Griep of longontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Griep of longontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 23:01

Hallo bokkers,

Ik ben benieuwd of ik een longontsteking zou kunnen hebben of dat ik gewoon goed last van een griepje.

Zaterdag begon het met dat ik mij niet helemaal lekker voelde. Tja ik moest ook ongesteld worden dus ik dacht dat het daar aan lag. Af en toe een keertje hoesten maar verder niet zo veel aan de hand.
Zondag moest ik werken en toen voelde ik mij eigenlijk toch niet fit. Steeds vaker hoesten en ook van die rillingen over mijn rug. Om half 7 was ik blij dat ik eerder naar huis mocht, want ik was op.
Maandag toch maar eens getemperatuurd: koorts. Ondertussen steeds meer hoesten en ook verkouden en ik voelde mij echt heel futloos.
Vanaf dinsdag ben ik paracetamol gaan slikken. Dit werkt wel tegen de koorts, echter hoest ik nog steeds de longen uit mijn lijf. (Ik hoest slijm op) Verder ben ik erg verkouden. Inmiddels heb ik al een zere keel, stijve nek en schouders van al dat hoesten.

Ik heb wel gekeken wat de symptomen zijn van een longontsteking, maar ik heb geen last van kortademigheid of pijn bij het ademhalen.

Zou ik last kunnen hebben van een longontsteking of is het gewoon een griepje?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:07

Ik denk griep, ik begon met hoge koorts vrijdag en sinds 2 dagen hoest ik ook de longen uit me lijf.
Maar hou het even goed in de gaten, veel thee drinken met honing en iets nemen om et slijm lost te krijgen helpt al veel.

Veel beterschap

annepaardoes

Re: Griep of longontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 23:10

Hihi ik lust geen thee dus dat wordt lastig :P Jij ook beterschap!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:40

Zodra je koorts heb met veel hoesten meteen even afspraak maken bij de HA...

Dat zal de assistent je ook vragen... als je koorts hebt is het namelijk direct een urgente zaak, dus word je vooraangeschoven met afpraak..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:43

Ik voel dat ik longontsteking heb wanneer ik pijn heb met ademhalen, en wanneer er een kriebel in mn longen zit, dat ik voel dat het vol zit. Maar ik heb astma, het is bij mij schering en inslag ;(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:47

Toen ik longontsteking had, piepte ik en had ik het heel benauwd. En koorts e.d.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:03

Ik heb longontsteking gehad, de pijn zat meer aan de rug bij ademen, hoge koorts (40) kortademig en alles smaakte en rook vies.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:20

Misschien een beetje een smerige vraag maar welke kleur is het slijm dat je ophoest? Ik ga me altijd pas zorgen maken als dat niet meer helder is (als het geel of groen is ga ik naar de huisarts). Ik heb astma dus heb het ook regelmatig alleen zelden heel zwaar ik heb dan zelden echt pijn wel heb ik het veel benauwd en werken mijn medicijnen niet meer zo goed als normaal.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:25

Ohh als je long ontsteking hebt, da heb je echt zware koorts en in een keer.
Slijm wat gee of groen wordt, is niet erg, dan is het genezingsproces alweer op gang. Toen ik longontsteking had hoestte ik hele maal geen slijm op. Volgens mij kan slijm ook niet uit de longen komen, maar uit de bronchiën. Een bronchitis zou ik dan eerder aan denken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:31

Gewoon even langs de HA gaan :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:34

Ik hoest inderdaad meer troep op als het bronchitus is maar ook bij longontsteking hoest ik wel troep op ligt misschien aan de astma? Ts geeft ook aan wel slijm op te hoesten, dus misschien dat het ook wel bronchitus is. Longontsteking is ook niet altijd heel acuut hoor, ik heb vaak genoeg de diagnose longontsteking gekregen met lage koort en zonder pijn alleen heb ik het dan benauwder dan normaal.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:46

Wel vervelend zeg!
Mijn opa had ook heftige astma, soms zag die dan helemaal blauw.
Maar die hoestte eigen nooit, wel altijd maar benauwd en zo.
Als hij bij vrienden hier in de buurt was (Eifel) of in Oostenrijk, dan had ie nergens last van.
Maar terug in Nederland, wat een ellende.

