Langdurig antbiotica gebruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DaanCats

Langdurig antbiotica gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:40

Een tijd geleden heb ik dit topic geopend: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1428839&p=66803714#p66803714

Alleen nu heb ik een andere vraag!

Ik ben gister bij de Uroloog geweest, en er blijken nog steeds bacterien in mn urine te zitten.

Ik heb nu een antibiotica gekregen voor 3 maanden!!!!
Nitrofurantoine, 50 mg, 1 maal daags..

Wie hebben er weleens meer zo lang een antibiotica gehad, en hoe reageerde jouw lichaam hierop?
Heeft het er uiteindelijk ook voor gezorgd dat je "klachten" wegwaren?

Odysseus

Re: Langdurig antbiotica gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:41

Ik heb niet voor zo lang aan de antibiotica gezeten maar ik zou uitkijken met eventuele schimmelinfecties van je slijmvliezen (bijv. mond of vagina) en ontregeling van je darmflora!
Misschien preventief daarvoor iets laten voorschrijven!

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:44

Ikke zelf niet,maar mijn zoontje van 4 1/2 heeft bijna vier jaar lang preventief antibiotica gehad,hij heeft verder nooit klachten gehad n.a.v. zijn antibioticagebruik,maar wordt bijv. wel goed gecontroleerd bij de tandarts ,kan voor een slecht glazuur zorgen heb ik me laten vertellen.
Succes met je kuur,

groetjes Linda

edit:slechte darmflora of slijmvliezen/schimmelinfecties heeft mijn kruimeltje gelukkig nooit last van gehad

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:58

Ik heb nu 4,5 maand antibiotica voor de ziekte van lyme en ik slik probiotica en sylibum das om je lever en darmen te beschermen. Ik heb trouwens verder geen klachten ofzo door de antibiotica, word er beter van haha

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:01

Gebruik al jaren vaak en veel AB. Krijg nu iedere 4 weken een AB spuit en nog regelmatig een kuurtje erbij. Geen negatieve gevolgen of bijwerkingen ondervonden daarvan :n

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:21

Gelukkig maar dat er tot nu toe weinig mensen hinder ondervinden!
Ik moet inderdaad voor iets gaan kijken voor mn darmen, die zijn namelijk al snel van slag.

Voor de probiotica, zou ik daar iets voor in de tuinen (winkel) of iets van A. Vogel ofzo voor kunnen kopen?
Of misschien gewoon Yakult?
Of kan ik dit beter met huisarts kortsluiten?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:01

Ik heb als kind zijnde jarenlang Bactrimel gebruikt tegen urineweginfecties, maar er niets aan overgehouden :)

Ik denk dat je het best even je HA kunt contacteren w.b. de probiotica. Ik heb me laten vertellen dat in Yakult etc. te weinig zit om daadwerkelijk iets te betekenen voor je lichaam. Als je een vaginale schimmelinfectie krijgt dan kun je daar ook een 3 daags kuurtje voor krijgen van je HA.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:09

IK neem vaak wel yakult als ik AB heb hoor. Maar dan drink ik wel vaak 2 a 3 flesjes per dag ipv de aanbevolen een. Ik word vaak alleen heel misselijk van de AB en dat word er wel wat minder van. Mijn huisarts rade het ook aan. Mijn imunologie docent heeft ook wel eens gezegd dat zo'n hoeveelheid als yakult niet zoveel baat in gezonde darmen, maar dat dat wel anders kan zijn als de balans in de darmen verstoord is.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:40

Als kind heb ik een jaar lang antibiotica gekregen omdat er iets niet goed was met mijn nieren (geen idee meer wat), maar dat is helaas heel goed te merken an mijn tanden. Het glazuur is heel slecht en er breken zo stukken van mijn kiezen af, ik heb er al 4 moeten laten trekken.

Misschien is het een idee om cranberrycapsulles als extra ondersteuning in te nemen? Mijn moeder heeft door haar suiker vaak last van een blaasontsteking en sinds ze er 2 op een dag neemt bijna nooit meer.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:31

CynthiaV schreef:
Als kind heb ik een jaar lang antibiotica gekregen omdat er iets niet goed was met mijn nieren (geen idee meer wat), maar dat is helaas heel goed te merken an mijn tanden. Het glazuur is heel slecht en er breken zo stukken van mijn kiezen af, ik heb er al 4 moeten laten trekken.

Misschien is het een idee om cranberrycapsulles als extra ondersteuning in te nemen? Mijn moeder heeft door haar suiker vaak last van een blaasontsteking en sinds ze er 2 op een dag neemt bijna nooit meer.

Even offtopic: Dan kan je beter D-Mannose slikken. Dat is zo'n 50x effectiever dan cranberrycapsules. En ook bij de Tuinen e.d. verkrijgbaar. Sinds ik dat slik heb ik nooit meer blaastontstekingen gehad.. Terwijl ik er voorheen 3 in 4 weken had.. (en ik slikte toen ook cranberry ter ondersteuning). Dus wellicht heeft je moeder hier ook wat aan :) !

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:39

DaanCats schreef:
Gelukkig maar dat er tot nu toe weinig mensen hinder ondervinden!
Ik moet inderdaad voor iets gaan kijken voor mn darmen, die zijn namelijk al snel van slag.

Voor de probiotica, zou ik daar iets voor in de tuinen (winkel) of iets van A. Vogel ofzo voor kunnen kopen?
Of misschien gewoon Yakult?
Of kan ik dit beter met huisarts kortsluiten?

