ik toen ik in het ziekenhuis lag kreeg ik echt 10x per dag te horen dat ik 'vast heel hard sportte'.. haha, nou 't tegendeel is waar :')

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:43

Door meditatie, ademhalingsoefeningen kun je invloed uitoefenen op je hartslag.
Ook door de meest simpele van dit al; heel rustig inademen via je neus (waarbij je buik en borstkas zich uitzetten =middenrif spant zich naar omlaag aan), en een lange uitademing door je mond (waarbij je buik en borstkas zich inkrimpen =middenrif ontspant zich).

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:51

Waarom wil je je hartslag verlagen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 23:56

Omdat ik vind dat deze (op dit moment) nogal hoog is, heb eigenlijk altijd een vrij lage hartslag gehad.
Voelde heel duidelijk mijn hart een aantal keer kloppen/bonken. Dacht zal eens mijn hartslag tellen.

Ik weet niet of dat altijd zo is, maar nu in ieder geval wel. Vandaar. :)

Echt veel sport ik niet, wel hele dagen (en volle dagen) buiten met paarden bezig (alle bijbehorende dingen).

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:08

Wat is je hartslag? Is hij regelmatig?
Rook je? Gebruik je alcohol? Koffie? Energiedrankjes?

(Mag ook via PB)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:35

De verhoging van je hartslag in rust is een symptoon van iets: stress, ziekte, onrust, opwinding, medicatie, hormonen... Als jouw hartslag in rust normaal gesproken lager ligt dan nu, dan is er dus een oorzaak voor die verhoging. Puur proberen door ademhalingsoefeningen je hartslag omlaag te brengen is een optie, maar ik denk dat het waardevoller is om eerst eens te kijken waar het vandaan komt. Als het (onnodige) stress is dan kun je proberen te ontspannen, maar als je bijvoorbeeld koorts hebt dan heeft die verhoogde hartslag wel degelijk een functie en dan lijkt het me niet handig hem te gaan verlagen :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 10:17

Geen van bovengenoemde dingen last van, niet voor zover ik weet in ieder geval. Geen koorts en stress ook niet, wel een heeeeeel klein beetje verkouden.
Vanochtend was die ook weer erg hoog (86), gisteravond tussen de 84 en 102. Normaal zit die in rust tussen de 41 en 53, is dus nogal een verschil vind ik.

Ik kan dus geen reden vinden waarom die zo hoog is, heb gister niets bijzonders gedaan. Vandaar dat ik wilde weten hoe ik de hartslag omlaag kan halen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:21

Als jouw hartslag 2x hoger is dan normaal, is er iets aan de hand. En dan kan je 100x ademhalingsoefeningen doen, daar ga je je hartslag echt niet zo'n eind mee omlaag brengen.
Tussen 41 en 53 is overigens erg laag, heet officieel bradycardie en is óók niet normaal (en geeft verhoogde kans op trombose). Rond de 70 is 'normaal'.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 10:30

Dat wist ik niet dat dat erg laag was, maar nooit commentaar of iets over gehad. Is overigens van een half jaar terug (en toen ik 12/13 was, was die ook rond die aantallen, weet niet meer hoeveel precies), neem aan dat het in die tijd niet in 1 keer zoveel hoger kan worden?
Ik weet alleen echt geen reden te bedenken waarom die zo hoog is dan? Ik weet ook niet hoelang, is toeval dat ik dacht ik zal eens meten. Aangezien ik een aantal keer duidelijk mijn hart voelde kloppen.

Tussen de 60 en 70 is normaal, toch? Dan is ie dus nog wel wat te hoog.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:32

hey,

Als ik jou was zou ik even contact nemen emt de huisarts.
Een hartslag die 2x zo hoog is, is niet zomaar. Dan is er ergens iets aan de hand. :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:02

Als je zelf je ademhaling leert beheersen en je hoofd helemaal leeg kan maken/totale ontspanning, gaat je hartslag en ook je ademhaling(dan automatisch) lager.
Ik doe het ook wel eens, vriend denkt dan vaak dat ik al slaap :s

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:08

Weet je zeker dat je tijdens het meten van je hartslag niet in spanning zit zo van 'o jee, als het maar niet weer zo hoog is..' want daar gaat je hartslag op dat moment natuurlijk ook giga van omhoog.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:08

klopt, meten heeft geen zin, je moet er niet mee bezig zijn