Nou ja ik heb het gelukkig maar een keer gehad en wel acuut, midden in een kei hete zomer ook nog.
Ben wel 3 weken mee zoet geweest.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:45

Volgens mij heb je gewoon de griep, het heerst hier ook. Of er hebben er hier 3 in huis een longontsteking ;)
Het klinkt hier ook heel gezellig, wij blaffen meer dan de honden :o Het is wel een rot griep hoor, ik ben nu na een week eindelijk bijna van de koorts af. Helaas nog niet van het snotteren en proesten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:32

Waarom hier nog vragen terwijl je eenhuisarts bij je in de buurt hebt?
Maak een afspraak weet je het direct.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:37

Bij longontsteking heb je echt wel pijn op de borst :j
Maar idd raadpleeg je huisarts, die kan er meer van zeggen dan wij zo over internet ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:51

BEdankt voor de berichtjes :)

Marchador schreef:
Waarom hier nog vragen terwijl je eenhuisarts bij je in de buurt hebt?
Maak een afspraak weet je het direct.

Tja waarom, omdat ik het meestal eerst zelf even aan wil kijken voordat ik de huisart bel. Maar ik heb voor mijzelf al besloten dat als het hoesten vandaag niet minder is, dat ik dan morgen de huisarts even bel. (Zal wel lastig worden, want ze neemt nu ook waar voor een andere huisarts. Dus het is daar nu poepie druk :+ )

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:58

Annepaardoes, ik bedoel het echt niet verkeerd hoor. :)
Maar als je er zoveel last van hebt dan is het misschien beter om de huisarts te bellen. En al blijkt het achteraf niets te zijn, weet je dat in ieder geval. Voor hetzelfde geld heb je een beginnende longontsteking of iets anders wat door kan slaan. Gewoon het zekere voor het onzekere.
Ik had zelf namelijk een luchtpijpontsteking, maar daar kwam ik te laat mee bij de huisarts wat dus uiteindelijk een longontsteking is geworden. Is geen pretje :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:11

Marchador schreef:
Annepaardoes, ik bedoel het echt niet verkeerd hoor. :)
Maar als je er zoveel last van hebt dan is het misschien beter om de huisarts te bellen. En al blijkt het achteraf niets te zijn, weet je dat in ieder geval. Voor hetzelfde geld heb je een beginnende longontsteking of iets anders wat door kan slaan. Gewoon het zekere voor het onzekere.
Ik had zelf namelijk een luchtpijpontsteking, maar daar kwam ik te laat mee bij de huisarts wat dus uiteindelijk een longontsteking is geworden. Is geen pretje :)

Oh zo had ik het ook niet opgevat. Is altijd lastig om de emotie van een bericht af te lezen op internet :)
Ik bel morgen wel even de huisarts. Ik ben daar nu al te laat mee, want dat moet altijd meteen om 8 uur. Anders kom je er nooit meer doorheen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:13

Ik lees nergens dat je al iets van een slijmoplossend middel hebt geprobeerd. Zou dat eerst doen voordat je naar de dokter rent. Dat helpt het slijm los te krijgen zodat je daarna minder gaat hoesten.

Op dit moment heerst er nog steeds veel griep waarbij ook veel gehoest wordt.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:11

Ik denk ook dat het gewoon een griepje is (helaas erg vervelend altijd!). Ik heb jammer genoeg altijd 2x per jaar een longontsteking. Ik krijg dat hele hoge koorts (40 graden +) en begin bloed op te hoesten.. Ook doet het ademen pijn en mijn longen doen ook pijn..
Als je twijfelt gewoon naar de ha toe gaan :).

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:34

Je kan ook een flinke verkoudheid hebben
Niet zelf gaan diagnoses stellen maar gewoon richting HA ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:56

Ik heb vorig jaar longontsteking gehad. Had geen hoge koort (38- 38,5), geen pijn op de borst, geen piepende ademhaling etc. Het enige waardoor ik vermoedde dat ik longontsteking had was dat ik het voelde reutelen in mijn borstkas bij het inademen. En ik was vreeeeselijk moe.
Heb AB kuurtje gehad, en na nog wat moe blijven, was ik er daarna vanaf.

Ben je trouwens al naar de huisarts geweest?