Zit nu sinds december ongeveer aan de antibiotica en ik was als de doods dat mijn darmen het slecht gingen doen (heb darmziekte) maar heb dat met mijn huisarts overlegd en hij zegt dat sommige antibiotica helemaal niet zo belastend zijn voor je darmen. Wellicht heb jij dat dus ook en hoef je helemaal geen last te krijgen en anders even overleggen met je HA.

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:40

Zelf heb ik nog nooit zo lang antibiotica gebruikt, wel laatst een kortdurende kuur gehad. Mijn lichaam kon hier niet goed tegen, ik heb voor extra weerstand echinacea gebruikt. Dit kun je kopen bij de tuinen en in verschillende drogisten.
Yakult en andere drankjes voor de darmflora die je in de supermarkt kunt kopen werken niet. Dit is ook nooit wetenschappelijk aangetoond dat dit zou werken. Ik zou dan idd voor de probiotica van b.v. de tuinen gaan. Maar het is ook niet verkeerd dit even met de huisarts te overleggen.
Over een aantal maanden na je kuur zou je ook een ontgiftigingskuur kunnen gebruiken.
Veel succes!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:01

Wat overigens wel kan helpen is activia dit heeft mijn mdlarts ooit aanbevolen en inderdaad het helpt wel mee.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:08

Ik ben laatst in een spijker gaan staan en daarvoor kreeg ik ook een antibiotica kuur.

Heb m echter niet afgemaakt, omdat ik me gewoon suf voelde worden.
Ik had al geen klachten, dus voelde weinig werking ervan.
Zelf ben ik niet echt een voorstander van antibiotica, ik denk altijd; het is vanzelf gekomen, dus het gaat ook vanzelf wel weg :')

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:22

Mijn zus heeft als kind jarenlang AB gekregen en ze is daardoor nu immuun voor deze AB.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 08:14

heb jaaaaaaren een te hoge dosering antibiotica geslikt
ivm chroniche nierbekken, nier en blaas ontstekingen
(ook tig operaties speelde aantal aangeboren en door infecties verkregen afwijkingen)

op kort termijn zal je der zelden echt last van hebben, darmen wat in de gaten houden maar niet overdrijven
anders veranderd probleem a in probleem b

op lange termijn heeft het vaak meer gevolgen zoals overgevoelig/snel last van schimmels
snel last van schimmel infecties (niet alleen vaginaal maar ook op de rest van je huid
let bv op altijd schone handoek pakken, niet iemand zijn mascara, kam of borstel lenen etc)

en voor je gebit is het funest -O-

buiten dat je voor deze soort ab al dan niet tijdelijk imuum kan worden (tenminste de bacterieen resistent)

maar heel simpel .. een blaas die doorrot door een infectie die niet weggaat
en je dus een buikholte / vlies etc ontsteking krijgt omdat je urine in je buik lekt is echt stukken minder "leuk"

kleine dingen die je zelf kan doen
voldoende en niet TE veel drinken (2,5 liter per dag ), goed uitplassen ,niet te lang willen ophouden,
schoon bad materiaal , niet badderen maar douchen
goed uitplassen ook na de sex , voor de daad beiden ! goed schoonmaken (geen zeep) van voren naar achteren vegen na het toilet
voorkom koutjes op de blaas (en nee daar krijg je geen infectie van maar maakt het wel gevoeliger voor infecties)
zuurte graad hoog houden (moet zeggen dat vit c pilletjes voor het slapen gaan beter werken dan tig soorten over de dag, als je slaapt staat er urine in je blaas en blijft stilstaan , overdag plas je toch tussen door zeg maar )

de laatste 30 jaar hebben ze zoooo ongelovelijk veel vooruitgang geboekt op urineweg problemen
de reflux operatie is nu lopende band werk en echt ongelovelijk als je bekijkt dat er toen nog geen echo bestond
en ze nu de richting van de bloed loop kunnen zien bv

artsen schrijven niet zomaar antibiotica meer voor, zeker niet voor zo'n lange tijd
denk dat de arts je echt even een boost wil geven om het probleem even de baas te worden
.. echt een doorgerotte blaas is dan wel ander uiterste maar wil je zeker
ook voorkomen (al was het maar de losse huid in je blaas waar weer bacterien achter blijven hangen of lidtekens in je blaas etc )
bespreek het anders met de arts (je angsten en/of terughoudend heid) laat angst geen graad meter zijn
vraag hem anders het waarom etc denk dat je daar beter af bent dan hier op bokt

succes :) :(:)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 08:17

slik nu weer antibiotica vanaf juni (zinat in combinatie met plaquenil tot twee weken geleden) sinds twee weken weer doxycicline (chronische ziekte van lyme)
Ik heb er niet vee last van. Je hebt een verhoogd risico op schimmel (goed in de gaten houden). Je darmen kunnen van slag zijn. Ook goed in de gaten houden. Wel eten bij je pillen (anders kun je last van je maag krijgen). Bij mij wordt de leverfunctie/bloedbeeld 1x per 6 weken getest.

Het valt allemaal wel mee!!
Sterkte

Vraagje aan ts: wat doe jij eigenlijk met de avatar van Botervlieg?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:33

Ik heb dezelfde antibiotica geslikt, voor 6 maand en 100mg. Heb er eigenlijk niks van gemerkt, moet binnenkort weer naar de tandarts, misschien dan :P Maar op het eind kwamen de blaasonstekingen er doorheen leek wel, dus toen ben ik gestopt.

edit: Voor deze onderhoudskuur slikte ik gewoon zware kuren, hierdoor werden mijn bloedwaardes te laag / te hoog. Toen heb ik, op advies van de dokter, probiotica geslikt. Misschien ook een tip voor jou, als je bang bent dat de antibiotica slecht is voor je?